Toon posts:

Zijn gedownloade applicaties schadelijk aan een systeem?

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
[left][center]Hoi, ik heb laatst een paar keer een aanvaring gehad met mijn vader. Want de pc in kapot gegaan en heb ik een nieuwe besteld, een Barebone Shuttle SK83G met een AMD 64 3000+ boxed proc en 1024 geheugen (Dane-Elec). De graka, hdd, en cd brander hadden we al. En jah ik weet dat die graka klote is maar gaat terug ivm artifacts ZONDER te clocken en op AGP 4x. Nou denkt mijn vader dus dat de pc mede is geklapt doordat ik soms games, muziek, films en andere applicaties download... Mijn pa is een echte 'noob' (Dit is niet vervelend bedoelt hoor pa)qua computers. Daarom moet ik ook altijd alle onderdelen uitzoeken en het onderhoud doen. Dus nu wil ik graag een bevestiging van jullie dat een applicatie die je download (zoals via bittorrent ed) nét zoweinig schade aan richt als een applicatie die je op cd in de winkel koopt. Uiteraard laat ik de gedownloade applicaties wel scannen door verschillende scanners op virussen en andere troep, meestal vind ik niks. Ik heb veel gedownload via Suprnova.org.

Alvast bedankt voor jullie reactie!! Enne, ik hoop dat me pa jullie dan wél gelooft... :9 ;)

Verwijderd

je pc gaat er zowieso niet 'kapot' van.. wordt hoogstens traag door alle spyware, waarbij de snelste oplossing een format is..
als je echt gewoon weet wat je doet ben je veel minder gevaarlijk voor de pc dan die 'noob' vader van je, want door onwetendheid komt de meeste rommel binnen

Verwijderd

bedoel je nou softwarematige of hardwarematige schade?
software: zo'n beetje alles dat je downloadt vervuilt je systeem. er is veel aan te doen, maar eens in de zoveel tijd heb je gewoon een nieuwe image nodig.
hardware: in principe kan software geen hardware beschadigen. wat wel veel voorkomt is dat slordige programmeurs een tooltje oid maken dat continu 100pct belasting op je harde schijf/processor/etc legt. dat is op de lange termijn natuurlijk schadelijk.
natuurlijk kunnen er ook onderdelen stuk gaan van softwarematig overclocken :)

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:03
volgens mij ben je zelf ook een beetje een noob :Y) maar ligt eraan wat je gedownload heb en geinstalleerd heb maar als jij goed heb opgelet en geen rare dingen heb gedownload dan kan een gedownloade applicatie geen schade aanrichten

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Tja dat is nooit met zekerheid te zeggen. Als je ergens een md5 checksum proggie en de checksum van de originele app kunt vinden dan kan je er wel redelijk zeker van zijn. Desondanks is het zoiezo natuurlijk niet legaal de software van zo'n site te plukken. en er is altijd het risico dat een of ander filetje is gemanipuleerd of bijgevoegd wat malware bevat.

Het is erg lastig om uit je verhaal te lezen. Zou je gelijke dingen misschien willen grouperen en je tekst in alineas willen opdelen in de toekomst? Lees ook de stickies in Beveiliging & Virussen nog eens goed door. Ook in Algemene gedragsregels (Netiquette) staat het een en ander vermeld. Adviseren over warez doen we hier ook niet aan :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Dit topic is gesloten.