Toon posts:

[MCE 2005] Heb alleen display bij NTSC - niet met PAL*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met Windows MCE 2005....

Mijn hardware => Asus Pundit-R, ATI 9100 IGP video kaart (shared memory) en een philips breedbeeld tv (CRT) via S-Video -> Scart aansluiting op de computer. Verder (maar volgens mij niet van belang hier) een Hauppauge PVR-500 dual tuner kaart (met veel pijn en moeite in mijn kleine punditje gepropt).

Ik heb al dagenlang het internet afgezocht zonder succes. Met mijn Pundit-R kan ik windows MCE perfect laten werken op mijn TV zodra ik bij mijn beeldscherminstellingen NTSC kies (?!). Met PAL-B werkt het ook, maar dan krijg ik geen beeld meer in media center nadat windows 'automatisch' mijn beeldscherminstellingen heeft aangepast. Nadat ik windows automatsch de resolutie en refresh rate laat aanpassen krijg ik een perfect beeldschermvullend beeld wat mooi helder en scherp is. Echter, dit werkt dus alleen als ik voor NTSC heb gekozen bij mijn 'Display properties'. Als ik hem op PAL-B heb staan heb ik _geen_ beeld meer na de automatische aanpassingen van windows.

Op zich lijkt het dus geen probleem, want het werkt goed... ook al moet ik MCE met de 'NTSC' instellingen laten werken. Echter, als ik een plugin (MCE weather, bijv.) gebruik, dan klopt de resolutie niet meer en is het lettertype minder goed leesbaar. De rechtkant en bovenkant van mijn scherm geven de MCE achtergrond weer en op de rest van het beeld zie ik de plugin, maar dan is de beeld kwaliteit relatief slecht.

Heeft iemand enig idee wat ik hieraan kan doen; of hoe ik mijn Pundit-R met PAL-B instellingen goed kan laten werken onder windows MCE? Overigens krijg ik het wel werkzaam in MCE met de PAL-B instelling, maar dan moet ik van de 'Automatische' beeldscherm instellingen in de setup van MCE afblijven en dan is de beeldkwaliteit minder mooi in het media center.

Overigens weet ik niet of heb uberhaupt iets met mijn 'pundit' en de ATI kaart te maken heeft, of dat het gewoon door die 'NTSC' instelling komt. Het is tenslotte een probleem met de resolutie (en refresh rate) in windows, en dat ligt volgens mij gewoon aan de NTSC standaard die niet klopt met mijn TV.....

Edit: Excuus voor het de 'slechte' topic titel, ik kan hem nu niet meer aanpassen

Bij voorbaat dank!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 13:37 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit :)

Verwijderd

voer de 'display settings' wizard weer uit (of hoe dat ding ook heet in de NL-Versie) en geeft op dat een "traditional tv/monitor" hebt via VGA aangesloten. Als het goed is heb je nu weer beeld met PAL.

Om schermvullend beeld te krijgen moet je de overscan aanzetten in de ati display properties onder de settings van je TV

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 16:55 ]

• gooddaddy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-02 14:54
Hmm, dat instellen met VGA heb ik ook gedaan, nmaar dan blijft mijn beeld ook zwart, als ik de pundit laat booten op de TV, MCE op tv-out instel en Media Center automatisch laat opstarten. Wanneer ik gewwon de windows GUI laat opstarten gaat het wel goed. Krijg ik gewoon de desktop op mijn TV
Overscan instellen helpt ook niet

Verwijderd

Toch is het niet ingesteld hebben op VGA-aansluiting de meest voorkomende oorzaak van zwart beeld.

1) Heb je ook zwart beeld als je eerst naar je normale monitor boot, dan overschakelt naar je tv-out en daarna MCE opstart

2) Gebruik je de laatste ATI-MCE drivers voor de 9100 (op de ati site)?

3) Heb je middels windows update wel alle updates binnengehaald? (ook de optionele onder custom install?

Verwijderd

Topicstarter
Ace Of Spades, bedankt voor je nuttige info!

Ik heb nu inderdaad goed beeld met 'PAL-B' instelling. Echter nu is het helaas niet beeldvullend (TV op 'widescreen') en de overscan optie zorgt ervoor dat het beeld te groot wordt en dat ik dus juist informatie (buiten het beeld) verlies.

Ik denk dus dat ik 'verplicht' ben (tradeoff) om zowel bovenin als onderin mijn beeld een kleine zwarte balk over te houden om het goed te laten werken in windows MCE. Of is het jou wel gelukt om 'perfect' beeldvullend beeld over te houden? Dan ben ik namelijk erg benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen. Overigens gebruik ik ook Powerstrip om een 'custom' resolutie te draaien. Het beeld is ook enigszins opgerekt in MCE. Met de NTSC setting en dan 's-video' in windows MCE (Dus niet VGA!) krijg ik wel perfect, crispy en beeldvullend beeld op mijn TV. (Maar dan zien de plugins er niet goed uit :))

Nogmaals bedankt en ik ben benieuwd of je nog een 'truuk' weet om het beeld echt goed beeldvullend te krijgen zonder dat ik buiten het scherm loop met mijn beeld (wat bij overscan gebeurde)

Verwijderd

Ik gebruik overscan met een vrij nieuwe panasonic-TV en bij mij haalt hij er niet teveel af. Ik vermoed dan ook dat het per TV verschilt.

Ik had mijn resolutie eerst op 800x600 en nu op 720x576 (PAL-resolutie en gelijk aan opnameresolutie van MCE). Dit maakte voor mij echter geen verschil in de overscan-functie.

De Display-settings van ATI hebben echter nog een functie die pas tevoorschijn kwam toen in op 720x576 draaide namelijk 'video mode' in hetzelfde tabblad als overscan. Probeer die eens.

Probeer verder ook eens de widescreen uit te zetten (klinkt raar als je een BB-TV hebt maar Europese TV's verwachten meestal juist ontvangst van een 4:3 resolutie) en kijk of je dan nog zwarte balken hebt.

Verwijderd

Heb je de update rollup 1 al geinstalleerd? Deze wil ng wel eens werken bij problemen met video kaarten. Er is zelf een groot gedeelte van de update gewijd aan problemen met die dingen. Kijk hier voor meer info: http://www.msmediacenter.nl/topic.asp?TOPIC_ID=54

Verwijderd

Ik heb een ander vreemd issue aan de hand.
Pundit-r 3 GHz 512 MB 128 shared video. MCE150 kaart van Hauppauge.
Als ik boot naar mijn monitor en vervolgens MCE opstart, daarna switch naar TV werkt het goed.
Boot ik gelijk naar TV met auto MCE opstarten, dan heb ik zwart beeld en alleen een witte cursor...
Wie weet raad :?
Pagina: 1