Toon posts:

Spontane PowerOff

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds een aantal dagen zit ik met het volgende rare probleem:

Zodra ik met de pc een spelletje doe klapt de pc na een aantal minuten spontaan uit, deze wil dan ook niet meer tenzij de voedingschakelaar een aantal elkeer wordt omgezet.

Vreemd genoeg valt de pc niet uit tijdens het "gewone" werk. (msn surfen etc)

Specificaties:

Amd Athlon 2600
Asus A7V8X-MX
512 MB Ram
80 Gig Western Digital
Cpu temperatuur 50 graden

Wie kan me helpen met dit irritante probleem?

• Patrickske
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-02 10:30
Misschien een oververhitting van de processor of een ander component?
Kijk of je op een of andere manier de temperatuur van je onderdelen kunt monitoren (MBM is een tool die dat kan). Als de temperatuur extreem hoog ligt, kan het systeem zichzelf uit schakelen.

Succes
Patrick

Verwijderd

Topicstarter
Patrickske schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 14:03:
Kijk of je op een of andere manier de temperatuur van je onderdelen kunt monitoren (MBM is een tool die dat kan). Als de temperatuur extreem hoog ligt, kan het systeem zichzelf uit schakelen.

Succes
Patrick
Klopt daar dacht ik ook al aan! MBM heb ik al reeds geinstalleerd en deze geeft een cpu temperatuur van 50 graden aan! Niet extreem genoeg om hem uit te klappen, want dat gebeurt rond de 60 graden.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:56
Patrickske schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 14:03:
1. Zoals hierboven oververhitting.
2. Te zwakke voeding
3. component dat niet behoren werkt
4. Ik neem aan dat je windows hebt, dus kijk eens de log-boeken na, meestal staan daar de problemen wel in.

Voor de rest is het een idee om even te posten wat je zelf allemaal hebt geprobeerd, zo'n post wordt namelijk meer gezien als een "help-desk" vraag en dat zijn we niet

[ Voor 10% gewijzigd door Cardinal op 05-01-2005 14:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
cardinal808 schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 14:06:
[...]

1. Zoals hierboven oververhitting.
2. Te zwakke voeding
3. component dat niet behoren werkt
4. Ik neem aan dat je windows hebt, dus kijk eens de log-boeken na, meestal staan daar de problemen wel in.

Voor de rest is het een idee om even te posten wat je zelf allemaal hebt geprobeerd, zo'n post wordt namelijk meer gezien als een "help-desk" vraag en dat zijn we niet
Zelf heb ik de volgende dingen nagelopen de cpu temp, deze was oke..
De logboeken ook naar gekeken maar hier was niks bijzonders te vinden. ( Windows XP)

Ook blijft het zeer vreemd dat hij alleen uitklapt gedurende games, voor de rest blijft hij uren stabiel draaien!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:56
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 14:22:
[...]

Zelf heb ik de volgende dingen nagelopen de cpu temp, deze was oke..
De logboeken ook naar gekeken maar hier was niks bijzonders te vinden. ( Windows XP)

Ook blijft het zeer vreemd dat hij alleen uitklapt gedurende games, voor de rest blijft hij uren stabiel draaien!
1. wat voor een videokaart heb je?
2. Wat voor een voeding en wat is het wattage?

Verwijderd

Topicstarter
cardinal808 schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 14:23:
[...]

1. wat voor een videokaart heb je?
2. Wat voor een voeding en wat is het wattage?
Videokaart is een Nvidia Geforce Mx 4000
Het merk voeding weet ik zo 1,2,3 niet maar het is een 350 Watt voeding.

• TheLevel
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-05-2013
MIsschien even 3dMark installeren en runnen en kijken of ie dan ook de fout ingaat?

Verwijderd

Al in de search gekeken? Er zijn al vele topics over dit onderwerp op tweakers....met ook heel veel oplossingen!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 14:33:
Al in de search gekeken? Er zijn al vele topics over dit onderwerp op tweakers....met ook heel veel oplossingen!
Ja zeker heb ik de search doorlopen, maar vond dit probleem toch merkwaardig omdat de pc alleen gedurende games eruit klapt!

Verwijderd

Als je geen distibuted projecten draait wordt je processor inderdaad alleen zwaar belast tijdens games. Als ik het me goed herinner is die veilige temperatuur ook ergens in te stellen, dus al te zeker van die "veilige 50" zou ik niet zijn.

Ik vermoed ook temperatuurproblemen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 15:07:
Als je geen distibuted projecten draait wordt je processor inderdaad alleen zwaar belast tijdens games. Als ik het me goed herinner is die veilige temperatuur ook ergens in te stellen, dus al te zeker van die "veilige 50" zou ik niet zijn.

Ik vermoed ook temperatuurproblemen.
De instellingen van de bios en van MBM heb ik nog even na gekeken, en deze staan ingesteld op 65 graden!

Verwijderd

Kan nog zo zijn dat de sensor in je moederbord naast zit, maar 15 graden lijkt me wat veel.

Post eens een temperatuur als je je pc net aan hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 16:21:
Kan nog zo zijn dat de sensor in je moederbord naast zit, maar 15 graden lijkt me wat veel.

Post eens een temperatuur als je je pc net aan hebt.
Als de computer net is op gestart, heeft de cpu een temperatuur van 37 graden!

Verwijderd

Bevestigd alleen het vermoeden maar van te hoge temperatuur.

Volgende (logische) vragen zijn dan:
  • Is dit probleem er pas of heb je iets veranderd?
  • Welke fan zit er op je processor?
  • Is er genoeg luchtstroming in je kast?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 08:52:
Bevestigd alleen het vermoeden maar van te hoge temperatuur.

Volgende (logische) vragen zijn dan:
  • Is dit probleem er pas of heb je iets veranderd?
  • Welke fan zit er op je processor?
  • Is er genoeg luchtstroming in je kast?
Het probleem doet zich pas een aantal dagen voor en heb niets verandert!
De volgende cooler zit erop: Spire AMD socket A CPU cooler

Tevens ben ik gister bezig geweest met het testen van het 1 en ander:

Memtest laten draaien resultaat was het volgende:

Pass 28 Errors: 0

Ook heb ik prime95 aan het werk gezet en deze klapte er elke keer toch weer uit!

Een andere voeding is ook al aanbod geweest en deze overleefde het ook niet!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat het na de test duidelijk was dat er niks mis was met het geheugen en de voeding, heb ik de pc maar eens weggebracht.

Daar bleek dat de CPU brak is, en omdat deze dus nog onder garantie termijn valt vervangen wordt. ( toch geen warmte probleem :P )

Rest mij iedereen nog te bedanken voor de hulp/advies.

• Dutchkiller
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
Ik heb ook een soortgelijk probleem gehad, als ik een spel speelde ging het goed maar zogauw ik het spel afsloot ging mijn pc ineens uit. Na veel zoeken ben ik erachter gekomen dat het de onboard geluidskaart was, deze zat op een mobo van Jetway wat bij mijn ongelovelijk veel problemen heeft veroorzaakt. Ik heb nu een mobo van Asus en het probleem was weg maar der zit bij jouw dus nog wel iets wat problemen aan het veroorzaken is.... Check eens of er geen onderdeel in je pc zit die het probleem geeft. Geen conflicten met IRQ's ofzow? Maar het zou ook aan je voeding kunnen liggen want de videokaart (Of ander onderdeel whatever...) wordt natuurlijk bij het normale surf en officewerk niet echt voluit belast...... En bij spellen is dat meestal wel zo....

Edit..
Oeps te laat :P

[ Voor 3% gewijzigd door Dutchkiller op 07-01-2005 15:57 ]

Verwijderd

Heb net identiek hetzelfde probleem gehad: comp crashte telkens rond 42c (bereikte deze temp enkel tijdens gamen)

Bij mij was het probleem de voeding: deze kon geen temp van boven de 42 meer aan, nieuwe voeding, probleem opgelost!!!
Pagina: 1