CD-rom, waarom niet leesbaar?

Pagina: 1
Acties:

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:55
Hoi,

Ik heb een cd-rom (geperste) die in een van mijn 3 drives niet 'gezien' wordt. Het betreft een cd-rom drive van Aopen. In een Sony cd-rom drive/brander en een Sony cd/dvd brander kan ik de cd normaal benaderen m.b.v. de Windows-explorer. Bij gebruik van de Aopen cd-rom drive vraagt de pc om een cd te plaatsen (....). Waar zou dit aan kunnen liggen? De cd-rom is geheel onbeschadigd. Het betreft een cd geleverd bij een HighPoint Raid-133 controller. Nog nooit zoiets dergelijks eerder meegemaakt. Andere cd's worden zondermeer door de Aopen cd-rom drive gezien, geen een uitgezonderd.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:57

The Third Man

The Third Jellyfish

Doe eens een scan met de Sony's of die cd toevallig veel foutjes bevat of iets dergelijks, misschien is hij wel op het randje van kapot en kunnen die Sony's hem nog net wel lezen.

• vinnie1908
  • Laatst online: 17:03

vinnie1908

Appel != peer

Anders misschein toch het einde van je Aopen drive, als de CD helemaal goed is, de kabels zitten goed en hij leest niet gaat het daar wel op lijken. Probeer anders een andere cd en gebruik Nero DriveSpeed om te kijken of er problemen zijn met je Drive (schommelingen of veranderde snelheden)

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• ParkOverall
Ik heb de cd ge-scanned m.b.v. Nero's tools en hij schijnt goed te zijn! Een test met 'CDRoller 5.33' is niet mogelijk: ook dit programma (net als de Windows Verkenner/Explorer) meldt dat er geen cd in de drive aanwezig is. Nooit eerder mee gemaakt.

• vinnie1908

vinnie1908

Appel != peer

De CD gescnaed met Neros tools wel via de Aopen neem ik aan?

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• ParkOverall
vinnie1908 schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 12:42:
De CD gescnaed met Neros tools wel via de Aopen neem ik aan?
Nee, de Aopen drive reageert geheel niet op deze cd (zoals eerder duidelijk gemeld), dit heeft blijkbaar tot gevolg dat geen enkel programma (Windows' Verkenner, Nero, CD Roller) iets kan ondernemen doordat de drive 'no disc' meldt.(.......)

Verwijderd

Ik heb zo'n bruin vermoeden dat die drive naar de eeuwige jachtvelden is.

• ParkOverall
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 13:48:
Ik heb zo'n bruin vermoeden dat die drive naar de eeuwige jachtvelden is.
Ja, die gedachte komt/kwam ook bij mij op. Echter is vanzelfsprekend niet houdbaar doordat elke andere dan die ene cd normaal gelezen wordt.

• The Third Man
  • Laatst online: 16:57

The Third Man

The Third Jellyfish

Nog een mogelijkheid: misschien is die cd wel 'goedkoop' geperst, dwz dat het begin van het dataspoor (aan de binnenkant) wat te veel naar buiten is geplaatst. Op dat begin moet de laser focussen en vervolgens beginnen met lezen (denk aan de brede rand aan de buitekant van een langspeelplaat) en als hij dat begin niet kan vinden omdat dat te veel naar buiten zit denkt hij dat de cd leeg is. Het zou dan mogelijk zijn dat andere merken lezers net wat verder kijken en wel kunnen beginnen.

• ParkOverall
Ja, zoiets moet het zijn. Kan ik dit met het blote oog of anderszins constateren/verifieren?

• vinnie1908

vinnie1908

Appel != peer

Nope het gaat over zulke minimale verschillen in beginplaatsing dat je dat helaas niet kan zien met het blote oog. Ik vrees dat je er maar mee moet leven dat je die ene CD dus moet lezen met je Sony :)

• bluek
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Welk type Aopen is dit ? Toevallig de ASH 12/40 ?
Die heeft vooral bij bepaalde firmware (bv R24) de neiging om bepaalde media niet lezen.
Bij oudere firmware gaat het dan wel goed

• ParkOverall
Het betreft een: Aopen CD-940E/AKU
Pagina: 1