Toon posts:

USB stick onder linux

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Mandrake Linux 10.1, en ik heb een USB stick. Weet iemand hoe je de USB Stick veilig afsluit onder Linux. In Windows XP werkt dit via het icoontje in de systray. Heeft Linux ook zoiets?

Ik heb Google en de Search gebruikt, maar ik wordt nog steeds niet echt wijzer.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Volgens mij is 't goed genoeg om hem eventueel te unmounten?

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
als je stick automatisch wordt gemount met sync moet je het in principe niet unmouten... en anders, ja, gewoon unmounten, en uittrekken :)

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

http://www.linuxdocs.nl/i...0:%20USB%20pen/cardreader

Is leuk om door te lezen, vat je meteen hoe het werkt.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
@Mayco: je moet het in principe WEL unmounten. Met die sync optie heb je alleen meer kans dat het zonder expliciet unmounten goed gaat, maat er wordt niets gegarandeerd. Mandrake heeft Supermount, en ik geloof dat die al automagisch unmountte als je het apparaat niet meer gebruikt, maar dat moet je opzoeken. Ik vond hier al wat extra informatie.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 19:59
Onder KDE (3.3.2) kan je pictogrammen op je bureaublad plaatsen van apparatuur.
Dubbelklikken is mouten, rechtermuistoets is de optie 'umount'.
Simpeler kan niet.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
dubbelklikken :?

mounten -> gebruiken -> klaar? -> unmounten -> uittrekken.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

gupje schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 03:13:
dubbelklikken :?

mounten -> gebruiken -> klaar? -> unmounten -> uittrekken.
Het gaat hier over de nieuwste Mandrake icm een user die nieuw is met linux.

Ik vrees dan ook dat na de grafische install van MDK meteen KDE en alles werkte.
Daarom kent hij alleen maar dubbelklik :P
In MDK zal veel wel in sudo draaien en dat icm supermount maakt dit soort dingen mogelijk ja .

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
dat wisik nie, zo leer je nog eens wat ;)

ik heb overigens ook nog nooit van het installeren van een usbstick gehoord :? dat kan wel aan mij liggen misschien, heb er zelf ooit maar 1 geprobeerd en die mounte zonder drivers of iets?

[ Voor 6% gewijzigd door weijl op 05-01-2005 17:12 ]

Verwijderd

Meestal zitten die drivers in de kernelingebakken, daarom :P

Verwijderd

Bij knoppix kon je unmounten in KDE door met je rechtermuisknop te klikken op het icoontje van je partitie/usbstick en dan op unmount te klikken dus dat zou je ook eens kunne proberen in mandrake, maar dat ik heb niet veel ervaring met KDE/GNOME gebruik liever de minder gebruiksvriendelijke Icewm.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 22:46 ]

• Mayco
ajvdvegt schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:02:
@Mayco: je moet het in principe WEL unmounten. Met die sync optie heb je alleen meer kans dat het zonder expliciet unmounten goed gaat, maat er wordt niets gegarandeerd. Mandrake heeft Supermount, en ik geloof dat die al automagisch unmountte als je het apparaat niet meer gebruikt, maar dat moet je opzoeken. Ik vond hier al wat extra informatie.
aha? ik dacht dat mouten met sync een mount was die alles direct wegschreef, dus zonder een cache? wat wordt er dan nog gedaan bij het echte unmouten?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Mayco schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 23:48:
[...]

aha? ik dacht dat mouten met sync een mount was die alles direct wegschreef, dus zonder een cache? wat wordt er dan nog gedaan bij het echte unmouten?
wat denk je van umouten van het filesysteem? niet echt onbelangrijk als je het mij vraagt :o
_Alles_ wat je mount (direct of indirect) moet je umounten

• Mayco
nee, ik bedoel, wat wordt er gedaan bij het unmounten van een usbstick die met sync gemount is. Nogal wiedes dat je niet gewoon je / gaat killen zonder te unmounten :)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Mayco schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 23:56:
nee, ik bedoel, wat wordt er gedaan bij het unmounten van een usbstick die met sync gemount is. Nogal wiedes dat je niet gewoon je / gaat killen zonder te unmounten :)
afaik precies hetzelfde, alleen wordt er voor het umounten geen "sync" meer gedaan omdat er geen write cache gebruikt werd :)
The umount command detaches the file system(s) mentioned from the file hierarchy.

Note that a file system cannot be unmounted when it is `busy' - for example, when there are open files on it, or when some process has its working directory there, or when a swap file on it is in use.

[ Voor 29% gewijzigd door Erkens op 06-01-2005 00:03 ]

• Mayco
dus er wordt toch niets meer extra op je stickje geschreven? en als je het gewoon hard uittrekt, dan wordt het toch ook (geforceerd weliswaar) losgekoppeld van het filesystem?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Mayco schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 00:06:
dus er wordt toch niets meer extra op je stickje geschreven? en als je het gewoon hard uittrekt, dan wordt het toch ook (geforceerd weliswaar) losgekoppeld van het filesystem?
jouw systeem, jouw stick ;)
vergeet niet dat ondanks dat er (op dat moment) niet geschreven wordt naar je stick er wel bestanden in gebruik kunnen zijn, applicaties vinden het vaak niet lief als die files plotseling verdwijnen (en hele directory structuren)
Daarnaast kan het soms ook even duren voordat jouw systeem in de gaten heeft dat het filesystem verdwenen is.
Leer nu maar gewoon aan dat je alles eerst moet umounten ;)

• Mayco
hehe, het is niet dat ik dat niet doe hoor, uit gewoonte unmount ik toch alles, maar ik vroeg me gewoon af of dat met sync nu ook wel moest :)

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Mayco schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 00:06:
met sync heb ik geen ervaring verders, maar wel met usbstickies onder linux.
Ik zou zeggen, neem een USB stick, mount em, kopieer er ff 200 MB aan mp3 heen ofzo en when done trek em er ineens uit.
Check nu of je data op die stick staat.

Vaak duurt het unmounten nog het langst en dat is puur omdat hij zijn buffer nog moet legen of wegschrijven. Als je hem dit niet laat doen kan je data snel verloren gaan.
Ook als je je stick mounted uit je systeem sjort denkt linux nog dat ie wel gemount is (als je geen sync of supermount of weet ik het gebruikt). Als je em er dan weer in doet moet je eerst het systeem gaan uitleggen dat ie unmounted moet zijn en dat kan nog wel eens probs geven.
Gewoon umounten dus, zoveel moeite is dat ook weer niet. Vooral als je je fstab een beetje goed hebt staan. umount /mnt/usbstok klaar.

• Mayco
als het unmouten lang duurt, dan heb je niet met sync te maken, want als ik iets op mijn stickje zet (helaas kan ik er geen 200 mb aan mp3's opgooien, mijn stick is maar 128:() dan gaat het unmounten zeer snel, het schrijven naar de stick gaat wel iets trager, maar ja, in totaal zal het wel even snel duren als zonder sync, omdat je wanner je geen sync gebruikt het tijdens het unmouten moet schrijven...

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

knopper

Sander Knopper

Nou ja, als je USB1.1 hebt gaat het toch allemaal wat langzamer...;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:52
Mja, unmounten moet gewoon, ook met sync:
druk floppy in A:, mount dat kreng met sync.
pleur er iets op, trek floppy eruit

druk andere floppy erin, vraag directory listing op, verrek staat nog steeds hetzelfde op... Ondertussen wel mooi je nieuwe floppy verneukt.

Heeft een vriendin van me meegemaakt met Redhat 9: had haar verteld dat ze eerst "eject" moest kiezen voor ze de floppy eruit trok. Zo gezegd, zo gedaan, helaas was fam zo slim om files op de floppy te locken waardoor dat niet werkte. Die draaide dus redelijk snel win2k ipv redhat :P

* _JGC_ heeft geleerd van grootste fout ooit: zet nooit mensen achter een distro waar je zelf niet achter staat, hoe goed en simpel die distro ook lijkt :P

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
sync is een goed idee, maar inderdaad geen garantie. De USB Layer is juist een candidaat die hier 'slecht' in is, de hele USB bus wordt namelijk apart gebufferd, en heeft niet de mogelijkheden van bijvoorbeeld een IDE of SCSI bus die direct de controller van het medium kan aanspreken. Het wegschrijven van de buffer kan de kernel dus niet 100% zeker bepalen, ook met de sync optie niet. Het afsluiten van dit device van het systeem doet dat echter wel, daarna is pas echt veiliggesteld dat er geen dirty pages meer rondslingeren, en het apparaat van de stroomverzorging (bij bus-powered apparaten vooral) kan afgehaald worden.

Unmounten dus, als je van je data houdt.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Pagina: 1