Toon posts:

[Win2k Server] Geen toegang vanaf clients

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik word gek. Ik probeer toegang te krijgen tot een Windows 2000 Advanced Server welke NIET draait als Domain Controller ofzo. Er is dus alleen maar een workgroup aanwezig.

Pingen lukt, ik kan de computer zoeken op zowel IP-adres als computernaam, maar als ik vervolgens probeer om erop te dubbelklikken (dus op de servernaam), dan verschijnt er zo'n invulhokje waar ik gebruikersnaam/wachtwoord in moet vullen. Ik vul hier netjes het administrator-account van de server in (dus waarmee ik op de server inlog). Maar wat schetst mijn verbazing:
Afbeeldingslocatie: http://145.99.239.122/htdocs/data/Clipboard01.jpg.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, het werkt nu. Ik heb het guest-account enabled. Maar met clients die Windows XP of 2000 draaien is zo'n guest-account toch helemaal niet nodig?

Verwijderd

als je dus een domaincontroller hebt dan heb je dat niet nodig anders weet de server echt niet wie je bent

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Wat je kunt proberen is bij het invullen van gegevens in te tikken "WERKGROEP\administrator" + ww. Dat wil nog wel eens schelen. Wat je ook kunt controleren is het 'eenvoudig delen van bestanden' uit te schakelen(extra, mapopties, weergave). Dit zorgt ook wel eens voor onverwachte effecten..

Sign here against sigs

• roush
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-01 15:21

roush

Trust no 1

De melding geeft aan dat je al een verbinding had naar de server. Je had op de commandline ook nog het volgende kunnen doen:

net use * /del /yes

Dit verwijderd alle bestaande verbindingen, dan zou het ook moeten werken.

Verwijderd

Bij mij was het ook opgelost daar het aanvinken van het guest account. Wel een slordige oplossing omdat je guest account zoveel mogelijk wil vermijden. Wel vreemd dat er bij de connections van de host geen clients meer stonden..

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:25
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 14:21:
Oke, het werkt nu. Ik heb het guest-account enabled. Maar met clients die Windows XP of 2000 draaien is zo'n guest-account toch helemaal niet nodig?
En met welk account logt zo 'n gebruiker dan aan ? Omdat je geen domein hebt, is er ook geen security-relatie tussen de security-context van de werkplek en die van de server.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
Nu kunnen ze gewoon met alle account inloggen en alle gedeelde mappen van de server zien. Wat ik graag zou willen is het volgende.

Twee groepen gebruikers:
1: Administrators: leesrechten op gedeelde mappen EN schrijfrechten
2: Users: alleen leesrechten, mogen niets wijzigen op server.

Dit simpele rechten-ding moet toch te realiseren zijn zonder gebruik te maken van een domain?

• StevenK
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 18:49:
Nu kunnen ze gewoon met alle account inloggen en alle gedeelde mappen van de server zien. Wat ik graag zou willen is het volgende.

Twee groepen gebruikers:
1: Administrators: leesrechten op gedeelde mappen EN schrijfrechten
2: Users: alleen leesrechten, mogen niets wijzigen op server.

Dit simpele rechten-ding moet toch te realiseren zijn zonder gebruik te maken van een domain?
Nee, dat kan niet, tenminste, niet zonder aparte login-box.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
Wat versta je precies onder een 'login-box'? Kijk, dat mensen in moeten loggen met een bepaalde gebruikersnaam/wachtwoord, dat boeit niet zoveel.

• StevenK
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 23:47:
Wat versta je precies onder een 'login-box'? Kijk, dat mensen in moeten loggen met een bepaalde gebruikersnaam/wachtwoord, dat boeit niet zoveel.
Nee, dat ze, als ze al ingelogd zijn, toch nog apart een username/wachtwoord voor de server op moeten geven.

Eventueel zou je de data voor de guest read-only open kunnen zetten; de admin moet dan een /user:administrator bij z'n connect doen.

Maar dat is het soort oplossing waar een beetje beheerder weinig gelukkig van wordt.

Pagina: 1