[Cisco] Mac adres achterhalen

Pagina: 1
Acties:
  • 580 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vinny_B
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Enige tijd terug heb ik een Cisco SoHo 97 aangeschaft. Even ter informatie: Dit is een ADSL router met 5 LAN-ports.
In verband met het verkrijgen van een IPadres van mijn ISP moet ik mijn MAC adres (van de dsl interface) doorgeven aan mijn ISP. Na veel zoeken (GoT en google) en contact te hebben gehad met mijn leverancier en zelfs met Cisco zelf, kom ik toch hier om mijn vraag te stellen:

Hoe achterhaal ik het mac adres van de dsl interface van mijn cisco soho97?

Via de webinterface van de soho97 kom ik er niet achter, alsmede met een telnet sessie. Mijn ISP zegt mij niet mijn mac adres te kunnen achterhalen, dit was technisch niet mogelijk. Hebben zij hier gelijk? Ik betwijfel dit namelijk.

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:27

scorpie

Supra Addict

Heb je een unix / linux machinetje? even nessus nmap'en will do the job

[ Voor 13% gewijzigd door scorpie op 04-01-2005 22:04 ]

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Verwijderd

Start > Run > Cmd

ping router-adres
arp -a

Nmap doet dat niet vzviw.

Die ISP en Cisco mensen die je gesproken hebt waren zeker telefonistes, anders is het maar treurig gesteld met ze...

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2005 22:08 ]

Verwijderd

telnet "router ip addres"
en
<password>
conf
ip int ethernet1
mac-address

• Vinny_B
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:05:
Start > Run > Cmd

ping router-adres
arp -a

Nmap doet dat niet vzviw.

Die ISP en Cisco mensen die je gesproken hebt waren zeker telefonistes, anders is het maar treurig gesteld met ze...
Op deze manier krijg ik het mac adres van de LAN interface... niet de gewenste dsl (=WAN) interface.. toch?

Edit: Waarschijnlijk waren het telefonistes. Deze gaven mij mail adressen, en in de reply's die ik kreeg, verwezen ze mij naar mijn dealer...

[ Voor 16% gewijzigd door Vinny_B op 04-01-2005 22:10 ]

Verwijderd

Duke_Nukem schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:09:
Op deze manier krijg ik het mac adres van de LAN interface... niet de gewenste dsl (=WAN) interface.. toch?
Yep, sorry, stom van me ;-)

Als het echt niet op een andere manier lukt zou ik het zo doen:

- Configureer de router om met DHCP z'n ip adres op te halen.
- Sluit de WAN poort aan op je LAN.
- Draai een sniffer op je LAN (onder Linux 'tcpdump udp and port bootpc' dacht ik)

Zet vervolgens je router aan en je ziet het MAC adres langskomen...

(vergezocht, ik weet het)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2005 22:17 ]

• StevenK
  • Laatst online: 22:17
In mijn Soho staat o.a.:

code:
1
2
3
4
5
6
interface BVI1
 mac-address 0020.188c.7a46
 ip address dhcp
 ip access-group 100 in
 ip access-group 101 out
 ip nat outside

Hier hang ik dus een eigen mac adres aan m'n Bridge Virtual Interface; je kunt dus een willekeurig mac pakken. 't Is wel handig ervoor te zorgen dat 't niet een bestaand mac-adres in je netwerk is.

Ik heb gewoon een EUR 10 kaartje gepakt, en daarna het kaartje gesloopt. Weet je zeker dat het mac uniek blijft :D

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Om welke ISP gaat dit? Ik vind het namelijk een heel wazig verhaal dat ze een MAC adres van je DSL interface willen hebben.

Ze weten toch op welke telefoonkabel ze welke abonnee aansluiten?
En heeft een DSL interface uberhaupt een MAC adres? Is alleen voor ethernet toch? Ik zie hier ook niks terugkomen op m'n soho97 bij de DSL interface.

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Demon wil je mac adres hebben, moest laatst ook iemand helpen daarmee.. anyway, staat het niet op een sticker op de onderkant van het apparaat zelf of op de doos?

BTW hang gewoon je WAN poort aan jou computer met een utp kabeltje, dan kan het gewoon op Xenna's manier

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati

• StevenK
Scorperito schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:15:
Demon wil je mac adres hebben, moest laatst ook iemand helpen daarmee.. anyway, staat het niet op een sticker op de onderkant van het apparaat zelf of op de doos?

BTW hang gewoon je WAN poort aan jou computer met een utp kabeltje, dan kan het gewoon op Xenna's manier
De WAN poort is een DSL poort, weinig zin om die aan je compu te hangen.

En zoals ik al zei, afaik moet je met de hand een mac-adres aan je virtuele ip interface hangen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• StevenK
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:12:
Om welke ISP gaat dit? Ik vind het namelijk een heel wazig verhaal dat ze een MAC adres van je DSL interface willen hebben.

Ze weten toch op welke telefoonkabel ze welke abonnee aansluiten?
En heeft een DSL interface uberhaupt een MAC adres? Is alleen voor ethernet toch? Ik zie hier ook niks terugkomen op m'n soho97 bij de DSL interface.
Nee, DSL interface heeft geen MAC, maar de virtuele IP interface wel. Die MAC willen ze waarschijnlijk voor een statische DHCP/BOOTP toewijzing hebben.

• scorpie

scorpie

Supra Addict

WAN poort op een router is een DSL poort en je kan die niet aan je eigen netwerkkaartje hangen? Die begrijp ik niet..

(NOFI, ben nu wel geinterreseerd in het waarom :) )

• StevenK
Scorperito schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:26:
WAN poort op een router is een DSL poort en je kan die niet aan je eigen netwerkkaartje hangen? Die begrijp ik niet..

Omdat jij geen DSLAM in je compu hebt zitten. O-)

• Vinny_B
StevenK schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:12:
In mijn Soho staat o.a.:

code:
1
2
3
4
5
6
interface BVI1
 mac-address 0020.188c.7a46
 ip address dhcp
 ip access-group 100 in
 ip access-group 101 out
 ip nat outside

Hier hang ik dus een eigen mac adres aan m'n Bridge Virtual Interface; je kunt dus een willekeurig mac pakken. 't Is wel handig ervoor te zorgen dat 't niet een bestaand mac-adres in je netwerk is.

Ik heb gewoon een EUR 10 kaartje gepakt, en daarna het kaartje gesloopt. Weet je zeker dat het mac uniek blijft :D
Hoe kan ik handmatig een mac adres aan mijn WAN interface toekennen? (Heet dat niet 'spoofen' toevallig?)

Even voor alle duidelijkheid: Mijn ISP is Tweakdsl :)
En helaas zit er geen sticker met het WAN-mac adres op mijn router...

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:40
StevenK schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:12:
offtopic:
totdat iemand per ongeluk dat MAC adres kloont.. :P

Ontopic: ik kan zelfs met mijn 40 euro routertje nog gewoon het WAN MAC adres zien in de config's (wijzigen ook, maar dat terzijde). Lijkt me sterk dat het bij een Cisco niet kan eik... Handleiding al doorgespit? (de electronische uitgebreide bedoel ik, niet dat flutboekje dat bij de meeste routers doorgaans geleverd wordt ;))

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• StevenK
Duke_Nukem schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:47:
[...]

Hoe kan ik handmatig een mac adres aan mijn WAN interface toekennen? (Heet dat niet 'spoofen' toevallig?)
Dat staat er toch ? Dat regeltje met
code:
1
mac-address

't Is geen spoofen, 't een normale manier; er zijn wel meer, oudere, netwerk systemen waar het MAC adres softwarematig vastgelegd werd c.q. wordt.
[...]
Even voor alle duidelijkheid: Mijn ISP is Tweakdsl :)
En helaas zit er geen sticker met het WAN-mac adres op mijn router...
Als je nog eens het topic leest, zul je zien dat een cisco geen MAC adres heeft aan z'n DSL interface; tenminste, ik ga er vanuit dat de config vergelijkbaar zal zijn met andere soho's.

Je moet dus zelf een MAC adres opgeven.

[ Voor 3% gewijzigd door StevenK op 04-01-2005 22:54 ]

• StevenK
FragFrog schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:51:
[...]

offtopic:
totdat iemand per ongeluk dat MAC adres kloont.. :P

Ontopic: ik kan zelfs met mijn 40 euro routertje nog gewoon het WAN MAC adres zien in de config's (wijzigen ook, maar dat terzijde). Lijkt me sterk dat het bij een Cisco niet kan eik... Handleiding al doorgespit? (de electronische uitgebreide bedoel ik, niet dat flutboekje dat bij de meeste routers doorgaans geleverd wordt ;))
De meeste EUR 40 routers met een DSL poort houden voor de gebruiker verborgen dat er nog een vertaalslag zit tussen de DSL interface en de IP stack. Zijn die krengen er trouwens al zo goedkoop ?

Bij een cisco zie je in de config al duidelijk dat je eerst een ATM interface definiëert op je DSL poort, en dat je daarna een virtuele interface definiëert met een IP stack.

Verwijderd

Een vraagje:

Staat je modem te bridgen of te routeren:
Dit is mijn config om te bridgen:
Dus alles op laag2 van het osimodel. Anders laag3.
DSL is niks anders dan ATM.
RFC 1422 Bridging
Als je modem deze mode staat moet je mac adres van je pc doorgeven.

Current configuration : 1381 bytes
!
!
version 12.3
no service pad
service timestamps debug datetime msec
service timestamps log datetime msec
service password-encryption
!
!
clock timezone CET 1
ip subnet-zero
no ip domain lookup
!
!
no aaa new-model
!
!
!
!
!
bridge irb
!
!
interface Ethernet0
description Lokale Ethernet
ip address 1.2.3.4 255.255.255.0
bridge-group 1
!
interface BRI0
no ip address
shutdown
!
interface ATM0
no ip address
no atm ilmi-keepalive
dsl operating-mode annexb
bridge-group 1
!
interface ATM0.1 point-to-point
description Demon Internet BabyXL 0/34
pvc 0/34
!
bridge-group 1
!
ip classless
ip http server
no ip http secure-server
!
logging trap debugging
logging facility local6
logging X.X.X.X
access-list 1 permit X.X.X.X
access-list 1 deny any log
snmp-server community X RO
snmp-server enable traps tty
bridge 1 protocol ieee
alias exec sp show dsl int atm 0
!
line con 0
line vty 0 4
login local
transport input ssh
!
scheduler max-task-time 5000
!
sntp server X.X.X.X
!
end

• Vinny_B
Scorperito schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:26:

Een dsl aansluiting is een RJ-11 connector (4 aders) en een LAN aasluiting is een RJ-45 connector (8 aders).

Edit: Straks even proberen mijn WAN interface een mac adres toe te kennen, en dan naar bedje toe!

[ Voor 12% gewijzigd door Vinny_B op 04-01-2005 23:07 ]

• scorpie

scorpie

Supra Addict

StevenK schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:28:
[...]

Omdat jij geen DSLAM in je compu hebt zitten. O-)
normaal: PC -> modem -> DSLAM
nu: PC -> router -> modem -> DSLAM

dan is er voor de rest toch niks "boeiends" aan die WAN poort op die router? Het (LAN + WAN poortjes op die router) zijn gewoon 2 gescheiden netwerken die dmv wat software (en hardware uiteraard) aan elkaar zijn gekoppeld, ze staan verder "los" van elkaar, en je kunt het zooitje instellen via een webconfigurator..

Dus ik snap hem nog steeds niet

Verwijderd

Scorperito schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:59:
[...]

dan is er voor de rest toch niks "boeiends" aan die WAN poort op die router? Het (LAN + WAN poortjes op die router) zijn gewoon 2 gescheiden netwerken die dmv wat software (en hardware uiteraard) aan elkaar zijn gekoppeld, ze staan verder "los" van elkaar, en je kunt het zooitje instellen via een webconfigurator..

DSL is een ATM netwerk.
PC kant is een ethernet netwerk.

Ben zelf de hele dag bezig met die zooi ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2005 23:00 ]

• StevenK
Scorperito schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:59:
[...]

Da's duidelijk :D

Wanneer je een router met een DSL poort hebt, betekent dat dat 't modem in de router ingebouwd zit.

Vandaar mijn 'je hebt geen DSLAM in je compu' opmerking.

• StevenK
Duke_Nukem schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:59:
[...]

Een dsl aansluiting is een RJ-11 connector (4 aders) en een LAN aasluiting is een RJ-45 connector (8 aders).
De meeste DSL aansluitingen zijn overigens RJ12 :D

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:40
StevenK schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:54:
De meeste EUR 40 routers met een DSL poort houden voor de gebruiker verborgen dat er nog een vertaalslag zit tussen de DSL interface en de IP stack. Zijn die krengen er trouwens al zo goedkoop ?
offtopic:
My bad: gaat hier om een 'gewone' router met ethernet aan de WAN kant, US Robotics 8003 om precies te zijn. Waarschijnlijk afgeslankte versie van wat meer proffesioneel spul, gezien sommige opmerkelijke functies in de webinterface zoals settings backup/restore, compleet systemlog en bijvoorbeeld instelbaar MAC adres. Mist daarentegen wel weer de simpele dingen als DDNS en instelbare routes en gaat met een paar hondert simultane connecties standaart na een paar dagen over z'n nek... vreemd ding..

//edit
Scorperito: dit stond wel degelijk in de TS, aangezien hij al vermeld dat het EN een ADSL router is EN beschikt over een DSL poort :P

[ Voor 13% gewijzigd door FragFrog op 04-01-2005 23:13 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Ooow het is een modem router... ja dat stond niet in de TS, nou snap ik em (heb er zelf ook mee gewerkt). Nou zal ik maar kappen met het topic te kapen :P

• pipo de C
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-02 20:08
O M F G ! |:( 8)7 :X

Prik zelf anders even een ISDN kabel op je ethernetkaart.... 8)

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De soho 97 heeft een ingebouwd "modem" die praat DSL oftewel ATM. Een MAC-adres is iets typisch ethernet en bestaat dus niet op een ATM-netwerk. Als je provider beweert van wel, zou ik snel naar een andere gaan. Er bestaat wel iets dergelijks op ATM maar heet anders en steekt ook iets anders in elkaar.
MAC-adressen en andere hardware adressen/gegevens zijn ook te vinden met een commando als:
code:
1
show interface <bv. f0/1 of atm0/1>

• Vinny_B
Even ter samenvatting:

De WAN interface van mijn cisco soho 97 heeft als default setting geen mac adres. Deze heb ik zelf opgegeven door een telnet sessie te starten met de modem-router:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
telnet 10.10.10.1
[inloggen]
enable
[wachtwoord opgeven]
config
terminal
interface atm 0
mac-address xxxx.xxxx.xxxx

Hiermee heb ik de WAN interface een mac adres toegekend. Dit mac adres heb ik van een oude ethernet kaart. Deze kaart heb ik op tip van StevenK weggegooid om te voorkomen dat hetzelfde mac adres ooit gebruikt gaat worden :)
Vervolgens heb ik mijn mac adres aan mijn ISP doorgegeven en nu krijg ik altijd hetzelfde IP adres toegewezen aan mijn cisco.

Opgelost! :)
Pagina: 1