Fototoestel als webcam

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bluppfisk
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hoi mensjes

ik heb de Aldi Traveler camera onlangs gekocht en al gemerkt dat ik het min of meer als camera kan gebruiken. Ik sluit 'm met de uitgang naar video/audio aan op de televisie, en hop, alles wat normaal op mijn LCD schermpje verschijnt, verschijnt nu op de televisie. Ik kan mezelf zien bewegen in de camera en dat zette me aan het denken. Als dat kan, moet het toch ook mogelijk zijn om 't ding als webcam te gebruiken?

De verbinding met de computer is wel even anders, nl. uitgang naar USB poort, maar die camera kan toch niet weten welk kabeltje ik erin steken heb, dus moet het ding ongeveer dezelfde informatie versturen over die USB kabel, nee? Of kan een programmaatje misschien simuleren dat hij audio en video informatie wil ontvangen en zo de stream aftappen?

Enig idee hoe ik mijn camera als webcam gebruik?

Erg bedankt,
Sandur

• mt-cube
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-01 01:51
Je hebt hier een video capture kaart voor nodig. Bijvoorbeeld een tv kaart met video-ingang

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Slurpie schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 00:44:
Je hebt hier een video capture kaart voor nodig. Bijvoorbeeld een tv kaart met video-ingang
Dat is een mogelijkheid. Sommige camera's kunnen ook via een usb kabel het video signaal doorgeven. Kwestie van even je handleiding doorlezen en een en ander proberen.

Verwijderd

USB = digitale data, TV out = analoog signaal. WERELD van verschil.

Meestal worden die dingen, mits op USB aangesloten, gewoon als standaard USMD apparaat gevonden (vergelijkbaar met een USB stickje), dat zal hier waarschijnlijk ook het geval zijn.

De manier om het ding als webcam te gebruiken is dmv een Video In apparaat, eigenlijk alle TV-tunerkaarten kunnen ook composite of S-Video aan, en zijn TWAIN/WDM compatible, zo heb ik een aflevering charmed via m'n LAN uitgezonden, webcam style.

• bluppfisk
  • Niet online
dus een tv tuner kaart kopen voor me laptop zou 't moeten doen? Of hebben die niet dezelfde mogelijkheden als tv tuners voor desktops?

het cameraatje kan dus wel ontdekken welke kabel erin zit, zelfs als hij in dezelfde uitgang zit? Zodat ie als er een usb uitgang aan de andere kant zit, geen video data doorzendt, maar wel als er een composite uitgang aan de andere kant van de kabel zit?

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:49

ThaHandy

Discovery Channel

eens kijken of de digicam een USB(data)/webcam optie heeft

• bluppfisk
  • Niet online
niet volgens het boekje, maar als ik er de composite (in hetzelfde gaatje van de camera als de USB kabel) trouwens insteek en dan aan de tv verbind, krijg ik wel streaming beeld door van mijn lcd schermpje. Ik redeneerde dat de camera toch niet weet of er nu een USB kabel inzit aan het andere eind of een composite en sowieso die data verstuurde over het kabeltje, waar de computer enkel de mass storage functie van gebruikt en de tv enkel composite.

Maar als er nu een programma zou zijn dat van de USB kabel het composite kanaal zou aftappen, dan zou mijn computer zich kunnen voordoen als tv en dezelfde streaming krijgen.

Waar zit de fout in mijn redenering?

S

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 20:48
Een goede webcam is vaak goedkoper dan een goede capturekaart ;)

• SmoothVision
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-03-2025
Lijkt me ook niet echt bevordelijk voor je cam als hij continue foto's moet schieten.. en dat is ook niet echt goed voor je levensduur van je cam ;)

• bluppfisk
  • Niet online
het gaat m gewoon over het doorstromen van de LCD schermgegevens naar de PC hoor. Geen fotos maken, de lens is toch continu open... Anyway, waar zit nu de fout in mijn redenering.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Usb en composite video zijn gewoon compleet anders, die lijken in de verste verte niet op elkaar, dat je er toevallig dezelfde connector in kan prikken is de keuze van de fabrikant, je hebt er waarschijnlijk een setje kabels bij gekregen om em op usb aan te sluiten en op composite video, hieraan zit dus aan 1 kant een connector voor in de camera, die connector heeft genoeg aansluitingen om de signalen van usb en composite door te geven.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• bluppfisk
  • Niet online
Dus de camera detecteert wel welk kabeltje er in m zit. Of misschien op het moment dat hij aansluiting krijgt aan de andere kant.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

bluppfisk schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 02:48:
Dus de camera detecteert wel welk kabeltje er in m zit. Of misschien op het moment dat hij aansluiting krijgt aan de andere kant.
Of hij het detecteerd is niet van belang, het gaat erom dat hij hele andere data stuurt.

Composite geeft gewoon een videosignaal, USB geeft een datasignaal.
En ik verwacht dat die camera via USB alleen als schijfje herkent zal worden om de foto's er vanaf te halen en verder niet.
Je hebt dus 2 mogelijkheden, kaart met Composite ingang kopen of een webcam kopen.
Ik zou gewoon een webcam halen aangezien je voor dezelfde prijs een veel beter webcam hebt dan videocapturekaart.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• bluppfisk
  • Niet online
Maar de camera moet dus wel weten welk kabeltje hij heeft om te weten welk soort data hij moet versturen. Of heeft elk kabeltje gewoon andere connectoren aan de camera-zijde?

Wat de webcam betreft: aanraders? Gewoon beetje deftige kleuren, en een deftig aantal frames per seconde.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

bluppfisk schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 03:33:
Maar de camera moet dus wel weten welk kabeltje hij heeft om te weten welk soort data hij moet versturen. Of heeft elk kabeltje gewoon andere connectoren aan de camera-zijde?
De meeste camera's hebben sowieso al een losse kabel voor de aansluitingen, bij deze camera zullen het dus wel gewoon andere polen zijn die gebruikt worden.
Hoe het ook zit is niet echt van belang, als je met de bijgeleverde software niet de mogelijkheid hebt om het beeld direct live te kunnen zien dan gaat het je echt niet lukken.
Wat de webcam betreft: aanraders? Gewoon beetje deftige kleuren, en een deftig aantal frames per seconde.
Geen idee, zoek gewoon wat reviews op google dan vind je vast wel wat nuttige info :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1