Recycle bin op USB stick?

Pagina: 1
Acties:
  • 651 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bluppfisk
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Nu ben ik zelf geen gebruiker van de Recycle Bin, je moet maar weten wat je doet, maar vele mensen zijn al bij mij komen ouwehoeren dat ze het vervelend vinden dat ze hun bestandjes meteen kwijt zijn als ze op delete duwen bij een bestandje op hun USB stick. En of het toch niet mogelijk zou zijn om daar ook een Prullenbak te hebben...

Nou, kan dit?

• EricJH
  • Laatst online: 19:07
Ik vrees van niet. Het gaat voor het verwisselbare medium floppy ook niet op. Ik heb ook nog nooit een keer ergens een registerhack gezien, waarbij ik vervolgens meestal direct weer vergeet waar ik die gezien heb :+ , die dat oplost.

Verwijderd

Maar een idee, maarre vroeger (met floppydisks) had ik undelete.
zoiets?

• bluppfisk
  • Niet online
blijkbaar was het een onnozel idee. Ik heb het een en ander erover opgezocht, en uitgevonden dat het maar een slechte oplossing zou zijn. Dit is wat ik aan de mensjes die het mij vroegen heb geschreven:

Op Universal Mass Storage Devices (UMSD, de correcte naam voor usb stick) is je bestand allicht verloren. Op een harde schijf of een diskette niet noodzakelijk, om bovenvermelde redenen.

Wil je er alles over lezen, kijk dan hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory

Kort samengevat: UMSD gebruikt Flash memory. Daarop kun je geen gegevens wijzigen, alleen een stuk eruit wissen en opnieuw beschrijven. Het resultaat is hetzelfde, maar je gegevens worden wel onherroepelijk met een elektrische stroom gewist. De drager is niet analoog, zoals een diskette of harde schijf, maar digitaal. Dus er is een vast aantal plekjes en daar past een eentje of een nulletje. Geen kans dus dat er nog iets van overblijft.

Een oplossing is de zogenaamde prullenbak. Maar dit is gewoon een directory op het schijfje waarin dan die bestanden in 'quarantaine' gezet worden. En omdat flash memory in USB sticks na een tijdje kapot gaat, (je moet voor elke schrijfbeurt telkens data wissen en dat kan maar zo'n 10 000 tot 100 000 keer voor duurdere modellen), zou het geen goede oplossing zijn om veel heen en weer te schuiven met bestandjes op zo'n schijf. De levensduur zou gauw op zijn. Bovendien betekent het ook dat je moet schrijven en wissen tegelijkertijd, dus het zou ook een bijzonder trage oplossing zijn.

Als je iets verwijdert van een USB stick kun je het dus maar beter zelf naar de prullenbak op je harde schijf slepen (aangezien er een prullenbak per schijf is, ook al zie je dat niet), of gewoon weten waaraan je begint.

Zo. Bedtijd.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je iets verwijdert van een flashstick en daarna niks meer bijschrijft, dan kun je wel diverse datarecoverytooltjes erop los laten. Er zijn ook freeware tools verkrijgbaar. Zoals Zero Assumption Digital Image Recovery en de eerdergenoemde undelete. De meeste zwaardere datarecoveryzut voor de HDD's werken ook met flashkaarten. Check ook de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gegane data terug?" en onder "Een paar handige freeware tooltjes" :)

Verwijderd

Een oplossing is de zogenaamde prullenbak. Maar dit is gewoon een directory op het schijfje waarin dan die bestanden in 'quarantaine' gezet worden. En omdat flash memory in USB sticks na een tijdje kapot gaat, (je moet voor elke schrijfbeurt telkens data wissen en dat kan maar zo'n 10 000 tot 100 000 keer voor duurdere modellen), zou het geen goede oplossing zijn om veel heen en weer te schuiven met bestandjes op zo'n schijf.
Bij verplaatsen naar een prullebak blijft het bestand exact op dezelfde plaats op schijf/flash staan. Alleen de directory entry van het bestand wordt verplaatst.

Een OS zou kunnen werken met een prullebak op flashdisk, echter apparaten zoals fototoestellen herkennen die prullebak niet. Met je fototoestel kan je bij ruimtegebrek dus niet de vuilnisbak legen!

Verwijderd

Als je iets nog niet zeker kwijt wil dan verwijder je het toch nog niet |:( 8)7 >:)

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:56

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 08:37:
Als je iets nog niet zeker kwijt wil dan verwijder je het toch nog niet |:( 8)7 >:)
Een gemiddelde tweaker denkt zo,... maar "computer-leken" Gaan er vanuit dat als je iets verwijderd, dat je het dan via de prullebak weer terug kan vissen...

Koop hier mijn P1 reader :)

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:50

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 08:37:
Dacht ik ook al

Keep it calm...en lek mig de zuk

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
webmail schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 08:45:
[...]

Een gemiddelde tweaker denkt zo,... maar "computer-leken" Gaan er vanuit dat als je iets verwijderd, dat je het dan via de prullebak weer terug kan vissen...
Een van mijn standaarddingen die ik doe bij een PC is de prullenbak leegflikkeren, weg met die rotzooi.

Volgende dag:
klant: "Hey, je hebt gisteren naar mijn PC gekeken, maar nou is de prullenbak leeg"
Ik: "Ja, die zat vol, die gooi ik altijd leeg als ik een systeem onder handen neem"
Klant: "Dat had niet weggemoeten, dat had ik even aan de kant gezet anders was mijn desktop zo vol"
:X

• tombola
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 15:29
probeer eens dit

Ik heb eens met pc inspector file recovery foto's van mijn camera terug gehaald en zoiets is toch hetzelfde als een usbstick...

[ Voor 31% gewijzigd door tombola op 04-01-2005 09:27 . Reden: aha, [ ] en niet < > ]

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:33

Yucko

One clown to rule them all !

_JGC_ schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 09:17:
[...]

Een van mijn standaarddingen die ik doe bij een PC is de prullenbak leegflikkeren, weg met die rotzooi.

Volgende dag:
klant: "Hey, je hebt gisteren naar mijn PC gekeken, maar nou is de prullenbak leeg"
Ik: "Ja, die zat vol, die gooi ik altijd leeg als ik een systeem onder handen neem"
Klant: "Dat had niet weggemoeten, dat had ik even aan de kant gezet anders was mijn desktop zo vol"
Ja sorry hoor, maar ik vind het dan ook een beetje ongepast om iemand zijn prullebak (op de pc :P) zomaar leeg te gooien. Laat 'm dat lekker zelf doen, of doe het in overleg.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• bluppfisk
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 08:32:
[...]

Bij verplaatsen naar een prullebak blijft het bestand exact op dezelfde plaats op schijf/flash staan. Alleen de directory entry van het bestand wordt verplaatst.

Een OS zou kunnen werken met een prullebak op flashdisk, echter apparaten zoals fototoestellen herkennen die prullebak niet. Met je fototoestel kan je bij ruimtegebrek dus niet de vuilnisbak legen!
Jamaar, dan moet zo'n flashdisk toch een soort FAT filesysteem hebben? Of iets dergelijks? Dat zou dubbel nefast zijn, want dan moet eigenlijk elke keer de hele fat gewist worden en opnieuw geschreven worden als je een bestandje verplaatst of schrijft naar de flashdisk. Ahja, want je FAT tabel is toch ook een stuk fysieke informatie? Als die gewijzigd wordt moet dus het block waarop de FAT staat in zijn geheel gewist worden en herschreven worden.

Aangezien dan ook de FAT altijd op dezelfde plaats moet staan opdat het OS ze zou vinden (of moet dit niet dankzij de controllerchip?), beschadig je een enkel (vitaal) block meer dan nodig.

Waar zit ik fout?

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:34

4POX

Everybody is wired

_JGC_ schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 09:17:
[...]

Volgende dag:
Ik vind dat zo brutaal

Soms ziiten mensen aan mijn pc te werken.. Zien dat mijn prullebak goed gevuld en en legen dat ding. Ik vind de prullebak een heerlijk apparaat. Ik wist soms wel wat perongelijk. Maar kom daar nooit meteen achter. En kijk ik in de prullebak.. En ja hoor , daar staat het dan.

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1