Toon posts:

Monitorverlengkabel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de trotse bezitter van een Parhelia en nu heb ik het volgende plan: ik heb 2 schermen op mijn bureau en 1 derde dient om films enzo af te spelen. Nu zit die op een P3-450 en die is niet zwaar genoeg. Dus als ik nu dat scherm op m'n gewone computer aansluit dan heb ik dat probleem niet, want dat is een P4-2.4. Met de software van matrox kan je zelfs alle video die je in een window speelt full-screen op een ander scherm spelen (automatisch) dus dat komt goed uit en heb ik die parhelia ook niet voor niks.

Daarvoor heb ik een meter of 10 kabel nodig. Nu wordt er in dit forum geklaagd dat de kwaliteit dan brak wordt. Is er een kabel die goed genoeg is om dat probleem niet te hebben en wat kost dat dan ongeveer? Het mag wel wat kosten maar geen 100 euro natuurlijk. Het scherm heeft geen aparte RGB-aansluiting. Topkwaliteit hoeft het niet te zijn, het is voor films.

Een tweede vraag: de bakken zitten allebei op het interne netwerk. Kan ik niet de film afspelen op m'n gewone computer en het beeld over het netwerk naar m'n P3 sturen? Dan hoef ik het scherm niet te verlengen. Remote Desktop van windows wil niet :-)

Alsvast dank voor eventuele replies!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Voor films ben je geen top beeldkwaliteit nodig. Ik zou het eerst gewoon proberen met een goedkope kabel. Gewoon op 800x600 bij 60Hz merk je denk ik nog niet eens zoveel van het kwaliteitsverlies (je merkt het vooral bij de hogere reso's en refreshrates).

Een alternatief is om films via de tv-out op een tv af te spelen. Dan kun je probleemloos 10 meter kabel gebruiken zonder relevant signaalverlies.

[edit] al moet ik er wel bij zeggen dat 10 meter misschien wel erg lang is voor een vga kabel. Ik had een goedkope kabel van 2 meter en dat gaf nog redelijk goed beeld op 800x600@60Hz (1024 zag je wel duidelijk waziger). 10 meter is dan wel weer een stuk langer.... Kijk eerst es of die kabels uberhaupt bestaan. Zoniet, dan is het vrij duidelijk dat het ws. niet kan.

[edit2] als ik even snel in de pricewatch kijk heb je wel gewoon 10meter vga verlengkabels. Zelfs nog shielded en kost maar 15 euro. Lijkt me dat zoiets prima geschikt is.
Ze hebben zelfs kabels van 30 meter :P

[ Voor 52% gewijzigd door Palomar op 05-01-2005 01:57 ]

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

enige mogelijkheid om 10m te overbruggen zou digitaal zijn afaik.

er bestaat anders wel genoeg software om video over een netwerk te streamen, en search/google zou je daarbij voldoende moeten helpen

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Verwijderd

p3-450 niet zwaar genoeg...? lijkt me vreemd...
maargoed, dat lost je probleem niet op...
is het mss geen optie om een TV aan te sluiten? composietkabels heb je snel al wat langer...
als de kwaliteit dan toch niet perfect moet zijn, koop dan gewoon een verlengkabel :) (geen idee wat da kost) gebruiken ze op school bij ons om de projectoren die aan de zoldering gevezen zijn mee aan te sturen, op 1024x768 en de kwaliteit is lang niet slecht...
ik denk dat je zo'n kabel maar moet kopen, en deze NIET te dicht bij netspanningsdraden moet leggen... dan komt het wel goed ...

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft de resolutie en refresh rate: ik moet nog checken of je dat bij de parhelia voor elk scherm afzonderlijk kan instellen, maar voor zover ik weet bij 3 schermen niet. Er zit er dan 1 op 1 poort met DVI->dinges converter en de andere twee zitten via een splitkabel op 1 aansluiting.

Nu heb ik nog geen idee hoe dat met 2 scherm + 1 feature scherm zit.

En ik wou de kabel via een bestaande buis laten lopen, maar volgens mij is dat stroom, dus dat wordt lastig.

Een TV heb ik niet en ik wou er ook geen kopen eigenlijk. Ik heb een TV-kaart, dus TV kijken is geen probleem. Om nou een TV te kopen die ik niet meer als beeldscherm kan gebruiken is wat onhandig, een monitor heb ik al :-)

En mijn P3-450 heeft geen problemen met afspelen in een klein scherm, maar wel op full-screen. Hij kan zelfs geen DVD's spelen die ik upload, dat gaat nog maar net. Het is een bak met een Nvidia Riva 128 en er zijn ook geen drivers voor XP van en de 2k drivers werken niet. Dat zou een probleem kunnen zijn.

Ik ga binnenkort denk ik maar zo'n kabel shoppen, dan heb ik gelijk lol van m'n parhelia :-)

Verwijderd

Topicstarter
Nog even voor toekomstige lezers: ik heb de kabel besteld (10 meter shielded) en die komt nog, ik laat wel weten wat de resultaten zijn. Volgens de winkel zou ik met deze kwaliteit kabel nauwelijks verlies moeten hebben.

Verwijderd

ik heb hier zelf ook een verlengkabel van 10 meter, wel een hele dikke en shielded en beeld blijft perfect

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 12:15
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 10:18:
Nog even voor toekomstige lezers: ik heb de kabel besteld (10 meter shielded) en die komt nog, ik laat wel weten wat de resultaten zijn. Volgens de winkel zou ik met deze kwaliteit kabel nauwelijks verlies moeten hebben.
Een beetje kabel zit als snel rond de 100 euro, wat heb jij er voor betaald?

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-08 20:39
Wij hebben voor een beamer een kabel van zo'n 20 meter door het plafond hangen. De beeldkwaliteit is met het blote oog gezien niet veel slechter dan met een kabel van 1 meter. Zorg gewoon dat je goede kwaliteit kabel neemt (ja > €100 ben je wel kwijt), 10 meter is dus zeker niet te lang.

..:: ::..

• Native
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-08 15:50
Ik heb zelf een verlengkabel van 10 meter en ik draai gewoon 1600x1200 zonder enig verlies. Deze was zeker geen 100 euro, denk eerder in de richting van 25 euro !!!
Volgens mij is het per videokaart verschillend hoeveel verlies er optreed in de kabel.

Verwijderd

Topicstarter
Prijs is nog niet vast, maar wordt rond de 20 a 25 euro. Dit was de beste kwaliteit vonden ze, shielded en wel.

100 Euro zou ik er niet voor over hebben, ik check altijd de pricewatcher voordat ik iets koop.
Pagina: 1