Toon posts:

[Chello] Router werkt niet over "grote" afstand ?!?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,
ik heb best wel een lastig probleem, ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven...

Ik maak gebruik van Chello Classic en wil zowel wired (2 desktops) als wireless (2 laptops) internet delen. Let wel op: dit werkte(!) prima!

In den beginne werkte dus alles, ik zal de configuratie uitleggen:
Chello kabelmodem (Terrayon) -> lange kabel UTP CAT5 (20 meter) -> router (E-tech RTVP03) -> 3 korte kabels UTP CAT5 (3meter max) -> 2 desktop pc's en accesspoint

Toen kwam de mededeling van Chello dat het kabelmodem vervangen diende te worden. Oké zal wel. Is dus gedaan. Er is nu een Motorola SB5100E kabelmodem neergezet.

Dezelfde configuratie (met het andere modem) werkte nu echter niet meer! De router kan geen ip-adres meer aanvragen. Het MAC adres is goed gekloond. Maar wat werkt er dan weer wel:

Kabelmodem (Motorola) -> Lange kabel -> 1 PC
Kabelmodem (Motorola) -> korte kabel -> router -> lange kabel -> 1 PC

En dit werkte dus niet:

Kabelmodem (Motorola) -> lange kabel -> router (E-tech) -> rest
Kabelmodem (Motorola) -> router -> lange kabel -> router -> rest

Inmiddels heb ik ook een andere router geprobeerd, te weten de ASUS WL500g WLAN router. Deze geeft echter dezelfde problemen. Ook aan het begin of eind plaatsen van een Hub lijkt geen resultaat te hebben.

Probleem is dus dat de kabelaansluiting "ver" weg van de computers zit en het trekken van een extra kabel vrijwel onmogelijk is. Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Ik zelf snap er niks meer van :? Ook suggesties zijn natuurlijk van harte welkom!

Verwijderd

Heb je ook ingesteld dat je router nu een dynamisch ip-adres moet krijgen in plaats van een statisch adres zoals dit vroeger was. Verder moet jouw configuratie gewoon werken. Heb hier ook modem > 15m UTP > router > 3 computers + 1 WLAN BS.
De lengte van de kabels is binnen de 100 meter dus kan geen problemen opleveren. Bovendien heeft het eerder ook gewerkt. Het enige wat verander is, is het statisch (vast) ip-adres naar een dynamisch adres. Zorg ook dat de stroom even van je router afhaalt zodat ie reset wordt. Was bij mij de oplossing voordat ie het echt deed en de instellingen pakte.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reply, maar die instellingen kloppen wel. Ik kan nu namelijk dus met 1 desktop en wireless met laptop het internet op, maar niet met mijn eigen desktop :'(. Op het moment ziet de configuratie er bij ons zo uit:

Kabelmodem (Motorola) -> korte kabel -> WLAN router (ASUS) -> lange kabel -> desktop

Het gaat er om dat er aan het einde van de lange kabel een router moet komen en niet (persé) aan het begin van de lange kabel.

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-05 11:11
Misschien weet iemand welke aderparen er gebruikt worden door verschillende onderdelen.

zou het kunnen zijn dat de kabel net helemaal toppie joppie is !?

Jan-Willem

Verwijderd

• Heb je toevallig de kabels zelf geknipt? Zitten de connectoren wel op de goeie manier aan de kabels? Als dit fout is gedaan dan kan je idd problemen als dit verwachten (zie FAQ van NT, ergens een stukje over kabels maken, incl goeie kabelvolgorde).
wit/orange - orange - wit/groen - blauw - wit/blauw - groen - wit/bruin - bruin
Dit gezien met het klipje aan de ONDERKANT van de kabel.
• Force je router eens op 10mb ipv 100mb (aan de WAN kant).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 15:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad de moeite waard hier eens naar te kijken. De kabel is toen ie getrokken werd geknipt in het midden (op zolder) en daar weer aan elkaar gesoldeerd. Maar deze kabel heeft al wel zo'n 3 jaar z'n werk netjes gedaan. Ik kan me ook niet voorstellen dat een router en een netwerkkaart andere aders gebruiken, toch?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 15:51:
Het is inderdaad de moeite waard hier eens naar te kijken. De kabel is toen ie getrokken werd geknipt in het midden (op zolder) en daar weer aan elkaar gesoldeerd. Maar deze kabel heeft al wel zo'n 3 jaar z'n werk netjes gedaan. Ik kan me ook niet voorstellen dat een router en een netwerkkaart andere aders gebruiken, toch?
Probleem gevonden :o
Netwerkkabels mag je niet solderen. Deze moeten met een connector aan elkaar verbonden worden, die speciaal voor cat5(e) bedoeld zijn (klein kastje met 2 RJ45 aansluitingen).
Door het "solderen" van de kabels heb je signaalverlies, dit vind je netwerk blijkbaar niet leuk. Vroeger waren (bijna) alle netwerken (als WAN zijnde) 10mbit, als je 100mbit gaat gebruiken (door de verandering van je kabelmodem), dan is het meer storingsgevoelig. Waardoor je ditsoort problemen kan krijgen.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 16:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar dan snap ik het nog steeds niet?!?

btw zal ik de connection speed aan de WAN kant testen op 10Mbps full-duplex of 10Mbps half-duplex

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 15:55:
maar dan snap ik het nog steeds niet?!?

btw zal ik de connection speed aan de WAN kant testen op 10Mbps full-duplex of 10Mbps half-duplex
Lees mn edit.

Verwijderd

Topicstarter
KingOfDos je bent mijn held _/-\o_

Na de router op de WAN vast gezet te hebben op 10Mbit full-duplex werkt het perfect! Hulde! We laten het voorlopig maar zo, totdat Chello zijn snelheden verhoogt tot boven de 10Mbit :9

Bedankt!
Pagina: 1