Toon posts:

[XP] PC weigert ip-adres van router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik vanmiddag windows update gedraaid heb (4 "essentiele updates"), doet mijn pc vreemd.
De netwerkkaart krijgt geen ip-adres meer van mijn router. Zonder ip-adres: geen internet :(
* De windows firewall is uit (via services.msc, dus echt uit)
* winsockxpfix heeft niet geholpen
* sygate personal firewall is ook uit
* andere pc´s aan dezelfde router hebben geen problemen
* andere pc´s aan dezelfde poort van de router (heb ze gewisseld) hebben ook geen problemen
* ik kan de router gewoon benaderen via de web interface
* herinstalleren van de netwerkkaart heeft niet geholpen

Heeft iemand suggesties? Want mijn latijn is aan zijn eind.. (mortem est :P)

Disclaimer: ik kan geen latijn, vandaar dat het gauw aan zijn eind is: reageer niet serieus op mortem est, en reageer ook niet in het latijn. Je weet het maar nooit met die tweakers.... :+

Edit: en dan toch reageren: waar gaat het heen met de wereld. Vooruit: Ik beheers geen Latijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 15:57 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hey... dit heb ik ook bij iemand in Amsterdam!
Kun jij de router wel pingen? Kun je je eigen (tijdelijk/handmatig ingesteld) ip-adres pingen?

Koop al mijn ads!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Staan er nog interessante zaken in je eventlog? Draait de 'DHCP Client' misschien niet meer? :)

Verwijderd

Topicstarter
Volgens services.msc draait de dhcp client automagisch. Ik heb hem gerestart: gaat vlekkeloos, maar helpt niet.
als ik ipconfig /release doe dan released hij het automatisch toegewezen adres (iets in de 168.254 range geloof ik) naar 0.0.0.0
Doe ik vervolgens /renew, dan krijg ik de melding dat er geen contact gemaakt kan worden met de dhcp server en dat de aanvraag verlopen is.

In de eventlog kan ik vinden dat het systeem het netwerk adres van kaart ####MAC niet kan vernieuwwen omdat de timeout van de semafoor is verlopen :? (error ID: 1003)
Vervolgens wijst het systeem zelf het ip-adres 169.254.nogiets toe aan de netwerkkaart.

edit: de router pingen is geen probleem, mezelf pingen gaat ook netjes.
HO: de router pingen vanaf de probleempc werkt dan weer niet: timeout

Er draait ook geen extra DHCP server op de probleempc (suggestie van microsoft)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 13:29 ]

Verwijderd

oftewel je gaat kijken wat er aan de hand is met je dhcp servertje. zet handmatig je ip goed en kijk of je je router wel kan bereiken...

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-04 23:57

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

[inkoppertje]
Je hebt wel prik op je interface? Niet een kat/hond/cavia/vriendin/moeder langsgeweest die je stekkertje uit de NIC gelopen heeft (zowel PC- als switchzijde gecontroleerd)... ? :)

... en oranje! :P

Verwijderd

Topicstarter
niks mis met het dhcp servertje, er zijn nog drie pc´s die aan die router hangen, waarvan degene die ik nu gebruik er 1 van is. Ik kan hier alles, ip´s vrijgeven, verversen, etc.
Dit werkt ook als ik deze pc in de poort op de router druk die de "probleempc" normaal gebruikt. Niks mis daarmee dus, tenzij de router weigert een bepaald mac-adres een ip te geven, wat ik me slecht voor kan stellen, het is maar een simpel e-tech ding.

De kabels zijn inderdaad allemaal gecheckt, aan beide zijden en in de contactdoos aan de wand (er ligt hier een vast utp netwerk).
Als de kabel niet aangesloten is geeft windows xp trouwens andere meldingen dan: de verbinding heeft beperkte functionaliteit.

Verwijderd

ik ben er toch van overtuigt dat het geen software issue is, maar dat de kabel niet goed is oid. je ip stack werkt ook prima (aangezien je een ipipa adres krijgt), alleen kan die geen dhcp server vinden...

de firewall heeft er verder ook niks mee te maken, aangezien dhcp op laag 2 afspeelt...

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 00:41:

Heeft iemand suggesties? Want mijn latijn is aan zijn eind.. (mortem est :P)

Disclaimer: ik kan geen latijns, vandaar dat het gauw aan zijn eind is: reageer niet serieus op mortem est, en reageer ook niet in het latijns. Je weet het maar nooit met die tweakers.... :+
Het is Latijn & niet Latijns >:)

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu net een reset van de router gedaan, voor de zekerheid. Uiteraard een half uur moeten zoeken naar die vpi en vci nummers, maar ach.
Resultaat is nul.
De kabel is het ook NIET
als ik mijn laptop onder het boreau zet en aan dezelfde kabel aansluit, heb ik binnen een seconde een ip-adres en kan ik heerlijk pron kijken onder de tafel :P
Blijven de drivers van de netwerkkaart over denk ik?

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-04 20:19

star-saber

Ryzen

ik heb dit ook een keer gehad.
enige oplossing was dmv system restore terug gaan naar een plek dat het wel werkte.
bij mij kwam het na mislukte installatie van virus scanner (mcafee)

Verwijderd

Maar heb je nu je probleem systeem statisch gezet op je router netwerk (192.168.**) en dan gekeken of je router kon bereiken/andere systemen kon bereiken. zoniet misschien fysiek je NIC een beetje aandrukken nadat je de kap van je systeem hebt losgescroefd.
de mijne heeft ook de nare eigenschap een beetje los te komen en verbindingsproblemen te geven.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een statisch ip instel kan ik niets pingen. Dit geldt voor ip´s in de range van de router (10.0.0.x) en voor ip´s in de range 192.168.x.x

Het aandrukken is moeilijk, de kaart is onboard (3com 3c90 chip op asus a7n8x deluxe)
Op de andere kaart (onboard nvidia nforce met realtek chip) heb ik dezelfde problemen.
Mijn system restore staat uit, dus tenzij iemand nog goede suggesties heeft ga ik dit weekend windows herinstalleren.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben er achter: de nieuwste versie van kaspersky anti virus veroorzaakt deze problemen bij mij. na deinstallatie en de installatie van de vorige verse was het probleem verholpen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik denk dat je dat met winsockXPfix ook had kunnen oplossen, hier met kav Workstation 5 geen problemen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
kav personal 5.0.227 zet automagisch een optie aan die de computer zou "beschermen tegen netwerkaanvallen tijdens het opstarten".
dit blokkeert dus ook meteen dhcp. (jaa, dat is namelijk heel bedreigend :+ )
als je deze optie uitzet dan ben je van het probleem af. ik vond de oplossing uiteindelijk in de reacties op de meuktracker.

BackSlash32: als je de thread gelezen had dan had je gezien dat winsockxpfix gedraaid heeft en geen resultaat bood. Toch bedankt voor je bijdrage :)
Pagina: 1