Toon posts:

[grub] Dual Boot : FC3/Win XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hej,

Ik ben al de hele dag Irc en Internet aan het afzoeken, maar m'n probleem raakt niet opgelost.
Ik zal de situatie eerst even schetsen.

Ik had eerst 2x windows XP, 1 voor home-gebruik en een voor recording getweakte. Die voor Home-gebruik stond op C:\ , die voor Recording stond op E:\. Nu heb ik die C schijf ( aka hda1) geformatteerd als ext3 en er FC3 opgezet.

Ik wil natuurlijk die Win Xp op E (aka hda2) blijven gebruiken, dit gaf ik mee bij de installatie van de bootloader.

Fedora boot naar wens, maar als ik aanduidt dat ik windows wil booten dan krijg ik de error 'Schijf of medium verwijderen. Druk op een toets om verder te gaan', als ik dan op een toets druk krijg ik weer de lijst met de 2 opties.

Ik heb mijn /etc/grub.conf bekeken en alles leek goed, toch enkele dingen aangepast maar niets wilde werken, de dingen die ik oa geprobeerd heb

title WinXP
map (hd0,0) (hd0,1)
map (hd0,1) (hd0,0)
rootnoverify (hd0,1) OF root (hd0,1)

ook er nog bij geprobeerd
chainloader+1
makeactive

Ik heb alle mij bekende commands voor grub.conf geprobeerd, steeds dezelfde error (nee, er zit geen diskette of cd rom in de drive :p )
Ik begin er zo onderhand kotsmisselijk van te komen.

Ik heb ook geprobeerd om de bootloader ipv van op hda (MBR) op hda1 te zetten, maar dat ging niet ( couldn't change boot loader, no kernel packages installed on your system ) ( en nee, ik kan geen kernel packages downloaden)

Ik heb er echt genoeg van,
hopelijk kunnen jullie me helpen, dat zou m'n dag weer goed maken

Bedankt

• newpegasus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-03-2022

newpegasus

Hertog

misschien kun je een andere bootloader gebruiken?

* newpegasus fluistert lilo

neemt niet weg dat ik altijd succesvol geweest ben met Grub...

GuitarFacts | Last.fm | Google Zoekmachine Optimalisatie

Verwijderd

Of je start Linux vanuit de boot.ini van win-xp. Moet je met dd een bootfile maken en die in boot.ini aanroepen. Als je dat wilt herstel je de boot van xp via een msdos-bootflop en "fdisk /mbr". Daarna start je Linux via je rescue-bootflop (die je uiteraard hebt) en maak je die bootfile. Zet die bootfile op c: van xp en neem hem op in boot.ini.

Er zijn veel verkeerde howto's.... dit lijkt een goede: http://www.linux.se/doc/HOWTO/mini/Linux+NT-Loader.html .

Is een optie....

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik denk niet dat dit aan grub ligt, eerder aan de bootloader van Windows die nog probeert van C:\ te lezen. Of E: is nu D: geworden, zoiets. Als je wel grub wilt gebruiken (en dat wil je natuurlijk ;)) kun je proberen de rescue mode van XP te starten van CD en fixboot (oid) te draaien. Dan zou ie alleen de bootrommel op z'n eigen partitie moeten herstellen, en je MBR verder intact laten.

Verwijderd

Topicstarter
geen van deze opties werkt, ik zal windows moeten herinstalleren,
hoe zal grub daarop reageren ? ( is geinstalleerd in de MBR dus )

• newpegasus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-03-2022

newpegasus

Hertog

doe eerst een een fdisk /mbr in dos, dan wordt je mbr leeggemaakt. installeer dan eens opnieuw grub. windows opnieuw installeren lijkt me wat overhaast.

GuitarFacts | Last.fm | Google Zoekmachine Optimalisatie

Verwijderd

De beste manier om dit aan te pakken is gewoon beginnen met Windows installen.
Daarna doe je FC3 en hoppa Windows staand default als "Other" in je boot menu.

Als je windows niet wil starten neem je je install CD boot daarvan en doe je vanaf de rescue commando prompt fixmbr en fixboot. Dan ben je wel Grub ff kwijt, maar daarvoor heb je Linux Rescue CD's.

Daarna een rescue linux cd booten en chrooten naar je mountpoint van de root partitie. Daarvandaar doe je een grub-install en je bent er. (tenzij ik nou iets helemaal verkeerd heb opgevat maar goed. Succes)
Pagina: 1