[XP] Operating System not found (Boot.ini)

Pagina: 1
Acties:

• Rogerrr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-01-2022
Ik heb vaak een probleempje met het opstarten van mijn laptop (Sony VAIO PCG-Z600TEK). Nadat het Sony logo is gekomen krijg ik slechts een liggend streepje die blijft knipperen. Volgens mij is hij dan aan het zoeken naar het operation system, hij zegt namelijk ook wel eens: "Operation System not found". Hij geeft ook wel eens andere errors, maar die zijn mij een beetje onduidelijk. Als ik de computer vaak genoeg (soms wel 20 keer) opnieuw opstart dan ben ik tot nu toe altijd nog in Windows gekomen, maar dit lijkt me niet nodig, heb liever dat hij meteen goed opstart. Ik denk zelf dat het probleem zit in boot.ini. Mijn boot.ini ziet er als volgt uit:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Ik heb mijn schijf ook opgedeeld in partities, een C en een D. Windows XP staat op partitie C. Weet iemand hoe ik dit probleem op kan lossen. Ik heb al in verschillende topics gezocht, maar ik kan geen uitweg vinden. Alvast bedankt.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik vind het meer klinken alsof of je bios niet helemaal lekker is of je harddisk is aan het overlijden.

Probeer eens bij sony te kijken of er geen update is, en draai een diagnostische test op je hd. Hoor je wel es vage tikjes etc van je hdd?

Koop al mijn ads!

• Rogerrr
Ik heb wel vaker last van een blauw scherm binnen Windows. Ook wel eens meteen bij het opstarten, dan moet ik Windows weer opnieuw installeren. Waar kan ik zo'n test doen? Ik zal inderdaad eens bij Sony gaan kijken of ik daar iets kan vinden.

Ik ben ook al naar een computerzaak geweest en die konden de schijf er wel uit halen, maar die wisten niet zeker meer of ze hem dan in elkaar kregen. De laptop was namelijk te klein en dat lukte hun niet.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kijk anders ook eens in de Opslagmedia & I/O Controllers FAQ - hier in staan ook een aantal utilities om je harddisk mee te testen :)

• Rogerrr
Volgens mij gaat het al de goede kant op. Ik heb mijn computer even opgestart in de recovery console van windows en daar chkdsk /r laten lopen. Hij had een aantal fouten gevonden, hij gaf niet aan welke fouten en ook niet of hij ze verholpen had, maar ik starte mijn computer op in ik kwam wel meteen in Windows terecht. Ik hoop dus dat mijn probleempje opgelost is.

Ik zal nog wel even kijken op de pagina, het is natuurlijk nooit verkeerd op je harde schijven een keertje te vaak te testen!

• Rogerrr
Het is toch helemaal niet de goede kant op gegaan. Ik krijg mijn computer nu helemaal niet meer opgestart en in de herstelmodule zegt hij dat de schijf onherstelbare fouten bevat. Ik denk dus dat ik binnenkort maar een keer met de laptop naar een computerzaak moet gaan en dan kijken of zij er goedkoop een nieuwe hardeschijf in kunnen zetten. Maar volgens mij zijn die dingen ontzettend duur voor een Sony Vayo. Heeft er iemand anders misschien nog een beter idee?
Pagina: 1