Toon posts:

[UNIX] Probleempje met configure van een progje.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik wil een programma compilen, maar met configure krijg ik deze melding,

configure: error: C preprocessor "/lib/cpp" fails sanity check

Wat kan ik hier tegen doen???

(Draai solaris 8 op 64 bit, Heb gcc geïnstalleerd en alle bijbehorende libs)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:01
Mja, zoals dat ding aangeeft, cpp installeren. Veel configure scripts gaan ook de fout in als je geen g++ geinstalleerd hebt, terwijl ze verder helemaal geen ruk met c++ code doen.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:48
Dat hij /lib/cpp wil aanroepen is al een aanwijzing dat gcc niet gevonden wordt

probeer anders eens de environmentvariable CC de waarde gcc te geven.

Verwijderd

Je moet je glibc kernel-headers installeren: [rml][ fed2] gcc gezeur[/rml]

edit:
Je zult ze niet in een rpm vinden, maar het probleem is identiek.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 16:19 ]

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ehm. Solaris gebruikt helemaal geen glibc.

Kijk trouwens eens in je config.log, staat daar in wat ie precies probeert met cpp en waarom dat mislukt? Is /lib/cpp misschien een Sun preprocessor en niet die bij gcc zit? Staat gcc wel in je PATH?

[ Voor 6% gewijzigd door Onno op 05-01-2005 16:23 ]

Verwijderd

Onno schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 16:22:
Ehm. Solaris gebruikt helemaal geen glibc.
Weet ik, maar wel een kernel...
Kijk trouwens eens in je config.log, staat daar in wat ie precies probeert met cpp en waarom dat mislukt? Is /lib/cpp misschien een Sun preprocessor en niet die bij gcc zit? Staat gcc wel in je PATH?
Hint: in de /lib/ directory vind je geen executables.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
En dus? Wat hebben een kernel en glibc met elkaar te maken? glibc-kernheaders is iets glibc/linux specifieks, niet van toepassing op andere platformen.
Hint: in de /lib/ directory vind je geen executables.
Dat verschilt per OS. Ik heb hier bijvoorbeeld wel degelijk een /lib/cpp. Niet logisch, maar hij staat er wel.

[ Voor 11% gewijzigd door Onno op 05-01-2005 17:45 ]

Verwijderd

Onno schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 17:44:
En dus? Wat hebben een kernel en glibc met elkaar te maken? glibc-kernheaders is iets glibc/linux specifieks, niet van toepassing op andere platformen.
k heb een paar jaar geleden autoconf doorgevlooid omdat ik met het zelfde probleem zat bij het compileren van een driver en ben tot de conclusie gekomen dat de foutmelding misleidend is: cpp bestaat dan namelijk wel gewoon in de juiste versie ed., maar wordt door autoconf gebruikt om te checken of de kernelheaders voor de compiler geïstalleerd zijn; als die headers er niet zijn returnt cpp een errorcode en dat wordt door autoconf vervolgens (foutief) gemeld als een gare cpp.

Maw. de fout ligt bij autoconf, die een verkeerde foutmelding geeft, ik wil wedden dat een simpele hello world app gewoon compileert.
Pagina: 1