[HTPC] Aansluiten op HDTV

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Nou, ik zit met de volgende vragen:

Ik ben van plan een HTPC te bouwen met de volgende onderdelen:

Asus K8V-X K8N
AMD Athlon 64 2800+
Koeler: Zalman CNPS7000B-AlCu
512 MB DDR400 Kingston ValueRam
Silverstone SST-LC03B
Koeler: Papst Casefan 80mm 12 dB(A)
Aopen 350W Silent
Asus GeForce FX5200 128MB Tv-Out
200GB Maxtor SATA 8MB Cache
LiteOn DVD 16x48
DVD, 20->24pins, Audio kabels
Hauppage Amity II, oem

Logitech Cordless Desktop LX300
Microsoft XP MCE Remote Control

Windows XP MCE 2005
McAfee Virusscan v9.0 NL

Nu heb ik mijn (76 cm Sony LCD- :9 ) TV bekeken, en zag tot mijn grote vreugde aan de achterzijde 5 tulpaansluitingen: rood/groen/blauw en wit/rood. Volgens mij kan ik hier zeer behoorlijke beelden mee op me TV krijgen. Mijn Asus heeft VGA, S-Video en composiet uitgangen, DVI kan erbij maar die kaart is duurder :P. Hoe raden jullie mij aan dit aan te sluiten?

Ik vraag mij ook af: In die Silverstone kast zit achterin een 60mm fan, maar mij lijkt dat er best plaats is voor een 80mm. Heeft iemand deze kast en past dit (door te dremelen uiteraard)?

De Logitech LX-300, heeft die voldoende bereik om vanaf de bank te internetten (+/- 4m)?

Uiteraard sta ik ook altijd open voor opbouwende kritiek over mijn toekomstige systeem :+

[ Voor 4% gewijzigd door Tim_R op 04-01-2005 17:53 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02:27
Heeft de TV geen VGA of DVI ingang?
Wil je HDTV resoluties gebruiken, dan moet je s-video en composiet links laten liggen. HDTV is enkel mogelijk over hdtv-component video, VGA en DVI/HDMI.
Je zegt al dat jouw tv een component-video ingang heeft.. ik zou even controleren of deze hdtv aan kan, want dat is niet altijd zo.
Verder heeft die Geforce FX 5200 geen component uitgang, voor zover ik begrijp. En als je HDTV films wilt kijken zul je echt iets beters dan de FX 5200 moeten halen. Uit ervaring kan ik je zeggen dat deze niet snel genoeg is (waarschijnlijk door te weinig geheugenbandbreedte) voor HDTV films.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:17

TheBorg

Resistance is futile.

Gewoon een kabel kopen VGA -> R/G/B/H-sync/V-sync. :)

• Tim_R
FatalError schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 14:10:
Heeft de TV geen VGA of DVI ingang?
Wil je HDTV resoluties gebruiken, dan moet je s-video en composiet links laten liggen. HDTV is enkel mogelijk over hdtv-component video, VGA en DVI/HDMI.
Je zegt al dat jouw tv een component-video ingang heeft.. ik zou even controleren of deze hdtv aan kan, want dat is niet altijd zo.
Verder heeft die Geforce FX 5200 geen component uitgang, voor zover ik begrijp. En als je HDTV films wilt kijken zul je echt iets beters dan de FX 5200 moeten halen. Uit ervaring kan ik je zeggen dat deze niet snel genoeg is (waarschijnlijk door te weinig geheugenbandbreedte) voor HDTV films.
De TV ondersteunt HDTV, en het gaat me niet om het kijken naar HDTV films, maar om het een beetje goede beelden van de HTPC op de TV toveren, ook de gewone XP-beelden een beetje scherp, om te internetten ed.
TheBorg schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 14:12:
Gewoon een kabel kopen VGA -> R/G/B/H-sync/V-sync. :)
Waar steek k de laatste 2 dan in?

[ Voor 14% gewijzigd door Tim_R op 04-01-2005 14:14 ]

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

In de "rood/groen/blauw en wit/rood". Zo worden/werden professionele CRT monitoren ook aangesloten. :)

• HIDMAN-X
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-07 09:54

HIDMAN-X

Subterranean Homesick Alien

Ik zit hier met precies hetzelfde 'probleem' heb zelf een plasma met hdtv ingang (component) en wil die graag gebruiken om precies dezelfde rede; zodat in windows zelf alles op een hogere resolutie gedraaid kan worden.
Ik heb zo'n vga/dvi naar component adapter gevonden maar alleen nog maar bij ati in combinatie met een ati kaart.
Zijn hier ook 3rd party kabels voor te krijgen dan? Ik zie nu dat er inderdaad losse kastjes voor te krijgen zijn maar die zijn wel duur zeg :X zie bv.: http://www.mcsnet.nl/nl/dept_83.html

[ Voor 27% gewijzigd door HIDMAN-X op 04-01-2005 15:14 ]

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Je zou een 6600 kaart van Nvidia moeten halen. Een 5200 is niet zwaar genoeg en gaat zeker voor problemen zorgen (been there done that) je moet geen kaart beneden de 5700 gebruiken* (dus ook geen 5700LE) Als je een 6600 gebruikt samen met de 67.03 driver en Nvidia DVD decoder heb je PureVideo, welke het beeld aanzienlijk verbeterd, ook zit er bij veel 6600 kaarten een breakout box met component video uit (welke ook een betere beeldkwaliteit heeft). Die rood/witte kabels zijn trouwens voor het geluid. Een moederbord met een VIA chipset en Windows MCE kan ik je afraden. (Been there, en heb mijn VIA bord ritueel geslacht en een nforce bordje gehaald.)

Nog wat verdere tips:
Installeer de volgende drivers:
Nvidia Forceware 67.03
PVR-250MCE_18_21_22247

En gebruik de laatste nvdvd decoder (deze geeft geen problemen en het beste beeld)
Nvidia DVDdecoder 1.00.67

Ideale combo (en geloof mce is erg gevoelig) na lang testen met diverse hardware is volgens mij:
Een nforce bord (2/3/4) en Fast Writes uit
Een nvidia 6 gpu
Amity2
Minimaal 512 MB geheugen
Een snelle HD (top snelheid boeit niets, echter mag hij nooit en te nimmer onder de 8MBIT komen, wat vreemd genoeg een Maxtor Diamond Max 9 bij mij wel voormekaar gekregen heeft)
Verder zou ik geen tools installeren welke de guide vullen, alle tools die ik tot nog toe heb getest maken de guide corrupt (te zien aan vage foutmeldingen) neem de missende guide info dus maar voor lief.
MCE is lastig perfect draaiend te krijgen, maar perfectie is wel vereist er is niets zo irritant als midden onder een film te moeten rebooten.

*The following NVIDIA products have been approved by Microsoft for the DFMCE logo:
GeForce™ 6800 GPUs
GeForce FX 5700
GeForce PCX 5750 GPUs
GeForce FX 5900
GeForce PCX 5900 GPUs
GeForce FX 5950 GPUs
NVIDIA® NVTV™ tuner cards
NVIDIA® DVD decoders

De 6600 staat hier niet bij omdat deze nog niet uit was toen deze lijst opgesteld is.

[ Voor 26% gewijzigd door |sWORDs| op 04-01-2005 16:54 . Reden: Linkjes toegevoegd ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02:27
Maar heeft de TV niet gewoon n DVI of VGA ingang? Bijna alle TFT en plasma tv's hebben dit wel.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Tim_R
sWORDs schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 15:30:
Je zou een 6600 kaart van Nvidia moeten halen. Een 5200 is niet zwaar genoeg en gaat zeker voor problemen zorgen (been there done that) je moet geen kaart beneden de 5700 gebruiken* (dus ook geen 5700LE) Als je een 6600 gebruikt samen met de 67.03 driver en Nvidia DVD decoder heb je PureVideo, welke het beeld aanzienlijk verbeterd, ook zit er bij veel 6600 kaarten een breakout box met component video uit (welke ook een betere beeldkwaliteit heeft). Die rood/witte kabels zijn trouwens voor het geluid. Een moederbord met een VIA chipset en Windows MCE kan ik je afraden. (Been there, en heb mijn VIA bord ritueel geslacht en een nforce bordje gehaald.)

Nog wat verdere tips:
Installeer de volgende drivers:
Nvidia Forceware 67.03
PVR-250MCE_18_21_22247

En gebruik de laatste nvdvd decoder (deze geeft geen problemen en het beste beeld)
Nvidia DVDdecoder 1.00.67

Ideale combo (en geloof mce is erg gevoelig) na lang testen met diverse hardware is volgens mij:
Een nforce bord (2/3/4) en Fast Writes uit
Een nvidia 6 gpu
Amity2
Minimaal 512 MB geheugen
Een snelle HD (top snelheid boeit niets, echter mag hij nooit en te nimmer onder de 8MBIT komen, wat vreemd genoeg een Maxtor Diamond Max 9 bij mij wel voormekaar gekregen heeft)
Verder zou ik geen tools installeren welke de guide vullen, alle tools die ik tot nog toe heb getest maken de guide corrupt (te zien aan vage foutmeldingen) neem de missende guide info dus maar voor lief.
MCE is lastig perfect draaiend te krijgen, maar perfectie is wel vereist er is niets zo irritant als midden onder een film te moeten rebooten.

*The following NVIDIA products have been approved by Microsoft for the DFMCE logo:
GeForce™ 6800 GPUs
GeForce FX 5700
GeForce PCX 5750 GPUs
GeForce FX 5900
GeForce PCX 5900 GPUs
GeForce FX 5950 GPUs
NVIDIA® NVTV™ tuner cards
NVIDIA® DVD decoders

De 6600 staat hier niet bij omdat deze nog niet uit was toen deze lijst opgesteld is.
Bedankt voor al deze nuttige info. Ik heb nu een nForce bordje uitgezocht, maar ik vind bij Informatique geen 6600 op AGP, klopt dat en is die er niet? Is er ook een ATI kaart met component-uitgangen zoals HIDMAN-X zegt?

Bij Informatique hebben ze kabels DVI->5xBNC en VGA->5xBNC. Is dat wat ik zoek? Want de TV heeft maar 3 aansluitingen voor het beeld...

[ Voor 3% gewijzigd door Tim_R op 04-01-2005 17:53 ]

• HIDMAN-X

HIDMAN-X

Timmyboy_ schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 17:37:
[...]

Bedankt voor al deze nuttige info. Ik heb nu een nForce bordje uitgezocht, maar ik vind bij Informatique geen 6600 op AGP, klopt dat en is die er niet? Is er ook een ATI kaart met component-uitgangen zoals HIDMAN-X zegt?

Bij Informatique hebben ze kabels DVI->5xBNC en VGA->5xBNC. Is dat wat ik zoek? Want de TV heeft maar 3 aansluitingen voor het beeld...
Er is geen kaart (voor zover ik weet) die direct een component uitgang heeft, wel zijn er voor ati kaarten 2 verschillende vga of dvi naar component adapters.

• Tim_R
HIDMAN-X schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 18:37:
[...]

Er is geen kaart (voor zover ik weet) die direct een component uitgang heeft, wel zijn er voor ati kaarten 2 verschillende vga of dvi naar component adapters.
Waar kijg ik die dan?

BTW ik zag een VGA naar BNC adapter bij Informatique, icm met BNC->RCA verloopstukken zou dit moeten werken... Maar hieraan zitten 5 pluggen, waar dienen de andere 2 dan voor?

[ Voor 23% gewijzigd door Tim_R op 04-01-2005 18:46 ]

• HIDMAN-X

HIDMAN-X

Timmyboy_ schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 18:44:
[...]

Waar kijg ik die dan?

BTW ik zag een VGA naar BNC adapter bij Informatique, icm met BNC->RCA verloopstukken zou dit moeten werken... Maar hieraan zitten 5 pluggen, waar dienen de andere 2 dan voor?
Die adapter is alleen nog (er zijn nog geen plannen voor de EU) in amerika te bestellen. Zie bijvoorbeeld: http://www.svideo.com/hdtvaiwr8500.html

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Timmyboy_ schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 18:44:
[...]

Waar kijg ik die dan?

Ik heb net ff zitten kijken, maar de aansluitgingen op jouw scherm, rood, groen en blauw, zijn niet de RGB als bij een BNC kabel maar er staat waarschijnlijk iets bij als YUV of Y/Cb/Cr of Y/Pb/Pr.

• HIDMAN-X

HIDMAN-X

Het bovenste kastje op deze site; http://www.mcsnet.nl/nl/dept_83.html is het daarmee mogelijk mbv. Powerstrip om daar een 720p formaat uit te persen?

Ik quote:
VGA naar Y Pb.Pr. component video( Progressive Scan Mode) converter voor High Definition Television (HDTV, Progressive Scan TV, Plasma TV) beeldschermen die geschikt zijn voor 480P Y.Pb.Pr. component video beeldsignalen input.

Ondersteunt hardware mode for 640x480/60Hz

Bij gebruik van software zoals PowerStrip(niet bijgesloten) kan een multi VGA mode ondersteunt worden van: 960x540/60Hz, 1280x720/60Hz of 1440x540/60Hz resoluties

Gelijktijdig beeld op monitor en HDTV

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Of je maakt zoiets:
RGB-scart met een HTPC

Verwijderd

Hardware mode 640x480, dus niet echt een voordeel om te gebruiken bij hogere resoluties. Dan kun je net zo goed het decennia oude RGB Scart gebruiken op hardware mode 720x576 progressive...

Zie TVout Faq: links #component voor een aantal leuke zelfbouw oplossingen. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2005 19:03 ]

• HIDMAN-X

HIDMAN-X

Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 19:00:
Hardware mode 640x480, dus niet echt een voordeel om te gebruiken bij hogere resoluties. Dan kun je net zo goed het decennia oude RGB Scart gebruiken op hardware mode 720x576 progressive...

Zie TVout Faq: links #component voor een aantal leuke zelfbouw oplossingen. :)
Het wordt ook pas leuk bij het 720p formaat vandaar dat ik vraag of dit een redelijke gedachte is of dit met behulp van powerstrip wel werkt. (ze kunnen er zoveel bijzetten namelijk)

Die guide gaat over het zelf bouwen van zo'n ati adapter, dan koop ik liever voor 25 euro de originele waar direct driver ondersteuning voor is.

[ Voor 12% gewijzigd door HIDMAN-X op 04-01-2005 19:10 ]

• Tim_R
Dus als ik het goed begrijp koop je een hdtv van god-weet-hoe-duur en kan je er simpelweg niets op aansluiten zodat je HDTV kan gebruiken zonder zelf te solderen met veel risico, of een converter uit de VS laten overkomen voor 30 dollar +verzendkosten +invoerbelastingen enz.

Maw als je een HTPC wil aansluiten op je pc moet je bereid zijn om 50 euro extra te betalen voor zo'n onnozele converter of een lage resolutie hebben en niet kunnen internetten ed...

Is er in Nederland dan geen vraag naar zo'n product zodat er een fabrikant is die zoiets maakt?

Op welke reso werkt S-Video eigenlijk?

offtopic: HIDMAN-X, welke tv heb jij?

[ Voor 5% gewijzigd door Tim_R op 04-01-2005 19:15 ]

• BlackLight
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01-2022
Timmyboy_ schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 13:58:
Nou, ik zit met de volgende vragen:
...
Ik vraag mij ook af: In die Silverstone kast zit achterin een 60mm fan, maar mij lijkt dat er best plaats is voor een 80mm. Heeft iemand deze kast en past dit (door te dremelen uiteraard)?
...
Ik heb de kast die je wil aanschaffen, en een 80mm fan aan de achterzijde wordt moeilijk zo niet onmogelijk. Voor de duidelijkheid heb ik ff 2 piccies gemaakt zodat het wat duidelijker wordt:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~stingray/IMG_1402.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~stingray/IMG_1403.JPG

Zoals je kunt zien op de eerste foto is er weinig ruimte over voor een 80mm fan, doordat aan de rechterzijde de psu zit, en boven de fan zit een u-balkje, en daar onder zit een richel in de kast waartussen een 80mm fan niet gaat passen (zie foto 2). Je kunt misschien nog een stuk uit de u-balk dremelen, maar die geeft de kast wel stevigheid, dus of dat verstandig is :o
Volgens mij werkt s-vhs op resoluties die je videokaart ondersteund, op mijn 28" Pana is dat beperkt tot 800x600 en 1024x768. De kwaliteit van dergelijke resoluties via s-vhs is echter niet voldoende voor internetten op je breedbeeld.

[ Voor 14% gewijzigd door BlackLight op 04-01-2005 19:43 ]

• HIDMAN-X

HIDMAN-X

Timmyboy_ schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 19:13:
Dus als ik het goed begrijp koop je een hdtv van god-weet-hoe-duur en kan je er simpelweg niets op aansluiten zodat je HDTV kan gebruiken zonder zelf te solderen met veel risico, of een converter uit de VS laten overkomen voor 30 dollar +verzendkosten +invoerbelastingen enz.

Maw als je een HTPC wil aansluiten op je pc moet je bereid zijn om 50 euro extra te betalen voor zo'n onnozele converter of een lage resolutie hebben en niet kunnen internetten ed...

Is er in Nederland dan geen vraag naar zo'n product zodat er een fabrikant is die zoiets maakt?
Ik heb het idee dat nederland en europa als geheel nog in de oertijd leeft als je kijkt naar hoeveel hdtv uitzendingen er in de US en japan al zijn terwijl 99% van de mensen in nederland nog nooit van HDTV heeft gehoord.

offtopic: HIDMAN-X, welke tv heb jij?
Geen idee met wat voor resolutie s-video werkt eigenlijk.
Ik heb een JVC 35B50.

Is 1080i nou hetzelfde als 1125i... argh ik wordt gek van al die resoluties en in en uitgangen 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door HIDMAN-X op 04-01-2005 19:37 ]

• airliner
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-06 20:44

airliner

Swell

n/m

[ Voor 129% gewijzigd door airliner op 04-01-2005 19:44 ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Als je toch een 6600 (6600 gt is er ook in agp) haalt, neem dan een met zo'n component breakout box (sommige hebben ook kabels van svhs 9 (niet te verwarren met svhs 4 zoals op je tv) naar component, dit is precies hetzelfde. Daarnaast werkt purevideo alleen met nvidia kaarten (en alleen met een 6xxx, en purevideo met acceleration alleen bij de 6600 kaarten (agp en pci exp) en 6800 pciexpress.

Beste beeld haal je dus met een 6600.

512MB PC3200 DDR (Kingston) € 65,- € 65,-

AMD Athlon 64 3000+ (S939, 1,8GHz, 512KB, Boxed) € 138,- € 138,-

Gigabyte GA-K8NF9, nForce4 (PCI-e, Sound, LAN, SATA-RAID, 1394) € 104,95 € 104,95

Hauppauge WinTV PVR-500MCE € 138,- € 138,-

Leadtek GeForce 6600 128MB (PCI-e,DVI), WinFast PX6600 TD € 125,- € 125,-

NEC ND-3520 16x (Dual-layer, Zwart) € 62,50 € 62,50

Totaal € 633,45

Ik kom met zoiets. Waarom s939, nforce4 en 6600 pci express? Omdat dit volgens mij iets goedkoper is als s754 + nforce3 en 6600GT AGP. De videokaart is iets langzamer, maar dit maakt voor mediacenter toch niet uit, de cpu iets sneller (er is geen langzamere s939). Nforce4 zou dualcore moeten ondersteunen en doordat, s939 en de pciexpress is het updaten van het systeem makkelijker.
Waarom een pvr500mce, omdat je op een gegeven moment toch wil kunnen opnemen en kijken tegelijk en iedere extra pci kaart je airflow (in de toch al hete htpc case) blokkeert. Waarom een dvd brander? Wat is nou fijner dan je opnames op een dvdtje te kunnen branden (wel even andere sonic encoders installeren) en de nec is i.m.h.o. de beste brander van dit moment.
Verder moet je ook aan het geluid denken. En nu komen we op lastige punten.

Punt1: TV is van nature stereo. DVD is bijna altijd 5.1. Media center en de nvidia codecs mixen stereo geluid niet omhoog naar 5.1. Dus als je dit wilt moet dus of je versterker/5.1 speakerset dit doen, of je geluidskaart. De enige geluidskaart die ik ken die dit dusdanig doet dat het geluid perfect blijft klinken zijn de audigy 1/2. Echter weet ik (nog) niet of deze dit ook doen bij een spdif passthrough.

Punt2: De NVIDIA codec ondersteunt niet standaard 5.1, dit alleen bij een duurdere versie, wel ondersteunt de simpelste versie spdif passthrough.

Punt3: Indien je de (meestal) realtek onboardsoundkaart gebruikt, zorg dan voor een driver versie onder de 3.6x, de versies die ik getest heb (3.60 tot en met 3.67) geven ruis zodra je van kanaal wisselt in live tv. Echter zag ik in de meuktracker dan mensen die problemen hadden van ruis met spoelen in mediaplayer sinds 3.68 geen problemen meer hadden. 3.68 zou dus ook een goede driver kunnen zijn.

Wat je dus wilt doen qua geluid is dus erg afhankelijk van je budget en wat je al hebt staan.

Voor andere lezers (ik denk dat jij de keuze van de kast wel vast hebt staan) ik heb de DIGN HV5, wat een schitterende kast is. (vind het persoonlijk de mooiste htpc kast, alleen verschrikkelijk duur, 265 euro zonder benodigde micro-atx voeding a 130 voor een stille) Verder kan ik iedereen een LCD/VFD display aanraden. Ik ben momenteel bezig een installatie van een lcd/vfddriver voor windows mce te maken voor de driver van Dave Matheny. Misschien dat ik morgen nog wat foto's toevoeg van display en kast.

Verder moet je proberen je pc zo stil mogelijk te krijgen. De fans op videokaarten en chipset zijn over het algemeen heel erg luid, deze zouden door passieve koelingen vervangen kunnen worden. (nadeel, ik heb nog geen passieve koelingen voor de 6600 gevonden en je garantie vervalt) In de meeste htpc kasten zitten kleiner koelers die meer herrie maken. Tip: neem er twee en twee weerstanden. Het geluid van twee fans op 7 volt is duidelijk minder dan 1 op 12, terwijl de airflow zo goed als gelijk blijft. Zorg dat er altijd minimaal 1 systeem fan in je htpc case zit, anders loopt je temperatuur echt gigantisch op. Verder zijn en nog dempende matten te installeren in de DIGN HV5, waar ik binnenkort mee ga experimenteren. Ik vrees voor erg hoge temperaturen, maar kom hier nog wel op terug.

[ Voor 129% gewijzigd door |sWORDs| op 05-01-2005 12:38 . Reden: Screenshots van een kast? Ik moet eerder gaan slapen. ]

Verwijderd

Timmyboy_ schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 19:13:
[...]
Geen. Svideo zegt iets over hoe de signalen verwerkt worden, niet over resolutie. Wat wel iets over de beeldkwaliteit zegt is bandbreedte en bij Svideo is die behoorlijk lager als bij Component.

Bandbreedte bij PAL/NTSC (non-HD)TV (max. 720x576):

Bandwidth Component RGB: 13.5MHz (R) en 13.5MHz (G) en 13.5MHz (B)
Bandwidth Component YPrPb[4:2:2]: 13.5MHz (Y) en 6.75MHz (Pr) en 6.75MHz (Pb)
Analogue Svideo Bandwidth (Y/C): (Y) 6.75MHz en (C) 1.3MHz
Analogue Composite Bandwidth (CV): 5.0MHz (PAL) of 4.5MHz (NTSC)

dan zie je dat Svideo bijna 3x zo lage totale bandbreedte heeft als YPrPb, een behoorlijk verlies dus wat je zeker gaat zien in scherpte en detail.
Omdat bij HD-TV de bandbreedte nog hoger is, is Svideo + HD-TV niet verenigbaar.

http://www.nvision1.com/Serv/RefLib/TheBook/chapter14.asp
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/750

Tip: http://www.digitalconnection.com/Support/cliffnotes_17.asp

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 10:45 ]

• Tim_R
Bedankt iedereen voor de waardevolle replies! Ik heb hier ontzettend veel aan, echt waar :)

Ik ga me maar rot zoeken naar nieuwe onderdelen... :P

Maar, ik zag een Asus X600XT/HTVD (nee, geen typo :P ) met een "HDTV-kabel". Ik weet niet wat ik me hierbij moet voorstellen en of de kabel compitabel is met andere kaarten, maar als dit zo is en hij is te gebruiken om een ATI kaart component aansluitingen te geven, zou ik, en ook HIDMAN-X, naar Asus kunnen mailen of ze ons daar niet aan zouden kunnen helpen (tegen vergoeding natuurlijk... 20 euro is niets vergeleken met de rest van de rompslomp om goed beeld te krijgen :P)

Maar eerst zal ik kijken naar s939, nForce4 en PCI-express icm een 6600 met breakoutbox, al is mijn budget verre van oneindig :+

• HIDMAN-X

HIDMAN-X

Timmyboy_ schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 19:47:
Maar, ik zag een Asus X600XT/HTVD (nee, geen typo :P ) met een "HDTV-kabel". Ik weet niet wat ik me hierbij moet voorstellen en of de kabel compitabel is met andere kaarten, maar als dit zo is en hij is te gebruiken om een ATI kaart component aansluitingen te geven, zou ik, en ook HIDMAN-X, naar Asus kunnen mailen of ze ons daar niet aan zouden kunnen helpen (tegen vergoeding natuurlijk... 20 euro is niets vergeleken met de rest van de rompslomp om goed beeld te krijgen :P)
Ik zou me zo voor kunnen stellen dat die kabel wel werkt met andere kaarten maar dan alleen met de kaarten van Ati die ook echt HDTV uit kunnen sturen (zeg maar vanaf radeon9500 dus).
Ikzelf heb me keuze gemaakt, ik ga voor een Ati radeon 9550 (waarschijnlijk van asus of anders club3d) en dan bestel ik in de VS wel de HDTV adapter voor 35$ (wat met de huidige dollarkoers nog best meevalt qua prijs).

Wanneer je je HTPC ook echt alleen hoofdzakelijk als zodanig gaat gebruiken (dus niet ermee wil gaan gamen) dan zou ik echt niet alle nieuwste snufjes erop nemen, dat scheelt een boel geld en het meeste is compleet overbodig voor een HTPC systeem.

• Tim_R
Ik heb weer iets bedacht: :P

Stel, ik schaf voor mijn huidige pc (nu met 9600XT :( ) een 6600GT op AGP aan met zo'n breakoutbox met component aansluitingen.

-> Is het dan mogelijk die breakoutbox voor andere (nVidia) kaarten te gebruiken?

-> Zoja, met welke kaart?

-> De 6600GT, van welk merk zit er zo'n breakoutbox bij?

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

alleen voor kaarten met een hdtv output waarschijnlijk. De hele leadtek 6600 serie heeft zo'n box trouwens.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:55
Nou heb ik niet het hele topic doorgelezen maar,

er word hier wel erg snel aangenomen dat die vijf aansluitingen voor een BNC input staan. Terwijl het volgens mij gewoon hetzelfde is als een RGB SCART

"rood/groen/blauw" -> red/green/blue -> R/G/B

"en wit/rood" -> audio links en rechts

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Heeft iemand inmiddels met een DVI-Component adapter zijn ATI kaart op een LCD panel aangesloten in 1080i of 720p???

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 09:49:
Heeft iemand inmiddels met een DVI-Component adapter zijn ATI kaart op een LCD panel aangesloten in 1080i of 720p???
Waarom zou je bij een lcd panel naar component willen? Heb je geen DVI/VGA input? Alle schermen die ik ken welke 1080i accepteren hebben toch echt wel VGA of DVI. Of gaat het je om een pixelplus oid welke niet actief is bij VGA.DVI?

[ Voor 10% gewijzigd door |sWORDs| op 18-04-2005 02:21 ]

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Ik zit zelf met ongeveer hetzelfde probleem.
Heb hier 2 pc's staan. Nu heb ik een HDTV en wil ik graag een pc hierop aansluiten.
1tje met een Radeon 9000pro (met DVI)
1tje met een Radeon 9800pro (met DVI)

Nu zijn er twee oplossingen:
Deze DVI --> Component convertor.
http://www.videocapturecard.com/hdtvaiwr8500.html
en dit als VGA --> Component convertor.
http://www.avsforum.com/a...ad.php?s=&threadid=212199

Op de eerste staat dat de 9000 niet ondersteund wordt via deze convertor. Op de tweede staat dat dit wel zo is. Ik zou het zonde vinden om mijn 9800pro "op te offeren" hiervoor. En zelf een kabel bouwen zie ik nog niet zo zitten. Ik heb wel standaard oplossingen gezien van VGA --> Component maar welk signaal deze kabel nodig heeft e.d. weet ik ook niet precies.

Heel kort: kan ik de ATI DVI naar HDTV gebruiken op mijn 9000? En zou anders een "standaard" VGA --> component kabel wel werken?

PSN: Shiver23

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:31
Welke HDTV heb je?

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Maakt het uit?
JVC 28P37 (CRT TV met mogelijkheid tot 1080i)

Verwijderd

Shiver23 schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 23:07:
Maakt het uit?
JVC 28P37 (CRT TV met mogelijkheid tot 1080i)
Wil niet lullig doen maar denk dat je dat niet goed hebt. Waar haal je die info vandaan? Heb even gegoogeld maar volgens mij is het een gewone CRT die je alleen via S-Video kan gaan aansluiten. Zeker geen HDTV.

Zit overigens met een zelfde probleem, dure en hele goede CRT TV maar geen HDTV helaas.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2006 23:26 ]

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Er zit een component aansluiting op en geeft 1080i weer. Uit de specs kun je gewoon halen dat dit werkt.
Zie deze link

Inmiddels ben ik erachter gekomen dat een aantal 9000pro's het wel doen en een aantal niet. Lekker vaag dus :)

[ Voor 9% gewijzigd door Shiver23 op 14-01-2006 23:37 ]

Pagina: 1