Toon posts:

[XP2800+] Case Cool, CPU Hot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorige week een nieuwe processor gekocht, een AMD Athlon 2800+ xp. Natuurlijk wou ik deze zo rap mogelijk testen.
Ik plaats die erin, zie dat het moederbord deze niet herkend. Ik download de nieuwe bios, flash deze en alles blijkt te werken.

Wat blijkt nu : Indien mijn CPU onder full load staat draait deze aan 74°C *snif*
De case temperaturen zijn nochtans in order : 23°C bij een ambiënt van 21°C

Ik had de indruk dat, na de bios flash te doen, mijn temperatuur +- 10 à 15°C omhoog gegaan is. Dit is puur indruk en ik heb dit niet kunnen nakijken, noch heb ik hier enige informatie over kunnen vinden op het internet over eventuele veranderingen in temperaturen na het flashen.

De cpu functioneert volledig stabiel, maar ik vind 74°C bij full load (load bereikt met Prime95) een beetje veel.
De fan die zijn werk doet op de CPU is niet de meest hoogstaande kwaliteit, maar zelfs deze fan zou de cpu lager moeten kunnen krijgen dan 74°C.
De smurrie voor tussen CPU en de heatsink is Artic Silver 3. Deze is wel een dikke 3 jaar oud, maar ik veronderstel dat dit niet vervalt (Kan iemand dit bevestigen ?) ?

Heeft iemand enig vermoeden wat er hier aan de hand is ?

CPU : AMD Athlon 2800+ XP, niet OC, werkt op 1.5V
Mobo : Epox 8K3A+
Fan : Arctic Cooling Copper Silent 2 for AMD up to 3400+

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
hoeveel koelpasta heb je er op gedaan?
toch neit onder het motto van: "hoe meer hoe beter"
(en heb je alles onder het koelblok weggehaald? stickers ed)
edit
owja probeer eens of ie er wel lekker op zit
en gebruik de search ff... ik heb zulke problemen al vaak voorbij zien komen

[ Voor 33% gewijzigd door ixl85 op 05-01-2005 16:16 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:33

Nemesizz

Untouchable

In de FAQ staan ook nog wat handige tips/info.

De AMD XP mag dus iets van 90ºC worden (niet aan te raden).

Als je het niet zeker weet of de software uitlezingen kloppen...voel dan eens voorzichtig.
Als die echt heet word, dan is er echt iets mis. Voelt ie gewoon koel aan, dan heb je een brakke sensor.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik altijd doe heb ik een klein laag koelpasta gelegd : Niet teveel en niet te weinig
Alle stickers zijn idd weggehaald.

De heatsink zit er 100% zeker op, ik heb zelfs al eens een andere sink genomen om te controleren of het niet aan de sink lag. Het rare is zelfs dat een Koperen sink met een verloop naar een 120mm fan hetzelfde resultaat geeft als een alu sink met een 80mm fan ...

Ik ben zeker niet aan mijn proefstuk toe, en heb de search al meermaals gebruikt, doch niks te vinden.

Ik moet ook wel zeggen dat indien de case opengedaan wordt, je wel degelijk de hitte voelt van de sink. Dus ik denk niet dat de sensor kapot is.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 16:20 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:33

Nemesizz

Untouchable

Wat voor processor zat er eerst in en hoe warm werd die?

• ixl85
heb je wel wat airflow in je kast zitten?
gooi er eens wat casefans in, laat die eens lekker draaien en post je ervaringen
(heb voor mn vriendin een pc gebouwd met de zelfde cpu als jij (barton core was het), zonder casefan stressed: 55, met casefan stressed: 47)

ik kan het niet 100% bevestigen, maar dat je AC3 3 jaar oud is zou imho niks uit moeten maken...

[ Voor 16% gewijzigd door ixl85 op 05-01-2005 16:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het was een 1800+ XP, maar deze had een andere Sink.

De sink die erop zat was er een met bouten op het moederbord. De moertjes die de bouten op zijn plaats hielden waren van plastiek en ze waren nogal versleten. Ik vertrouwde deze versleten dingetjes dan ook niet men nieuwe cpu toe.

De sink waarmee ik eerst probeerde was een koperen blok (Volcano 7+) met een 120mm fan erop. Dit als voorlopige opstelling. Hiermee bereikte deze ook 74°C.
Met de nieuwe Heatsink/Fan gaat deze nog steeds naar deze temperatuur.

Ik heb 3 casefans(1 intake ondervoor, 2 outtake achter aan cpu ) zitten in men opstelling. Aangezien men case temp 23°C is bij een ambiënt van 21°C veronderstel ik dat men Airflow wel goed zit.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 16:32 ]

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Nemesizz schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 16:19:
In de FAQ staan ook nog wat handige tips/info.

De AMD XP mag dus iets van 90ºC worden (niet aan te raden).

Als je het niet zeker weet of de software uitlezingen kloppen...voel dan eens voorzichtig.
Als die echt heet word, dan is er echt iets mis. Voelt ie gewoon koel aan, dan heb je een brakke sensor.
Als de heatsink echt heet wordt, dan heb je juist heel goed contact tussen core en heatsink, maar hij zal bij goed contact eerder warm aanvoelen dan heet, anders heb je er een brakke fan opzitten. En de AthlonXP mag idd ongeveer 90 graden worden, maar dit is wel de diode temp, niet die van de socket sensor zoals die op de TS z'n moederbord, en dat scheelt zo'n 20 graden, dus als de uitlezing van de TS z'n temps juist zijn, dan zit hij al over de 90 graden...

Wat zegt je BIOS over de temps?

Edit/
Ik denk dat je met een kapotte sensor zit... Aangezien je met 2 verschillende heatsinks juist dezelfde max temperatuur hebt...

[ Voor 8% gewijzigd door Ranzy op 05-01-2005 16:34 ]

• ixl85
Ranzy schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 16:32:
[...]

Als de heatsink echt heet wordt, dan heb je juist heel goed contact tussen core en heatsink, maar hij zal bij goed contact eerder warm aanvoelen dan heet, anders heb je er een brakke fan opzitten. En de AthlonXP mag idd ongeveer 90 graden worden, maar dit is wel de diode temp, niet die van de socket sensor zoals die op de TS z'n moederbord, en dat scheelt zo'n 20 graden, dus als de uitlezing van de TS z'n temps juist zijn, dan zit hij al over de 90 graden...

Wat zegt je BIOS over de temps?
mijn ervaring is dat de temps meestal wel kloppen, en niet dat er een marge van 20 graden tussen zit...
maar als de heatsink warm zou zijn, dan maakt ie inderdaad wel goed contact, maar dan zou de core nooit zo warm mogen worden, omdat deze cooler die ie heeft veel beter kan coolen...

Verwijderd

Topicstarter
Bios geeft dezelfde temperaturen aan als het programma dat ik gebruik om dit te controleren in windows (MBProbe)

Ik zit net te denken of het mogelijk is dat er warme lucht vast komt te zitten tussen mobo en heatsink, dus rond de core zelf ?

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Ik heb hier een Asus bordje, dat zowel diode als socket temp kan uitlezen en de werkelijke cpu core temp ligt wel degelijk tot 20 graden hoger dan de socket temp hoor. Google maar eens wat als je dat niet gelooft.
De TS moet gewoon eens aan de heatsink voelen @ full load.

• ixl85
Ranzy schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 16:42:
Ik heb hier een Asus bordje, dat zowel diode als socket temp kan uitlezen en de werkelijke cpu core temp ligt wel degelijk tot 20 graden hoger dan de socket temp hoor. Google maar eens wat als je dat niet gelooft.
ik heb hier zelf ook een asus bord die 2 temps voor de cpu geeft... de ene ligt wel 10 graden lager, maar de hoogste temp klopt niet (bij mij)
en asus geeft altijd tehogen temps... lees de topics er maar op na.
* ixl85 zit hier zogenaamd met een 65graden idle cpu... nou echt niet dus

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Hoe weet je dat de hoogste niet klopt? Dat is dus de diode temp. De werkelijke temp is idd hoog, maar dat is dus normaal.

• ixl85
Ranzy schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 17:44:
Hoe weet je dat de hoogste niet klopt? Dat is dus de diode temp. De werkelijke temp is idd hoog, maar dat is dus normaal.
nou, omdat die tempt niet kloppen met de heatsink temps en omdat de temps altijd schommelde met de bios updates...
ik ken mn systeem, en ik ken de temps...
en ik weet dat als ik mn systeem zo draai als dat ik nu doe, de temps niet zo kunnen zijn (heb al veel verschillende fans en koelers gehad...)

Verwijderd

Zoals eerder volgens mij ook is vermeld; Als de koeler koel is is er iets fout tussen de verbinding tussen de koeler en de proc. Als je proc daadwerkelijk 75 C is zou je koeler bij de base minstens 60 C moeten zijn, en dat is meer dan warm! Mocht die koeler dus heet zijn, dan heb je een slechte koeler (vies?), of is de airflow niet genoeg.
Wat gebeurt er met de kast open?
En wat zegt bijvoorbeeld MBM?
Wat is je corespanning?

• Bajoran
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04-2021

Bajoran

Waarom?

Ik herken hier veel in. Ik zlef gebruik een AMD 3200 met een Barton core en
deze draait ook op een veel te hoge temp, wat ik ook geprobeerd heb.

Ik heb 4 casefans draaien van pabst, helpt niets.

Ik gebruik een ASUS A7N8X deluxe en ik vermoed dat door de bios een
verkeerde waarde doorgegeven wordt aangezien ik ook met games
gewoon door kan spelen.

Tot op heden heb ik hier niemand gehoord die een goede oplossing hiervoor had.

No offence, alle oplossingen geboden heb ik geprobeerd en heeft helaas niets uitgehaald daarom ben ik overtuigd dat de sensors wellicht icm de bios gewoon een verkeerde
waarde aangeven.

En dat kan niemand oplossen :'(

ASUS A8NE AMD Athlon 64 3500+ - Corsair ValueRam 2 x 512 PC3200 - Asus 7900GT PCIe 256 MB DDR3 - NEC ND3550A - NEC DV5800D - 2 x MaxtorDiamondMAX 10 SATA II - Logitech Z640 speakerset - Pabst Fans 12db en een chieftec bigtower

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ranzy schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 16:42:
Ik heb ook zo'n bord en ik heb 3 sensoren om de temp uit te lezen: diode van de core, moederbord sensor in de socket en eeen externe sensor van m'n baybus, deze zit aan de onderkant van de processor direct onder de core.
Temperatuur diode: 45°C
Temperatuur socket: 42°C
Temperatuur baybus: 43°C

Wat nou 20 graden verschil? Ik zie regelmatig diode temperaturen die of veel te hoog, of veel te laag zijn. De processor zal allicht iets warmer zijn dan de socket sensor aangeeft, maar 20 graden is overdreven.

🖥️ | 🚗

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Voor de flash werd de CPU niet herkend als 2800+ XP, maar vaak wordt een CPU dan als een lager model herkend (mijn Sempron 2500+ werd een Athlon XP 1200+ voor een flash) dit betekent ook dat de CPU op een lagere snelheid werkt als dat deze kan, dus lage temperaturen.

Flash je vervolgens je BIOS dan draait de CPU wel in een keer op z'n maximum capaciteit, dit zou de temperatuur schommeling kunnen verklaren.

Maar een 2800+ mag onder normale omstandigheden niet zomaar 70graden worden, misschien heb je een foutje gemaakt het het installeren van de koeler. Teveel/geen pasta, slecht contact tussen koeler en cpu o.i.d

Als je pc een tijd aan heeft gestaan en de temp is volgens de bios rond de 70 graden, leg dan eventjes (heel kort) je hand op het koellichaam van de CPU. Is deze heet dan klopt de waarde (pas op kan oplopen tot 60~70graden), is deze redelijk koel dan zit je koeler er fout op, probeer deze dan nogmaals te installeren.
Kijk een naar de airflow. Hoe zijn de temps met een open zijkant? Wat kan je doen om de flow te verbeteren etc.
Als je flow goed is het en je zeker weet dat de cpu koeler goed zit dan zou het nog een brakke sensor kunnen zijn, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk na een simpele bios update.

• PD2JK
  • Laatst online: 18:01

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een klein druppeltje koelpasta is genoeg. Uitsmeren over de core hoeft niet persé, zolang je de koeler maar recht op het moederbord plaatst en je er niet mee gaat schuiven.
Bij voorkeur gebruik je Arctic Silver 5, hier zit namelijk echt zilver in.
Is het niet geweldig Mike

CPU's met heatspreader, zoals P4's en Athlon64'ers, mag iets meer koelpasta op.
Een beetje ventilatie moet voldoende zijn voor een normale temperatuur voor zowel moederbord als cpu.

Als dit allemaal niet helpt:
• Vcore te hoog, overclock
• Verkeerde uitlezing --> BIOS flashen kan helpen of sensor brak.
• CPU defect, het meest onwaarschijnlijke.

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 06-01-2005 00:21 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check voortaan de FAQ van het subforum eer je een topic wil starten: PMG FAQ. Daarin staat al iets over temperaturen: Hoe warm mag mijn CPU worden? Tevens staat daarin dat je voor dit soort issues in Die-Hard Overclocking & Cooling terecht kan. Wat dus insinueert dat je de FAQ helemaal niet hebt gelezen. En da's nou net niet de bedoeling hier op GoT ;)

PMG » DOC dus.

Verwijderd

Topicstarter
Eerst en vooral mijn excuses aan het modje :) Indien je wenst mag je deze topic van mij verplaatsen hoor.

Gisteren getesten en de sink wordt weldegelijk warm. Ik heb gisteren nog een aantal aanpassingen gedaan en heb de Temp. met 12°C naar beneden gekregen, ik blijf nu op een load temp van 62°C waar ik mee kan leven ... voorlopig ...

Aanpassingen :

- De koelpasta gebruikt die bij de koeler zat, om uit te sluiten dat mijn AC3 'vervallen' was. De
koelpasta die erbij zat is een simpel iets met gewoon metaaloxide.
- Extra fan (80 mm) op de heatsink erbij geplaatst. Nog steeds geen te snelle fan om de
geluidsproductie onder controle te houden.
- Karton in men Case geplaatst volgens dit principe (dit heeft veel uitgehaald denk ik) :
Case cooling @ Overclockers
Ik ben hier wel nog een beetje verder in gegaan door mijn PSU ook aan de onderkant van het
karton te laten zuigen. Alsook heb ik een soort schans gemaakt voor de lucht die onderaan
voor binnengezogen wordt. Zodat deze zeker naar boven gaat en geen warboel veroorzaakt
onder. Als ik tijd heb zal ik eens een foto nemen, dit is eigenlijk wel leuk om te zien :)

Bedankt voor de tips, indien iemand nog ideeën heeft om de temp naar beneden te krijgen zal ik deze gretig lezen :)

[EDIT] Om toch nog even te antwoorden op de vragen :

- VCore staat in de BIOS op 1.45V (0.3V omlaag gehaald) In MBProbe geeft deze 1.52V aan
- De heatsink is eigenlijk moeilijk aan te voelen. De Sink zelf bestaat onder uit een koperen
plaatje met daarop een grote alu sink. Het is eigenlijk onmogelijk om rechtstreeks aan het
koperen plaatje te voelen, dewelke het warmste zal hebben. De sink voelt warm genoeg aan
naar mijn mening.
- Ik ga eens AC5 (zitten ze al aan 5 ?) gaan halen
- Bajoran -> Geef je hiermee aan dat de hogere AMD ook weer heethoofden zijn ?
- Voor de flash werd hij idd niet herkend als een Athlon 2800+ xp, hij werkte wel op de
snelheid 2.07Ghz door ik deze zelf instelde. BIj het booten zei hij dan iets van Unknown CPU
at 2.07Ghz

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 09:18 ]

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Misschien een rare vraag, maar is het misschien ook Fahrenheit? En niet Celsius?

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 08:58:
Indien je wenst mag je deze topic van mij verplaatsen hoor.
Topic is allang verplaatst B)
PMG » DOC dus.

Verwijderd

Topicstarter
Het is geen Farenheit, is een van eerste eerste dingen die ik controleerde. Zou wel leuk zijn moest het farenheit geweest zijn. 74°F = 23 °C :)

[EDIT]
Iets raar dat ik opgemerkt heb, sinds ik de karton geplaatst heb draait da CPU 12°C koeler, de case temp is wel met 4°C gestegen (van 23°C naar 27°C, soms zelfs eens even 28°C). Heeft iemand enig idee waar deze sensor zich bevindt ?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 09:22 ]

• PD2JK
  • Laatst online: 18:01

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Meestal bij de northbridge. Het wil soms ook nog aangegeven staan in de handleiding. Soms is de sensor te herkennen aan een blauw rechtopstaand bolletje op het moederbord.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

MadMarky schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 00:11:
[...]

Ik heb ook zo'n bord en ik heb 3 sensoren om de temp uit te lezen: diode van de core, moederbord sensor in de socket en eeen externe sensor van m'n baybus, deze zit aan de onderkant van de processor direct onder de core.
Temperatuur diode: 45°C
Temperatuur socket: 42°C
Temperatuur baybus: 43°C

Wat nou 20 graden verschil? Ik zie regelmatig diode temperaturen die of veel te hoog, of veel te laag zijn. De processor zal allicht iets warmer zijn dan de socket sensor aangeeft, maar 20 graden is overdreven.
Laat je systeem maar eens stressen...

Edit/
Uit de FAQ:

De door het moederbord uitgelezen temperatuur wijkt behoorlijk af van de core temperatuur, en je kunt er van uit gaan dat het verschil zo'n 20 graden is. Ergo: een Athlon mag gemiddeld zo'n 90 graden worden, maar zorg er dan voor dat de uitgelezen temperatuur niet boven de 65 a 70 graden uit komt.

En hoe komt dit? Omdat de meeste moederborden de socket temp geven en niet die van de internal cpu diode. Sommige Asus bordjes geven beide temps.

[ Voor 27% gewijzigd door Ranzy op 06-01-2005 12:23 ]

Verwijderd

Ik heb ook dat me CPU te heet wordt. Als ik even CS Source speel dan komt ie al snel boven de 70 graden uit. Maar eerst kwam ie daardoor wel boven de 80 graden uit!!

Nu is dat niet meer zo, en dat zonder dat ik aan de koeler heb gezeten. Ook een beetje raar dus. En tijden burnk7 valt de pc uit door die overhittingsbeveiliging op m'n ASUS bordje.

Ik heb trouwens een Athlon 2600+.

Ik heb Arctic Silver 5 bestelt, en die kwamen ze vanmorgen langsbrengen. Alleen kwam TPG Post voor de zoveelste keer PRECIES op het moment wanneer ik NET even niet thuis ben :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 12:59 ]

Verwijderd

Nog even een toevoeging over het verschil tussen diode en socket-temp. De warmte van de core wordt voor het belangrijkste deel afgevoerd via de heatsink. Een heel klein deel van die warmte komt in de socket terecht. Een sink die veel warmte kan afgeven, zorgt voor een veel koelere core, dan een sink die minder warmte af kan voeren. In het laatste geval komt er nog steeds weinig warmte vrij in de socket, maar de core zal veel warmer zijn dan bij een goede, efficiente sink. Bij de boxed coolers is de efficientie niet optimaal, dus zal het verschil (veel) groter zijn, dan bij b.v. watergekoelde blokken.
@TS: In jouw geval zou ik kijken of je de CPU met sink op een ander bord kan plaatsen, om zo de sensoren uit te sluiten. Een andere mogelijkheid is de airflow onder de loep te nemen. Het kan zijn dat er door de flow die je nu hebt, veel warmte in de socket blijft hangen, terwijl de core z'n warmte redelijk kwijt kan. Hierdoor wordt een (te) hoge temp uitgelezen. Ik heb zelf WC, maar bij het omdraaien van 1 casefan daalde de sockettemp met 5 graden. De casetmp bleef wel gelijk.
Pagina: 1