Ervaringen Asus P4GD1

Pagina: 1
Acties:

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:43
Het gaat om onderstaand moederbord.
Afbeeldingslocatie: http://www.asuscom.de/products/mb/socket478/p4gd1/p4gd1_l.jpg
P4GD1
Intel 915P Chipsatz
PCI Express Architektur
Dual-Channel DDR400
High Definition Audio
4 Ports Serial ATA & IDE RAID
AI NOS™
AI NET2

CPU P4
Chipset 915P
FSB 800
PCI-E x 1 3st
PCI-E x 16 1st
LAN Gb
SATA 4st
DDR 400 (Dual channel)

Er zijn op google geen reviews te lezen en ook geen duidelijke ervaringen.

Ben nu in het bezit van een ASUS P4P800-deluxe met een 478 P4 2600@3462 FSB266 1:1.
Ik wil mijn videokaart upgraden maar gelijk naar PCI-e. Ik wil een high-end videokaart, vandaar PCI-e zodat ik later een Athlon64 (dual) +moederbord kan halen met dus PCI-e. Nu gelijk upgraden naar Athlon64 3200+ ligt niet in mijn budget. Daarnaast denk ik dat de performance van een Athlon64 3200+ niet veel beter zal zijn dan mijn overgeclockte P4@3462Mhz.

In de pricewatch is de Asus P4GD1 te koop bij:
4Launch voor 95,50 euro en leverbaar binnen 1 tot 5 dagen.

Graag hoor ik ervaringen m.b.t.:
- zit er wel of geen FSB-lock op?
- Hoe is de Vcore, stabiel of niet? Op de P4P800 schommelde deze nogal.
- Overclockervaringen, chipset stabiel op 1066MHz?
- vergelijking met 865PE chipset, is de 915P vlugger of belemmerd de socket 478 een en ander, aangezien de 915P voor de 775 socket ontworpen is.

Verwijderd

Beste X-t-r-e-m-e

Zelf heb ik een Asus P4GD1

zie hier...
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/joshuawim/Downloads/Asus.jpg

Het heeft geen FSB lock ik kan makkelijk de FSB veranderen zie hier onder... :*)

Normaal:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/aemforum/Downloads/FSBnormaal.JPG

FSB verhoogt:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/aemforum/Downloads/FSBclocked.JPG

Hoe is de Vcore, stabiel of niet? Op de P4P800 schommelde deze nogal.
Core is stabiel

Overclockervaringen, chipset stabiel op 1066MHz?
Chipset stabiel op 1066Mhz geen idee

vergelijking met 865PE chipset, is de 915P vlugger of belemmerd de socket 478 een en ander, aangezien de 915P voor de 775 socket ontworpen is
ik zelf merk geen belemering :*)

en voor die extra boost gebruik je AI NOS

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/aemforum/Downloads/AINOS.JPG

Greetings Joshua

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2005 23:35 ]

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:43
Inmiddels het mobo aangeschaft en wil toch nog even dan mijn ervaringen posten, hebben andere mensen misschien wat aan.

In vergelijking met mijn oude P4P800 deluxe mobo valt het bord tegen. Even ter vergelijking. op mijn P4P800 kon ik mijn pentium 4 2600MHz proc overclocken naar 3462MHz door de FSB te verhogen van 200 naar 266MHz en dan wel 1:1 met PC4400 geheugen. Hoger ging niet omdat mijn proc niet verder ging. Dit had vooral te maken met de schommelende vcore van de P4P800 mobo. Maar al met al, een snelle eenvoudige hoge overclock.

Nu met de P4GD1 mobo kom ik niet verder als 250 MHz, de proc draait dan op ca. 3250 MHz. Redenen hiervoor zijn:
- de PCI-e en PCI fixed frequencies werken niet, wat je ook instelt, AI overclock, AI nos of manual en de frequency van de PCI-e op 100 te zetten of auto, tezamen met PCI op 33,33 of auto of lockt to CPU -> het heeft alle geen baat, door het verhogen van je FSB verhoog je helaas ook dus de PCI-e en PCI bus met alle gevolgen van dien.

- daarnaast heeft dit bord de nare eigenschap, dat wanneer je je fsb toch i.c.m. je PCI-e kaart en PCI kaarten op 260 of erboven krijgt, je SATA HDD niet meer gedetecteerd wordt. In mijn geval op 250FSB nog wel. Het schijnt dat je SATA dus aangesloten zit op de raid controller, die weer afhankelijk is van je FSB. Op de P4P800 was dit denk ik niet zo?

Al met al, een verhoging van 2600MHz naar 3250MHz met een FSB van 250 1:1.
Wel alles met standaard voltages, de chipset voltage en FSB termination voltage en MEM voltages staan alle op auto. Ik hoefde deze niet omhoog te gooien gezien bij 260FSB mijn HDD niet meer gedetecteerd wordt.

Ook valt mij op dat het mobo flink overvolt op je biosvoltage voor je proc. IK had hem ingesteld op 1,600 en lees regelmatig in windows 1,680 af of zelfs 1,700.

CPU: 3254 MHz
FSB: 250MHz
MEM: 250MHz
PCI-E: 125MHz, normaal is 100 de instelling, maar door het verhogen van de FSB is deze dus flink gestegen. Wel had ik de mogelijkheid hem op 90 in te stellen in de bios. Had ik hem op auto laten staan, dan had het zelfs 135 geweest.
PCI: 41 MHz, gebruik echter geen PCI kaarten in mijn PC, dus voor mij geen probleem.

Verder is het geheugen geheel zelf te configureren t.a.v. de timings, ik draai 2.5/3/3/7/4.

Helaas bij het gebruik van AI Nos en AI overclock pakt het mobo de standaard timings van je geheugen, is met G.Skill geheugen heel vervelend, want dan draait het 3/4/4/8 of zo.

Hopende dat een bios update van ASUS een en ander in de toekomst oplost.

Mocht iemand voor een en ander een oplossing hebben, dan hoor ik dat graag.

Verwijderd

Ik merk zelf een probleem met AI Booster gebeurt soms is wel oplossing voor met opnieuw opstarten van AIbooster maar ik heb soms dat er opeens staat "invalid integer value"
:S tja verder ik ben niet zo een overclocker zelf heb ik via me bios bij de AIboost gedeelte
AI NOS op Heavy Load gezet want als ik handmatig me CPU overclock krijg ik soms een vast lopertje met handmatig bedoel ik bijv via Aibooster :( verder vindt ik het moederbordje wel ok :*)