Toon posts:

Radeon 9800Pro 128mb naar 256mb?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig mijn pc te upgraden van 1.4 GHZ AMD naar 2.8GHZ pentium. Nu ik toch bezig ben vroeg ik me af of je de Radeon Pro 128mb ook kunt upgraden naar een 256mb versie?

Bij uitleg graag rekening mee houden dat ondanks dat ik op sommige gebieden best wat van pc's weet ik op dit gebied 100% leek ben :+

Ja ik heb rondgezocht maar het enige wat ik vondt is het upgraden van pro naar XT.

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-08 20:44
bij mijn beste weten gaat het niet en met die kaart heb je er ook nauwelijks tot geen voordeel bij. Je kunt die kaart beter proberen te flashen naar een XT. Je processor was sowieso een enorme bottleneck voor de videokaart, dat gaat met je nieuwe processor beter worden.

[ Voor 27% gewijzigd door JTB81 op 04-01-2005 10:12 . Reden: aanvulling ]

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Wil je er extra mem bijplakken dan? :+
Meer mem is meestal slomer mem, dus dat vind je sowieso niet leuk.

En zoveel mem heb je enkel nodig als je nieuwe spellen met giga grote textures in een 1600x1200 res met 8x AA & 16x AF speelt :P

Verwijderd

Alhoewel je nieuwe proc niet écht een spelletjesproc is, en de 9800Pro met 256MB trager geheugen heeft dan die met 128MB, denk ik dat ik het je afraad.

Videokaarten kun je NIET (meer) upgraden, qua videogeheugen, dan moet je gelijk de kaart vervangen, en wat dit betreft maakt het geen fl*kker uit, sterker nog: het zal trager worden, qua video. CPU zal wel wát sneller gaan, maar niet veel.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

dat wordt hem niet. Vroeger kon je mssn nog proberen om het mem over te solderen ofzo, maar ik denk dat dat tegenwoordig niet meer lukt

en daarbij heb je niet echt voordeel van 256 mb nowadays. Wanneer dat wel zo is, is je gpu toch te langzaam om het nog bij te benen ;)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 10:19:
Alhoewel je nieuwe proc niet écht een spelletjesproc is, en de 9800Pro met 256MB trager geheugen heeft dan die met 128MB, denk ik dat ik het je afraad.

Videokaarten kun je NIET (meer) upgraden, qua videogeheugen, dan moet je gelijk de kaart vervangen, en wat dit betreft maakt het geen fl*kker uit, sterker nog: het zal trager worden, qua video. CPU zal wel wát sneller gaan, maar niet veel.
De 9800 Pro met 256MB geheugen heeft een 10MHz hogere geheugensnelheid dan die met 128MB geheugen (350 tegenover 340MHz). Het is wel waar dat de 256MB vaak sloom geheugen heeft zoals bij de 9600 Pro.

Maar om terug terzake te komen: Je kan niet zomaar geheugen bijprikken op je videokaart. Op enkele oudere videokaarten kon dit wel maar die zijn al lang prehistorie (in computerland) :)

Verwijderd

Topicstarter
Het idee komt bij mij ook van zo'n 10 misschien zelfs wel 12/13 jaar geleden....toen heb ik met een kameraad zoiets gedaan.....en dat werkte toendertijd heel leuk......jammmer dat het blijkbaar tegenwoordig niet wil/ geen zin heeft. |:(

Verwijderd

Yup, vroegâh, en dan heb ik het over S3 Trio/1MB vga kaartjes tijd, kon je idd, zei het prijzig, d'r geheugen bij prikken, het geheugen zat in van die BIOS-ROM achtige slotjes, sommige mini, sommige groot, en dan kocht je zo'n lullig chipje, en dat zette je d'r in, en had je ineens een 2MB kaart. Dat deed je toen NIET voor de snelheid, dat deed je toen voor hogere resoluties en kleurdieptes.

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

op sommige huidige kaartjes zijn wel geheugen plaatsen vrij, (moet je ze de wel op solderen :r ) had dit ook mijn fx5200 en geforce 2 mx, Maar denk niet dat dit gaat werken, als je de geheugenchips al zal kunnen krijgen, en dan ook nog eens zo fijn zal kunnen solderen. Mja maybe heeft iemand het al ooit geprobeerd. :P

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

Verwijderd

Geheugenchippies per 1000, en wel machinaal solderen, als het al pinnetjes geheugen is. het meeste is tegenwoordig BGA, en dat lukt je écht niet te solderen. Dan geef ik pritt-stift meer kans.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 15:54:
Het idee komt bij mij ook van zo'n 10 misschien zelfs wel 12/13 jaar geleden....toen heb ik met een kameraad zoiets gedaan.....en dat werkte toendertijd heel leuk......jammmer dat het blijkbaar tegenwoordig niet wil/ geen zin heeft. |:(
Ja het is toch wachten op de kaarten die je dan wel makkelijk kan uitbreiden. Vind het eigenlijk best wel logisch, nu moet je meteen een hele nieuwe kaart kopen terwijl je dan misschien alleen je gpu processor en memory kan veranderen en weer leuk door kan gamen.
Ook handig als alleen ja geheugen gesmolten is of kapot dat je die dan kan gebruiken en niet je hele kaart hoeft weg te gooien, ja toch?
Hoe kan dat dan dat ze dat tegenwoordig niet meer willen doen?

Verwijderd

Omdat het tegenwoordig veel complexer is. Was een geheugenchippie vroeger de grootte van een BIOS-chip, met een stuk of 20~40 pinnetjes, die je zo in een socket schoof, heb je tegenwoordig gewoon niet meer de ruimte op een VGA-PCB voor zo'n socket. Daarnaast is alles dusdanig klein, dat het eigenlijk alleen machinaal geplaatst kan worden. Komt nog bij ook dat het vrij complexe dingetjes zijn. Sloop anders eens zo'n BGA geheugenchippie van je X800Pro af, zie hoeveel pinnetjes dáár onder zitten.

Komt nog bij dat een geheugen-socket een dusdanige contactweerstand geeft dat snelheden van 500Mhz DDR (1Ghz) níet gehaald kunnen worden.
Pagina: 1