[XFX 6800LE]temperatuursensorissues

Pagina: 1
Acties:

• marcusk
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2023
Ik heb sinds 27 december een XFX Geforce 6800 LE, geupgrade vanaf een ATi 8500LE. Deze draaide in de eerste instantie zonder problemen, maar afgelopen vrijdag veranderde dat. 3DMark03 en 05 liepen consequent vast (met een infinite loop bluescreen) bij de 2e game test. En games, zoals CS: Source, na willekeurig korte tijd. Voordat de boel crashed is te horen dat de cooler sneller gaat draaien. Vandaar dat ik naar de temperatuur ging kijken, en toen zag ik dit:

Grafiek 1

Op het laagste punt is de temperatuur ongeveer 40 graden. Een fractie van een seconde later 120+. Het lijkt me duidelijk dat dat niet erg realistisch is :)

Grafiek 2

Hier begint de grafiek redelijk normaal (maar met een hoger temp.niveau dan gebruikelijk), dan opeens gaat het helemaal mis. Even later wordt het normaal. Geloof het of niet, maar dat is het moment waarop ik de computerkast rechtop zette :X (van horizontaal naar verticaal).

Grafiek 3

Deze heb ik gemaakt tijdens 3dmark, met Log to File. Zoals je ziet gaat het mis voordat de boel crashed.

Ik heb vanalles geprobeerd: andere drivers (momenteel 71.24), een andere voedingskabel aan de kaart, alles uitschakelen behalve het noodzakelijke (dwz: geluidskaart eruit en cd-roms en hdd-cooler disconnected), de cpu underclocked (van XP 3000+ naar ong. 2000+). Dat hielp allemaal dus niets. Via Google heb ik niets kunnen vinden over een vergelijkbaar probleem.

Ik heb overigens niets getweaked/unlocked/overclocked.

Mijn systeemspecs:
AOpen 350 Watt voeding
ASUS A7V333-X
Athlon XP 3000+
1x512 MB DDR
SoundBlaster Audigy LS

Heeft iemand suggesties?

(hmz, bij de titel moet staan 'Defecte temp.sensor?')

[ Voor 11% gewijzigd door marcusk op 04-01-2005 23:14 ]

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:57
Fannetje van je videoplank niet kapot of half werkend? Het kan zijn dat ie dan even mindere toeren maakt en daardoor de kaart warmer word. Nadat je de kast op de kant zet gaat het fannetje ineens harder draaien waardoor de kaart weer gekoeld word.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• marcusk
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2023
Nee, de fan lijkt gewoon goed te draaien. Het voelt ook totaal niet warm aan. Bovendien zijn de temperatuurvariaties zoals gezegd gewoon veel te groot om realistisch te zijn. Zie ook deze screen:

Grafiek 4

Dit is terwijl de computer volledig idle is.

[ Voor 9% gewijzigd door marcusk op 04-01-2005 23:30 ]

Verwijderd

dan is de temp meter kapot, je meot gewoon de automatische reboot uitzetten ergens

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-08 11:01

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 00:03:
dan is de temp meter kapot, je meot gewoon de automatische reboot uitzetten ergens
Dat zal niet gaan denk ik, ik vrees dat er niets anders opzit dan ruilen. :)
Het zou ook kunnen zijn dat er te weinig koelpasta onder zit, dat kan verklaren waarom de kaart op lage corespeeds toch koel is, maar op hogere corespeeds meteen ontzettend heet wordt. Ik geloof namelijk dat deze kaarten ook dynamisch de kloksnelheid aanpassen, klopt dit?

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-08 16:59

FlyEragon

Alien Monkeys

Zelf even aan de koeler voelen/meten of de kaart te heet is.(eerst wel even pc uitzetten)
Pagina: 1