Toon posts:

[WinXP] geluid stottert tijdens en na games *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben iemand die wel een beetje van computers af weet, maar nog niet zo gigantisch veel. Dus had ik een vraagje. Als ik spellen speel ( met name Enemy Territory ) gaat het geluid soms heel erg stotteren, en alles draait erg langzaam. Als ik dan terug ga naar Windows is het niet over, ik moet daarvoor eerst de computer opnieuw opstarten. Ik heb dit probleem nu alleen nog maar met Enemy Territory. Maar ik heb het al eens eerder gehad. Het was toen wel een stuk erger toen begon mijn geluid ook met andere spellen te stotteren en mijn pc ging tijdens het stotteren ook langzaam draaienna een tijdje stopte het geluid er zelfs helemaal mee, en als ik dan de PC opnieuw opstartte deed het geluid het weer. Ik heb dingen geprobeerd zoals nieuwste drivers geluidskaart, updates voor windows en nog meer, maar niks hielp. Toen had ik de helpdesk van Alternate gebeld, die zeiden dat ik met PC angle een hestelpunt terug moesten zetten. Dat had ik gedaan toenmoest ik nog een herstelpunt van windows terugzetten. Toen draaide mijn systeem voor een tijdje weer optimaal, maar nu komt het probleem weer terug. Ik heb het bij software gezet, maar het kan ook aan de Hardware liggen maar dat weet ik niet.

Mijn Specs zijn:

- Een 3 Ghz intel pentium 4 met hyper treading
- Met een Asus p4p800-e deluxe moederbord
- Een Sapphire radeon 9800pro 128 MB
- 1024 DIMM DDR intern geheugen ( dual channel )
- Een 19 inch Philips beeldscherm
- een Logitech toetsenbord met Itouch ( ook daar nieuwste drivers voor geprobeerd, want zulke sneltoetsen kunnen ook conflicten veroorzaken )
- Een Logitech optische muis
- service pack 2 geinstalleerd ( op Home Edition )
- en volgens mij een 350Watt voeding

• Facer
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Facer

Ken net.....

Wat zijn de temps van je CPU / Moederbord / Videokaart ?
Het probleem kan namelijk zijn dat je hardware te warm wordt...
Je CPU gaat dan bijvoorbeeld langzamer werken waardoor die niet overhit wordt.

En welke windows versie draai je momenteel op ?

[ Voor 15% gewijzigd door Facer op 04-01-2005 16:24 . Reden: OS vraag verwijderd :p ]

Verwijderd

Doe eens ctrl alt del en kijk welke processen er draaien als je pc weer raar doet.
En kijk wat voor sources je pc qua geheugen en cpu neemt.

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 21:18
Ik denk dat het ook geen kwaad kan dit hele verhaal eens te doorlopen:
[rml][ Howto] Spyware scannen en opruimen[/rml]

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Hakkelen en haperen vanwege een groot aantal spyware- of ander ongeauthoriseerde, onbedoelde internet-accessen lijkt me niet geheel onwaarschijnlijk :? Kan ook een kanjer van een 'lag' opleveren?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-08 12:54

SeatRider

Hips don't lie

facer schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 16:11:
Wat zijn de temps van je CPU / Moederbord / Videokaart ?
Het probleem kan namelijk zijn dat je hardware te warm wordt...
Je CPU gaat dan bijvoorbeeld langzamer werken waardoor die niet overhit wordt.

En welke windows versie draai je momenteel op ?
Ja, had ik ook een keer. In mijn geval was het dat het beeld stotterde van mijn nieuwe HTPC. Dus ik nog "wtf, een nieuwe P4 HTPC en dan nog niet stottervrij divx afspelen?". Bleek uiteindelijk de koeler niet aangesloten! |:( Dus die cpu draaide maar een fraktie van wat ie aankon :-)

En hij draait XP, staat er toch?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:33

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kijk es naar je instellingen in ET. Op welke kwaliteit staat je geluid ingesteld?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-08 13:34

mickjuh

Good news everyone!

Kan het niet komen door bepaalde audio codecs die je voor divx films hebt geinstalleerd?

Als je onder het spel ff naar Windows terug gaat en CTRL, ALT, DEL doet... hoeveel % van het geheugen neemt hij in?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Ik weet teweinig van computers
offtopic:
Trouwens is je kennis van hoe een forum werkt ook nog niet alles ;)
Oftewel: ik pas je schreeuwerige maar nietszeggende topictitel iets aan: "Mijn computer doet raar!! please help me !!!" beschrijft niet echt wat er aan de hand is dus de verkeerde mensen komen kijken (en ook de juiste, voordat facer, Maurits27, etc. me iets aandoen :+ )
Windows XP SP2 neem ik aan?

En welkom op GoT. Op de topictitel na een mooie topicstart, veel beter dan gemiddeld bij "de eerste keer" :Y)

Verder is denk ik het meeste gezegd om verder te kijken. Check trouwens voor wat betreft hitte ook de sticky topics (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/Sticky_off.gif ) in de relevante Harde Waren subfora: http://gathering.tweakers.net/forum/list_category/2

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Facer
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Facer

Ken net.....

VisaRider schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 16:18:
[...]

En hij draait XP, staat er toch?
U heeft gelijk. Staat alleen op een andere manier dan ik verwacht had:
- service pack 2 geinstalleerd ( op Home Edition )

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:32
Misschien een patch voor dat spel installeren?

Uit de faq:

De topictitel:

Goed. Jij hebt een boeiend onderwerp of een interessante vraag en je wilt daar een topic voor openen. Neem dan even de tijd om een duidelijke topictitel te bedenken. Zo kunnen andere mensen sneller zien of het onderwerp voor hen ook interessant is. Al is een topictitel met allemaal hoofdletters lekker duidelijk, het wordt niet echt gewaardeerd, simpelweg omdat dat irritant is: "HELP [iets] DOET HET NIET !!!" is dus niet de bedoeling.
Met een halve topictitel weet niemand meteen wat je bedoelt en het kan heel wat irritatie opwekken als dat dag in dag uit gebeurt. Begin je topictitel met bijvoorbeeld [Win98] of [CD-ROM]. Zet er dan ook meteen de kern van je vraag bij, want met "[XP] Doet het niet....." schieten we ook niet veel op. Een goede topictitel is dus het halve werk.

EDIT: La maar, de titel is al gefixt

[ Voor 17% gewijzigd door Steephh op 04-01-2005 16:27 ]

_@/'

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Ad-aware 6.0 en Spybot search and destroy om mijn PC schoon te houden, ik scan minstens 1 keer per week en ik draai als virusscanner AVG 7.0. Ik update al deze programma's altijd voordat ik ze ga gebruiken. Ik draai nu op Windows XP SP2. Excuses voor het onnodige gebruik van hoofdletters. Hoe kan je je temperatuur checken ( zoals ik al zei ik weet er niet zoveel van ) ? De volgende keer dat ie weer stotterd zal ik ffies checken hoeveel CPU en geheugengebruik er is. Alvast bedankt voor jullie reacties tot nu toe. :)

• NoBody
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 17:54:
Ik gebruik Ad-aware 6.0 en Spybot search and destroy om mijn PC schoon te houden, ik scan minstens 1 keer per week en ik draai als virusscanner AVG 7.0. Ik update al deze programma's altijd voordat ik ze ga gebruiken. Ik draai nu op Windows XP SP2. Excuses voor het onnodige gebruik van hoofdletters. Hoe kan je je temperatuur checken ( zoals ik al zei ik weet er niet zoveel van ) ? De volgende keer dat ie weer stotterd zal ik ffies checken hoeveel CPU en geheugengebruik er is. Alvast bedankt voor jullie reacties tot nu toe. :)
Er zijn verschillende tooltjes waarmee je je temperaturen kunt uitlezen onder Windows, de twee bekendste zijn MBM5 en SpeedFan, waarvan SpeedFan nog steeds het gebruikersvriendelijkst is volgens mij :)

Zelf denk ik ook dat er ofwel iets te heet wordt in je kast, of dat je geluidskaart gewoon niet goed meer is (zou niet het eerste geval zijn met die onboard chips) :{

Hoi

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk zelf niet dat het de hitte is, want de ene keer doet ie het wel en de andere keer niet. En als ik windows opnieuw geinstalleerd heb doet ie weer een tijdje gewoon. En ik gebruik mijn onboard geluidskaart idd. Ik zal zo'n tooltje wel ff downloaden en ff kijken maar zoals ik al zei het lijkt me stug. Bedankt voor je reacties tot nu toe. _/-\o_ :P

Verwijderd

Topicstarter
ow ja,

Ik vergeet helemaal te vragen 8)7, wat is zo ongeveer de normale temperatuur van je CPU, videokaart en moederbord ???

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Temperaturen etc: zie Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03) en Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)
FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen heeft wat over videokaarten.

Maar als een system restore helpt, zou je zoals je zelf ook al denkt vooral naar instellingen en software: drivers, patches, codecs, malware (spyware, virussen), etc. moeten kijken. Ook software kan "in theorie" je tmeperaturen laten stijgen, al was het maar door de CPU op 100% te laten werken wegens een virus oid. Maar ook een fout tweak-programma.

Kijk eens wat er gebeurt na het (om de beurt) installeren van alle patches (windowsupdates), DirectX, dirvers, codecs, etc.
Staat er trouwens iets interessants in je event log? (configscherm-systeembeheer-logboek).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1