[SBS2003/2000] Mailbox nieuwe gebruiker niet benaderbaar?*

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• chaser_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-03-2022
Goedenmorgen allemaal,

Ik loop hier tegen het volgende probleem aan:
Hier op de zaak draaien we 2 servers. 1x Small Business Server 2003 en 1x Windows Server 2000. Ze zijn allebei domeincontroller in het domein. De W2k server draait ernaast t.b.v. Terminal Server.

Nadat de W2k server in het domein is gekomen, is tot mijn grote schrik het volgende probleem naar voren gekomen!. Als ik op de SBS2003 machine een nieuwe user aanmaak, duurt het ten eerste verschrikkelijk lang voordat de user toegevoegd is, maar het ergste is nog wel dat er niet automatisch een e-mail adress wordt toegekend. Kijk ik bij de INformation Store dan staat er wel een mailbox. Na het handmatig toevoegen van een e-mail alias (zowel extern als intern adress) zou er dus geen probleem meer mogen zijn.

Als ik me vervolgens ga aanmelden op het domein met de nieuwe account, gaat alles goed, totdat ik de exchange mail-box wil benaderen. Deze is NIET te vinden! Ondanks dat de mailbox wel in de IS staat en er ook een valide mail adress is gemaakt kan de user dus geen gebruik maken van de exchange server.

Nou is mijn vraag: Kan dit te maken hebben met de komst van de W2K server en zo ja, hoe zou ik dit kunnen controleren/oplossen?

Google/Microsoft/GOT heb ik nog geen oplossing kunnen vinden.

Mijn dank is groot!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:30
chaser_ schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 11:57:
Goedenmorgen allemaal,

Ik loop hier tegen het volgende probleem aan:
Hier op de zaak draaien we 2 servers. 1x Small Business Server 2003 en 1x Windows Server 2000. Ze zijn allebei domeincontroller in het domein. De W2k server draait ernaast t.b.v. Terminal Server.

Nadat de W2k server in het domein is gekomen, is tot mijn grote schrik het volgende probleem naar voren gekomen!. Als ik op de SBS2003 machine een nieuwe user aanmaak, duurt het ten eerste verschrikkelijk lang voordat de user toegevoegd is, maar het ergste is nog wel dat er niet automatisch een e-mail adress wordt toegekend. Kijk ik bij de INformation Store dan staat er wel een mailbox. Na het handmatig toevoegen van een e-mail alias (zowel extern als intern adress) zou er dus geen probleem meer mogen zijn.

Als ik me vervolgens ga aanmelden op het domein met de nieuwe account, gaat alles goed, totdat ik de exchange mail-box wil benaderen. Deze is NIET te vinden! Ondanks dat de mailbox wel in de IS staat en er ook een valide mail adress is gemaakt kan de user dus geen gebruik maken van de exchange server.

Nou is mijn vraag: Kan dit te maken hebben met de komst van de W2K server en zo ja, hoe zou ik dit kunnen controleren/oplossen?

Google/Microsoft/GOT heb ik nog geen oplossing kunnen vinden.

Mijn dank is groot!
Dit heeft ongetwijfeld met die 2k server te maken, want afaik kun je in een SBS domein geen extra DC's hebben ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• chaser_
SBS2003 ondersteund zelf geen terminal server (modus toepassingsserver) dus je moet dan toch wel een 2e dc erin brengen om uberhaupt een terminal server te draaien? Je hebt immers de AD nodig om de users te valideren neem ik toch aan?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 09:14

mutsje

Certified Prutser

Men kan naast een SBS domain geen 2e domain controller plaatsen die in het domain gehangen wordt. Buildin by design.

• chaser_
Dus als ik het goed begrijp moet ik nu dus weer de AD van de W2K server verwijderen. Maar dan dit -> Hoe krijg ik dan een terminal server voor elkaar? Volgens microsoft kan je gewoon ernaast nog een Win2k3 machine plaatsen, en die gebruiken als terminal server. Maar dan zal je hem toch ook moeten toevoegen als DC?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:30
chaser_ schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 12:06:
SBS2003 ondersteund zelf geen terminal server (modus toepassingsserver) dus je moet dan toch wel een 2e dc erin brengen om uberhaupt een terminal server te draaien? Je hebt immers de AD nodig om de users te valideren neem ik toch aan?
Normaal gesproken maak je van een TS niet een DC, maar een member.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• chaser_
In ieder geval lijkt me duidelijk dat stap 1 nu de AD van de W2K server verwijderen is. Alvast bedankt voor de snelle respons!

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-04 16:26
Inderdaad AD van de W2K server afhalen.
Terminal server kan gewoon op die W2K doos draaien ook als het een member server is.

Die W2K server hangt tenslotte toch in het domein waarin de W2K3 server de DC is?!?!?
Op die manier wordt er dus voor authenticatie gezorgd.

En microsoft vermeld inderdaad dat je extra server in je domein kunt hangen naast je SBS 2003 doos, echter vermelden zijn expliciet dat er geen extra DC geinstalleer kan worden. Build by design.

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

• chaser_
Stomme fout van mijn kant dus Denken dat je weet wat je hebt gelezen, of WETEN wat je weet dat je hebt gelezen ;)

IIG bedankt voor de respons!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik raad je aan eerst netjes een Demote te doen en daarna de server te formateren en opnieuw beginnen. Op deze manier voorkom je dat er oude rommel achterblijft wat met een Demote altijd het geval is. Nu kun je netjes de 2000 server als Terminal Server in application mode installeren en tunen voor dit doel.

• chaser_
Demote is goed gelukt, en de terminal server werkt ook weer. Maarrrr.. Het toevoegen van users gaat nog steeds niet goed. Het duurt nog steeds vreselijk lang en ook het aanmaken van een mailbox wil niet lukken! Nog andere opties om te kijken waar dit mis gaat?

Het meest vreemde vindt ik toch nog dat de mailbox wel in de Information Store verschijnt, maar de user geen mail-adres krijgt toegekend. Wederom het handmatig toevoegen van een adres leidt tot niets.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat zijn de errors die je krijgt in je eventlogs? Is je dns in orde?

Ik pas ook de titel even een beetje aan:

[SBS2003+2000server] Nieuwe krijgt geen mailbox > [SBS2003/2000] Mailbox nieuwe gebruiker niet benaderbaar?*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• chaser_
sanfranjake schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 13:44:
Wat zijn de errors die je krijgt in je eventlogs? Is je dns in orde?
*
Dat is het vreemde van het verhaal. Er komen dus geen errors voor. In ieder geval niet iets dat te maken heeft met het toevoegen van users. Ook dcdiag.exe geeft geen problemen aan. Dus de dns en derg. werkt naar behoren. Hieronder is het enige wat ik kan vinden over het toevoegen van de user:

Number of users that will be created: 1
The users will be modeled after the following template:
CN=User Template,OU=SBSUsers,OU=Users,OU=MyBusiness,DC=MultiRatioBV,DC=local

Verwijderd

logging omhoog zetten op MSExchangeAL en dan de RUS updaten om te kijken wat er in de event log staat.

• chaser_
WOEI. Dat dient wat te worden uitgeduid :) Zou je dat misschien kunnen uitleggen? (ben geen Exchange goeroe namelijk :) )

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

chaser_ schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 08:22:
WOEI. Dat dient wat te worden uitgeduid :) Zou je dat misschien kunnen uitleggen? (ben geen Exchange goeroe namelijk :) )
RUS is recipient update service.
Voor logging in Exchange zou ik je willen verwijzen naar de almighty help functie die in Exchange aanwezig is en waar het uitgebreid aan bod komt hoe je het moet bereiken.

Verwijderd

mutsje schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 12:07:
Men kan naast een SBS domain geen 2e domain controller plaatsen die in het domain gehangen wordt. Buildin by design.
Dat kan wel. Je kan maar 1 domein hebben met de sbs.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 08:31:
[...]

Dat kan wel. Je kan maar 1 domein hebben met de sbs.
dat klopt. Uit http://support.microsoft.com/?kbid=842690:
You can have other domain controllers and member servers in your Windows Small Business Server-based network. However, the computer that is running Windows Small Business Server must be set up as the root domain controller of an Active Directory forest. This requirement may prevent the computer that is running Windows Small Business Server from serving as a corporate branch office server or as a department server of a large organization that is based on Active Directory or on Microsoft Windows NT 4.0. You cannot add Windows Small Business Server to an existing domain. You must install a Windows Small Business Server-based domain and then add additional domain controllers or member servers to the domain.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

offtopic:
zo leer je schijnbaar elke dag weer nieuwe dingen

• chaser_
mutsje schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 08:23:
[...]

RUS is recipient update service.
Voor logging in Exchange zou ik je willen verwijzen naar de almighty help functie die in Exchange aanwezig is en waar het uitgebreid aan bod komt hoe je het moet bereiken.
Done. En krijg de volgende 2 foutmeldingen:

ID:8144
The service threw an out of memory exception.
ID:8331
The service threw an unexpected exception which was caught at f:\titanium\dsa\src\lra\abv_dg\abvdgs.cpp(1388)

Heeft dus blijkbaar met het geheugen te maken. Vanavond eerst de machine maar overnieuw opstarten.
Pagina: 1