Toon posts:

Problemen met OC CPU of mobo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn zus heeft ergens vorige week een nieuwe computer gekocht. De oude is naar mij verhuisd. Het gaat om een Asus TXP4 moederbordje met daarop een Cyrix MII 300 MHz, 64 MB geheugen, een 8 MB videokaartje, een erg rappe 20 gig harddisk en een brandertje.

Jullie raden het al, het is gewoon niet voorruit te branden. Nu ben ik eens gaan kijken of er het een en ander te upgraden valt aan dit best wel leuke systeempje. Het moederbordje kan een maximale multiplier van 3,5 aan. Volgens het boekje wat er bij zat kan de FSB niet hoger dan 75MHz. Hmmm ik zou ik niet zijn als daar niets aan te kloten zou zijn! Na wat spelen met de FSB jumpers kwam ik al tot een snelheid van 83MHz. Maar het moest nog gekker, en na een bios update kwam ik totzelfs op 100MHz. Alleen nu heb ik dus het probleem dat wanneer de computer opstart het systeempje niet echt lekker stabiel is, en ik ook zo nu en dan blauwe schermen en vastlopers krijg. Ook heb ik al gespeeld met koeling en voltage.

De reden waarom ik mijn FSB zo hoog wil hebben is omdat ik zo hier en daar heb gelezen dat wanneer je een AMD K6-2 op je bordje print en de multiplier instelt op 2.0 dat hij automatisch een multiplier van 6.0 aanneemt. Dit wil ik dan ook gaan doen, maar moet er eerst zeker van zijn dat mijn moederbordje stabiel loopt op 100MHz.

Dus mijn vraag: Waarom loopt mijn bordje zo onstabiel bij een FSB van 100Mhz. Ligt dit nu aan de CPU, moederbord of iets anders? Ik heb het geheugen, de videokaart en de harddisk al vervangen. Verder is het een kaal systeempje, heb alle overbodige hardware (soundkaart etc.) eruitgetrokken. Wie kan mij helpen met mijn vraag? Ow ja, mijn besturingssysteem is W2k.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 20:31 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

64MB geheugen is ontzettend weinig voor een besturingsysteem als Win2k. Als je vlot wilt werken, zul je toch 192/256MB moeten nemen. In ieder geval 128MB als absolute minimum. Is het geheugen wel PC100?

Er zijn ook K6-2 cpu's die gewoon op een FSB van 66 werken hoor. Kijk hier maar eens. :)

[ Voor 15% gewijzigd door PD2JK op 03-01-2005 20:35 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:34:
64MB geheugen is ontzettend weinig voor een besturingsysteem als Win2k. Als je vlot wilt werken, zul je toch 192/256MB moeten nemen. In ieder geval 128MB als absolute minimum. Is het geheugen wel PC100?

Er zijn ook K6-2 cpu's die gewoon op een FSB van 66 werken hoor. Kijk hier maar eens. :)
Ik had deze site al gezien. Maar het is juist de bedoeling dat ik een 100MHz cpu (of als het niet anders kan een CPU op 83MHz) kan laten draaien om een zo grote snelheids winst te behalen. Met een 66 MHz cpu kan ik hooguit tot 366 mhz komen, dat scheelt in principe nog niets met wat er nu inzit.

Het geheugen word nog geupgraded, het is nu alleen om te testen. En het is wel PC100 geheugen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat dit niet lekker draait op 100MHz FSB is geen wonder...

De i430TX chipset is ontworpen voor 66MHz, maar wil meestal wel op 75MHz of 83MHz draaien. 92MHz staat al als 'highly unstable' te boek, dat 100MHz überhaupt wil booten heb ik nog nooit eerder gehoord :o
(en dat dat met een heethoofd Cyrix MII gaat vind ik al helemaal onwaarschijnlijk...)

Een K6-2 van 450MHz+ (en sommige 400-jes) zal idd een 2.0 multiplier remappen naar 6.0, dat betekent dat je met 83MHz FSB op 500MHz komt te draaien. Dat gaat tov een PR300 (die eigenlijk op 233MHz draait) een wereld van verschil uitmaken :)

Let op dat er nog een aantal andere dingen zijn om rekening mee te houden met zo'n systeem - met name de cacheable limieten. Er kan in-spec max 256MB RAM op (out-of-spec kun je 2x 256MB SDRAM DIMMs gebruiken met 16Mx8 chips om op totaal 512MB te komen :7 ). Maar de chipset kan alleen 64MB cachen. Alles daarboven zal dus niet door de L2 cache die op het moederbord zit gecached worden. Dat houdt een prestatieverlies van gemiddeld 30% in voor de gedeeltes van het geheugen die niet gecached worden. Win9x gaat bovenin het geheugen zitten, wat betekent dat alle OS processen die 30% verlies incasseren (en dat merk je :X ), WinNT/2K/XP en bijna alle xNIX systemen plaatsen zich onderin en hebben er dus minder last van, alleen je data loopt dat snelheidsverlies op. Bij Win9X wil je dus echt niet boven de 64MB uitkomen, bij andere OSsen is het irritant, maar overkomelijk.

Er is welgeteld maar één manier om dit probleem echt op te lossen zonder een ander moederbord te nemen en dat is om een CPU te nemen met L2 cache on-chip, dus een K6-2+ of K6-3(+). Die kunnen tot 4GB cachen (er zijn geen So7 borden die dat aankunnen :z ), en de cache op het moederbord wordt dan L3 cache (dat bijna geen invloed heeft op prestaties). K6-2+ en K6-3 CPUs staan te boek als duur en moeilijk te vinden, maar op Marktplaats.nl zie je ze regelmatig voorbijkomen. Ik heb zo een K6-2+ voor EUR 19 op de kop getikt :)

Voor K6-2+ support heb je een nieuwe BIOS nodig ivm allerlei powermanagementmogelijkheden, maar gelukkig heeft men eentje gemaakt voor de TXP4 (die bovendien HDDs tot 128GB ondersteunt :D ) - zie hier

Met een K6-2+ op 500MHz en iets van 256MB aan RAM heb je iets dat voor internet/officetaken (ALU-intensive dus) makkelijk mee kan komen met een P3 op vergelijkbare snelheid, al is de FPU (games) van de K6 nooit denderend geweest, die is meer te vergelijken met een P2-300 ofzo.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie Dion_B! Maar als ik het goed begrijp is het dus niet zo dat elke K6-2+ 400 of K6-2+ 450 de Cache L3 en de multiplier 6.0 functie heeft?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 21:25:
Bedankt voor je reactie Dion_B! Maar als ik het goed begrijp is het dus niet zo dat elke K6-2+ 400 of K6-2+ 450 de Cache L3 en de multiplier 6.0 functie heeft?
Let op het verschil tussen K6-2 en K6-2+ :o

K6-2 in die snelheidklasse kun je voor EUR 1 in de kringloopwinkel vinden

* dion_b heeft een K6-2 500 met etiket van de kringloopwinkel erop bewaard 8)7

Alle latere revisies (CXT-core) hebben die 2x=6x remapping, de oude revisies niet. Op 400MHz kom je allebei tegen, alles daarboven heeft het zeker, alles eronder zeker niet (tenzij je toevallig een mobile chip te pakken hebt ofzo).

K6-2 heeft dus geen on-chip L2 cache

K6-2+ en K6-3(+) hebben dat wel, resp 128KB en 256KB, bovendien zijn de '+' CPUs op 0.18u gebakken, niet op 0.25u zoals de oudere - maar ze zijn een stuk lastiger te vinden, vandaar dat ik die Marktplaats.nl tip gaf.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag de CPU binnengehad. Het is een K6-2+ 550 en hij loopt op 600 MHz :D! Errug vet! En raad eens, het mobotje loopt ook op 100MHz! En geen problemen, en ook geen tekenen van onstabiliteit. Ik wou graag iedereen bedanken want ik ben er heel blij mee!
Pagina: 1