Toon posts:

TFT scherm kapot met garantie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers

Ik heb een Belinea 17 inch TFT scherm welke af en toe kuren vertoont. Ik heb hierover gebeld (naar een nummer dat ik in de pc zaak heb gehad) en ik kreeg gelijk een afspraak om hem om te laten ruilen.

Ze komen volgende week om hem te ruilen tegen een ander scherm. Ze komen hiervoor zelfs aan huis.

Ze willen hem dan echter ruilen tegen een scherm wat van iemand anders is geweest en al is gerepareerd (ook een defect scherm geweest). Het scherm wordt echter wel geruild tegen eentje van dezelfde batch en productie datum (zij die man van de telefoon).

Nu geven ze echter geen garantie dat in dat nieuwe scherm (2e hands dus) geen dode pixels zitten.

Mijn vraag is nu, vinden jullie dat nou een goede garantie? En een goede regeling? Of mag ik nu gewoon een nieuwe verwachten?

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:06
Je hebt recht op een nieuwe, omdat degene die jij hebt aangeschaft kapot is/kuren vertoont. Of die van jou moet gerepareerd worden, maar ze moeten je garanderen dat de geleverde geen kuren vertoond lijkt me

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-08 09:32
Ik ben niet helemaal thuis op het gebied van garanties, maar het is normaal dat je een gerepareerd scherm terugkrijgt. Je hebt er volgens de garantie recht op dat je scherm wordt gerepareerd, om te voorkomen dat je wekenlang zonder monitor komt te zitten wordt de monitor omgeruild met een andere gerepareerde.

Je meldt alleen niet hoe lang je dit scherm al hebt. Bij een scherm dat je slechts enkele dagen hebt, zou je een nieuw scherm mogen verwachten, heb je het scherm al enkele maanden dan is reparatie het meest voor de hand liggend.

Dat je geen pixelgarantie krijgt is ook logisch, die had je immers bij de aankoop van dit scherm ook niet. Eigenlijk vind ik dat Belinea alles heel netjes oplost. Overigens is Belinea niet degene die jou de garantie verleent, maar dat is de winkel waar jij je verkoopovereenkomst hebt gesloten. Alleen het omruilen wordt door Belinea uitgevoerd.

[ Voor 67% gewijzigd door JeroenG op 05-01-2005 13:39 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je hebt idd recht op reparatie. Aangezien je een even oud scherm terugkrijgt staat dat min of meer gelijk hieraan. Je kunt natuurlijk geen nieuwe krijgen, aangezien je je huidige al een tijdje gebruikt hebt en dus voor een deel afgeschreven is (ligt er ook aan hoe lang/kort je je scherm al hebt).

Wat je wel kunt doen, mochten er dode pixels in dat scherm zitten, is gewoon weer bellen met belinea dat dit scherm ook niet goed is (vage reden aangeven, dat je het beeld niet scherp vindt ofzo, niet over die pixels beginnen iig). Mijn ervaring bij de service van Philips is dat ze hier niet moeilijk over doen en gewoon klakkeloos weer een vervangend scherm sturen. Ws. gaat dit bij belinea net zo.

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 05-01-2005 13:46 ]

• Dauthi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-05 21:02
volgens de wet heb jij 6 maanden kassagarantie wat inhoud dat de verkoper moet aantonen dat het apparaat niet beschadigt was voordat jij het kocht. Als hij verkoper dat niet kan aantonen, wat feitelijk altijd zo is, heb je recht op een nieuw apparaat.

Verwijderd

Topicstarter
Dauthi schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 16:52:
volgens de wet heb jij 6 maanden kassagarantie wat inhoud dat de verkoper moet aantonen dat het apparaat niet beschadigt was voordat jij het kocht. Als hij verkoper dat niet kan aantonen, wat feitelijk altijd zo is, heb je recht op een nieuw apparaat.
Hej

Allemaal bedankt voor de reacties. Weet iemand waar ik meer kan vinden over bovenstaande wet? Is dit echt zo? Ik heb op google niets gevonden maar misschien verkeerd gezocht.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat is idd zo. Kijk anders es op www.staiksterk.nl , daar staat wel het een en ander (maar lang niet uitgebreid genoeg helaas). Daarvoor moet je wel naar de winkel gaan en niet naar belinea. Met Belinea heb je in feite ook niks te maken.

[edit]
van staiksterk.nl:
De nieuwe wet stelt dat u er bijvoorbeeld vanuit mag gaan, dat een gebrek al bestond op moment dat u het product kocht, wanneer dat gebrek zich binnen zes maanden na aankoop van het product voordoet. De verkoper zal dan moeten aantonen dat het product wel degelijk in orde was bij de aankoop. (Deze regel geldt overigens niet als dat niet past bij het type product: bijvoorbeeld bij bederfelijke levenswaren).

Wanneer een product niet voldoet aan uw verwachtingen kunt u als koper eisen, dat:

de verkoper het ontbrekende alsnog levert
het product wordt hersteld of vervangen
de verkoper een gedeelte van de koopprijs terugbetaalt
de koopovereenkomst wordt ontbonden
Dan zou je dus voor het laatste moeten kiezen lijkt me (geld terug). Een andere optie is reparatie, maar dat wilde je dus niet. Ik weet alleen niet zeker of bovenstaande vrije keuzemogelijkheden zijn of dat er een volgorde in zit. Dit zou je even moeten uitzoeken. Indien het in volgorde staat zou het er op neerkomen dat de winkelier gewoon repareert (oftewel vervangend scherm via belinea dus).

[nog een edit]

zie ook: http://www.justitie.nl/pu...D=10538&SourcePageID=5073

en daaruit concludeer ik toch dat je ws. wel genoegen moet nemen met een vervangende en niet zomaar je geld terug kunt krijgen of een compleet nieuwe kunt verwachten. Lees het zelf maar even door voor de details.

[ Voor 92% gewijzigd door Palomar op 05-01-2005 22:44 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Over garantie is al zoveel gepost inclusief verwijzingen naar websites dat dit niet moeilijk te vinden kan zijn.

Belinea houdt zich keurig aan de garantievoorwaarden en er is geen reden tot klagen.

Wat Dauthi zegt lijkt me stug. Het apparaat werkte nadat je het ontvangen had immers prima? Wat er daarna gebeurt is daarom niet i.v.m. te brengen met de aankoop.

ARME AOW’er

Verwijderd

Meestal heb je recht op een nieuwe monitor de eerste 7 dagen na aankoop, daarna mogen ze je inderdaad een gerapareerde geven.

Die 7 dagen heet ook vaak DOA garantie "dead on arrival" als je een monitor binnen die periode aanmeld krijg je normaal gesproken een nieuwe.

Verwijderd

Je hebt recht op DOA garantie, als het scherm RECHTSTREEKS uit de verpakking defecten vertoond.

Of - Je koopt een monitor, die de dag erop pas defect gaat, heb je in principe geen recht op DOA garantie. Echter kan een dealer altijd bij de fabrikant DOA garantie claimen, aangezien men kijkt naar wanneer het toestel is verkocht aan de distributeur.

Maar maxdata kennende (moederbedrijf van Belinea) zijn ze schappelijk in hun garantieafhandeling, en hebben ze toch een van de betere garanties, vergeleken met andere monitorfabrikanten.

Succes!
Pagina: 1