[XP] Netwerk kapot na clean install 2 pc's

Pagina: 1
Acties:

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Hallo mede tweakers,

Het probleem is dat ik nadat ik mijn windows op 2 pc's opnieuw heb geinstalleerd, mijn netwerk voor geen meter meer opgang krijg.

Mijn netwerk bestaat uit 3 computers en een router.

PC1: \\S; Dit is een Xp Pro computer
PC2: \\Server; Dit is een Windows 2000 computer
PC3; \\Beneden; Dit is ook een Xp Pro computer

Zoals het gebruikelijke waren mijn 2 xp pc's na een jaar tijd wel weer toe aan een volledige herinstallatie, dus ik heb bijde pc's geformatteerd en opnieuw geisntalleerd.

Afijn, alles stond erop, windows en drivers e.d., toen ben ik mijn netwerk gaan configgen. Ik maak trouwens geen gebruik van DHCP, dus ik heb alles op handmatig staan. Mijn internet verbinding is een @home kabel verbinding, die het overigens na het instellen van het netwerk op bijde pc's ook gewoon doet.

Maar zogauw ik in Mijn Netwerkomgeving naar 'Zoek Computers' ga en daarna 'S' of 'Beneden' aanklik op een van de Pc's dan krijg ik de volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mimic/netwerkprobs/1.JPG

Terwijl ik van beide XP pc's wel naar de Windows 2000 pc verbindin kan maken en filebrowsen.

Ik ben al aan de gang geweest met het gastaccount, maar dit had geen enkele zin. Ook heb ik een aantal tips uit dit topic uitgevoerd, waaronder de tips op de Microsoft site, ook dit had geen effect.

Toen heb ik op bijde pc's de netwerk kaarten verwijderd om 'from scratch' te beginnen, alleen dan kom ik in precies dezelfde situatie terecht.

Pc1: WinXP pc, met IP 192.168.2.100
Pc2: Win2k pc, met IP 192.168.2.102
Pc3: WinXP pc, met IP 192.168.2.104

Verder zit er nog een buurman via wlan op mijn router, maar die gaat buiten dit netwerk (Ik vind het niet erg als hij er niet in kan kijken, wat hij waarschijnlijk wel kon voor mijn reinstalls)

Mijn subnetmask is 255.255.254.0 (@home's instelling)
Mijn gateway is 192.168.2.1 (router)

Het netwerk is verder wel in orde qua internet, want dat werkt op elke pc.

Verder staan hier nog een aantal screenshots van mijn netwerkinstellingen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit probleem, want ik kom er niet uit :'(

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:39

tozzke

aka tozzert

heb je dezelfde gebruikers met dezelfde wachtwoorden aangemaakt op beide xp machines?

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Ja dat heb ik gedaan, en dan kun je wel inloggen op de andere pc, maar het is niet de bedoeling dat bijv. mijn ouders ook onder mijn naam inloggen op \\beneden, of andersom.

Verwijderd

Het ziet eruit als een firewal probleem.

Als je norton internet security gebruikt.
Voer dan ff de network wizard uit.

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Ik heb helemaal geen firewall op beide pc's. Zelfs windows firewall staat uit.

Verwijderd

Probeer dan eens dat windows automatisch de ip en dns toewijst.
Heb je ze ook allemaal in dezelfde werkgroep staan?

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 21:34:
Probeer dan eens dat windows automatisch de ip en dns toewijst.
Heb je ze ook allemaal in dezelfde werkgroep staan?
Dat wil dus niet want ik heb geen DHCP, en uiteraard heb ik ze in dezelfde werkgroep staan, ik kan ze ook allemaal wel zien, alleen niet op werken, geen files zien.

Verwijderd

Kun je de pc's wel pingen?

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Ja ik kan alle pc's in mijn netwerk pingen.

• Sensei_D
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 09:11
Ik heb exact hetzelfde probleem. Die XP pro met latest patches zit veel te dicht :? Ik kan bijvoorbeeld wel op een XP Home komen vanaf mijn Pro, zoals jij ook op je 2000 PC kan komen...

* Sensei_D wacht dit topicje ff af...

sensei_d.fpv channel

Verwijderd

MariahCareyLover schreef op maandag 03 januari 2005 @ 21:53:
Ik heb exact hetzelfde probleem. Die XP pro met latest patches zit veel te dicht :? Ik kan bijvoorbeeld wel op een XP Home komen vanaf mijn Pro, zoals jij ook op je 2000 PC kan komen...

/me wacht dit topicje ff af...
Ik heb hier een netwerkje met 3 xp pro's volledig geupdate en ondervind totaal geen problemen.

Verwijderd

met 2000 als server, waarom, xp daar op dan werkt het meteen. ;) ;)

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
rene43.. juist

--

Ik ga ff op bijde pc's windows nog maar een keer opnieuw installeren in de hoop dat het probleem verdwijnt.. iets anders zou ik zo niet kunnen bedenken, en alles wat ik op google vind is vaag, of heb ik al geprobeerd. Zelfs op de site van Microsoft kan ik niet een oplossing vinden.

Verwijderd

al geprobeerd om je pc's te benaderen via ip ipv pcnaam?

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 22:17:
al geprobeerd om je pc's te benaderen via ip ipv pcnaam?
Je bedoelt \\ipnaam in mijn verkenner invoeren oid?

Verwijderd

MiMiC schreef op maandag 03 januari 2005 @ 22:19:
[...]

Je bedoelt \\ipnaam in mijn verkenner invoeren oid?
jup (\\192.168.0.1) bijvoorbeeld

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 22:23 ]

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Ja heb ik geprobeert, ook dan krijg ik de foutmelding die je ziet in mijn ST

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Windows op 'S' is opnieuw geinstalleerd alleen ik blijf het probleem houden. Omdat ik mijn netwerk toch moet gebruiken heb ik er maar voor gekozen om beide pc's dezelfde accountnaam te geven tot ik een oplossing heb gevonden.

Verwijderd

heb je wel het account iedereen / gast / anoniem aangezet?

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:39

tozzke

aka tozzert

MiMiC schreef op maandag 03 januari 2005 @ 22:48:
Omdat ik mijn netwerk toch moet gebruiken heb ik er maar voor gekozen om beide pc's dezelfde accountnaam te geven tot ik een oplossing heb gevonden.
Tozzman schreef op maandag 03 januari 2005 @ 21:19:
heb je dezelfde gebruikers met dezelfde wachtwoorden aangemaakt op beide xp machines?
wat is daar het verschil tussen?
zo werk ik hier dus al jaren... je kun evt het lokaal aanmelden van bepaalde personen op verschillende machines weigeren, zodat ze dus alleen op jouw pc bestanden kunnen kijken vanaf een pc waar ze wel op kunnen aanmelden

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 21:22

grimson

domeingrommer

Heb je al gekeken naar 'Eenvoudige bestandsdeling uitschakelen' ? (ik weet niet precies wat het in het NL is (use simple file sharing) .. deze moet je dan uitvinken.
JE kan zeker wel van een Windows 2000 machine naar een XP machine connecten ?

• TjardE
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zeg.. Folder options en dan onderaan simple filesharing uitzetten

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:51
Heb je er wel een router tussen zitten btw? volgens mij is dat niet het geval!, want een @home kabelmodem, zo'n motorola surfboard (zwart), geeft van die IP adressen uit als ie geen kabelverbinding heeft!. Internet werkt wel of ook niet?

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
grimson schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 07:16:
Heb je al gekeken naar 'Eenvoudige bestandsdeling uitschakelen' ? (ik weet niet precies wat het in het NL is (use simple file sharing) .. deze moet je dan uitvinken.
JE kan zeker wel van een Windows 2000 machine naar een XP machine connecten ?
Jep, heb ik ook geprobeert :)
nautaonline schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 07:34:
Heb je er wel een router tussen zitten btw? volgens mij is dat niet het geval!, want een @home kabelmodem, zo'n motorola surfboard (zwart), geeft van die IP adressen uit als ie geen kabelverbinding heeft!. Internet werkt wel of ook niet?
Als je ff mn startpost leest ;)

• Sensei_D
Jammer dat hier nooit een echt antwoord op gevonden is. Ik heb hetzelfde probleem en heb ff in de instellingen gekeken;
Ik heb onder Local Policies "User Rights Managements" gevonden en daar de optie " Acces this computer from the network"
Deze was echter leeg dus ik denk dan voeg ik mijn zusje toe als workgroup user en dan MOET het werken... Echter toen ik dat deed kreeg ik de eerste keer de melding dat er een fout was opgetreden en of ik die wilde verzenden :?
Toen ik de 2de keer mijn zusje als user toevoegde kreeg ik de melding dat de local user policy database niet kon worden bewaard :? Deze melding krijg ik nu steeds...

Is het deze optie die ik moet hebben om normaal bestanden te kunnen delen op mijn XP pro machine? Zo ja, waarom krijg ik dan die fout??

Nog een korte aanvullin van mijn kant: Ik heb een XP pro machine waarmee ik via \\IP op de XP Home machine van mijn zusje kan komen, andersom gaat echter niet -> geen machtigingen melding :(

sensei_d.fpv channel

Verwijderd

Ik had hetzelfde probleem, echter andersom. Misschien helpt mijn oplossing ook bij jou [rml][ XP] 'Access denied' bij verbinden share op home edition*[/rml]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

mimic schreef op maandag 03 januari 2005 @ 21:36:
[...]

Dat wil dus niet want ik heb geen DHCP, en uiteraard heb ik ze in dezelfde werkgroep staan, ik kan ze ook allemaal wel zien, alleen niet op werken, geen files zien.
Je hebt zo'n kant en klare breedband router staan, maar geen dhcp :? :? :?

En een netmask wat je van @home krijgt gebruiken voor je interne netwerk is ook een beetje onzin, dat is bedoelt voor extern gebruik, niet voor binnen je eigen netwerkje. 255.255.255.0 voldoet ook. (zolang je alles volgens 192.168.2.x instelt). Al zal dat voor dit probleem verder niet veel uitmaken.

Maar aan de foutmelding te zien is het geen netwerk instellingen probleem, maar puur een rechten probleem. Dat kun je dus verhelpen door op de pc waarmee je op een andere pc wilt kijken een gebruiker en wachtwoord te gebruiken die ook op de andere machine is ingesteld en daar de juiste rechten heeft. Of door inderdaad wat tespelen met de optie "eenvoudig delen van bestanden" in de mapopties.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Ik heb nu geen last meer van het probleem. PC3 was al een iets ouder systeem en is vervangen. Nadat ik die computer had geinstalleerd kon ik gewoon weer op mijn netwerk, zonder error's en toestanden en zonder al te veel te hebben ingestelt in mijn netwerkopties. Best vreemd.

• Sensei_D
Heb het inmiddels een tijd geleden maar opgegeven. Dat netwerk hier is blijkbaar gewoon niet helemaal OK, bestanden zijn onmogelijk te delen...

Maar nu is mijn vraag: zijn er eigenlijk geen andere manieren om mijn zusje toch gebruik van mijn bestanden te laten maken? Het gaat hierbij vooral om Mp3's die zij altijd gewoon van mijn PC af kon draaien, wat nu onmogelijk is...

sensei_d.fpv channel

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Wat dacht je van het opzetten van een Active Directory-domein of een NetWare-server? Kan je alle rechten finetunen enzo. Via loginscripts kan je meteen driveletters toewijzen, en je timmert je workstations standaard dicht tegen spyware (veel van die krengen hebben tenslotte admin-rights nodig). Met roaming profiles kan je je gebruikers zelfs overal hetzelfde bureaublad geven, mocht je dat willen. Met RIS kan je computers automatisch opnieuw laten installeren, en met SMS of SUS werk je die systemen bij.

Het is misschien wat overkill?

We are shaping the future

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Wat meetal ook een probleem kan zijn is dat je je computernaam en de werkgroep/domain op dezelfde tijd heb gewijzigd en NIET eerst heb opgestart en dan pas je computernaam of je werkgroep/domain te veranderen. Hier had ik dus ook last van. Het klinkt heel erg simpel.

Dus 1 voor 1 je computernaam en je werkgroep/domain veranderen. En NIET allebij tegelijk. EERST opnieuw opstarten als je 1 of de ander wil veranderen.

Self reflection is the school of wisdom

Pagina: 1