[excel] berekening 'weeknum' klopt niet(?)

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Peppi78
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-08-2025
Hoi,
Ik heb een simpele sheet waarin ik de functie 'weeknum()' gebruik. Deze functie vindt dat het vandaag week 2 is, net als de windows klok/kalender.
Terwijl het volgens mij en mijn agenda pas week 1 is.

Hebben ik en mijn agenda het fout of Excel en de windows klok? Of hebben we het beiden goed en is hier een verschil tussen Amerika en Europa of is iets dergelijks?

Alvast bedankt voor je reactie!
Pepijn

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:15

Maasluip

Kabbelend watertje

In Excel begint 1 januari altijd in week 1 en week 2 begint op de eerste zondag of maandag erna (afhankelijk van het return_type (tweede argument) dat je aangeeft). In Europa is het echter gebruikelijk dat week 1 de eerste week is waar de meerderheid van de dagen in januari vallen. In de help van Excel 2003 staat dit uitgelegd, in die van Excel 2000 nog niet.

Weeknum is voor ons een nutteloze functie. Er zijn echter via Google vast macro's te vinden die wel onze methode gebruiken.

[edit]
En het is nog niet eens een macro, zie http://www.cpearson.com/excel/weeknum.htm
[/helpful mode]

[ Voor 17% gewijzigd door Maasluip op 04-01-2005 10:04 ]

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Hallo,

Volgens mij komt dit omdat 1 januari op een zaterdag viel (wat eigenlijk vorige week was, week 1 dus). Vandaag zijn we dinsdag, en dus eigenlijk week 2.

• RubZie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-11-2024
Tis een longshot, maar in outlook kun je instellen wanneer de eerste week begint. Misschien gebruikt Excel de telfunctionaliteit hieruit wel en helpt dat?

Usarchy: nieuws over usability en online marketing

• Peppi78
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-08-2025
bedankt voor jullie hulp. Ik zie dat weeknummers niet zo standaard zijn als dat ik dacht, en dat Excel gewoon een wat andere interpretatie gebruikt als ik.

Pepijn