[Peltier-voeding]Hoeveel ampere kan trafo leveren?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Ik heb een tijd geleden (ongeveer halfjaar) een trafo gekocht om te dienen als peltier-voeding. Die trafo heb ik samen met een gelijkrichter en een elco gemonteerd op een houten bord en de voeding werkt prima. Degene van wie ik de trafo heb gekocht zei er bij dat de trafo ergens tussen de 60 en 80 ampere zou moeten leveren. Plaatje voor degene die zich er niets bij kan voorstellen:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/t.floor/trafo.jpg

Nu wil ik alleen weten wat het maximale amperage is dat de trafo kan leveren. Ik heb dus op google alle type-nummers ingetikt die op de trafo staan, maar op een Russische militaire site na vind ik geen resultaten. Dus ik denk, het zal toch op een of andere manier te berekenen zijn. Ik weet uit een grijs verleden dat je niet gewoon de multimeter er op kan zetten, meten dat het (de weerstand op de primaire zijde) bv. 0.2 ohm is en zeggen dat de uitgangsspanning dan 15V is, dus dat de berekening dan is dat V/R=A en dat je daaruit kan concluderen dat de trafo dus 75A levert.

Maar hoe zit het dan? Hoe kan ik het amperage berekenen dat de trafo levert?

Daarnaast een vraag van iets waar ik niet helemaal zeker van ben. Als je bv. 10V wissel gelijkricht, moet je 10V wat je dan met wortel 2 moet vermenigvuldigen dus dan zou de uitgangs-spanning afgevlakt ongeveer 14V zijn. Is het andersom ook zo met de amperes, dat als een trafo wissel 10A levert, en je dat gaat gelijkrichten en afvlakken met een elco, dit wortel 2 keer zo weinig word?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:20
The Widow Maker schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:30:
......
Daarnaast een vraag van iets waar ik niet helemaal zeker van ben. Als je bv. 10V wissel gelijkricht, moet je 10V wat je dan met wortel 2 moet vermenigvuldigen dus dan zou de uitgangs-spanning afgevlakt ongeveer 14V zijn. .......
je gebruikt een brug gelijk richter, dus de top spanning is Usec*((wortel 2) - 1,4). dit is nog steeds niet de stabiele uitgangsspanning. daar moet je zeker nog wel een % of 15 a 20 van af halen. hier zijn ook formules voor maar die weet ik zo gouw niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118825

Die uitgangsspanning is nog steeds zeer belastingsafhankelijk, als je 70A gaat trekken uit dat ding ga je wel een heel grote condensator moeten plaatsen om de dips op te vangen...
De uitgangsstroom bepalen... dat is een andere zaak.Ik zou zeggen meet de spanning en stroom op de primaire spoel -met onbelaste secundaire -en reken dan om naar de secundaire aangezien je daar ook even de uitgangsspanning kan meten (stel bv U1=220V en I1 = 1 A; U2 = 12 V dan is I2 = (220/12)*1 = 18.33 A), however... Je houd hier geen rekening met het feit dat de belasting van de secundaire spoel een tegenflux genereert en dus de stroom in de secundaire ook zal dalen, om nog maar van thermische en ohmse verliezen te zwijgen...

Mss dat iemand die er wat meer van weet je verder kan helpen, these were just my two cents... :)

/edit: stomme vraag maar euuh... er staat toevallig nergens de VA rating op? :+

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 118825 op 04-01-2005 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHofman
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-12-2023
Om te weten te komen hoeveel stroom de secundaire zijde kan leveren, moet je eerst het vermogen weten. Want het vermogen (in Watt) is aan bijde zijdes gelijk.

Je weet de ingangsspanning (ga uit van 220V)
meet met een multimeter de weerstand aan de primaire zijde.

I=R/V (stroom=weerstand / spanning)

dan kun je het vermogen uitrekenen met:

P=U*I (vermogen = spanning * stroom)

Nu weet je het vermogen, dus kun je met de secundaire kan aan de slag.....

I=P/U (Stroom = vermogen / spanning)

Het vermogen heb je net uit kunnen rekenen en de spannings is (zoals vermeld) 10V.

Ga er wel van uit de het rendement van een trafo niet 100% is, dus van het vermogen wat je hebt uitgerekend moet je (als ik mij niet vergis) 70% van gebruiken om verder te rekenen, want een trafo wordt ook warm en daar gaat ook vermogen in zitten..

suc6 en laat het ff weten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
kippy schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:39:
je gebruikt een brug gelijk richter, dus de top spanning is Usec*((wortel 2) - 1,4). dit is nog steeds niet de stabiele uitgangsspanning. daar moet je zeker nog wel een % of 15 a 20 van af halen. hier zijn ook formules voor maar die weet ik zo gouw niet meer.
Ja dat weet ik inderdaad, alleen als je de diode spanningsval mee gaat berekenen dan word het nog lastiger zo laat op de avond :P
Anoniem: 118825 schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:50:
/edit: stomme vraag maar euuh... er staat toevallig nergens de VA rating op? :+
Er staat wel iets op dat er op lijkt, een cirkeltje met daarin Tested en 3.75KV. Lijkt me sterk dat deze trafo alleen op 3.75KV is getest maargoed :P ..

Dit is trouwens alle info die op de trafo staat gedrukt:
AROS (zal merk wel zijn)
24921
PN 2777344
EC 840209

Tested 3.75KV

En dan staat er in een hoekje nog gedrukt "4687", dat zal het serienummer wel zijn. Maar hoe ik deze nummers ook combineer er werkt gewoon niets bij google. Dit is een trafo waar er niet veel van gemaakt zijn, gezien het formaat en uitgangs-spanning en stroom en daarom denk ik niet dat er ergens een mooi PDF-je is te vinden op het net dat alles over deze trafo vertelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:50

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

EHofman schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:57:
Om te weten te komen hoeveel stroom de secundaire zijde kan leveren, moet je eerst het vermogen weten. Want het vermogen (in Watt) is aan bijde zijdes gelijk.

Je weet de ingangsspanning (ga uit van 220V)
meet met een multimeter de weerstand aan de primaire zijde.

......Knip.....

suc6 en laat het ff weten....
EHofman, je vergeet dat we hier te maken hebben met Wisselstroom en niet met Gelijkstroom. Al je formuletjes gaan niet op bij Wisselstroom en een niet-ohmse belasting. Een trafo is een schoolvoorbeeld van een niet-ohmse belasting, dus dan praten we al niet meer over vermogen in Watts, maar over vermogen in VA's.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:05
Dat kanon kan wel wat leveren ja...

Wat wil je eraan hangen ? ( vermogen bedoel ik dan )

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Je kan ook kijken hoeveel de spanning inzakt bij belasting. Zet dat uit op een grafiekje van een transfo van hetzelfde voltage (maar minder VA), en je kan zien wat ongeveer de nominale stroom is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:50

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

AROS is een italiaanse producent van UPS-en. Wellicht als je daar eens een mailtje naar toe stuurt dat hun kunnen vertellen wat voor trafo je precies in handen hebt. (www.aros.it). Zulke zware trafo's komen vaak voor in UPS'en om de spanning om te draaien (dus je 48 Volt uitgangsspanning van de accu omzetten in 220V wissel). Daar heb je zware trafo's voor nodig.

Die 'tested 3,75KV' wil zeggen dat er een overslagspanning van 3,75KV (dus 3750 Volt) op de speolen is gezet en dat er geen vonk is overgeslagen (ter test van de wikkelingen en aansluitingen).

Suc6

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Sine schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 23:11:
Dat kanon kan wel wat leveren ja...

Wat wil je eraan hangen ? ( vermogen bedoel ik dan )
Ik heb een aantal peltiers die 26A trekken, die wil ik gebruiken voor een koelproject. En ik wil er het liefst zoveel mogelijk aan hangen, ik heb ook een regelbare variac met gelijkgerichte kant, maar die kan "maar" 8 ampere leveren en dat is niet genoeg om een peltier lekker te laten werken op vol vermogen.
naftebakje schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 23:12:
Je kan ook kijken hoeveel de spanning inzakt bij belasting. Zet dat uit op een grafiekje van een transfo van hetzelfde voltage (maar minder VA), en je kan zien wat ongeveer de nominale stroom is.
Maar dan meet ik toch de stroom van de andere trafo? Dan zal ik eerst een bepaalde factor nodig hebben die het verschil is tussen het vermogen wat beide trafo's leveren, van de kleinere trafo is dat geen probleem (trafo's zat hier :P ) maar van de grotere trafo weet ik niet wat dat is. En ik kan er geen (maximale) belasting aan gaan hangen, want dan moet ik ongeveer 1000W energie af zien te voeren en das niet makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118825

EHofman schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:57:
I=R/V (stroom=weerstand / spanning)

//knip
I = V/R btw... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realsoft
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06-2022

realsoft

Fucking Åmål

wat is de diameter van de aders aan de primaire en secundaire kant ?

opp cirkel = 0.25 x phi x d

als er een 2,5mm2 aan de secundaire kant zit kom je waarschijnlijk niet
verder als een ampere of 10 - 15

Varför måste vi bo i fucking jävla kuk-åmål!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-04 20:56

TheBorg

Resistance is futile.

Aan de grootte te zien is de trafo meer dan 1500VA. De condensator boeit weinig want een Peltier kan echt wel leven met een beetje rimpel. De maximale gelijkstroom is 0,5 x SQRT(2 x wisselstroom). Ongeveer 0,63 x wisselstroom dus.
Gooi de trafo eens op een weegschaal en vergelijk het gewicht met trafo's uit een electronica catelogus, dan kun je een redelijke benadering maken van het aantal VA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11-2024
Meet de doorsnede van de kern op in cm², doe dit getal in het kwadraat en je hebt de VA waarde van je trafo.
Bij gelijkspanning is het maximale vermogen wat je dan kunt trekken de VA waarde / 1,4 dit ivm de grote piekstromen.

En maak het eens een stukker netter man, het ziet er niet uit zo met al die draadjes :P

[ Voor 53% gewijzigd door bobo1on1 op 05-01-2005 02:09 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Goed, intussen heb ik het een en ander naar de leverancier gestuurt maar voor hun is deze trafo onbekend en hebben ze er geen specificaties van, en raden ze het ook af om deze te gebruiken voor mijn doeleinden. Ik vraag me nou af of ze zich op de amerikaanse manier indekken, van wij weten en vertellen niets en gooi die trafo maar weg want je kan jezelf er alleen maar mee van kant maken ofzo.
realsoft schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 00:30:

De diameter is 5mm (van de kern van de kabel) en dat zou dus 4mm kwadraat zijn (?) . Nou heb ik geen idee hoeveel amps er door die dikte mogen, maar volgens mij is het niet veel meer dan 30A ongeveer
TheBorg schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 00:38:
Aan de grootte te zien is de trafo meer dan 1500VA. De condensator boeit weinig want een Peltier kan echt wel leven met een beetje rimpel.
Dat klopt, maar ik denk dat ze het wel fijn vinden als er een beetje word afgevlakt. En anders, ach boeiend, die elco kostte me 1 euro in de bak van de lokale surplus :+
Gooi de trafo eens op een weegschaal en vergelijk het gewicht met trafo's uit een electronica catelogus, dan kun je een redelijke benadering maken van het aantal VA.
Hij weegt 20 kilo ongeveer.
Ik heb even bij conrad gekeken:
50VA: 1KG
10VA: 250gr.
30VA: 560gr.

Daarmee kan ik er dus ongeveer vanuit gaan dat gemiddelt één losse VA ongeveer 20 gram weegt. Deze trafo weegt 20.000 gram, dus zou het ongeveer 1000VA zijn. De uitgangs-spanning is 12V wissel, 1000W (faseverschuivingen en dergelijke even daar gelaten) gedeelt door 12 komt dus neer op ongeveer 83A. En dat is idd een beetje in de range waar ik de trafo had verwacht, iets van rond de 60 tot 80A.

En ik weet idd dat het er niet uit ziet, dat ga ik nog wel opruimen. Eerst dat ding maar eens aan de praat krijgen was mijn gedachte meer :+

[ Voor 4% gewijzigd door Widow op 06-01-2005 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
30-40 A doet ie inderdaad op z'n zokken ... kijk maar eens naar de diameter van de wikkelingen.

Alleen of die prehistorische (seleen) gelijkrichter ook 30A doet betwijfel ik eerlijkgezegd.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
realsoft schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 00:30:

Jeemig... ben ik nou de eerste na een volle dag GOT bezoekers die deze blunder ziet?
oppervlak van een circel is 1/4 * pi * d^2 of pi * r^2 waarbij d=diameter en r=radius (straal)

Als die draad 5mm diameter is, is het oppervlak dus 1/4 * pi * 25 = ca 20mm^2

En inderdaad - die selenium gelijkrichter heb je van je overgrootvader gekregen of zo?
Een dikke shottky brug zal heel wat minder energie verspillen.

Die elco is inderdaad eigenlijk overbodig voor een peltier, maar nog afgezien daarvan: als je enig nut van die elco wilt hebben zul je 'm minstens met dezelfde draaddikte aan moeten sluiten als wat er uit de trafo komt. Met de dunne draadjes die er nu aan zitten heeft de elco geen enkel nuttig effect.

[ Voor 18% gewijzigd door joopv op 07-01-2005 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133283

Die elco moet je vervangen door minstens 2 à 3 exemplaren van zo'n 10000µF als je daar echt enig nut wilt van hebben. Overigens denk ik niet dat die trafo 80 A kan leveren... Ik heb een soortgelijk exemplaar staan en dat levert zo'n 40 à 45 Ampère. Als je echt zulke hoge stromen wilt, zal je een ringkern moeten kopen en daar ga je je helaas blauw aan betalen voor zo'n vermogen.
Als je nu ook die bruggelijkrichter vervangt door een 'moderner' exemplaar zal je rendement ook al heel wat hoger liggen.
Nog één dingetje: als je daaruit 80A gaat halen, zal je die bedrading MINSTENS moeten vervangen door 12 mm², en dat zal dan nog spannen. Denk maar eens welke draden er aan je meterkast staan (6 mm²) en daar loopt maar 25A door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaGreatRV
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01-2021

DaGreatRV

Wah seggie nou?

BTW, als je niet weet hoe je aan flinke elco's komt, ga naar je lokale auto tuning shop (of media markt).
Ga naar de audio afdeling en bewonder die leuke 1F condensators. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133283

Je kan ze anders ook gewoon kopen in een electronicazaak hoor...
Dat heet dan een 'goldcap' (kan zelfs meerdere Farad zijn!). Kost wel meer dan 3 of 4 kleinere...
Hoeft niet per sé bij een auto-tuning zaak te zijn...

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 133283 op 07-01-2005 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Goldcaps hebben teveel weerstand en kunnen te weinig spanning aan, een 1F cap voor in de auto is wel erg overkill, zoiezo kunnen die dingen ook niet echt veel spanning aan.

Heb je de doorsnede van de kern al opgemeten? :P

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Sine schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 23:09:
Alleen of die prehistorische (seleen) gelijkrichter ook 30A doet betwijfel ik eerlijkgezegd.
Dat is iets waar ik zelf ook aan twijfel, de "Diodensäule" zoals dat ding heet, is van Siemens en ik kan er niet veel van op het web vinden. Kennelijk was men destijds ook niet zo slim om er gewoon op te zetten hoeveel amps er doorheen kan. Er staan wel wat nummers op, maar google kan daar weinig mee. Ik vind dan alleen het resultaat dat er ook in dezelfde serie driefase gelijkrichters waren.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/t.floor/dioden~1.jpg

Maargoed, ik kan bij de lokale surplus wel deze diode's krijgen:

Afbeeldingslocatie: http://www.proximedia.com/local/netherlands/0/40002639/componenten/Dsc00004.jpg
Daar kan dan 80V 100A doorheen, dan moet ik er dus vier hebben om een brug te kunnen maken. Maar zo te zien moeten deze diode's op een heatsink gemonteerd worden? Dat vind ik dan weer jammer, moet ik drie heatsinks hebben en dat netjes monteren en dat maakt het er allemaal niet makkelijker op. Conrad heb ik ook even gekeken, maar die hebben niets boven de 25A.
Anoniem: 133283 schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 11:03:
Die elco moet je vervangen door minstens 2 à 3 exemplaren van zo'n 10000µF als je daar echt enig nut wilt van hebben.
Nog één dingetje: als je daaruit 80A gaat halen, zal je die bedrading MINSTENS moeten vervangen door 12 mm², en dat zal dan nog spannen. Denk maar eens welke draden er aan je meterkast staan (6 mm²) en daar loopt maar 25A door.
De elco die er nu op zit, heeft een waarde van 30V en 86.000UF (das bijna 0.1F dus).

Ik weet idd dat de bedrading nogal dun is, maar zoals ik al eerder zei wou ik eerst testen of deze opstelling goed werkte. Dus gewoon met een 4A 24V lampje eraan kijken of de boel ontploft of niet.
bobo1on1 schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 22:06:
Heb je de doorsnede van de kern al opgemeten? :P
Ik begrijp niet echt wat je daarmee bedoelt, is de kern dat ijzeren gedeelte om de trafo heen, of de spoel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
The Widow Maker schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 12:00:[...]
De elco die er nu op zit, heeft een waarde van 30V en 86.000UF (das bijna 0.1F dus).
Die seleniumcel kun je het beste vervangen door die 4 diodes op fikse koelplaten. De Se cel zal binnen enkele seconden of minuten de geest geven met vreselijk stinkende neveneffecten (als je serieus stroom gaat afnemen).

Welke rimpelstroom mag er door die elco? Die eigenschap is tamelijk belangrijk in deze situatie, tenzij je die dunne draadjes er aan laat zitten die er nu aan zitten, dan maakt het niet veel uit - dan doet de elco toch nauwelijks mee.

Stel dat je een echte brugcel gebruikt (ipv de seleniumcel), en je dikke draden naar de elco grtrokken hebt en vervolgs belast je de voeding met 40A, dan loopt er een effectieve rimpelstroom van 40A met pieken tot 100 Ampere tijdens iedere laadcyclus. Niet iedere elco kan daar even goed mee overweg, vanwege de interne opbouw (o.a warmte afvoer).

Bij de betere elco's staat dan ook een maximale rimpelstroom gespecificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Ietwat offtopic: op 19 maart is er weer de jaarlijks Radio Vlooien Markt in het Autotron in Rosmalen. Kan ik iedere modder en elektronica fanaat aanbevelen.

Het is het grootste evenement van dit soort in Nederland.

http://www.qsl.net/pi4shb/vlooienmarkt.htm

(bij voorbaat excuses voor de vreselijk trage website)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
joopv schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 14:11:
Bij de betere elco's staat dan ook een maximale rimpelstroom gespecificeerd.
En bij deze elco helaas niet :'( helaas is het met electro niet zoals in computer-land, dat elk typenummer wat je intikt je honderden hits oplevert waar je wat aan hebt :P
DaGreatRV schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 14:02:
BTW, als je niet weet hoe je aan flinke elco's komt, ga naar je lokale auto tuning shop (of media markt).
Ga naar de audio afdeling en bewonder die leuke 1F condensators. _/-\o_
En wat kost zon elco ongeveer? Ik kan niet echt de winkels vinden zegmaar waar je dat soort spul kan kopen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:23

Epsilon

The Widow Maker schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 12:00:

[afbeelding]
Daar kan dan 80V 100A doorheen, dan moet ik er dus vier hebben om een brug te kunnen maken. Maar zo te zien moeten deze diode's op een heatsink gemonteerd worden? Dat vind ik dan weer jammer, moet ik drie heatsinks hebben en dat netjes monteren en dat maakt het er allemaal niet makkelijker op. Conrad heb ik ook even gekeken, maar die hebben niets boven de 25A.
Bij farnell hebben ze 50A bruggelijkrichters. Al moet je daar wel een account hebben (bedrijf / school etc) om te kunnen bestellen. Bij de lokale electroboer kun je ze ook wel krijgen overigens. Kosten ongeveer 8euro / stuk.

Ook deze mote je op een heatsink monteren, daar zit je nou eenmaal aan vast. Je bent immers 1.4v * 40A = 56w aan het verstoken.

Ik zou zeggen: neem 2 bruggelijkrichters van 50A en zet deze simpelweg naast elkaar op een heatsink + fan (oude cpu koeler). Even gaatje boren, draad tappen en een M4 boutje erdoorheen. Uiteraard een beetje warmtegeleidings pasta erop.

Je hebt dan 2 aansluitingen voor pelts.
Dat is genoeg voor een 172w peltier (bijna 2). Je kan altijd nog een condensator parallel over deze zetten. Hou 4.000uF aan per ampere dat de voeding moet leveren. Dit is de richtlijn die ik rechtstreeks van Dabit heb overgenomen, zelf heb ik het niet gesimuleerd (al had ik dat wel gekunt eventueel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

De maximale rimpelstroom van zo'n condensator zal in de buurt van de 15A zitten. Ik denk dat het idd. beter is om er een paar (kleinere) parallel te zetten, anders zou hij wel eens in rook op kunnen gaan. Eén enkele condensator van 1 Farad zal je weinig helpen.

Die "B" in het typenummer van de "Diodensaule" is waarschijnlijk de stroom.

Ik zou persoonlijk niet te moeilijk doen. Voltmeter eraan en Peltiers toevoegen. Je ziet vanzelf wanneer de spanning inzakt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
[...]

Ik begrijp niet echt wat je daarmee bedoelt, is de kern dat ijzeren gedeelte om de trafo heen, of de spoel :?
Kijk hier eens zou ik zeggen.

Hier staat nog meer informatie over de berekening van transformatoren, het vermogen is namelijk ook afhankelijk van de frequentie.

Het is ook nog een goed idee om een trage zekering in serie met de transformator te zetten om te voorkomen dat de boel in de fik kan vliegen :P

[ Voor 13% gewijzigd door bobo1on1 op 08-01-2005 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Aah okay, nu snap ik em :)

Uitgaande van de linkertrafo:
Afbeeldingslocatie: http://home.eunet.cz/rysanek/core.gif

De kern heeft als afmetingen 50x55 en dat is uit mijn hoofd 2750mm2.

Nu ik me een beetje heb verdiept hoe dat zit met current ripples enzo, weet ik iig ook dat deze elco's erg duur zijn. Iets als deze kan 30A ripple leveren, dat is alsnog te weinig, maar volgens mij, kijkend naar de afmetingen en waarden, kan mijn elco niet meer dan 10A ripple current leveren. Maar als ik dan naar de prijs kijk denk ik, damn, daar koop ik bijna een mobo voor. Ik weet nog niet of ik zon elco ga aanschaffen, ik weet ook niet wat het effect is van een ripple over een peltier dus ik wacht nog maar even met de aanschaf. De uiteindelijke vraag is namelijk, heeft het invloed op mijn overclock. En dat weet ik dus nog niet :P .

Ik heb ook eens wat meer opgezocht over seleen gelijkrichters maar volgens mij zijn die dingen van begin vorige eeuw ergens ofzo. Ik had em destijds bij de trafo gekregen met de melding dat deze gelijkrichter erg veel amps aankon maar niet precies hoeveel. Ik vond em er nogal imponerend uitzien, dus dat moest wel goed zijn, vond het al zo raar dat ze me uit stonden te lachen op me stage :P . Nu ik er wat meer over weet ga ik komende dinsdag een nieuwe rectifier maken, met vier van die diode's die hierboven staan. Volgens mij kan die dan 200A aan, omdat een rimpel eerst door een diode gaat naar de belasting en daarna retour door nog een diode heen gaat, dus 2x 100A is 200A volgens mij. Klopt dat ongeveer?

[ Voor 2% gewijzigd door Widow op 08-01-2005 23:31 . Reden: foutjuuh ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Je kunt het beste de elco's weg laten anders is het niet te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
[...]

Dat is iets waar ik zelf ook aan twijfel, de "Diodensäule" zoals dat ding heet, is van Siemens en ik kan er niet veel van op het web vinden. Kennelijk was men destijds ook niet zo slim om er gewoon op te zetten hoeveel amps er doorheen kan. Er staan wel wat nummers op, maar google kan daar weinig mee. Ik vind dan alleen het resultaat dat er ook in dezelfde serie driefase gelijkrichters waren.

[afbeelding]

Maargoed, ik kan bij de lokale surplus wel deze diode's krijgen:

[afbeelding]
Ho ! Wacht !

Dat is geen seleen gelijkrichter !! Er zitten gewoon diodes in de platen aan de zijkant geperst.
Da's een instinker :P een seleen brug ziet er net zo uit namelijk :

Afbeeldingslocatie: http://www.theodoregray.com/PeriodicTable/Samples/034.2/s12s.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.amptechsystems.com/Selenium02.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 09-01-2005 00:51 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
The Widow Maker schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 23:27:
Aah okay, nu snap ik em :)

Uitgaande van de linkertrafo:
[afbeelding]

De kern heeft als afmetingen 50x55 en dat is uit mijn hoofd 2750mm2.

Nu ik me een beetje heb verdiept hoe dat zit met current ripples enzo, weet ik iig ook dat deze elco's erg duur zijn. Iets als deze kan 30A ripple leveren, dat is alsnog te weinig, maar volgens mij, kijkend naar de afmetingen en waarden, kan mijn elco niet meer dan 10A ripple current leveren. Maar als ik dan naar de prijs kijk denk ik, damn, daar koop ik bijna een mobo voor. Ik weet nog niet of ik zon elco ga aanschaffen, ik weet ook niet wat het effect is van een ripple over een peltier dus ik wacht nog maar even met de aanschaf. De uiteindelijke vraag is namelijk, heeft het invloed op mijn overclock. En dat weet ik dus nog niet :P .

Ik heb ook eens wat meer opgezocht over seleen gelijkrichters maar volgens mij zijn die dingen van begin vorige eeuw ergens ofzo. Ik had em destijds bij de trafo gekregen met de melding dat deze gelijkrichter erg veel amps aankon maar niet precies hoeveel. Ik vond em er nogal imponerend uitzien, dus dat moest wel goed zijn, vond het al zo raar dat ze me uit stonden te lachen op me stage :P . Nu ik er wat meer over weet ga ik komende dinsdag een nieuwe rectifier maken, met vier van die diode's die hierboven staan. Volgens mij kan die dan 200A aan, omdat een rimpel eerst door een diode gaat naar de belasting en daarna retour door nog een diode heen gaat, dus 2x 100A is 200A volgens mij. Klopt dat ongeveer?
Je kern is 5 * 5,5 cm, dat komt neer op 756,25 VA, meer kan hij ook wel aan maar dan wordt het wel een stuk warmer allemaal, in een magnetron bijvoorbeeld wordt vaak een kleinere goedkopere trafo gebruikt die met een fan gekoeld wordt.

De diodes van de gelijkrichter staan in serie, door elke diode loopt dus 100 A, de maximale stroom is dus in totaal ook 100 A.
Nou is het wel zo dat er steeds maar 2 diodes in geleiding zijn, dus zolang de piekstroom van de diodes niet overschreden wordt kan de gelijkrichter dus 200 ampere aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
The Widow Maker schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 23:27:[.....]
Ik had em destijds bij de trafo gekregen met de melding dat deze gelijkrichter erg veel amps aankon maar niet precies hoeveel. Ik vond em er nogal imponerend uitzien, dus dat moest wel goed zijn, vond het al zo raar dat ze me uit stonden te lachen op me stage :P .
Waarschijnlijk vanwege het feit dat een Se cel de geest geeft bij teveel stroom, en daarbij een behoorlijke stank produceert.
altijd leuk, stagiares in de maling nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
joopv schreef op zondag 09 januari 2005 @ 12:16:
Waarschijnlijk vanwege het feit dat een Se cel de geest geeft bij teveel stroom, en daarbij een behoorlijke stank produceert.
altijd leuk, stagiares in de maling nemen
Nou jah, ze lachten me meer uit in de vorm van "Wow, we hebben iemand gevonden die nog zulke dingen gebruikt :P "

Maargoed, als ik het begrijp dan is dit dus geen seleen rectifier, maar met gewone diode's. Zou dat betekenen dat ik dan geen andere gelijkrichter hoef te gebruiken? Dat bespaart me weer een paar uur knutselen, 10 euro, en 5 keer de klokken in huis opnieuw instellen.

[ Voor 29% gewijzigd door Widow op 09-01-2005 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:47
De spec van je brugcel staat er volgens mij gewoon op.
C66117-a5208-a103 is het siemens partnummer. Siemens, Epcos en Infineon kennen dit part niet meer.
B125/110-66 wil zeggen
125 : Peak Recurrent ReverseVoltage
110: Maximum RMS Voltage
66: Max. forward current (66Ampere that is)

Dus gewoon gebruiken zou ik zeggen. Wel zou ik er een soft start schakeling er voor zetten. Dus een vermogensweerstand (iets als 47 Ohm / 20W) in serie met een primaire aansluiting en deze na het inschakelen overbruggen met een relais. Op die manier kun je de boel ook normaal afzekeren (ipv de 16A uit de meterkast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Yay, intussen zijn we weer een tijdje verder.

Ik heb in de tussentijd getest met een zooi auto-lampen, ik had er voor 700 watt aan 24v-lamp aangehangen (ong. 30A bij 15v dus) en dat werkte best goed. De rectifier werd een klein beetje warm, na een minuut was ie denk ik 25*C ofzo. Waar ik me meer zorgen om maak is de elco die erop zit, want die voelde ook warm aan. Elco's mogen toch niet warm worden afaik? Zou dat dan komen doordat de stroom die de elco moet leveren te hoog is :'( ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Een elco kan zeker warm worden, daar treden bij die vermogens ook verliezen in op.

Wat noem je warm ? Handwarm of heet ?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Boeit niet zo. Alleen de levensduur neemt af. Je moet denken aan 2000-3000 uur bij 85 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Hij wordt heet door de grote rimpel die door de condensator "kortgesloten" wordt. Ik weet dat in sommige toestellen speciale ontstoringscondensatoren voor op 220V AC bestaan voor hogere vermogens, zoeen kan je evt nog bijvoegen om de hoogste frequenties eruit te halen (en zo de hitte wat te verdelen) maar of dit veel zal helpen?

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 25-01-2005 21:56 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Sine schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 21:37:
Een elco kan zeker warm worden, daar treden bij die vermogens ook verliezen in op.

Wat noem je warm ? Handwarm of heet ?
Ik denk dat ie rond de 30*C was.

Maargoed dat was bij 30A ongeveer, ik ben van plan 60A te gaan trekken en dan neem ik aan dat ie wel wat warmer word? Damn, dan heb ik meer iets nodig zoals dit en dan twee daarvan :( maar die prijs is echt te gortig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
30 graden is niks, daar moet ie makkelijk tegen kunnen ...

Repareren doe je zo.

Pagina: 1