Toon posts:

Serieus vreemd probleem met videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoe moet ik hier beginnen met de uitleg. Bij het begin dan maar ?

Ik heb een jaar of twee een pc gekocht met volgende specificaties :

AMD ATHLON XP 2600+ CPU
ASUS A7N8X-X moederbord
GEFORCE FX5600 128 MB
512 DDR RAM
160 GB HD

Dat zijn zowat de belangrijkste gegevens. Na een paar maanden begon men 3D kaart serieus tegen te werken. Tijdens spellen zoals FIFA en QUAKE kreeg ik na enkele seconden spelen storingen in beeld. Dat kwam voor als kleine zwarte rechthoeken (maar groot genoeg om te zien dat het een rechthoek is en geen lijntje) over heel men scherm zodat je nog wel kon spelen, maar niet veel kon zien. Na twee minuten loopt de pc dan finaal vast.

Ik ga men kaart binnendoen bij de winkel waar ik die PC heb gekocht en ze geven me een vervangkaart mee : ATI RADEON 9200 SE series

Dus dat vond ik wel fijn van hen. (is voorlopige kaart btw). Enfin, ik steek dat ding in men PC en start de PC op. Die merkt dat de drivers niet zijn geïnstalleerd en vraagt ze te installeren. Ik doe dat en ik reboot. PC begint wel heel erg vreemde storingen te vertonen. Zo'n erge storingen dat de vorige kaart een doetje was! Deze keer niets met 3D maar gewoon al op desktop van windows. Zelfs al tijdens het opstarten (Windows 2000) in de aanlog schermpjes. Maar dan wel heel erge storingen. Zo erg dat je de tekst niet meer kon lezen en als je met je muis over een deel van je scherm bewoog kreeg dat een heel vreemde achtergrond.

Ik heb uren bezig geweest met dat ding desinstalleren ... terug installeren ... zoeken in men hardwareconfiguraties ... NIETS HIELP! Tot ik zag dat ik Nvidea NForce chipset op men moederbord had zitten. Nu dacht ik, Nvidea, daar komt GeForce ook vandaan. Dus ik desinstalleer die drivers voor het moederbord (geluid & netwerk vooral). Dan deed ie het WEL goed maar wel als de drivers voor de videokaart niet werden geïnstalleerd.

(Ja, ik had erbij moeten zeggen dat ik de storingen bleef hebben als ik de drivers van de kaart desinstalleerde)

Dus zonder de drivers van het moederbord werkte het wel. Kon echter niet online (netwerk!)

Ten einde raad heb ik windows XP geïnstalleerd op een geformatteerde eerste partitie van men schijf. Ik installeer meteen men drivers van de videokaart en .... en???? Ja hoor, het werkt niet. In windows XP zei ie dat ik "out of range" was en soms valt het scherm ook gewoon weer uit. Nu heb ik de drivers weer gedesinstalleerd en die van de Nvidea Nforce (moederbord) geïnstalleerd. Dat doet hij in XP dus wel zonder problemen.

Nu zit ik dus nog met het probleem : ik kan de drivers niet installeren of windows XP doet het niet meer.

Ik vind dit wel een enorm bizar probleem :s Sorry als men uitleg wat chaotisch is mensen, maar ik ben al van 19h bezig :r

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-08 03:25
Toen je van de nVidea kaart naar de Radeon bent gegaan heb je toen wel van tevoren de nVidea graka drivers gedeinstalleerd? Zoniet dan is dat in de regel een gebeitelde bron van ellende. Maar dat is een gepasseerd station.

Trek voor alle zekerheid eens de Radeon drivers van je syteem met cat-uninstaller van ATI: http://www.ati.com/support/drivers/misc/catalystutils.html en probeer de installatie van de Radeon drivers opnieuw. Of probeer de deinstalleermethode van Rage3d: http://www.rage3d.de/arti...deinstallation/seite1.php .

Ik gok dat XP native de nForce 2 chipset niet ondersteunt of een oude driver voor nForce chipsets aanlevert. Wellicht is dat een reden waarom het hikt.

Update ook je BIOS van je mobo. Je weet soms nooit wat het voor onverwachts oplevert.

Verwijderd

Topicstarter
Heb de drivers van cd geïnstalleerd, maar die er weer afgehaald met dat tooltje en de nieuweste van hun site geprobeerd maar de ellende blijft. In XP manifesteert zich dat door gewoon stil te vallen (of verder te gaan zonder beeld) na het XP "laad"-scherm.

Morgen flash ik men bios een keer

I'll keep you posted, thanx !

En ja dat van die drivers desinstalleren was ik ik al men snelheid vanmorgen vergeten |:(

edit : heb trouwens een cd met de drivers voor XP ivm die Nforce chipset (zat bij mobo)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2005 03:14 ]

• EricJH
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 03:14:
Heb de drivers van cd geïnstalleerd, maar die er weer afgehaald met dat tooltje en de nieuweste van hun site geprobeerd maar de ellende blijft. In XP manifesteert zich dat door gewoon stil te vallen (of verder te gaan zonder beeld) na het XP "laad"-scherm.

Morgen flash ik men bios een keer

I'll keep you posted, thanx !

En ja dat van die drivers desinstalleren was ik ik al men snelheid vanmorgen vergeten |:(

edit : heb trouwens een cd met de drivers voor XP ivm die Nforce chipset (zat bij mobo)
Update ook de Nvidea moederborddrivers .

[ Voor 10% gewijzigd door EricJH op 04-01-2005 03:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben eens gaan rondsnuffelen in jullie FAQ (had ik ervoor ook wel gedaan maar heb er toen minder aandacht aan besteed)

Mijn moederbord heeft dus AGP 8X (AGP 3.0) aansluiting en de videokaart heeft AGP 4X/8X

Volgende link :
PMG FAQ

bevat een tabelletje met V's. Kan het kloppen dat ik dan "NEE (2)" vind wat wil zeggen dat de kaart past, maar dat hij niet (optimaal) werkt ??

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Volgens mij heeft dat alleen te maken met oudere typen videokaarten en zijn jouw moederbord en videokaart gewoon compatible met elkaar.

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Ff lekker formateren en opnieuw nForce drivers en Catalyst installeren. Als het daarna nog is heb je een hardware probleem qua compatibiliteit.

Al dat geprul met die drivers altijd :?

Verwijderd

DEINSTALLEREN

Verwijderd

Topicstarter
Heb alles al tot vermoeiens toe zitten desinstalleren .. verschillende drivers uitgetest, die altijd mooi en clean weer verwijderd etc etc. Nu heb ik de drivers van men moederbord van de nVidia website gehaald en werkt men onboard geluidskaart al terug (woehoe!).

Zou het aan de voeding kunnen liggen?

Huidig symptoon : als ik de drivers die op cd zijn bijgeleverd installeer (Radeon 9200 SE) dan moet ik rebooten en laat hij het windows XP start up schermpje zien .. dan een pijltje in het midden van het scherm en dan valt het scherm uit (dus niet de pc volgens mij want ik moet reset drukken om wederom te rebooten).

EDIT : schermafdruk van settings ivm geluid. Dus de kaart zit er in (heb geen onboard videokaart) maar drivers niet geïnstalleerd :

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/Nosfer/setting.JPG

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2005 15:17 ]

Verwijderd

ik heb ong. dezelfde set up:
AMD ATHLON XP 2400+ CPU
ASUS A7N8X-X moederbord
ATI radeon9200SE 128 MB
512 DDR RAM
200 GB HD + 80 GB HD

maar ik draai alles zonder problemen...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 15:48:
ik heb ong. dezelfde set up:
AMD ATHLON XP 2400+ CPU
ASUS A7N8X-X moederbord
ATI radeon9200SE 128 MB
512 DDR RAM
200 GB HD + 80 GB HD

maar ik draai alles zonder problemen...
Ja, heb hier fel in het forum zitten neuzen en kwam vrij veel mensen tegen die die twee kaarten combineren ... moet dus aan iets anders liggen.

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Je gebruikt de drivers van de CD die bij je videokaart zat? Probeer eens de nieuwste van de ATi site

http://www.ati.com/suppor...&submit.y=13&submit=GO%21

excuus, Had je al geprobeerd zie ik

Of probeer de omega drivers:

www.omegadrivers.net

[ Voor 11% gewijzigd door Aspje op 04-01-2005 16:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aspje schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 16:49:
Je gebruikt de drivers van de CD die bij je videokaart zat? Probeer eens de nieuwste van de ATi site

http://www.ati.com/suppor...&submit.y=13&submit=GO%21

excuus, Had je al geprobeerd zie ik

Of probeer de omega drivers:

www.omegadrivers.net
Dat had ik gisteren al eens geprobeerd, geen soelaas 8)7

Alllemaal al hard bedankt voor de hulp btw !

• EricJH
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 12:12:
Ben eens gaan rondsnuffelen in jullie FAQ (had ik ervoor ook wel gedaan maar heb er toen minder aandacht aan besteed)

Mijn moederbord heeft dus AGP 8X (AGP 3.0) aansluiting en de videokaart heeft AGP 4X/8X

Volgende link :
PMG FAQ

bevat een tabelletje met V's. Kan het kloppen dat ik dan "NEE (2)" vind wat wil zeggen dat de kaart past, maar dat hij niet (optimaal) werkt ??
Kun je bij iemand een AGP kaart lenen? Eentje die volgens de tabel wel zou moeten werken? Dat zou de boel misschien weer op gang trekken. Of bij de winkel een ander leen exemplaar vragen?

Verwijderd

format??

Verwijderd

Misschien onboard videokaart in het bios uitschakelen.

Nope.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 00:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kreeg het over mijn hart om het bios te flashen maar tevergeefs :(

Als ik men videodrivers installeer kan ik rebooten en dan krijg ik het welkomsscherm van XP maar vanaf men desktop geladen moet worden is het beeld 1 grote onbewegende storing.

Via Veilige modus moet ik er dan alles weer afgooien zodat ie weer normaal doet.

I'm out of ideas ...

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-03 18:11
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 20:29:

Als ik men videodrivers installeer kan ik rebooten en dan krijg ik het welkomsscherm van XP maar vanaf men desktop geladen moet worden is het beeld 1 grote onbewegende storing.

Via Veilige modus moet ik er dan alles weer afgooien zodat ie weer normaal doet.

I'm out of ideas ...
Als je voordat je inlogd al ziet dat het beeld gaar is, moet je rebooten en daarna F8 en kiezen voor Last Known Good Configuration. Na het inloggen wordt die configuratie namelijk de huidige en dus de brakke configuratie. Dan zit er niets anders op dan via de veilige modus te repaeren.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een sumary van Asus Probe :

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/Nosfer/fan.jpg

Die warning lijkt me iets serieus? Heb toch maar gewoon een koeler op de processor staan ..

Verwijderd

kijk welke fan je hebt aangesloten, misschien is alleen het draadje of sensor kapot, verder niks boeiends toch?

edit: owh de power fan 8)7 , ja das wel raar :*) , hoor je hem nog wel draaien of hoor je niks?
misschien ff een andere voeding proberen.

-Heb je de videokaart op een ander mobo gezet?
-Heb je al een ander agp snelheid ingesteld in je bios?

ik heb van de week ff een Sapphire Radeon 9250 SE getest met drivers op mijn a7n8x-x het is een ander model ja maar hij doed het wel gewoon(je zal weinig aan de info hebben maar zeg het toch maar)

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2005 15:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het ventilatortje aan de voeding draait goed zijn toertjes (en maakt verdomd veel lawaai ook voor een zogezegde "muisstille koeling"). Ik heb geen AGP snelheid aangepast, kan dat ding niet vinden in het bios |:(

Oh de verkoper van de PC moet men oude videokaart nog testen. Als die daar zonder problemen draait dan ligt het alvast niet daar aan (wat het meest waarschijnlijke is ...). Deze kaart is nieuw, en nog niet getest op ander mobo. Heb hier maar 1 pc'tje en de mensen waar ik het aan vraag zijn te bang voor zulke dingen dus dat kan ik niet testen :s

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2005 15:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Men oude GeForce kaart lijkt in een andere pc gewoon probleemloos te werken.

Verwijderd

Ik denk dat je mobo het heeft opgegeven...

AGP frequentie staat in BIOS gewoon op 66 MHz? Dat wil nog wel eens veranderen c.q. misgaan als je onoplettend overklokt of zo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat met het BIOS gespeeld na een tip van iemand. Die dacht namelijk dat men RAM het niet zou aankunnen. Dat ASUS a7n8x niet goed met dual channel overweg kan. Nou is dit nogal chinees voor mij.

Wat ik heb gedaan is de Internal Frequency van 166 mhz naar 80mhz gebracht. Ik heb de FSB van disabled naar 0.50% gezet. En de External Frequency van 166 naar 133. Nu doet ie het. Maar niet goed. Hij geeft om de minuut ongeveer een zwart scherm en dan vertoont ie dit :

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/Nosfer/fout.JPG

edit : sorry voor de beeldkwaliteit .... maar zo zag het scherm er dus NIET uit. Het is allemaal perfect leesbaar en kan films in full screen zien zonder beeld-hapering. Soms hapert wel heel de PC even.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2005 00:14 ]

• AzzKickah
  • Laatst online: 07-08 14:35

AzzKickah

06-CENSORED

Je zei toch ook al dat je op een schone partitie WinXP opnieuw had geinstalleerd, en daarna gewoon de drivers van die Radeon 9200SE? En toen deed ie niet. Hardware probleem dus.

Waarom ben je niet al lang terug naar die winkel? :?

Verwijderd

Topicstarter
Omdat het een verre winkel is en omdat ik men PC geen week of twee kwijt wilde.

Nu zal het dus moeten, want nadat ik gisteren de PC rebootte, is het helemaal misgelopen!

Hij laat het beginscherm zien als ik boot, maar ik geraak niet meer in het BIOS. Eerst checkt ie normaal het geheugen maar dat lijkt hij niet meer te doen. Hij zet meteen het aantal bytes RAM. Dan zou ie moeten checken naar de harddisks en cd-rom-stations maar dat doet hij niet. Vanonder staat dan dat ik op DEL moet drukken voor in het BIOS te geraken maar dat lukt niet meer. Het keyboard reageert dan ook niet meer. (ervoor wel, kan num lock dan aan en af zetten).

|:( |:(

it's dead :(

Mss lukt het weer door het bios te resetten maar hoe :s

(edit : PS/2 keyboard - USB muis (die wel blijft oplichten als ik ze beweeg)
(edit : krijg ook geen geluidjes dat er geen keyboard is of iets dergelijks, want ie blijft hangen nog voor de IDE apparaten worden getoond)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2005 09:56 ]

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:52

Kortfragje

......

Ik had een vergelijkbaar probleem en het bleek er aan te liggen dat mijn PC ongaard stond, er bouwde een statische lading op op de kast daardoor. Heb jij je PC wel geaard staan?

(ik had het probleem met een AN8X-X gecombineerd met een 9600 XT)

http://www.gjpvanwesten.nl

Verwijderd

Topicstarter
Kortfragje schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 11:00:
Ik had een vergelijkbaar probleem en het bleek er aan te liggen dat mijn PC ongaard stond, er bouwde een statische lading op op de kast daardoor. Heb jij je PC wel geaard staan?

(ik had het probleem met een AN8X-X gecombineerd met een 9600 XT)
Yep, die staat geaard

• AzzKickah
  • Laatst online: 07-08 14:35

AzzKickah

06-CENSORED

Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 09:30:
Omdat het een verre winkel is en omdat ik men PC geen week of twee kwijt wilde.

Nu zal het dus moeten, want nadat ik gisteren de PC rebootte, is het helemaal misgelopen!

Hij laat het beginscherm zien als ik boot, maar ik geraak niet meer in het BIOS. Eerst checkt ie normaal het geheugen maar dat lijkt hij niet meer te doen. Hij zet meteen het aantal bytes RAM.
Wattes?
Dan zou ie moeten checken naar de harddisks en cd-rom-stations maar dat doet hij niet. Vanonder staat dan dat ik op DEL moet drukken voor om in het BIOS te geraken maar dat lukt niet meer. Het keyboard reageert dan ook niet meer. (ervoor wel, kan num lock dan aan en af zetten).

|:( |:(

it's dead :(

Mss lukt het weer door het bios te resetten maar hoe :s
Al eerder verteld in dit topic volgens mij. Batterij eruit of jumper verzetten.
(edit : PS/2 keyboard - USB muis (die wel blijft oplichten als ik ze beweeg)
(edit : krijg ook geen geluidjes dat er geen keyboard is of iets dergelijks, want ie blijft hangen nog voor de IDE apparaten worden getoond)
Dus probeer je BIOS maar weer te resetten. En check eens of je toch wel echt alles goed hebt zitten qua stekkertjes achterin je PC.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 20:29:

I'm out of ideas ...
is dat beeld in de trand van:
allemaal rechte lijntjes en enigzinds gecodeerd kun je 4 x je bureablad zien verschijnen?

dit duid nl op een frequentie probleem van je monitor en zou kunnen verklaren waarom je bij beide videokaarten een fout hebt.

als je de scherm resolutie weet aan te passen heb je een helder beeld.
maar dat moet je dan vooraf met behulp van pijltjes toetsen en tabs ff uitzoeken.

suc6

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik weet niets over de problemen van je Geforce, maar het is een feit dat sommige Asus moederborden problemen hebben met Ati kaarten. Kijk maar eens op de forums van http://www.sapphiretech.com

Ik heb soortgelijke problemen gehad, toen ik mijn drivers vernieuwde naar 4.12. Direct als het desktop verscheen vond vpu recover het leuk om op software rendering over te schakelen. Dit gaf vaak slecht beeld. Oplossing: terug naar catalyst 4.9.
Soms kwam vpu recover ook nog terug tijdens games. (heeft ie altijd al gedaan, maar het gebeurde maar zelden)
Een veelgehoorde oplossing hiervoor is het uitschakelen van Fastwrites in de bios. Velen vinden dit een fabeltje, maar bij mij heeft het iig wat geholpen, want sindsdien heb ik de foutmelding van vpu recover niet meer gezien.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Topicstarter
Bij de ATI is het idd wel heel erg. Bij de Geforce waren er niet zoveel problemen. Enkel met 3D dus.

Ja, ik ga proberen het BIOS te resetten maar ik vrees het ergste. Altijd als ik ergens aankom wordt het enkel erger 8)7

Ik zie het al zo voor me, verkeerde jumper, batterij stuk, ...

Ik zal hem maar gewoon naar die winkel brengen en me ergens een reserve-PC aanschaffen. Ze moeten hem maar doen werken en eventueel een ander moederbord geven want die A7N8X-X lijkt toch niet zo goed te zijn!

Ik laat nog wel even weten wat het geworden is.

tnx !
Pagina: 1