Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[lijnuitgangstrafo]waar haal ik dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb op inet een schakeling gevonden waar gebruik gemaakt wordt van een lijn-uitgangstransformator, met volgende specs: prim wikkeling: 600 ohm, sec 5 ohm
conrad heeft zoiets niet, maar er staat bij die schakeling bij dat dit makkelijk te vinden is...
WAAR DAN?
in een radio, of een pc, of waar kan ik dat vinden? heb een hele hoop afgedankte elektronica liggen...
meer nog, hoe meet ik dat? ik denk gewoon met men multimeter... maar ben daar niet zeker meer van :)

thx

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Waarvoor heb je die trafo nodig ?

Lijkt op iets van een buizen eindtrap, maar die 5Ohm is vreemd

En als het echt om de uitgangs trafo van een versterker gaat kun je daar zeker niet iedere andere trafo voor gebruiken, die doen het niet zo goed boven de 10kHz ..

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
het gaat om een 'shockertje' (vrienden beetje pesten eh :p)
schema:

batterij----R=1.5k----primaire secundaire----schakelaar-----electrode1
|
--------------------------------------- ---------------------------------------electrode2
(ok, schema is lelijk, maar je snapt me wel ;))
batterij = 1,5V

princiepe: bij het bediene van de schakelaar, loopt er even een stroom naar de electrodes. Dan staat er DC op de trafo, dus laat deze niks meer door. Bij het weer openen van de schakelaar, is er weer een stroom naar de electrodes...

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Das gewoon een trafootje met een wikkelverhouding van 1:11, een trafootje van 230> 18 volt moet het wel doen maar ik zou er niet teveel van verwachten dan denk ik.

[ Voor 38% gewijzigd door bobo1on1 op 05-01-2005 03:10 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
waarom verwacht je er niet veel van..?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Neem dan een flinke spoel waar je een spanning op zet, bij het uitschakelen onstaat daarbij namelijk een flinke spanningspiek :) (zo werkt schrikdraad)

Verwijderd

Topicstarter
een spoel...
ja, maar dan heb ik volgende bedenking:
de piekspanning is afhangkelijk van de tijd dat er spanning op de spoel staat
de stroom door de spoel is nogal hoog, dus zal mijn batterijtje snel leeg zijn (neem 600 Ohm voor de spoel ==> I = 1,5V/600 ohm = 2.5mA )
dus constante 'laadstroom' voor de spoel van 2,5mA...

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Joh, sloop een willekeurig apparaat open en haal daar de voedingstrafo uit. Da's meestal een wikkelverhouding die precies doet wat je wil, ik denk niet dat bij deze toepassing de precieze specs van de trafo erg belangrijk zijn.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

kan je de spoel van een electrische vliegenmepper niet gebruiken?

PS: is dit wel computergerelateerd?

edit:
Wat hoort er in CME?

In CME (Casemodding & Elektronica) gaat het vooral over problemen met casemodden en computer-gerelateerde elektronica. Ook kan je hier je casemod laten zien aan je mede-bezoekers.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 14:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 14:48:
kan je de spoel van een electrische vliegenmepper niet gebruiken?
dat is een zeer goed idee!
bedankt... zal eens kijken of ik er ergens 1 kopen kan (heb dat niet...) :p

Verwijderd

De relatie met computers zie ik niet. Daarnaast zijn topics over wapens en verwanten niet de bedoeling op GoT.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.