[Ubuntu/X]Compaq Proliant 1600

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds enige tijd heb ik op school een Compaq Proliant 1600 staan.
Het gaat om dit model http://h18000.www1.hp.com.../10035_div/10035_div.html met 1GB ECC Registered ram.
Deze Proliant had ik van mijn vaders werk gekregen en ik had het idee om er Linux op te zetten. Omdat ik geen zin had om uren lang te gaan zitten voordat het werkt en bijv. Gentoo of Debian te installeren koos ik voor Ubuntu. Als het goed is bevat hij de "Cirrus Logic Cirrus CL-GD5446" als VGA-kaart.

1.
Q:Wat wil ik?
A: Ik wil een volledig werkende desktop met X.

2.
Q: Wat lukt er niet?
A: Ik krijg X niet werkende. Telkens als hij X probeert te laden loopt hij frontaal vast. Crtl-Alt-Del, en Ctrl-Shift-F(x) werken niet en de enige oplossen de pc uitschakelen en weer aanzetten. Er staat echter niets in de logs, hij loopt dus blijkbaar vast voordat hij kan loggen wat er misgaat.

2.
Q: Wat heb je al geprobeerd?
A: Ik heb in 'safe mode' oid in Ubuntu geboot en heb daar gekloot met de XF86Config. Zo heb ik de driver al van cirrus naar vesa en vga verandert en bovendien de resolutie en kleurendiepte verlaagt naar o.a. 640x480 @ 8 bit. Niets werkte, hij bleef vastlopen. Dus andere videokaart erin: S3 Virge... nu liep hij niet meer vast, maar gaf aan dat het device id verkeerd was. Even veranderen in XF86Config. Dat hielp helaas niet, hij bleef proberen op het device id van de Cirrus Logic die ik toch echt met het jumpertje op het moederbord uit heb gezet.

3.
Q: Dus je hebt alleen Ubuntu geprobeerd?
A: Neen, ik heb ook Debian zelf en Knoppix geprobeerd. Deze gaven dezelfde problemen. Om over Fedora nog maar niet te spreken (zelfs in de tekstmodus liep de installatie vast).

4.
Q: Compaq SmartStart?
A: Voor het gemak heb ik bij de installatie van Ubuntu de SmartStart partitie van de HDD verwijderd. Hierdoor heb ik geen toegang meer tot 'compaq diagnostics' waarin ik alle biosinstellingen kan wijzigen (misschien dat de VGA-kaart in het bios ook nog eens uitgezet moet worden). De SmartStart CD die dit model proliant ondersteund is niet meer te downloaden en op mijn vaders werk is de CD zoek. Weten jullie misschien waar deze te vinden is en of dat legaal is?

Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven en dat jullie misschien oplossingen hebben, anders... jammer. Ik heb al gezocht op dit onderwerp maar ik vond niet veel gevallen waarin iemand probeerde X op dit servertje aan de praat te krijgen, daar is hij eigenlijk ook niet voor bedoeld. Op dit moment heb ik geen toegang tot de computer i.v.m. schoolvakanties, maar misschien zien jullie het probleem zo...anders moet ik nog een weekje wachten.

http://www.cpqlinux.com/

Alvast bedankt,

Ward

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:45
Cirrus logic... hou maar op :P

S3 Virge is ook niet alles, maar je moet even met lspci kijken wat het device ID is, deze moet je omzetten naar het soort device ID wat XFree86/Xorg gebruikt. Wees er zeker van dat je de s3virge driver gebruikt voor die kaart en niet nog steeds de cirrus driver hebt staan :P

Zelf heb ik wel tulip dozen gehad met de GD5434, daar wordt deze ook nog gewoon herkend op een of andere manier, maar met de matrox kaarten die ik er tot nu toe ingestoken heb, heb ik nog geen enkel probleem gehad. Zelfs het PCI ID hoef ik niet op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 13:09:
Cirrus logic... hou maar op :P

S3 Virge is ook niet alles, maar je moet even met lspci kijken wat het device ID is, deze moet je omzetten naar het soort device ID wat XFree86/Xorg gebruikt. Wees er zeker van dat je de s3virge driver gebruikt voor die kaart en niet nog steeds de cirrus driver hebt staan :P

Zelf heb ik wel tulip dozen gehad met de GD5434, daar wordt deze ook nog gewoon herkend op een of andere manier, maar met de matrox kaarten die ik er tot nu toe ingestoken heb, heb ik nog geen enkel probleem gehad. Zelfs het PCI ID hoef ik niet op te geven.
Ja, dat is ook een probleem, met lspci heb ik dus die device id's gevonden, maar ik weet niet hoe ik die moet 'vertalen' naar wat de XF86Config gebruik. :$ Ik dacht trouwens dat ik deze gewoon weg kon laten, dit heb ik ook geprobeerd maar zonder succes. De driver had ik wel veranderd, en ook naar vesa/vga, daar zou hij het toch sowieso mee moeten kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
Ondersteunen die kaarten wel VESA? Of moet je dan met die tools van sisoft (oid) via een dos-flop aan de gang? Mara VGA zou moeten kunnen ja.
In ieder geval zou ik eens bij xfree86.org kijken of je kaart wel door XFree86 4 ondersteunt wordt. Er is een serie kaarten die alleen in de 3 serie werd ondersteunt, en ik ben bang dat LiveCD's een verschijnsel van na die tijd zijn.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je tip. Op Xfree86.org stond niet bijster veel, de cirrus-driver documentatiepagina was niet compleet maar na wat googlen vond ik:
"Cirrus Logic GD5446 (noname card) CL-GD5446, 1MB (upgradable to 2MB). XF86_SVGA vga" @ http://www.faqs.org/docs/Linux-HOWTO/Hardware-HOWTO.html
Volgende week maar eens proberen op school. Ik kan me herinneren dat ik vga gewoon geprobeerd had, maar misschien vergis ik me. Als het nog niet lukt, schop ik dit topic wel weer omhoog. ;)