[ Plesk + Crontab + PHP ] Run PHP-script met Cronjob

Pagina: 1
Acties:
  • 67 views sinds 30-01-2008

• mr_wizard
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04-2025
Beste Tweakers,

Hierbij de oplossing van mijn bijna een uur duurden queste opzoek naar een methode om iedere dag om 00:01 een PHP script te kunnen runnen, vol automatisch. Ik begon in PERL, maar dat werd iets te omslachtig, het kan dus makkelijker.

Voor de beginner:
Crontab is een service in UNIX waar men een UNIX-commando vergezeld door minuten, uren, weekdagen etc. etc. kan opgeven, waarna Crontab op de aangegeven tijd deze commando uitvoerd. Dit heet een Cronjob.

Wil je PHP-script om de zoveel tijd laten execturen m.b.v. Plesk, doe dan het volgende:
  1. Schrijf het PHP-script dat je wilt runnen en noem het voorbeeld.php
  2. Vervang de eerste regel:
    PHP:
    1

<?PHP

voor dit:
    PHP:
    1
    2

#!/usr/bin/php
    <?PHP

Zorg ervoor dat er geen lege regel tussen de 1e en 2e regel komt!!!
  3. Open de FTP-connectie met de server en ga naar de map '/private'
  4. maak hier de map 'cronjobs' aan
  5. upload voorbeeld.php (bij sommige servers is CHMOD 0777 nodig!!)
  6. Ga naar Plesk en selecteer het domein
  7. Klik bij "Hosting" op "Crontab" en dan "Add new Task"
  8. Vul de minuten etc. in. Voor de mogelijkheden met crontab, zie Google
  9. Vul het volgende commando in:

/home/httpd/vhosts/jouwdomein.nl/private/cronjobs/voorbeeld.php

Dit pad kan anders zijn, kijk dan wat het pad is in $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'].
  10. Klik OK
Nu zal je voorbeeld.php op iedere moment worden gerunt dat jij hebt aangegeven!! Succes!!

[ Voor 4% gewijzigd door mr_wizard op 04-01-2005 18:26 ]

R&D professional

Verwijderd

[ Goedgoed, mijn excuses ]

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2005 21:07 ]

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Wat een achterljke reply, de TS probeert gewoon lui met hetzelfde probleem te helpen, en het is ook mooi voor de search...

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05 09:10
Misschien een nuttige toevoeging:

Je pad naar je PHP engine hoeft niet altijd /usr/bin/php te zijn. Ligt er natuurlijk aan waar je het geïnstalleerd hebt.

Verwijderd

Erg nuttig! Kun je me toevallig ook vertellen bij welke hostingproviders ik cronjobs mag toepassen? Ik heb er zojuist een paar aan de lijn gehad, en daar mag het niet.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:35

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 10:44:
Erg nuttig! Kun je me toevallig ook vertellen bij welke hostingproviders ik cronjobs mag toepassen? Ik heb er zojuist een paar aan de lijn gehad, en daar mag het niet.
Dit mag je echt zelf wel gaan uitzoeken. Het heeft verder niks met Programming & Webscripting te maken.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.