zm80c-hp + cnps7000a, te weinig plek

Pagina: 1
Acties:

• MaDDoG
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

MaDDoG

De brakste schakel

Topicstarter
Ik heb gisteren een zm80c-hp met een ZM-OP1 voor mijn Club3D Geforce 5900XT videokaart gekregen.

Ik had al een CNPS7700-Cu processorkoeler. Op mijn MSI K8N Neo2 Platinum moederbord.

Iets te snel aangeschaft... hij past niet. Te weinig ruimte tussen mijn cpu en mijn agp slot. Wat heb ik dus gedaan op het moment. Ik heb dat dikke koelblok wat op de achterkant van mijn videokaart gemonteerd zou moeten worden weggelaten.
Nu heb ik dus de twee kleine blokjes erop zitten, de heatpipe zit er, en dat dikke blok aan de voorkant. En de ventilator heb ik er natuurlijk opgemonteerd (5volt). Wat de koelprestaties behoorlijk ten goede zou moeten komen.

Hij draait... en het koelblok voelt matig lauw aan (aan de goede kant dus :)). Maar ik durf het nog niet om een zwaar spel op te starten of te gaan 3d-en. Heeft iemand enig idee of de koelprestaties zonder dat blok aan de achterkant in samenwerking met een ZM-OP1 voor een 5900XT (niet overgeklokt) genoeg zijn op full load?

[ Voor 4% gewijzigd door MaDDoG op 05-01-2005 09:55 ]

"Computer games don't affect kids. I mean if Pacman affected us as kids,
we'd all run around in a darkened room munching pills and listening
to repetitive music."

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
In de heatpipes zit een laagje vloeistof. Deze bevindt zich dus onder de kaart aan de kant van de core. Door de warmte die je core genereert gaat de vloeistof koken, het gas dat ontstaat stijgt op en condenseert bovenin de pipes. Als gevolg van die condensatie wordt het blok gekoeld/warmte afgevoerd. Als je het bovenste blok niet monteert werkt dit dus niet.

Ik denk dat op deze wijze gemonteerd alleen de fan die blaast tegen het blokje op de core zorgt voor enige koeling. Of dit voldoende is durf ik je niet te zeggen, maar het lijkt me sterk.

[ Voor 12% gewijzigd door Viss op 05-01-2005 10:17 ]

Verwijderd

first of all: je had kunnen zien op de Zalman site dat die dingen niet gingen passen ;)

Ik denk dat je met de helft van je warmteafvoer niet genoeg koeling kunt genereren om je kaart passend te koelen; het hangt natuurlijk ook af van de airflow in je kast, maar gevoelsmatig zeg ik dat het heel tricky wordt. Heeft je videokaart een manier om de temperatuur uit te lezen? Dan zou je kunnen testen :)

Verwijderd

Viss schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 10:04:
In de heatpipes zit een laagje vloeistof. Deze bevindt zich dus onder de kaart. Door de warmte die je core genereert gaat de vloeistof koken, het gas dat ontstaat stijgt op en condenseert bovenin de pipes. Als gevolg van die condensatie wordt het blok gekoeld. Als je het bovenste blok niet monteert gaat een groot deel van het idee dus verloren.
erm.. volgens mij zorgen die koperen heatpipes er gewoon voor dat de warmte van A naar B gaat (normaliterhet achterste blok op de kaart). Dat blok is er nu niet, dus in feite halveer je de koelcapaciteit. Hoe je erbij komt dat er vloeistof in die heatpipes zit, is mij een raadsel :)

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 10:06:
[...]

erm.. volgens mij zorgen die koperen heatpipes er gewoon voor dat de warmte van A naar B gaat (normaliterhet achterste blok op de kaart). Dat blok is er nu niet, dus in feite halveer je de koelcapaciteit. Hoe je erbij komt dat er vloeistof in die heatpipes zit, is mij een raadsel :)
Euhm, misschien moet je je eens verdiepen in de werking van heatpipes...
Ik zal het zelfs nog straffer zeggen dan Viss: er zit gewoon water in de heatpipes...

Eerste hit op google:
http://www.google.com/search?q=heatpipes

[ Voor 6% gewijzigd door Yoshi|IA2 op 05-01-2005 10:12 ]

Verwijderd

wat meer googlen levert op dat er inderdaad water in zit.

Afbeeldingslocatie: http://www.frostytech.com/articleimages/200301/zalmanZM80AHP_hpopen1.jpg

bron. In dat artikel zeggen ze overigens ook dat de sink aan de voorkant alleen niet genoeg is, omdat er te weinig "parasitaire" airflow langskomt.

Weer wat geleerd vandaag :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 10:24 ]

• MaDDoG

MaDDoG

De brakste schakel

Topicstarter
Dan ga ik eens proberen of ik dat koelblok aan de onderkant van mijn videokaart kan monteren. Ik heb toch 3 pci sloten open gelaten En daar moet wat voor te fabriceren zijn.

De airflow is ook redelijk goed in mijn kast. Alleen staat deze nu nog open :P En die ZM-OP1 zit best dicht tegen de zijkant van mijn kast aan. Waardoor ik bang ben dat hij weinig lucht aanzuigt als ik hem dicht doe en de koelprestaties verminderen.
Maar na het artikel gelezen te hebben van frostytech vind ik dat het prima moet kunnen dat koelblok ergens anders te hangen. Misschien werkt het minder omdat de meeste warmte dan naar beneden moet, ipv omhoog. Maar met ventilator durf ik dat wel aan. De CNPS7700-Cu is ook nog een beetje op mijn videokaart aan het blazen met koele lucht.

Als ik hem frituur laat ik het hier wel weten :+

to repetitive music."

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
Bedoel je beide blokken onder je videokaart, met daartussen de heatpipes? Gaat niet werken. De vloeistof in de pipes zoekt het laagste punt. Bij de standaard montage betekent dat dus direct onder de core; de voornaamste hittebron. Beide blokken onder de kaart, met daartussen de pipes zal ervoor zorgen dat de vloeistof (zwaartekracht) zit in de pipe op de plek het verst weg van de core.

1) Onvoldoende verhitting van de vloeistof om uberhaupt te koken/condenseren.
2) Zelfs al zou er gas ontstaan; normaliter stijgt dit op en condenseert omdat het bovenin de pipes koeler is, bij deze montage dus ook niet het geval aangezien “bovenin” zou betekenen direct onder de core, niet echt koel daar…

Zou op zoek gaan naar een ander alternatief om je kaart te koelen.

• MaDDoG

MaDDoG

De brakste schakel

Topicstarter
Mêh ...... 't ging er vooral om dat hij stil moest worden. Mijn videokaart maakt verreweg de meeste herrie in mijn pc. Kijken wat voor alternatieven er zijn.

Kan je een heatpipe buigen?

to repetitive music."

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-02 10:11
kan je niet kijken naar die Arctic VGA Silencers? die zijn ook redelijk stil, en koelen ook erg goed, weet zo even niet waar je ze kan vinden maar check even de pricewatch :)

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:46
1. Gewoon proberen zonder tweede koelblok. Door het op zich al grote oppervlak van één zo'n blok zal de temperatuur niet snel stijgen. Zodra je artifacts ziet weet je dat het niet kan en zet je je PC uit.

2. Je hebt een fan erbij, vergis je niet over de hoeveelheid die dat uitmaakt (heel veel!). Ik heb eens gebrobeerd een Athlon 850 (verstookt ong. 42W) passief te koelen. Hij hield het ongeveer een half uur uit met een alu koelblok van zo'n 400gr. Daarna was hij gloeiend heet. Maar als ik er een miniem fannetje (40mm @ 3000rpm) op zette. Bleef hij gewoon koud. Juist door de minieme hoeveelheid luchtstroom kan de lucht rondom het koelblok niet opwarmen. En word het koelblok ook niet warmer.
Airflow hoeft niet veel te zijn.

3. Een heatpipe zal nauwelijks werken als de warmtebron hoger zit dan het afkoelpunt. Staat ook op de site van Zalman. Verdiep je maar eens in de werking van heatpipes. Het is niet zomaar een buis die de warmte doorgeeft. Een heatpipe transporteerd de warmte actief.
Onderin neemt de vloeistof warmte op, verdampt deze, stijgt naar boven en neemt de warmte mee. Bovenin wordt de warmte afgegeven en condenseert het gas, waardoor deze langs de rand van de buis naar beneden druppelt. (ongeveer, uit m'n hoofd, dus niet helemaal zeker)
Als je de tweede heatsink lager hangt dan de heerst zal de heatpipe alleen nog maar passief werken, oftewel, hij zal alleen de warmte door het metaal kunnen transporteren.

[ Voor 36% gewijzigd door OnTracK op 05-01-2005 14:31 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Viss schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 11:58:
Bedoel je beide blokken onder je videokaart, met daartussen de heatpipes? Gaat niet werken. De vloeistof in de pipes zoekt het laagste punt. Bij de standaard montage betekent dat dus direct onder de core; de voornaamste hittebron. Beide blokken onder de kaart, met daartussen de pipes zal ervoor zorgen dat de vloeistof (zwaartekracht) zit in de pipe op de plek het verst weg van de core.

1) Onvoldoende verhitting van de vloeistof om uberhaupt te koken/condenseren.
2) Zelfs al zou er gas ontstaan; normaliter stijgt dit op en condenseert omdat het bovenin de pipes koeler is, bij deze montage dus ook niet het geval aangezien “bovenin” zou betekenen direct onder de core, niet echt koel daar…

Zou op zoek gaan naar een ander alternatief om je kaart te koelen.
Ik heb ooit gelezen dat heatpipes zelfs ondersteboven werken, weliswaar niet zo goed als rechtstaand gebruik owl de zwaartekracht... Vraag me niet naar een bron maar die heb ik niet meer...

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:06
Alhier hetzelfde probleem.
Mijn hardware:
Gigabyte K8NS-Ultra,
AMD 64 3200+ met CNPS7700-Cu
Sapphire 9600 Pro met ZM80C-HP, zonder extra fan.

Ik dacht ook de achterste helft te demonteren.
Voor zover ik het begreep, is het enige nut van de heatpipe hitte vervoeren naar de heatsink aan de achterkant. Haal je die weg, dan halveert je koelcapaciteit, simple as that.
Nu zijn er ook varianten van deze videokaart die door Sapphire al van een passieve koeling zijn voorzien. Zelfde idee, maar dan hooguit half zo groot. Qua heatsink massa/oppervlakte zal het dus wel goed gaan.
Echter, schat ik de functie van de heatpipe nu wel of niet goed in.
TS, heb jij de afgelopen weken al meer ervaringen opgedaan?
Pagina: 1