Beste Tweakers,
Hierbij de oplossing van mijn bijna een uur duurden queste opzoek naar een methode om iedere dag om 00:01 een PHP script te kunnen runnen, vol automatisch. Ik begon in PERL, maar dat werd iets te omslachtig, het kan dus makkelijker.
Voor de beginner:
Crontab is een service in UNIX waar men een UNIX-commando vergezeld door minuten, uren, weekdagen etc. etc. kan opgeven, waarna Crontab op de aangegeven tijd deze commando uitvoerd. Dit heet een Cronjob.
Wil je PHP-script om de zoveel tijd laten execturen m.b.v. Plesk, doe dan het volgende:
Hierbij de oplossing van mijn bijna een uur duurden queste opzoek naar een methode om iedere dag om 00:01 een PHP script te kunnen runnen, vol automatisch. Ik begon in PERL, maar dat werd iets te omslachtig, het kan dus makkelijker.
Voor de beginner:
Crontab is een service in UNIX waar men een UNIX-commando vergezeld door minuten, uren, weekdagen etc. etc. kan opgeven, waarna Crontab op de aangegeven tijd deze commando uitvoerd. Dit heet een Cronjob.
Wil je PHP-script om de zoveel tijd laten execturen m.b.v. Plesk, doe dan het volgende:
- Schrijf het PHP-script dat je wilt runnen en noem het voorbeeld.php
- Vervang de eerste regel:
PHP:1
<?PHP
voor dit:
PHP:1 2
#!/usr/bin/php <?PHP
Zorg ervoor dat er geen lege regel tussen de 1e en 2e regel komt!!! - Open de FTP-connectie met de server en ga naar de map '/private'
- maak hier de map 'cronjobs' aan
- upload voorbeeld.php (bij sommige servers is CHMOD 0777 nodig!!)
- Ga naar Plesk en selecteer het domein
- Klik bij "Hosting" op "Crontab" en dan "Add new Task"
- Vul de minuten etc. in. Voor de mogelijkheden met crontab, zie Google
- Vul het volgende commando in:
/home/httpd/vhosts/jouwdomein.nl/private/cronjobs/voorbeeld.php
Dit pad kan anders zijn, kijk dan wat het pad is in $_SERVER['DOCUMENT_ROOT']. - Klik OK
[ Voor 4% gewijzigd door mr_wizard op 04-01-2005 18:26 ]
R&D professional