Toon posts:

Sata WD Raptor 36gb als Primary

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Gigabyte 8KNXP met laatste Bios update.

Ik heb 2 IDe schijven en 4 Sata schijven aangesloten..nu heb ik een Raptor WD36 Sata die ik als Primary wil laten opstarten als C schijf.

Tijdens de opstart zie ik de Raptor Sata als primary staan en dat als er geen IDE herkend word de Sata primary als eerste gebruikt word.

Ook als ik Windows nu opgestart (IDE) dan zie ik de Raptor Sata als drive beschikbaar.

Nu als ik Win Xp Pro wil installeren op de Sata dan herkend deze de schijf tijdens install niet?
ik zie wel alle andere schijven staan waar ik uit kan kiezen om op te installeren maar niet de Raptor?

ik heb zelfs de IDE schijven afgekoppeld maar dan nog ziet hij de Raptor niet als ik Win XP erop wil gaan zetten ..en het gekke is dat tijdens de opstart en in de Bios de raptor wel herkend word als Primary?

Iemand een idee

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

Heb je tijdens de winxp setup op F6 geramt om de sata drivers van je mobo te installeren? Deze zijn namelijk nodig om windows de sata schijven te laten herkennen.

En koppel de rest van je schijven tijdens de installatie los, dan weet je zeker dat windows op C komt te staan.

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
die F6 heb ik inderdaad nog niet geprobeerd...ga ik vanavond is ff proberen

maar is toch raar dat de 3 andere sata's wel herkend worden en alleen de raptor niet
die andere zijn van maxtor 120gig 160 gig en 200gig

ik heb wel alle schijven losgekoppeld en het toen ook geprobeerd maar dan zegt XP nadat ik de F8 heb ingedrukt voor akkoord van de voorwaarden dat er geen hardware is aangesloten?

Verwijderd

En dat is precies waarom je op F6 moet drukken en een floppy met de drivers voor je sata controller moet gebruiken. (OEMsetup.inf in root van floppy!)
Onder windows kan het prima dat je schijf gezien wordt, maar als je een installatie doet, moeten de drivers al beschikbaar zijn voor de installatie begint.

Overigens leveren niet alle fabrikanten zo'n floppy mee, maar meestal staat de benodigde info ergens op de driver/mainboard CD. Even op floppy zetten dus.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 11:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok thanks,

Ga ik maar is ff doen..laat nog wel even weten of het gelukt is.

Hs _/-\o_