[Illustrator/Fireworks] Vector < > Bitmap

Pagina: 1
Acties:

• ThaRealKnuf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 17:13
Een logo is in eps-formaat aangeleverd. Deze kan ik in Illustrator (CS) openen. Het logo is opgebouwd uit vectors (en deze zijn ook als zodanig te zien in Illustrator). Ik ben alleen niet handig met Illustrator en wil het logo op verschillende manieren aanpassen met Fireworks MX. In Fireworks kan ik de eps openen, maar het logo verschijnt dan als bitmap :(

Ik heb meerdere tussenstappen geprobeerd, waaronder de volgende:
- bestand in Illustrator opslaan als png, maar dit levert in Fireworks een bitmap op. Op een forum las ik dat dat komt doordat .png eigenlijk een bitmap-formaat is, echter met ruimte voor extra informatie. Fireworks gebruikt die ruimte voor de vectorinformatie.
- bestand in Illustrator opslaan als PSD, openen in Photoshop -> weer een bitmap :(

Hoe krijg ik het logo in vectorvorm in Fireworks MX? Bij voorbaat dank voor hulp!

Sander

• ThaRealKnuf
Beetje vreemde topic-naam... excuus daarvoor! Kan het helaas niet meer aanpassen...

Verwijderd

Van de Macromedia Support site:
Opening a FreeHand EPS file in Fireworks

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• ThaRealKnuf
Dit gaat niet werken, aangezien de eps door FreeHand al niet te lezen is als een vector. Maar je link bracht me wel op een deel van Macromedia site, dat ik eerder over het hoofd moet hebben gezien.

• ThaRealKnuf
Heb me helemaal rot gegoogled de afgelopen dagen, maar toevalligerwijs dezelfde link gevonden via de tip van Ebo.

Dank voor het meedenken! Ik laat nog even weten of het gelukt is!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:55
Titel aangepast. :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Braveheart schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 13:44:
[...]
Heb me helemaal rot gegoogled de afgelopen dagen, maar toevalligerwijs dezelfde link gevonden via de tip van Ebo.
Zo moeilijk was het toch niet :P Alles wat ik deed in Google was zoeken met 'eps fireworks'.

offtopic:
Groeten hoef je overigens niet onder je reply te zetten, dat wordt niet altijd gewaardeerd. Zie ook de FAQ: "...Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je persé zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken..."

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• ThaRealKnuf
Het artikel lost helaas niet mijn probleem op. Het stappenplan dat gesuggereerd wordt, lijkt naar de oplossing te gaan, maar bij het cruciale stapje 'Set Transparency to Preserve Paths (discard transparency) to maintain vector editability' blijk ik die optie niet te kunnen wijzigen :(

Ik zoek nog effe verder! Als iemand nog een idee heeft, hoor ik het maar al te graag.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Braveheart schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 14:13:
Het artikel lost helaas niet mijn probleem op. Het stappenplan dat gesuggereerd wordt, lijkt naar de oplossing te gaan, maar bij het cruciale stapje 'Set Transparency to Preserve Paths (discard transparency) to maintain vector editability' blijk ik die optie niet te kunnen wijzigen :(

Ik zoek nog effe verder! Als iemand nog een idee heeft, hoor ik het maar al te graag.
Maar werkt het dan wel? Volgens mij zat transparantie pas vanaf Illustrator 9 erin, dus als je het als Illustrator 8 wilt opslaan worden de transparante delen afgevlakt. Misschien kun je proberen het als een swf te exporteren. Dat is ook een vector-gebasseerde bestandsformaat, die transparantie wel volledig ondersteund.

• ThaRealKnuf
Daedalus schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 14:25:
[...]
Maar werkt het dan wel? Volgens mij zat transparantie pas vanaf Illustrator 9 erin, dus als je het als Illustrator 8 wilt opslaan worden de transparante delen afgevlakt. Misschien kun je proberen het als een swf te exporteren. Dat is ook een vector-gebasseerde bestandsformaat, die transparantie wel volledig ondersteund.
De transparantie interesseert me niet zo... het logo bestaat uit een aantal vectors die samen een aantal letters vormen: het gaat me om die letters!

SWF wil niet lukken: het speelt wel vectors af, maar is niet te openen als bewerkbaar vectorbestand.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Maar mijn vraag is dus, werkt het wel als je het als een oudere versie van Illustrator opslaat :P Bijvoorbeeld als je in Illustrator CS Bestand -> Exporteren... en dan als structuur "Illustrator verouderd (ai)" -> Export en dan als versie "Illustrator 8". In principe zou dat het moeten zijn, want volgens mij is het probleem van Fireworks dat de postscript rasterizer die erin zit, niet met de nieuwere Illustrator formaten om kan gaan.

Eventueel kun je nog kijken of het helpt als je i.p.v. "Illustrator verouderd" kiest voor "Illustrator verouderd EPS".

• ThaRealKnuf
Helaas niet :(
Pagina: 1