Toon posts:

Intel NetportExpress XL configuratie probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier 2 Intel NetportExpress XL printservers liggen maar ik krijg ze allebei niet aan de praat.

Ik wil ze graag benaderen (configureren) vanuit WinXP maar kan ze niet vinden in mijn netwerk.
In de handleiding staat dat de default is om via DHCP een ip te krijgen. Maar dat gebeurd niet. Via mijn router kan ik zien welke ip adressen er geleased zijn maar de printserver staat er niet bij.
Er zitten op de printserver geen knopjes om te resetten ofzo.
Ik heb ook de laatste versie van Netport manager gedownload maar die vind hem gewoon niet. Ook in Netport manager heb ik verschillende ip ranges geprobeerd.
Ik heb hier op GOT al het één en ander gelezen maar ik kom er niet helemaal achter wat het probleem is.
De printserver geeft geen errors aan. Lampje blijft oranje, als er iets mis is wordt hij rood. Hij boot wel netjes want je ziet de lampjes in het begin regelmatig knipperen.
Ook de verbinding tussen de pc en prinserver is goed. Achter op branden de connectie lampjes allebei groen. Windows zegt ook dat er een netwerk verbinding is als ik de printserver direct aansluit op mijn pc (via cross).
In de handleiding stond ook dat je ip kon toewijzen via mac:
arp -s [ipadres] [mac adres]
Maar dat helpt ook niet.
Ik heb gelezen dat de printserver gebruik kan maken van meerdere protocollen. Die heb ik ook geinstalleerd via Windows (netbios, ipx/spx,tcp/ip). Ipx heb ik op automatische detectie van framtype gezet. Maar dat werkt niet.
In de handleiding staat dat TCP/IP wel wordt ondersteund.
Achter op de printserver zitten vier switches. En ik vermoed dat daar een beetje het probleem zit. Ik heb allerlei standen geprobeerd maar werkt niet. Hoe zou ik hem moeten instellen?
Met die switches kan je het volgende instellen volgens de sticker die erop zit.

Frame type Pos1 Pos2
Ethernet II Up Up
802.3 Down Down
SNAP Up Down
802.2 (default) Down Down

De laatste twee switches worden niet gebruikt?
Moet je de Printserver opnieuw opstarten als je de switches veranderd?

Hieronder heb ik wat posts uit andere topics die ook over de NetportExpress gaan en die ik heb geprobeerd.

{oude topics}
Oudere versies werken NIET met een IP netwerk.
Probeer eens het, default, spx/ipx protocol (Novell omgeving) ipv. je TCP/IP in je netwerkomgeving.
Kan zijn dat deze Intel gewoon geen IP ondersteund en dan heb je domme pech.

Of dat je hem van SPX/IP naar TCP/IP moet omzetten.
Ok, heb net ff Iris gehaald en ge-runt.. De printserver is wel degelijk aangesloten op het netwerk Hij verzend allemaal IPX packets (heb heir op mijn pc (winxp) ook IPX protocol geinstalled)...

Maar wat nu? Hij geeft aan dat er geen IP-adres is opgegeven
{/oude topics}

Ook de intel site heb ik nagezocht maar niks kunnen vinden. Ze geven geen ondersteuning meer op die dingen. En google levert ook niks op.

Weet iemand de oplossing?

Verwijderd

Op de site van Intel de handleiding downloaden en instaleren met (een of ander antiek protocol, ben de naam vergeten) en dan Netbios.
Er staat daar echt stap voor stap aangegeven wat te doen

Verwijderd

Topicstarter
ooooo je bedoeld deze site?

http://support.intel.com/support/netport/index.htm

of deze?

http://support.intel.com/support/netport/vintage/index.htm

Of de handleiding?

ftp://download.intel.com/...port/vintage/660225-1.pdf

Je begrijpt al dat ik dat allemaal al geprobeerd heb he?

Het probleem is dat het gevalletje geen ip krijgt van de DHCP en dus kan ik er niks aan gaan configgen. Dus ik vermoed dat er iets is met de protocollen/switches.
Lees mijn eerste post nog is door.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 11:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
kick-je mag dat?

Het werkt nog steeds niet. Ik heb een tweede netwerk kaart in mijn pc geprikt zodat ik daar de printserver er op aan kan sluiten en ook nog zelf kan internetten enz.
Zo sluit ik een tussen komst van een router uit. (misschien dat het helpt?)
Ik heb internet delen ingesteld op mijn bestaande verbinding (lan1) zodat de andere netwerkkaart (lan2) als "DHCP-server" gaat fungeren. Misschien dat op deze manier de printserver wel een ip krijgt via (lan2).
Ook heb ik de firewall tussen de lan2 en printserver uitgezet zodat er geen data onbedoeld geblokkeerd word? Ik weet het niet meer.

Zijn er geen tools die kunnen scannen wat voor een apparaat er nog aan een netwerk hangt en van welke protocollen het gebruik maakt?

Omdat lan2 door het internetverbinding delen alsware DHCP-server is zou lan2 ip-adressen moeten uitdelen. Maar nergens in Windows XP kan je maar iets vinden over de DHCP. Je kan bijvoorbeeld niet zien welke ip's hij uitdeelt. Is daar geen tool voor? Heb al wat geprobeerd op google maar kom niks relevants tegen.

Wie ow ie weet het?

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 10:34

NBK

Weercam-Avatar

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Verwijderd

Topicstarter
1.
Plug your NetportExpress™ print server into a known good network drop. Plug in the power cable. It is not necessary to have a printer plugged in at this time.

2.
Create a user and a shared directory on your Windows NT* server. The suggested username and directory name is "netport". The user must be created with properties of "allow blank password" and "password never expires". Do not assign a password. Give this user read access to the shared directory.

3.
Install the NetPort® Manager software on either your server or at a workstation if you have not already done so. Start the NetPort Manager program.

4.
The NetportExpress print server will be displayed in the left column. Highlight the NetportExpress print server which needs to be configured and then press the Configure button.

1. gaat wel he.
2. user aanmaken in xp? Ze hebben het over NT4. De shared dir is niet zo een probleem.
Maar wat heeft dat te maken met de ip?
3. NetPort® Manager is geinstalleerd en ingesteld.
4. Maar NetPort® Manager vindt de printserver niet.

EDIT: opmaak

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 17:14 ]

Verwijderd

Je moet voor XP je firmware upgraden . Deze kan je vinden bij de NetportExpress 10 en 10/100 onder software & drivers .Je kiest dan voor Windows2000 als besturingssysteem . En kies dan voor de software/firmware Update 5.41 . Je kan deze volgens Intel niet gebruiken voor de NetportExpress XL,het is dus voor eigen risico maar bij mij werkte het zo wel onder XP.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik dan een nieuwe firmware op de printserver zetten terwijl hij niet te bereiken is?

Verwijderd

Je doet dit met een null-modem kabel onder een dos-promp .
Zie ook : http://support.intel.com/.../vintage/sb/CS-015148.htm

Verwijderd

Sorry, was de post vergeten, maar bij deze 8)
Ik heb hier ook een Intel XL draaien, maar je moet wel de DLC service instaleren om hem aan de praat te krijgen.
Dit krengetje is zo oud dat hij nog voor windows for workgroups en Netware 4 gemaakt is.

In de share plaats je de data welke de intel manager plaats. Later kan je die manager opstarten (deze heet Wnpmgr32.exe)
Dan kan je daarna de porten een IP-address geven en deze mbv je DLC-service toewijzen.
Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is om een Linux-server eraan te hangen om dynamisch een IP-address toe te wijzen. Waarschijnlijk zit deze optie er wel in ?!
Om even verder te gaan, ik bedoelde inderdaad: http://support.intel.com/support/netport/vintage/index.htm
en daarna:
ftp://download.intel.com/...port/vintage/660225-1.pdf, dit is de complete handleiding

Hiermee kan je hem helemaal configureren en instaleren.

[edit] Ik had LPD protocol ingevuld ipv DLC

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 17:59 ]

Pagina: 1