[ervaringen] XHTML + CSS, welke editor of programma?

Pagina: 1
Acties:

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Topicstarter
Waarom dit draadje
Ik als amateur website bouwer gebruik dreamweaver en die kan redelijk pagina's in HTML maken. Sindskort ben ik overgestapt naar XHTML omdat dat de opvolger van HTML is ;) Maar alles gaat niet zoals gewenst en een draadje over goede XHTML editors etc kon ik eigenlijk niet vinden. Ik kan me niet voorstellen dat andere mensen hier geen problemen mee ondervinden, vandaar het draadje ;)

Dreamweaver 2004 MX
Ik loop tegen een hoop problemen aan. Dreamweaver maakt een hoop fouten en de pagina's komen niet door de W3 validaters heen. Daarnaast moet ik de helft zelf opzoeken op w3schools omdat dreamweaver de meeste standaard aanpassingen niet lijkt te kennen.
Ik heb me bijvoorbeeld suf gezocht in dreamweaver om een table boven aan de pagina te laten beginnen zonder een foute code te gebruiken. Dreamweaver vond dat je een table gewoon bovenaan de pagina kon alignen, terwijl dit in de body hoort!
zo bv: <body style="margin-top: 0px">

Ik wil dus weleens wat anders proberen, maar heb geen idee welk programma ik moet nemen//

Text Editors, notepad++, etc
Is heel leuk voor een ervaren gebruiker, maar als je 2 websites per jaar maakt dan kun je je helemaal suf zoeken op w3schools en andere sites hoe je het voor elkaar krijgt.
Ook ontbreekt uploaden, templates etc//

Welke kwam ik tegen op google en op GoT
Top style -> http://www.bradsoft.com/topstyle/ (kost geld om uit proberen)
Amaya -> http://www.w3.org/Amaya/ (leek me te simpel)
SeeEdit -> http://www.xhtmlsoft.com/ (alleen voor de Mac)
(zal de lijst aanvullen)

(ps ik heb hem niet in SA gepost omdat ik dat iets een algemeen forum vind en hier de "doelgroep" komt ;) )

EDIT2
Ik zocht dus eigenlijk geen geavanceerde text editor, maar meer een vervanger voor dreamweaver! :o

[ Voor 16% gewijzigd door SSH op 04-01-2005 22:20 ]

Verwijderd

allereerst: xhtml is geen opvolger, maar een alternatief, die je in veel gevallen niet wilt gebruiken (search :P)

verder: xmlspy is een goeie, die kan iig tegen een dtd checken en op welformedness, semantiek moet je uiteraard zelf doen

ik werk gewoon in dreamweaver overigens, de dtd ken ik wel genoeg uit m'n hoofd en de wysiwyg gebruik ik niet

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2005 22:12 ]

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Als je een erg krachtige (maar ook eentje die vrij lastig te leren is) editor wilt, moet je eens naar vim kijken. Er werken relatief weinig mensen mee, dit omdat het heel anders werkt dan een "normale" editor. Er zijn talloze plugins beschikbaar die bijvoorbeeld auto-completion voor je regelen, en ook dingen als validatie kan je automatiseren.

Kijk eens op vim.org.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:40
Tsja, ik ben echt niet iemand die professioneel websites maakt. Sterker nog, er staat geen enkele website van mij online. Maar ik gebruik toch al 5 jaar gewoon Textpad. En ik heb eigenlijk pas sindskort echt de kracht van HTML + CSS gevonden,(echt XHTML doe ik niet aan) terwijl ik wel al langer de topics hier lees.

Nou kan het aan mij liggen dat ik niet echt veel vernieuwende dingen probeer, maar ik hoef eigenlijk nooit vaak wat op te zoeken. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat een programma een beetje degelijke code kan genereren.

Juist met CSS kan je je HTML-code overzichtelijk houden. En pas met CSS te beginnen met opmaken. Dan de HTML een beetje aanpassen zodat je met CSS alles kan bereiken.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Topicstarter
@mophor

Kun je misschien iets meer vertellen over de mogelijkheden, vooral ten opzichte van Dreamweaver? (vind de site een beetje mager voor amateurs ;) )

Verwijderd

't is een xml editor, dus je kan er allerlei xml achtige dingen mee maken (dus ook xhtml), en die valideren tegen een dtd of schema, voor xsl is het ook wel handig.Verder geen idee of ie html kan.

verder is het geen wysiwyg, maar hij heeft wel een (IE) preview pane

Maar zoals ik al zei, xhtml wil je in de praktijk niet gebruiken

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2005 22:33 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

offtopic:
wat een onzin argumenten :o Volgens w3c mag je gewoon text/html gebruiken, alleen aangeraden wordt natuurlijk application/xhtml+xml
Maar omdat IE geen XHTML ondersteund (welke hij parsed als HTML4 waar niks mis mee is) wil je XHTML niet gebruiken 8)7

bron: http://www.w3.org/TR/2002...pes-20020801/#media-types

[ Voor 8% gewijzigd door Erkens op 04-01-2005 22:38 ]

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

SSH schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:08:
EDIT2
Ik zocht dus eigenlijk geen geavanceerde text editor, maar meer een vervanger voor dreamweaver! :o
Misschien kan je iets met Nvu? Ik gebruik het zelf niet, maar het ziet er op het eerste gezicht aardig uit. Mocht het niks zijn kan je het toch weer weggooien ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Rickets op 04-01-2005 22:43 ]

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Erkens schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:37:
wat een onzin argumenten :o Volgens w3c mag je gewoon text/html gebruiken, alleen aangeraden wordt natuurlijk application/xhtml+xml
lees ook Mozilla FAQ on xhtml eens :). Het is geen complete onzin.

@TS: Modifying Dreamweaver to produce valid XHTML

[ Voor 11% gewijzigd door chris op 04-01-2005 22:47 ]

Verwijderd

Erkens schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:37:
[...]

offtopic:
Maar omdat IE geen XHTML ondersteund (welke hij parsed als HTML4 waar niks mis mee is) wil je XHTML niet gebruiken 8)7

ehmz, ken je de auteur? da's dus w3c
en de argumenten zijn dus wel degelijk gegrond, misschien dat je met wat tegenargumenten komen?

Verwijderd

wat een onzin argumenten :o
Welk argument is onzin?
(welke hij parsed als HTML4 waar niks mis mee is)
Eigenlijk parsed IE (samen met andere browsers) als iets wat op HTML4 lijkt maar het niet geheel is. Lees het artikel wat morphor linkte voor een paar verschillen.
Sinds wanneer is een W3C NOTE autoritair? (It's just a NOTE, don't quote (XHTML Media Types))

Verder: Should I serve application/xhtml+xml to Mozilla? (op mozilla.org.)

• w3news
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-03 10:15
De editor die ik gebruik is TopStyle Pro, ja legaal gekocht bij officiele site O-)
Screenshots en wat filmpjes er over:
http://download.w3news.org/topstyle/
Alleen geert.wmv is volgens mij daar niet over.

Verder is ook wel info te vinden op:
http://bradsoft.com/topstyle/screenshots/
natuurlijk

Verder lijkt het veel op dreamwaver, heeft ook netjes html en css ondersteuning en zo.
Je moet dit programma maar eens uitproberen, ik vindt het tot nu toe beste editor die ik tegengekomen ben.

Ik heb dreamwaver ook wel geprobeerd, maar topstyle bevalt me stuk beter.
En omdat ik veel gebruik, vondt ik dat ik maar moest kopen om de makers te bedanken voor hun werk.

Een beter internet begint bij jezelf...

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:06

Pelle

🚴‍♂️

Laten we het hier even niet over HTML vs. XHTML gaan hebben, maar over editors die doen wat SSH wil :)

• w3news
Staan trouwens ook flash filmpjes op dradsoft:
http://bradsoft.com/topstyle/demos/index.asp
Kun je ook wel zien hoe het werkt.

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Dat valt wel mee. Als je op de download sectie kijkt bij Bradsoft zie je dat je een Trial version kan downloaden. Dat is overigens dezelfde als w3news hierboven vermeld.

Voor het bewerken van CSS maak ik gebruik van Topstyle aangezien Dreamweaver mijns inziens te weinig ondersteuning biedt op dit gebied.

• IschaGast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik gebruik op topstyle en kan niet anders zeggen dan dat het echt top werkt!
Zou niet meer anders willen op het moment.

• w3news
Je kan op officiele site de lite versie downloaden, en een trial.

p.s. zag ook net staan dat 3.11 nu ook te downloaden is.

[ Voor 6% gewijzigd door w3news op 05-01-2005 09:54 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Gebruik nog steeds Allaire HomeSite 4.zoveel. Komt voor (X)HTML/CSS aardig in de buurt, voor andere talen like JS/PHP/Java etc schijnt 't nogal een aantal dingen tekort te komen maar gezien ik daar geen klote mee te maken heb red ik me wel ;)

Voldoet dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Willem op 05-01-2005 10:06 ]

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

HomeSite 5 van Macromedia, geen Dreamweaver. De mogelijkheden zijn legio, gewoon te veel om op te noemen. Een paar voorbeelden heb ik wel, ik heb een soort XML structuur voor een CMS systeem met (erg) veel verschillende attributes en nodenames, ik heb voor HomeSite mijn eigen "tag definities" geschreven die in de XML files automatisch mij de mogelijkheden geven dmv. een uitklap menu. Ook voor het werken in XSL is het erg handig. Ik werd op een gegeven moment zo moe van het constant typen van dingetjes als:
code:
1
2
3
4
<xsl:choose>
    <xsl:when test=""></xsl:when>
    <xsl:otherwise></xsl:otherwise>
</xsl:choose>
Dat ik dus heb "geprogrammeerd" dat HomeSite automatisch deze tag aanvult zodra ik <xsl:choose> heb getyped.

Tag inspectors, code cleaners (voor 1997-code ranzige sites bijvoorbeeld), goede integratie met ASP en, met plugins, ook .NET. Source control optioneel.

/me denkt dat 'ie inmiddels HomeSite ambassadeur kan worden

• w3news
Homesite is ook een macromedia product net als dreamweaver, en is ook bijgelevert met dreamweaver zelfs, en lite versie van topstyle dacht ik ook.

http://bradsoft.com/topstyle/thirdparty/index.asp

Homesite is weer heel anders dan dreamweaver, en is eigelijk ook beetje voor andere doelgroep.
Je kunt er ook (x)html en css mee editen, maar voor dit programma zijn ook andere alternatieven beschikbaar, en veel van die varianten zijn gewoon gratis, zoals 1st page.

-> Written by Nick Bradbury, creator of HomeSite, TopStyle Pro ...

[ Voor 6% gewijzigd door w3news op 05-01-2005 10:37 ]

Pagina: 1