[linux] Certificering, welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn werkgever wil graag dat ik weer eens wat aan certificering ga doen.
Nu kan ik twee richtingen op. Netwerk en linux/unix. Netwerk zou betekenen CCNP, maar dit zou ik ook op zelfstudie kunnen doen, dus dat wordt waarschijnlijk ook zelfstudie.
Dus blijft over linux/unix. Ik zou dan met een linux-certificering mogen beginnen, een solaris vinden ze nog iets te duur en daar zijn nog niet genoeg klanten voor.
Ik moet zelf aangeven wat dan het meest praktisch is.
Ik heb zelf zitten kijken en naar mijn idee zijn er hooguit 2 kandidaten, namelijk:
* RHCE, de certificering van RedHat
* CLE, staat voor Novell Certified Linux Engineer.

Mijn vraag is is er iemand met ervaring in 1 van deze of helemaal mooi, alle twee?
Wat zijn de verschillen en de overeenkomsten?
De Novell CLE is die niet alleen gericht op Novell Nterprise Linux Services en eDirectory?
Of te wel wat is verstandig en vooral waarom.

• Cyril
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-02 23:12

Cyril

it's all in my mind

Kijk eens naar LPI, deze certificatie heb ik ook gevolgd. Zit prima in elkaar en is ook zeker niet duur. Ik weet dat velen hier ook LPI certified zijn. Het is volledig zelfstudie en de examens kan je op meerdere locaties in Nederland afnemen.

Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:41

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik zou voor Redhat gaan. Deze is breed geaccepteerd volgens mij.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Jesse
  • Laatst online: 10-02 21:06
RHCE en Novell CLE zijn LPI met een sausje van de verkoper. Als jullie veel Redhat of juist Novell klanten hebben kan je goed diegene kiezen.
Als je niet specifiek die distro's gebruikt zou ik mooi voor LPI gaan, kan volgens mij stukken goedkoper, zeker als je voor zelfstudie gaat.

Edit: Als ik dit zo zie dan is Novell wel sterk op hun eigen spullen georienteerd. Redhat heeft dat wat minder lijkt het.

Voor de goede orde, ik heb er zelf geen ervaring mee, dit is puur de indruk die ik heb van de online bronnen.
Edit: ik blijk er dus naast te zitten, zie verder in dit topic.

[ Voor 59% gewijzigd door Jesse op 05-01-2005 11:57 ]

• Bor

Bor

Hoe is het LPI traject? Ze geven zelf geen study guides uit zie ik op de site? Welke boeken hebben jullie gebruikt en hoe lang hebben jullie over het hele traject gedaan?

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Ik heb geen ervaring met beiden, maar weet wel dat als je examen doet voor CLE dat je het examen op een computer in Utah (Novell's HQ) doet. Dus als er iets misgaat met de connectie heb je een probleem en moet je het examen overdoen. Ik heb het pas 2 keer gehoord trouwens.

Aan de andere kant waren er een half jaar geleden nog maar 35 CLE's, wereldwijd. Het schijnt ook één van de betere Novell examens te zijn (as in, je moet echt kennis van het product hebben, met alles in je hoofd stampen kom je er niet). Dus echt een papiertje met waarde. Het is wel zo dat NLS een rol speelt binnen dit examen, een specifiek Novell product dus.

• Bor

Bor

Novell ga ik niet in investeren. Om mij heen zijn te veel bedrijven novell aan het uitfaseren.

Verwijderd

Ik heb de LPI niveau examens beide gehaald, en ook linux+ erbij. Ik ben nu al een tijdje bezig voor RHCE. (Lees, ik ben er klaar voor maar ik wacht maar op die fasttrack cursus van de baas ;) ). Er is voor Novell nog niet veel bekend, maar die Linux papiertjes van hun zijn erg nieuw, en dus onbekend.
Dit ongeveer wat ik weet over die papiertjes;

LPI

LPI niveau 1 is nagenoeg allemaal command line spul, dus zorg dat je daar ervaring mee hebt.
Het examen zelf is niet erg moeilijk qua diepgang, maar denk er vooral aan dat je behoorlijk veel standaard opties van commando uit je hoofd kent. (Op het examen is er geen man <commandname> ;) )
Verder zijn het gewoon +/- 50 a 60 vragen allemaal multiple choice, je weet ze wel of niet.
Verwacht geen paginavullende verhalen, de meeste vragen zijn erg kort. Denk hierbij aan bijvoorbeeld: welk commando van de onderstaande opties geeft de syntax van het commando tar goed weer.
Hier zijn PDF'jes voor van IBM (Moet je je voor aanmelden op de IBM site) er is een O'Reilly boek dat wat verouderd is (heb ik zelf gebruikt) maar het denkt wel 90% van je examen. Denk er wel aan dat de onderwerpen van de beide examens door elkaar zijn gegooid in vergelijking met de oude verdeling. (Of spreek me eens aan in het #nos kanaal op tweakers irc)
Voor niveau 2 ben je momenteel meer aangewezen op jezelf, de eisen staan op de LPI site (En behoorlijk uitgebreid) maar studie materiaal en proefexamens enzo zal je waarschijnlijk tevergeefs zoeken. (Zo niet moet je mij even voorstellen als driftig zwaaiend "hier ermee" -mannetje ;) )
Ik weet even niet hoever niveau 3 in ontwikkeling is maar ook daarvoor geldt www.lpi.org is je vriend. :-)

Linux+

Ik heb ook Linux+ van Comptia wel gehaald, maar dat is helemaal niet indrukwekkend zowel qua diepgang als qua breedte. Ook Multiple choice enzo, maar daar zijn als je zoekt wel PDF's voor te vinden. D'r zijn boeken voor van Sybex en dergelijke, die zijn ook online te vinden.
Dit is voornamelijk Red Hat gebaseerd, en ook weer een stuk of 50 a 60 multiple gok vragen zonder veel text en van een nog makkelijker niveau dan het LPI examen.

RHCE
Hier heb ik dus nog geen praktijk ervaring mee, maar wel het zelfstudie boek doorgelezen.
Het examen wat je haalt is 2 versies RH ES verder geldig, daarna moet je refreshen. (Dus haal je hem voor 3.0 is je cert geldig tot 5.0.)
Het examen is een volledige dag waarvan je een dagdeel bezig bent met het installeren van een systeem volgens allerlei eisen (Bijvoorbeeld een webserver met SSL suppport en virtuele sites ofzo).
Het tweede dagdeel moet je een aantal storingen oplossen die de examinatoren voor je hebben aangelegt. (Bijvoorbeeld, Hij boot niet, veell succes :D )
Voor beide delen moet je een bepaald percentage goed hebben. Je kunt 10 punten scoren op het installeer deel, hiervan zijn 5 punten voor topics van het makkelijkere RHCT examen (die moet je 100% scoren) Daarnaast moet je 3 van de 5 RHCE topics/eisen ook halen.
hetzelfde geld voor je trouble shooting sessie, de 5 RHCT topics moet je oplossen, en de RHCE topics moet je 3 van de 5 goed hebben.

Novell
Uhm, geen idee behalve dat er ook meerdere niveau's van diepgang in zitten en het ook hands on examens zijn.

Succes alvast met je plannen.

Greets Krewl

P.S. Diegene die hierboven zei dat Suse en RH papiertjes LPI met een sausje zijn zit er dus wel naast, ga daar alsjeblieft niet van uit......

• Bor

Bor

Hoe bedoel je deze zin?
hiervan zijn 5 punten voor topics van het makkelijkere RHCT examen (die moet je 100% scoren)

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
@ Krewl

Maar maak je die examens dan ook thuis? Want dan kan je in feite toch gewoon SSH'en naar je eigen bak en daar man <command name> in tikken? Of zie ik dat nou verkeerd?

• Jesse
  • Laatst online: 10-02 21:06
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 11:24:

*knip*

P.S. Diegene die hierboven zei dat Suse en RH papiertjes LPI met een sausje zijn zit er dus wel naast, ga daar alsjeblieft niet van uit......
Zoals ik al zei, dat is de indruk die ik heb had. Van de oude SuSE certificaten begreep ik dat enigszins, en van Redhat had ik ook die indruk. Zoals jij het beschrijft is het in elk geval duidelijk wat anders, dat wist ik niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Jesse op 05-01-2005 11:55 ]

Verwijderd

Het Red Hat Certified technician examen kan je doen als instap/iets lager niveau voor je Red hat Certified Engineer examen.
Op het niveau RHCE moet je het niveau RHCT vlekkeloos beheersen.
[Disclaimer enzo]
Nogmaals ik heb het examen niet gedaan nog, maar me er wel in verdiept, dus ik gok dat ik in de goede richting zit. [End: disclaimer]

Dus het installeren van een grafische omgeving is iets wat je als RHCT moet kunnen, dat doe je normaal niet op een server. (tenminste niet noodzakelijk)

Dan kan je dus een RHCE opdracht krijgen met als eisen (uit mijn duim gezogen:)
1. installeer RH ES/AS via een NFS install [RHCE/RHCT overlappend topic denk ik]
2. Bied webpagina's aan via http en https. [typisch RHCE topic]
3. zorg dat je een Share aanbied voor aanwezige windows systemen. [RHCE topic]
4. Installeer een configureer een grafische desktop omgeving met behulp van Gnome. [RHCT topic]
5. Configureer de beschikbare printer voor gebruik op dit systeem [RHCT topic]
6. Enzovoorts t/m nr 10.

Snappu? Vraag anders gerust verder.

[Edit]
@ Jesse, voor Suse was er een Suse certified Linux proffessional certificaat wat inderdaad een LPI niveau 1 deel 3 was. Voor Red Hat is het al een lange tijd een echte apparte lijn examens.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 11:55 ]

Verwijderd

silentsnake schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 11:47:
@ Krewl

Maar maak je die examens dan ook thuis? Want dan kan je in feite toch gewoon SSH'en naar je eigen bak en daar man <command name> in tikken? Of zie ik dat nou verkeerd?
Wat denk jij nou zelf, dat je internet en een eigen doos hebt? :+ :+ :+ :+ :+
Nee hoor, dat gaat onder gecontroleerde omstandigheden in een examen centrum met mannetjes/camera's die je in de gaten houden.

En vooral geen Google!!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
De certificeringen van Red Hat gebeuren in een afgesloten omgeving waar geen internetverbinding is. Er is een situatie gecreëerd die voor iedereen gelijk is, de instructeurs hebben een image die ze installeren voor het examen. Er is een server met enkele workstations.

Op de dag van het examen krijg je een lijst uitgereikt met daarop enkele criteria waar het systeem aan moet voldoen. Aan jou de taak om het voor elkaar te krijgen. Daarbij moet je ook enkele problemen oplossen. Je hebt de beschikking over het systeem zoals het op dat moment is.
Bijvoorbeeld: je hebt een bash-shell en je hebt man-pages geïnstalleerd, dan kun je die gebruiken.

Sorry dat ik een beetje vaag ben, maar iedere kandidaat moet een formulier tekenen waarin je aangeeft niets vrij te geven over de inhoud van het examen. Overigens is de site van Red Hat zeer informatief als je nog niet weet wat je precies wilt.

Ik persoonlijk heb geen ervaringen met andere certificeringen. Wel is mijn kennis over het gebruik van linux in het algemeen sterk verbeterd nadat ik mij in de stof heb gestort. Natuurlijk zijn er een aantal RH-specifieke zaken die je op andere distro's niet tegenkomt, maar dat is bijzaak.

• teigetjuh
  • Niet online
LPI is niet echt de optie.... Ik weet dat er een andere klant graag een RHCE-er heeft, maar vroeg me dus af of CLE ook een volwaardig alternatief is. Maar niemand heeft hier ervaring mee... CLE is natuurlijk behalve Novell ook erg SuSe georienteerd.

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Misschien heb je hier wat aan als je meer info wilt over CLE: http://www.novell.com/brainshare/catalog/catalog/catalog.jsp

En dan even op de pagina zoeken naar TUT282. Dit is een presentatie van Brainshare 2004.

[ Voor 12% gewijzigd door JoetjeF op 05-01-2005 12:47 ]

Verwijderd

Ik heb LPIC2 en daar heb ik zeker geen spijd van.
Voor de mensen die LPIC2 willen leren, er is tegenwoordig een LPIC2 boek online.

Verwijderd

/me doet EEERRRUG dankbaar kijken naar Compukid....

Daar maak je me heel erg blij mee.

Ik heb ook wel studie materiaal links en rechts maar niet alles waar je over struikelt mag ook online....

EDIT:
CHM ?.... wasda..... ?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 16:52 ]

• teigetjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 14:36:
/me doet EEERRRUG dankbaar kijken naar Compukid....

Daar maak je me heel erg blij mee.

Ik heb ook wel studie materiaal links en rechts maar niet alles waar je over struikelt mag ook online....
Dat ken ik.... kwam zo ook ooit eens iets tegen als een chm voor CLE, vandaar ook deze vraag.
Pagina: 1