• Mathizsias
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik heb hier een Digitale Camera van Minolta, de Minolta Dimage XT, een leuke 3.2mp camera die tot nu toe zeer goed zijn werk doet. Foto's zijn schitterend, maar wat ik helaas tot nu toe een domper vindt is dat de camera in donkerdere omgevingen heel slecht zonder flits te werk kan gaan. Ik merk dat de camera als ik een foto wil nemen een paar seconde 'licht' ontvangt, wat de camera als een bewogen resultaat achter laat...

Ik kan geen sluitertijd instellen op deze camera, het enige wat tot nu toe enig verschil uit heeft gemaakt is de ISO waarde die op z'n hoogst staat. (400) Nu zal je je afvragen waarom ik foto's wil maken zonder flits; nou best simpel, ik vind foto's met flits zo 'dood' de belichting is niet natuurlijk en komt vaak 'ongezellig' over.

Ik heb kort the FAQ doorgelezen en heb dus ook gekeken of ik op m'n camera opties kon instellen die betrekking hebben tot sluitertijd, helaas geen opties die ik kan vinden.

Camera: http://www.minoltaeurope....untries/english/spec.html

Ik ben verder op het gebied van fotografie best nieuw, ik gebruik mijn camera voor onproffesionele doeleindes maar ik wil wel graag sfeer in m'n foto's kunnen maken! :)

Verwijderd

Ik snap je vraag niet helemaal; je probleem wel, maar je stelt geen vraag en dat lijkt mij wel noodzakelijk. De foto's die je kunt maken zijn zonder flits en handmatig een lage iso instellen. Voor de rest heb je geen mogelijkheden.

• Mathizsias
Ik stel de ISO in en de flits uit, in een donkere omgeving, nu wil ik foto's maken zonder dat de camera te veel moet focussen, foto's zonder flits in een donkere omgeving resulteren in een bewogen foto. Hoe kan ik dit voorkomen? Dat is m'n vraag.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Met een Dimage XT gaat je dat niet lukken: je kan de sluitertijd bv niet instellen, en ISO 400 is te laag om goed belichte foto's te krijgen met een XT die een lens heeft met zo weinig 'lichtsterkte' ;)

Dergelijke cams hebben het heel erg moeilijk in donkere omgevingen, dus flitsen is haast verplicht. Enige optie als je geen bewogen foto's wil is een statief(je) + de zelfontspanner/timer gebruiken, maar zelfs dan zal de cam waarschijnlijk een te lange sluitertijd kiezen voor een leuke foto: de omgeving zal wel redelijk scherp en belicht zijn, maar de mensen zullen teveel bewegen :) Je hebt dus helaas pech, en maar 2 opties:

1) koop een cam met betere 'low-light' prestaties, oftewel lichtsterke lens (bv f/2.0 ~ f/4.0 over het gehele zoombereik) en met minder ruis @ ISO 400 èn controle over sluitertijd/diafragma.

2) leer om te gaan met de flitser op je XT. Rode ogen zijn haast niet te voorkomen omdat op dat model de flitser heel erg dicht op de cam zit.

Vergeet niet, het is een vrij simpele cam en vooral voor portability bedoeld qua formaat. Hij is niet bedoeld om in de meest lastige omstandigheden zoals low light en veel bewegende onderwerpen hele scherpe pics te maken, dat kan je echt vergeten helaas ;)

LinkedIn
Instagram

• Mathizsias
Dan gelijk nog een vraag, ik wil dan stiekem alvast opzoek gaan naar een compacte digitale camera die dit eventueel wel kan, ik kan alleen gebruik maken van een compacte digitale camera (zoals het formaat van de XT) omdat ik vaak op drukke plekken ben en zeer omhandig vindt om dan zo'n grote camera me te hebben. :D

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Hoho Tidus, daar is dit forum niet voor bedoeld ;) Je zal jezelf even moeten verdiepen in de wereld van de compacte digi's, en dan vooral concentreren op reviews die de low-light prestaties bespreken in combinatie met eventuele eisen die je hebt aan de cam :)

Fotografie is een vrij open en 'los' subforum, maar het is nog altijd geen adviesgroep voor welke digicam men moet kopen. Er zijn echter wel een paar centrale topics voor:

Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro?
Welke dig. camera onder de 250 euro?

En al wat ouder maar voor jou ook interessant:

De mooiste Ultra Compacte Digitale Camera's

Succes met je keuze ;) Ik kan je alvast zeggen dat het lastig gaat worden mooie foto's in donkere omgevingen te maken met compacte digi's door hun lenzen en sensors. Mijn Ixus 430 doet het heel behoorlijk, maar heeft ook nog regelmatig de flitser nodig.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1