powermac 7100/80 probleempjes

Pagina: 1
Acties:

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Ik heb van een vriend een powermac 7100/80 gekregen met een digidesign protools 442 quad interface kaart.
(4 sporen harddiskrecorder). Hij heeft hem zonder problemen gebruikt, maar is overgestapt op pc. Het apparaat is werkend weggezet, en nu heb ik hem daar na 2 jaar van zolder gehaald.
Vervolgens thuis aangesloten, maar ik krijg nu een knipperend vraagteken in een diskette icoontje in beeld.
Als ik het goed begrijp betekent dit dat hij geen OS kan vinden.
Is de harddisk nu defect? Het is een volledig scsi model.
Er zit een externe scsi aansluiting op, moet ik hier een terminator opzetten?

/edit
ik denk dat de hd inderdaad defect is, ik heb nog een werkende scsi disk met dezelfde aansluiting, is het mogelijk om een os te regelen en dit hierop te installeren? dit is de enige mac die ik heb.

[ Voor 18% gewijzigd door abrakadaver op 05-01-2005 15:22 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Verwijderd

Yep, een knipperend vraagteken op een floppy is inderdaad het teken dat je Mac geen OS kan vinden. Het kan dus zijn dat toevallig de harddisk kaduuk is gegaan, maar het kan ook best zijn dat PRAM zappen voldoende is. Dit doe je gewoon bij het starten door Alt+Appeltje+P+R tegelijk vast te houden. De mac zal dan weer opnieuw de bekende 'boing' geven. Laat 'm dit in ieder geval iets van 3 keer doen en mogelijk dat ie daarna gewoon opstart van je interne HD.

Het lijkt mij niet dat het iets met het termineren van je SCSI poort te maken heeft. Mogelijk dat de vorige eigenaar nog andere SCSI apparatuur aan de mac had hangen. En daar uiteindelijk een terminator op zat, maar meestal boot een mac ook wel zonder terminator als er geen externe apparaten aan zitten.

Je kunt ook nog proberen geforceerd te booten van SCSI. Theoretisch voegt het niets toe, maar uit ervaring weet ik dat het soms wel werkt. Dit doe je door Alt+Appeltje+(linker)Shift+Backspace tegelijk vast te houden bij het booten.

--
Als je nog een extra SCSI disk hebt kun je iid proberen die oude te vervangen en hier een OS op installeren. Je bent dan uiteraard wel je software zoals ProTools kwijt. Dat wordt misschien dan nog wel even pielen om dat aan de praat te krijgen omdat je voor die 4 sporen hd-recorder waarschijnlijk wel drivers nodig hebt van meneer digidesign. :-)

Succes!

• abrakadaver
Bedankt voor je reply!

Ik heb em eindelijk aan de gang, nu zit er een 2 gig hdd in en heb ik macos8.6 erop geinstalleerd. Alleen nu zijn we aangekomen bij het volgende probleem. Nadat ik protools + digidesign drivers heb geinstalleerd, kwam ik tot de conclusie dat ik de verkeerde update erover heen had geknald. Hoe de-installeer ik dat protools programma in zijn geheel in macos 8.6? Ik neem aan dat de de-installeer procedure voor alle programma's onder macos hetzelfde is.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:45

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Waarschijnlijk door het prog gewoon naar de recyclebin te slepen... Alhoewel die drivers misschien roet in het eten gooien.

[ Voor 30% gewijzigd door Q op 06-01-2005 12:52 ]

Verwijderd

Onder MacOS classic (en dat is OS 8.6) kun je de applicatie ProTools, idd gewoon weggooien. Ik zou dan nog even in de map extensies en de map regelpanelen kijken of er nog iets van DigiDesign of ProTools staat. Daar staan namelijk je drivers. Ook een voorkeurfiletje kan in de toekomst nog voor ellende zorgen, dus ik zou ook even in de map voorkeuren kijken.

Wat ook een handige oplossing is:
Gewoon Appeltje-F en dan op alle schijven zoeken op Digidesign en ProTools en alles wat ie vindt, weggooien. Weet je zeker dat alles weg is.

Dat is het mooie van dat 'oude' systeem: Het is zo kinderlijk eenvoudig!

• abrakadaver
thanx! Ik heb em nu opnieuw geinstalleerd, maar de fucker doet het weer niet. Geeft steeds errors van type 1,2,3 aan. Als ik het goed begrijp zijn dat geheugen errors.... Protools heeft 16 mb geheugen nodig, ik heb er 40 inzitten. Dus zou ie het gewoon moeten doen. Iemand suggesties?

Pagina: 1