blijkbaar was het een onnozel idee. Ik heb het een en ander erover opgezocht, en uitgevonden dat het maar een slechte oplossing zou zijn. Dit is wat ik aan de mensjes die het mij vroegen heb geschreven:
Op Universal Mass Storage Devices (UMSD, de correcte naam voor usb stick) is je bestand allicht verloren. Op een harde schijf of een diskette niet noodzakelijk, om bovenvermelde redenen.
Wil je er alles over lezen, kijk dan hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory
Kort samengevat: UMSD gebruikt Flash memory. Daarop kun je geen gegevens wijzigen, alleen een stuk eruit wissen en opnieuw beschrijven. Het resultaat is hetzelfde, maar je gegevens worden wel onherroepelijk met een elektrische stroom gewist. De drager is niet analoog, zoals een diskette of harde schijf, maar digitaal. Dus er is een vast aantal plekjes en daar past een eentje of een nulletje. Geen kans dus dat er nog iets van overblijft.
Een oplossing is de zogenaamde prullenbak. Maar dit is gewoon een directory op het schijfje waarin dan die bestanden in 'quarantaine' gezet worden. En omdat flash memory in USB sticks na een tijdje kapot gaat, (je moet voor elke schrijfbeurt telkens data wissen en dat kan maar zo'n 10 000 tot 100 000 keer voor duurdere modellen), zou het geen goede oplossing zijn om veel heen en weer te schuiven met bestandjes op zo'n schijf. De levensduur zou gauw op zijn. Bovendien betekent het ook dat je moet schrijven en wissen tegelijkertijd, dus het zou ook een bijzonder trage oplossing zijn.
Als je iets verwijdert van een USB stick kun je het dus maar beter zelf naar de prullenbak op je harde schijf slepen (aangezien er een prullenbak per schijf is, ook al zie je dat niet), of gewoon weten waaraan je begint.
Zo. Bedtijd.