Toon posts:

[Radeon 9800 Pro] fan is op hol geslagen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nadat een spel een tijd op pause had gestaan (een oud dos spel, weet niet meer welk). Geeft de videokaart een foutmelding; de kaart zou zichzelf daarna gaan 're-initialiseren', maar er gebeurt geruime tijd niks.
Na een reboot werkt alles weer normaal, spellen lopen net zo soepel als altijd. Op een ding na, de fan van de videokaart draait continu op volle toeren, dit maakt erg veel lawaai, en is dus erg irritant.

Heb al diverse programma's geprobeerd die zeggen dat ze de fan-speed van Ati kaarten kunnen aanpassen (ATITool, RivaTuner), maar geen fan hen geeft die functie voor mijn kaart (althans niet zover ik kan vinden).

Heeft iemand een idee hoe ik mijn fan weer stil kan krijgen??? (behalve door de kabel los te trekken ...;))

Bij voorbaat dank!

P.S. Enige haast is geboden; heb momenteel de fan geheel uit staan (kabel los), en dat kan nooit goed zijn voor de kaart...

Specs:
[SiSoftware Sandra]

Processor
Model : Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz
Speed : 3.00GHz
Performance Rating : PR3990 (estimated)
SMT Support : 2 Unit(s)
Type : Standard
L2 On-board Cache : 512kB ECC Synchronous, ATC, 8-way set, 64 byte line size, 2 lines per sector

Mainboard
Bus(es) : AGP PCI IMB USB FireWire/1394 i2c/SMBus
MP Support : 1 CPU(s)
MP APIC : Yes
System BIOS : Award Software International, Inc. F2b FS
System : Fujitsu Siemens GA-8ISXT
Mainboard : Gigabyte Technology Co., Ltd. GA-8ISXT
Total Memory : 1GB DDR-SDRAM

Chipset 1
Model : Giga-Byte Technology 82865G/PE/P, 82848P DRAM Controller / Host-Hub Interface
Front Side Bus Speed : 4x 200MHz (800MHz data rate)
Total Memory : 1GB DDR-SDRAM
Memory Bus Speed : 2x 200MHz (400MHz data rate)

Video System
Monitor/Panel : Fujitsu Siemens C17-2
Adapter : RADEON 9800 PRO
Adapter : RADEON 9800 PRO - Secondary

Physical Storage Devices
Removable Drive : Floppy disk drive
Hard Disk : Maxtor 6Y120M0 (114GB)
Hard Disk : ST3120022A (112GB)
Hard Disk : Generic STORAGE DEVICE USB Device
CD-ROM/DVD : JLMS XJ-HD166S (CD 48X Rd) (DVD 6X Rd)
CD-ROM/DVD : _NEC DVD+RW ND-1100A (CD 40X Rd, 16X Wr) (DVD 5X Rd)

Operating System(s)
Windows System : Microsoft Windows XP/2002 Professional (Win32 x86) 5.01.2600 (Service Pack 2)

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Drivers opnieuw installeren misschien?

• MATANDO
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-03 23:41
Zeker een club3d kaart?
Ik heb ook zo'n ding en die fan was binnen no-time naar de fan hemel.

Enige echte oplossing is een alternatieve fan kopen, Zalman heeft net een erg goede uitgebracht:
http://www.tweakers.net/reviews/546

Nog een voordeel is dat de fan op volle toeren kan draaien, deze is wel stil.

vinifinder.nl

Verwijderd

Topicstarter
Het opnieuw installeren van de drivers heeft geen enkel effect.
Ik heb niet de indruk dat het probleem bij de fan zelf licht, maar bij de kaart die een verkeerd voltage doorgeeft naar de fan. Toch heb ik een Zalman fan gekocht, omdat die een 'externe' (lees: niet via de videokaart lopende) voeding heeft, en zeer stil zou moeten zijn.

Bedankt voor de snelle reacties :D

P.S. Als iemand nog een idee heeft om de huidige fan weer normaal te laten draaien zou dat zeer gewaardeerd worden. Ik krijg koppijn van dit kreng... :'(

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 00:24 . Reden: toevoeging PS. ]

Verwijderd

Loopt de fan niet gewoon aan?
Ik heb zelf een Radeon 9800XT en daar gaat de fan helemaal niet harder of zachter draaien als ik ga gamen of gewoon in windows zit.
Ik heb ook nog nooit een Radeon 9800 gezien die dat wel doet, dus het lijkt me sterk dat deze wel kan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 02:02:
Loopt de fan niet gewoon aan?
Ik heb zelf een Radeon 9800XT en daar gaat de fan helemaal niet harder of zachter draaien als ik ga gamen of gewoon in windows zit.
Ik heb ook nog nooit een Radeon 9800 gezien die dat wel doet, dus het lijkt me sterk dat deze wel kan.
De fan loopt niet aan. Dat is het probleem waarschijnlijk ook, het is niet de bedoeling dat ie het kan, maar hij doet het toch :S

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 10:18:
[...]

De fan loopt niet aan. Dat is het probleem waarschijnlijk ook, het is niet de bedoeling dat ie het kan, maar hij doet het toch :S
Vreemd probleem, het lijkt wel alsof de fan over voltage krijgt of zo.
Lijkt me niet zo goed voor de levensduur voor de fan als dat zo is.
Mischien kan je het beste gewoon maar terug gaan naar de winkel en garantie vragen, want als de fan opeens meer stroom krijgt als normaal zit er toch iets niet goed in de kaart.

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-08 23:34
l2023, sorry dat ik het vraag, maar ik moet het gewoon weten. Wat voor voeding heb jij? Ik heb namelijk de exact zelfde computer als jij, maar de standaard stock 300W voeding die erbij zat, lijkt me niet zo sterk, en ik wil ook het een en ander nog aan mn computer hangen...

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Verwijderd

Topicstarter
draai nog steeds op de stock 300W voeding...

Is tot nu toe nog geen enkel probleem gebleken...

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-08 23:34
Merk fsp group? Als je dit zou kunnen bevestigen zou ik heel blij worden:D

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Pagina: 1