Toon posts:

[Grub]Waar configureren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb vandaag Fedora (2) geinstalleerd op mijn pc. Hij kwam al meteen met allerhand updates aanzetten, onder andere een voor de kernel. Afijn, ik updaten, blijft de oude kernel ook staan in mijn grub-bootloader (updaten, noemen ze dat dan).

Ik had al eerder Fedora geinstalleerd, en toen had ik een tool om de bootloader aan te passen, deze kan ik dit keer niet vinden.

Vorige keer had ik bij de installatie simpelweg alles aangeklikt, waardoor ik dus met een heleboel onzin kwam te zitten die ik nooit gebruiken zou. Dit keer heb ik dus simpelweg voor de optie 'Personal Computer' (of woorden van gelijke strekking) gekozen bij de installatie. Ik zou dus verwachten dat ik bij de 'add/remove'-tool iets zou moeten kunnen selecteren wat mij weer in staat stelt grub te configureren. Ik zou echter niet weten wat.

Dus waar kan ik hier een tool voor vinden, of hoe kan ik deze installeren?
Bvd,
Modwire

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2005 23:06 ]

Verwijderd

grub config file : /etc/grub.conf
hem anders aanpassen kun je ook doen door je installatie cd te booten en dan Update System te doen

succes

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 19:59
Als je KDE hebt is het heel simpel
KDE menu > Systeeminstellingen > Opstartlader

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 23:06:
Ik heb vandaag Fedora (2) geinstalleerd op mijn pc. Hij kwam al meteen met allerhand updates aanzetten, onder andere een voor de kernel. Afijn, ik updaten, blijft de oude kernel ook staan in mijn grub-bootloader (updaten, noemen ze dat dan).
Je moet niet in je grub config gaan rotzooien, je moet die oude kernel gewoon uninstallen. Standaard uninstallt up2date de oude kernel niet, om je de mogelijkheid te bieden die nog eens te gebruiken als de nieuwe niet blijkt te werken. (lijkt me een prima default instelling)

Wil je toch standaard je oude kernels laten verwijderen, verander dan de removeSkipList instelling in /etc/sysconfig/rhn/up2date.

Verwijderd

De oude werkende kernel weggooien is niet echt 'verstandig' tenzij je zeker weet dat de updated kernel ook 100% werkt.

Je kan imho het beste in /boot/grub/grub.conf en nieuwe entry maken waar je tijdens het booten uit kan kiezen. Het handigste gaat dat dmv de oude entry te kopieren en een kernel-XXX en initrd-XXX, (en title... ;)) aan te passen aan de nieuwe kernel (ls /boot). Als het allemaal werkt kun je altijd de oude kernel uninstallen.

edit
Volgens onno is het niet nodig, ik gebruik geen fedora, maar dat had je dus al wel door

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 13:25 ]

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 09:33:
Je kan imho het beste in /boot/grub/grub.conf en nieuwe entry maken waar je tijdens het booten uit kan kiezen. Het handigste gaat dat dmv de oude entry te kopieren en een kernel-XXX en initrd-XXX, (en title... ;)) aan te passen aan de nieuwe kernel (ls /boot). Als het allemaal werkt kun je altijd de oude kernel uninstallen.
Dat doen Fedora RPM's automatisch als je een kernel toevoegt/verwijdert, dus niet echt een zinnige reactie in deze thread.. :+
Pagina: 1