Toon posts:

[Raar geluid] zoem in systeemkast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een flinke poos begint mijn systeemkast steeds meer geluid te produceren.
Een soort zoem, die steeds meer af en toe gaat 'ratelen'.
Zelf vermoerd ik dat het of een hardeschijf is, de ventilator op processor of venitlator op videokaart

Om te checken of het de ventilator op de videokaart is wil ik die er tijdelijk echt uitschakelen, en vervolgens verder pc'n op de pci-videokaart die er ook in zit.
Alleen hoe krijg ik die pci-videokaart als master ingesteld in mijn Win XP Pro?
En doe ik er goed aan om dit te testen en kom ik hier een stap dichterbij?

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zou controleren of je kast niet resoneerd. Dit kan bijvoorbeeld als je de schroeven van het zijpaneel niet goed hebt aangedraaid.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als er maar 1 kaart in zit zal hij die automatisch als primaire kaart zien. Dus als je je AGP kaartje eruit haalt dan herkend hij je pci kaart gewoon als primaire kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Mooi, dan ga ik dat straks eerst proberen, checken of schroeven etc vast zitten, geen dingen loshangen en dan die agp kaart er uit halen.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is het grootste euvel ondertussen verhulpen..
Het probleem van de zoem ging zoals misschien tochwel verwacht schuil in de videokaart (een Asus V7700 geforce 32 mb GTS).
Nu draait mijn systeem tijdelijk op een 32mb pci videokaartje (Video-117PCI Trident Blade 16/64).

Dan de vervolgvragen:
Is het verstandig om de nu tijdelijke 32mb pci videokaart te vervangen... Dus naar de winkel gaan en daar een 128mb videokaart kaufen. Welke voordeel verkrijg ik zo?

Dan de volgende vraag. Het zoemende geluid is nu dus weg! Maar, ik heb nu wel het aloude frisse en goede geluid van mijn ventilator terug die op mijn processor zit. Niks mis mee natuurlijk. Doch zou ik graag willen weten of dit geluid ook te reduceren is?
Ik denk dan aan schoonmaken of de fan vervangen.
Maar hoe schoonmaken....
Maar hoe fan vervangen... hoe gaat dat technisch en kan er zomaar een nieuwe fan op zo'n verouderde processor.. past dat altijd en zijn die stiller / of sterker nog hoe weet ik of die stiller zijn?
Graag wil ik met deze pc nog een tijdje doen, dus af en toe een kleine upgrade moet dan kunnen.

Mijn systeemspecificaties:
P3 1ghz, 768mb intern SD-ram, 40gb 5400 en 80gb 7200 8mb cache, WinXP pro sp2

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Er is waanzinnig veel te vinden over het stiller maken van een PC. Fanloze oplossingen etc. topics in overvloed.

Schoonmaken gaat het simpelst met een DROGE tandenborstel (en evt. wat perslucht of voorzichtig met een stofzuiger)

ARME AOW’er

Pagina: 1