Toon posts:

Laptop toevoegen aan netwerk, nieuwe router noodzakelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst, search meerdere malen geprobeert maar nergens echt een duidelijk antwoord.

De situatie nu: 2 pc's (win xp pro), 100/10mbit netwerk via Sweex router

Nu moet daar binnenkort een laptop aan toegevoegt worden, win xp home, 54mbit dingetje ingebouwt.

*U voelt het probleem al aankomen*

Mijn router is tevens het modem (adsl, annex a) moet ik nu opzoek naar een draadloze router incl modem (en dan ook nog eens met 4 poort switch, de 2 pc's houden we liefst met draad) Of is het ook mogelijk een draadloze 'router' (oid) aan te sluiten op een van de vrije rj-45 poorten van mijn huidig router/modem en zodoende toch een draadloze verbinding naar de laptop te realiseeren

Links, search keywords, info, alles is welkom.

Robin

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 13:38

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Natuurlijk kan dat. Ik heb dat ook.
situatie:
code:
1
2
internet --> etech router --> pcs
              |----> us robotics wireless router --> laptop (wireless)

Je kunt dan wel het beste de dhcp server in je wireless router uitzetten en niet de wan, maar een lan poort van je wireless router gebruiken (zo is mij verteld, kijk even in mijn post history voor een topic waarin ik dit ook vroeg)

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:41

Reinier

\o/

Of je koopt een accesspoint zonder ingebouwde router, Asus WL 330 bijvoorbeeld.

Verwijderd

Reinier schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:27:
Of je koopt een accesspoint zonder ingebouwde router, Asus WL 330 bijvoorbeeld.
Voor de volledigheid de WL330B WL300g (54mbps); en die sluit je dan aan op 1 van de poorten van je huidige router.

offtopic:
Was dit echt niet met de search te vinden :9

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:41

Reinier

\o/

Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:46:
[...]

Voor de volledigheid de WL330B WL300g (54mbps); en die sluit je dan aan op 1 van de poorten van je huidige router.
Inderdaad, of gewoon de WL-330, als 11mbps voldoet.

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
Was dit echt niet met de search te vinden
Nu ik de reacties zo lees eigenlijk wel.. Toch is het erg prettig om een duidelijk antwoord op je eigen situatie te krijgen. Waarvoor dank :)

Als je een accespoint met router gebruikt, zijn er dan 1 or meerdere verbindingen mogelijk?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 20:56 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 07:01
Al die all-in-one dingetjes hebben eigenlijk de beeldvorming verpest :)

Zo'n wireless router bestaat uit meerdere onderdelen, die ook ieder apart te koop zijn.
  • Een modem. Lang niet alle (wireless) routers hebben een modem. Zet telefoonsignalen om in ethernet.
  • Een router. Zorgt ervoor dat 2 netwerken met elkaar kunnen praten op basis van het IP protocoll
  • Een switch. Zorgt ervoor dat meerdere computers met elkaar kunnen praten op basis van ethernet, een stap lager in het OSI model dan de router
  • [/i]
  • Een Wireless Access Point. Zorgt ervoor dat meerdere draadloze pc's met elkaar en met het bedrade netwerk kunnen praten, op hetzelfde niveau als de switch
Aangezien je al een modem, een router en een switch hebt (zij het in 1 apparaat), is het enige wat je mist een access point.

Waar je wel naar zou kunnen kijken is bijvoorbeeld een wireless router al dan niet met modem, om zo het aantal kastjes te beperken, of als je niet tevreden bent met de huidige setup.
Een losse WAP heeft echter wel als voordeel dat je hem makkelijk zo voordelig mogelijk op kunt hangen, zonder dat al je draden naar datzelfde punt toe moeten. Een WAP heeft (naast de stroom) alleen een netwerkkabel nodig, zodat je deze zonder een overvloed aan kabels midden in je huis kunt zetten om zo overal voldoende bereik te hebben.

Een WAP kan meerdere draadloze verbindingen tegelijk aan. Wel delen al die verbindingen de 11 of 54 mbit, in tegenstelling tot een switch, waar iedere pc de volle 100mbit naar de switch toe heeft.

Of je meerdere pc;s tegelijk op internet krijt is afhankelijk van je router, daar staat de WAP zelf los van.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:55:
Als je een accespoint met router gebruikt, zijn er dan 1 or meerdere verbindingen mogelijk?
Er zijn meerdere draadloze verbindingen te maken met hetzelfde WLAN-accespoint. Of bedoel je iets anders?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-05 11:39
Ipv een los accespoint zou ik gewoon een AP/router kopen..

je hebt dan meteen een klein switchje erbij. Het routerdeel schakel je uit (kan bij eigenlijk alle AP/routers die ik ken wel) en je houd dus een AP + switch over.

Mocht het ooit relevant zijn, kun je altijd nog dat ding gebruiken als volwaardige router.

voor de prijs hoef je het niet te doen, een AP/router is net zo duur als een los AP, of het scheelt misschien 5 eur.

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn meerdere draadloze verbindingen te maken met hetzelfde WLAN-accespoint. Of bedoel je iets anders?
Dat was wat ik bedoelde, maar ze delen dus de bandbreedte :)

*1 x Asus WL-330g access-point 54Mbps = besteld

Had ik al aan gedacht DjSmiley maar bij de shop waar ik de laptop koop waren de 54mbit ap/routers toch een stuk prijziger dan een los ap. toch bedankt :)

Robin

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 21:15 ]

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:21

mjl

Ugh

DJSmiley schreef op maandag 03 januari 2005 @ 21:09:
Ipv een los accespoint zou ik gewoon een AP/router kopen..

je hebt dan meteen een klein switchje erbij. Het routerdeel schakel je uit (kan bij eigenlijk alle AP/routers die ik ken wel) en je houd dus een AP + switch over.

Mocht het ooit relevant zijn, kun je altijd nog dat ding gebruiken als volwaardige router.

voor de prijs hoef je het niet te doen, een AP/router is net zo duur als een los AP, of het scheelt misschien 5 eur.
Nadeel van een AP-router is dat je vast zit aan anex A of B, een losse AP kun je altijd aan een switch hangen.

Zorg wel dat je de AP goed beveiligd !!!

-------

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 07:01
Een access point / router combinatie is compleet onafhankelijk van annex a (analoog) of annex b (isdn). Dat komt voor rekening van je modem.

Er zijn wel AP/routers waar ook een modem in zit (de WAG54g van Linksys bijvoorbeeld) maar die zijn afaik wel in de minderheid :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1