cowbeast, wil je even iets minder "spreektaal" afkorten. dat nl namelijk is weet ik nog net wel, maar voor de rest moet ik de tekst begrijpen met de woorden die je niet afkort, en dat zijn er niet echt veel

Ennuh, ik heb ook last (niet veel) van dyslexie, maar als je rustig typt, er de tijd voor neemt en het eventueel nog even laat doorlezen door andere kun je veel betere posts maken. Je hoeft niet elke 10min te reply-en en je hoeft ook niet binnen 4min een nieuwe reply klaar te hebben staan. Ik heb dit ook niet getypt in 3min hoor
Als ik bekijk met wat je wilt gaan doen en wat je eraf weet kan ik maar 1 ding zeggen, regel een server maar blijf er alsjeblieft met je poten vanaf. Bij servers komt _veel_ meer kijken dan bij een simpele desktop. Je zegt wel al wat af te weten van configgen van servers (al hoewel ik daar om "een-of-andere-reden" toch een beetje aan twijfel, maargoed). Echter is configgen inderdaad niet het enige probleem van een server.
Je wilt een 1u-barebone. 1u = 4,5cm (ongeveer), en dat moet heel anders behandeld worden dan een desktop. Als ik jou was zou ik toch eens kijken naar de barebones van bijvoorbeeld tyan, en kijken wat ze bij tyan wel doen en jij nooit zo optimaal krijgt. (hint: 't heeft met lucht te maken) De meeste barebones die jij onder handen hebt genomen zijn kwalitatief goede pc's met alle onderdelen optimaal op elkaar afgesteld. Dat zul je nooit bereiken, en zeker als het je eerste server is die je in elkaar gaat zetten ben je wel even bezig om het goed
genoeg voor elkaar te krijgen.
Servers in elkaar zetten is veel meer dan even onderdelen bij elkaar zoeken en dan maar erin gooien. Bij jou eerste desktop deed je dat toch ook niet? We gaan een kast, mobo, ram en cpu kopen en het past wel, waarna je pc het niet doet omdat je de koeling bent vergeten. Of dat je toevallig nou net een MSI K7T koopt op een pc die je 24/7 wilt draaien maar die het na een halve dag uptime wel weer gezien heeft. (bijvoorbeeld, niks tegen msi of tegen de K7t behalve dan de condensatoren daarvan

)
En als je toch een server in elkaar wilt zetten zou ik als ik jou was zou ik eerst maar eens gaan kijken naar andere servers, en dan metname vertrilo-servers (geen idee wat dat is, maargoed). Kijk wat voor servers andere hebben draaien. Het is geen schande om te kijken wat andere mensen hebben draaien om er idee-en uit op te halen. Ik weet niet of je ook op andere vertrilo-servers komt maar je merkt binnen no-time welke stabiel zijn en welke niet (en anders laat je dat wat mensen voor je uitzoeken

) Zoek/slijm/kwijl/vraag de specs en je hebt in ieder geval al een idee van wat acceptabel is
In ieder geval veel succes hiermee