Wat is nu de beste manier van koelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Hallo,
Ik heb een vraag en hopenlijk dat jullie mij ermee kunnen helpen.

Ik draai al jaren met een open kast (1 zijpaneel verwijderd) omdat ik altijd het idee had dat dit DE beste manier was om je warmte kwijt te raken.
Echter met mijn geupgrade systeempje (Athlon 3500+ en een X800XT PE) heb ik toch wat problemen.
Tijdens het gamen heb ik soms last van reboots...en ook al een enkele keer dat het spel begon te "tearen" ..allemaal zwarte balken door mijn beeld.
Nadat ik dit probleem gepost had kwam al snel het idee naar voren dat het mischien een warmte probleem kan zijn.
Toen ik vertelde dat ik geen casefans aangesloten heb omdat ik dacht dat een openkast meer dan voldoende was kreeg ik al snel te horen dat casefans een absolute must zijn en een openkast nooit zijn warmte snel genoeg kwijt kan.

Ok...deze kast had al 1 casefan in de achterkant en met ruimte voor een 2e er boven.
Heb vandaag een 2e casefan gehaald (Cooler Master) en nog een 3e (Zalman ZM-OP1) die ik in het zijpaneel wil monteren.
Echter nu zit ik met de vraag wat nu de beste positie is voor de zalman en of de 2 casefans op blazen of op zuigen moeten staan.
Hieronder mijn kast met de aanduiding wat ik in gedachten had.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/melvin.hamaker/kast2.JPG

In 1e instantie dacht ik Fan nr.1 en 2 op zuigen te zetten..
En de Zalman op positie nr.3 te plaatsen (zijpaneel) en die op blazen te zetten (staat hij lekker vol op mijn kaart te blazen).
Echter iemand anders dacht dat het beter was om Fan nr.1 op zuigen te zetten...en nr.2 en 3 op blazen...
Wat denken jullie???
En is de positie van Fan nr. 3 de meest ideale??

Specs.
Athlon 3500+
2x512MB Kingston
A8V Deluxe asus mobo
Zalman 400W
Sapphire X800XT PE
2x 120Gig schijven
1x200Gig schijf
2x dvd speler (1 brander)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De fans aan de achterkant lucht naar buiten laten blazen en de fan(s) in het zijpaneel en vanvoor lucht naar binnen laten blazen. Dat geeft over het algemeen de beste resultaten :)

Zo waait er een windje over je processorkoeler, geheugen, PCI en grafische kaart en gaat er via de fan van de voeding en de achterste casefans weer uit.

[ Voor 31% gewijzigd door Admiral Freebee op 03-01-2005 20:11 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 12:21
Waarom doe je geen airflow van de voorkant naar de achterkant ,zoals ergens in de FAQ is beschreven :?

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-02 22:09

jotheman

Was like that when I got here!

Voorin onder zuigen, Achterin boven blazen. Dus al je fans blazen en ik zou voorin je kast (een) fan(s) zetten. Als je een van die fans omdraait circuleer je warme lucht die je naar buiten wilt hebben...

I see dead pixels...

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:56

BoAC

Memento mori

Kun je geen fan voorop je kast zetten (voor je hdd's)?
Die zou ik dan als take-in zetten en de rest als take-out ;)
Is ook naar de standaard die AMD aanbeveelt geloof ik ;)

offtopic:
Spuit 111 :P

[ Voor 10% gewijzigd door BoAC op 03-01-2005 20:12 ]

• melly
Termi schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:10:
Waarom doe je geen airflow van de voorkant naar de achterkant ,zoals ergens in de FAQ is beschreven :?
Ik heb nergens aan de voorkant van mijn kast de mogenlijkheid om zo'n fan te plaatsen.
Frontpaneel is gevuld met 2 dvd spelers...floppy..3 harde schijven...
Of bedoel je een fan IN de kast???
Ook dan zit ik te hannessen met de ruimte denk ik..die Zalman is een slag groter als een normale casefan.
Plus dat ik mijn mijn Mechano-doos moet opzoeken om hem ergens te bevestigen

[ Voor 8% gewijzigd door melly op 03-01-2005 20:14 ]

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-02 23:04
Voorin mijn kast heb ik er 2 die zuigen, en achterin blaast er 1 + 2 in de voeding die warmte afzuigen. Dan nog 1 in het zijpaneel die koude lucht aanzuigt, maar die heb ik op dit moment uit want dan begint mijn plexiglas te trillen. :z O-)

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

Verwijderd

Ach, het maakt allemaal niet zoveel uit, zolang je de zuigende fans zo laag mogelijk plaatst en de blazende zo hoog mogelijk. Zo haal je de koelste lucht binnen en blaas je de warmste lucht weer naar buiten. De ervaring hier leert dat 1 blazende meer dan zuigende iets lagere temps geeft.

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-02 22:09

jotheman

Was like that when I got here!

melly schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:13:
[...]

Ik heb nergens aan de voorkant van mijn kast de mogenlijkheid om zo'n fan te plaatsen.
Frontpaneel is gevuld met 2 dvd spelers...floppy..3 harde schijven...
Ook dan zit ik te hannessen met de ruimte denk ik..die Zalman is een slag groter als een normale casefan.
Plus dat ik mijn mijn Mechano-doos moet opzoeken om hem ergens te bevestigen
Die Zalman is 8x8cm. wat een normale (gemiddelde) casefan ook is. En volgens mij zie ik voorin je kast (dus binnenin maar wel voor je schijven) ruimte waar je een fan kwijtkunt. Als dat kan gewoon die gebruiken. 't Is bovendien zeldzaam tot niet zo dat er voorin een kast geen ruimte is voor een casefan.

I see dead pixels...

• melly
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:16:
Ach, het maakt allemaal niet zoveel uit, zolang je de zuigende fans zo laag mogelijk plaatst en de blazende zo hoog mogelijk. Zo haal je de koelste lucht binnen en blaas je de warmste lucht weer naar buiten. De ervaring hier leert dat 1 blazende meer dan zuigende iets lagere temps geeft.
Zuigende fans zo laag mogenlijk??..warmte hoopt zich toch op boven in???
Is het dan niet logischer om de bovenste op zuigen te zetten??

Ik hoor velen van jullie al zeggen dat ik een fan van via de voorkant op blazen moet zetten.
Ik heb helaas een midi-tower...ik zal echt niet weten hoe ik een fan op de voorkant zou moeten krijgen.
Vandaar dat ik er ook 1 extra in het zijpaneel wil plaatsen (orrigineel kunnen er maar 2 gemonteerd worden...Fan nr.1 en 2)

Verwijderd

Normaal gesproken zit een fan in de kast maar goed.
Ten eerste is je kast een puinhoop. Maak hem schoon, knip de kabels, stofzuigen, poetsen, schrobben alles! ps, werk dus vooral al die oerlelijke kabels weg! Maak ze zwart en rond, goed voor de flow, goed voor je ogen.
Ten tweede: In de faq staat alles wat je moet weten.
Ten derde: Logisch nadenken is een must, anders neem je maar een grotere kast.

[gelul]Het lijkt me ook niet slim om een moles-stekker je cpu-fan te laten blokkeren maar goed...[/gelul]

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 20:22 ]

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-02 19:16
Waarom hou je in godsnaam die kast open?

Je krijgt er meer stof door binnen *de stof kan via een groter vlak je computer in* wat de koelprestaties weer ten nadele komt.

Dicht die kast en gooi er 2 a 3 casefans in die je laat zuigen en blazen, zoals ook in de FAQ staat

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Verwijderd

Het is natuurlijk net van welke kant je kijkt :P
Warmte stijgt op, dus de warme lucht moet je achterin de kast eruit zuigen (of naar buiten blazen), en de relatief koude lucht aan de onder kant van je kast naar binnen blazen (of erin zuigen)
Dat is wat ik altijd heb geleerd

• Yofresh
ik ook, daarom zet je (van de zijkant gezien) een casefan die de koude lucht naar boven blaast en bovenin een casefan die de warme lucht *stijgt op* naar buiten zuigt

• melly
jotheman schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:18:
[...]

Die Zalman is 8x8cm. wat een normale (gemiddelde) casefan ook is. En volgens mij zie ik voorin je kast (dus binnenin maar wel voor je schijven) ruimte waar je een fan kwijtkunt. Als dat kan gewoon die gebruiken. 't Is bovendien zeldzaam tot niet zo dat er voorin een kast geen ruimte is voor een casefan.
Je hebt gelijk..Zalman is net zo groot..lijkt wat groter door het plaatje wat er op zit :)
Ik zit me suf te zoeken welke plek jij bedoelt met VOOR mijn HD's..
Er is wel plek tussen mijn HD's..Tussen nr.1/2 en de 3e heb ik een leegte..daar zou ik idd. wat kunnen plaatsen.
Maar is het dan niet zo dat er geen koele lucht wordt aangezogen??
Als ik hem op mijn zijpaneel plaats zuigt hij koele lucht aan van de buitenkant...dit gebeurd niet als ik hem in mijn kast plaats toch?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
melly schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:28:
[...]

Je hebt gelijk..Zalman is net zo groot..lijkt wat groter door het plaatje wat er op zit :)
Ik zit me suf te zoeken welke plek jij bedoelt met VOOR mijn HD's..
Er is wel plek tussen mijn HD's..Tussen nr.1/2 en de 3e heb ik een leegte..daar zou ik idd. wat kunnen plaatsen.
Maar is het dan niet zo dat er geen koele lucht wordt aangezogen??
Als ik hem op mijn zijpaneel plaats zuigt hij koele lucht aan van de buitenkant...dit gebeurd niet als ik hem in mijn kast plaats toch?
Je fans hangen niet buiten je kast dus ze hangen aan de binnenkant. Liefst aan een gat waarlangs frisse lucht kan aangezogen of warme lucht kan worden uitgeblazen natuurlijk.

• melly
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:21:
[...]

Normaal gesproken zit een fan in de kast maar goed.
Ten eerste is je kast een puinhoop. Maak hem schoon, knip de kabels, stofzuigen, poetsen, schrobben alles! ps, werk dus vooral al die oerlelijke kabels weg! Maak ze zwart en rond, goed voor de flow, goed voor je ogen.
Ten tweede: In de faq staat alles wat je moet weten.
Ten derde: Logisch nadenken is een must, anders neem je maar een grotere kast.

[gelul]Het lijkt me ook niet slim om een moles-stekker je cpu-fan te laten blokkeren maar goed...[/gelul]
Weet niet zo goed wat ik met jouw reply aan moet..
Hulpvaardig ben je niet bepaald...lijkt er meer op dat je je gal op me zit te spuwen.
Reageer dan alsjeblieft niet :/

Verwijderd

ik zou fan nr.1 verplaatsen naar je top van je behuizing.
Verder LEES DIE FAQ NOU EENS!!!http://gathering.tweakers...ssages/513670////#airflow

Verwijderd

Vervelende is alleen dat de koele lucht die helemaal rechts onderin je kast in komt allang niet koel meer is als het eenmaal bij je vga en vooral bij je cpu aankomt. Door fan's in de zijkant te maken los je dit probleem op. Een andere (betere) manier is fanduckten(bijv. je achterste casefan koele lucht naar je cpu laten blazen en de warme lucht laten afvoeren door de voeding).

• melly
Yofresh_750 schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:23:
Waarom hou je in godsnaam die kast open?

Je krijgt er meer stof door binnen *de stof kan via een groter vlak je computer in* wat de koelprestaties weer ten nadele komt.

Dicht die kast en gooi er 2 a 3 casefans in die je laat zuigen en blazen, zoals ook in de FAQ staat
Mijn kast heb ik open omdat ik altijd in de veronderstelling was dat dit DE ideale manier was om je warmte kwijt te raken.
Dat dit geheel verkeerd gedacht is ben ik nu idd. ook achter :P
En zoals ik al aangegeven heb...ik ga dus ook 3 casefans plaatsen alleen de vraag was wat nu de meest ideale manier was kwa plaatsing en afzuigen..

• Yofresh
melly schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:32:
[...]

Weet niet zo goed wat ik met jouw reply aan moet..
Hulpvaardig ben je niet bepaald...lijkt er meer op dat je je gal op me zit te spuwen.
Reageer dan alsjeblieft niet :/
Doen wat hij zegt, het draait allemaal om airflow, heb je geen airflow, dan heb je meestal wel een hele warme kast, die kabelzooi in je kast belemmerd een goede airflow, de lucht botst tegen de kabels aan en komt zo niet uit bij de rest van de kast. Het is misschien niet de mooiste oplossing maar wel simpel en goedkoop: koop een paar rolletjes tapen en wikkel er die kabels mee om, daardoor wordt je kast teneerste overzichtelijk en ten tweede ook nog es een goede airflow

• melly
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:32:
ik zou fan nr.1 verplaatsen naar je top van je behuizing.
Verder LEES DIE FAQ NOU EENS!!!http://gathering.tweakers...ssages/513670////#airflow
Beste quincy2you..
Deze FAQ heb ik dus gelezen...echter kan ik niet aan de meest ideale manier van plaatsen voldoen die ze daar beschrijven.
Enige plekken die ik heb voor mijn fans zijn de posities nr. 1 en 2.
Alleen nr.3 kan ik op elk willekeurige plek van mijn zijpaneel plaatsen.

Verwijderd

melly schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:37:
[...]

Beste quincy2you..
Deze FAQ heb ik dus gelezen...echter kan ik niet aan de meest ideale manier van plaatsen voldoen die ze daar beschrijven.
ok ok sorry hoor...

wij kunnen je ook niet helpen, iedereen moet zoiets gewoon zelf doen, maar ja als je dat niet aankan....

Verwijderd

Kun je geen extra gat rechts voorin maken dan?(hoezo heb je eigenlijk 3 hd's?).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 20:40 ]

• Yofresh
Wij? ga weg uit dit topic ofso, wat loop je nou te morren, hoofdzaak is dat hij geholpen wordt

Verwijderd

Yofresh_750 schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:40:
Wij? ga weg uit dit topic ofso, wat loop je nou te morren, hoofdzaak is dat hij geholpen wordt
Ik heb hier zeer sterk het gevoel dat we een verschillende taal spreken, rara hoe komt dat.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Waarom geen 3 HD's? Ik heb er 5...en da's alleen nog maar intern...

Ik heb het idee dat extra blazende koeling vanvoren het beste werkt, aangezien de koeling van de voeding ook naar achteren werkt, en je zo evt. reeds verwarmde lucht zou inblazen... Een eenduidige richting, met desnoods zijkoeling (van voren en van de zijkanten naar binnen, vanachteren eruit...) lijkt me hoe dan ook het beste. De zijkoeling (een zijkant in, andere kant uit) zet je dan op je HD's en/of videokaart/proc, alwaar je plek hebt. Desnoods extra plek maken.

Is die kast een Aopen H600 BTW? lijkt erg sterk op mijn kast... (saai... maar wel goed)

[ Voor 18% gewijzigd door Ramzzz op 03-01-2005 20:48 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

Ik zou de fan 1 koude lucht in de kast late blazen. Maak dan van af die fan een kartonne tuneel naar de cpu fan zodat er kouwe lucht van buiten de kast door je cpu wordt geblazen.
Dat scheelt zo gauw 5°C.

De fan van de voeding voert dan weer mooi de warme lucht af van de cpu, fan 3 kan je dan nog mooi gebruiken om voot te zorgen dat in de rest van de kast nog een goeie flow aanwezig is. Plaats hem het liefst zo dicht mogelijk bij je hardeschijfen omdat hardeschijfen erg slecht tegen warmte kunne.
Als je hardeschijfen hebt die bijna niet warm worden dan zal ik hem zo dichtmogelijk bij je video kaart plaatsen.

• melly
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:39:
Kun je geen extra gat rechts voorin maken dan?(hoezo heb je eigenlijk 3 hd's?).
Je bedoelt rechts voorin mijn zijpaneel??
Jazeker...in mijn paneel kan ik hem plaatsen waar ik maar wil.
Ik dacht dat positie nr.3 de beste was omdat hij dan recht op mijn grafische kaart zou blazen.
Met rechts onderin kan ik me inderdaad voorstellen dat de airflow beter is...
Maar aangezien mij alles draait om het gamen..en ik toch ook wel mijn kaart wil gaan klokken dacht ik dat de fan recht op de kaart gemikt het beste zou uitpakken..
Is dit verkeerd gedacht???

Ehm..waarom 3 hd's??
Tjs..ik begon met de 2 van 120 gig...maar dat kreek ik toch wel vol...
Toen moest er nog een 200 gig erbij..maar dit is inderdaad niet de meeste ideale situatie.:)

• melly
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:42:
[...]

Ik heb hier zeer sterk het gevoel dat we een verschillende taal spreken, rara hoe komt dat.
Quincy2you..wat je zegt klopt...een grotere kast is idd. beter voor de flow.
En al die kabels netjes weg werken kan zeker geen kwaad,alleen je brengt het op z'n zachts gezegd wat bot ;)
Evengoed bedankt voor je hulp en elke info blijft welkom. :)

Verwijderd

melly schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:47:
[...]

Je bedoelt rechts voorin mijn zijpaneel??
Jazeker...in mijn paneel kan ik hem plaatsen waar ik maar wil.
Ik dacht dat positie nr.3 de beste was omdat hij dan recht op mijn grafische kaart zou blazen.
Met rechts onderin kan ik me inderdaad voorstellen dat de airflow beter is...
Maar aangezien mij alles draait om het gamen..en ik toch ook wel mijn kaart wil gaan klokken dacht ik dat de fan recht op de kaart gemikt het beste zou uitpakken..
Is dit verkeerd gedacht???

Ehm..waarom 3 hd's??
Tjs..ik begon met de 2 van 120 gig...maar dat kreek ik toch wel vol...
Toen moest er nog een 200 gig erbij..maar dit is inderdaad niet de meeste ideale situatie.:)
Ik bedoelde rechtsonderin de voorkant van je kast. En ik raad je aan dan eens een keer een dvd brander te gaan kopen. Mij hd was eerst ook vol en heb toen besloten een brander te kopen. Waarom? Kan ik zoveel bewaren als ik wil in de toekomst zonder telkens een extra schijf erbij te kopen en een volle harde schijf is niet echt handig bij defragmenteren en is slecht voor de prestaties.

• melly
Ramzzz schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:44:
Waarom geen 3 HD's? Ik heb er 5...en da's alleen nog maar intern...

Ik heb het idee dat extra blazende koeling vanvoren het beste werkt, aangezien de koeling van de voeding ook naar achteren werkt, en je zo evt. reeds verwarmde lucht zou inblazen... Een eenduidige richting, met desnoods zijkoeling (van voren en van de zijkanten naar binnen, vanachteren eruit...) lijkt me hoe dan ook het beste. De zijkoeling (een zijkant in, andere kant uit) zet je dan op je HD's en/of videokaart/proc, alwaar je plek hebt. Desnoods extra plek maken.

Is die kast een Aopen H600 BTW? lijkt erg sterk op mijn kast... (saai... maar wel goed)
Lol..is idd. een AopenH600 :)

Maar iedereen heeft het maar over die extra koeling van voren..maar waar moet die fan dan zijn koele lucht vandaan halen :?
Ik zal vast wel zo blind als een paard zijn,maar ik zie werkelijk nergens een plek waar ik hem aan de voorkant kan plaatsen zodat hij naar achter blaast.
Zoals ik al zei kan ik hem wel tussen mijn 1/2 en 3e HD plaatsen,maar dan nog zuigt hij nergens koele lucht aan.
Ik heb namelijk een heel frontpaneel aan de voorkant zitten..

Verwijderd

melly schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:37:
[...]

Beste quincy2you..
Ok..het gaat er dus om dat je snapt wat er in de FAQ verteld word. Dat er net 1 detail anders is bij jouw kast is dus slechts een detail ;) En wat al zo vaak gezegd is, zelf nadenken..en trust me, das echt niet zo moeilijk:

Je hebt een paar opties:
• Fans op geprepareerde plaatsen zetten
• Fans op NIET geprepareerde plaatsen zetten

Dus...bij optie 1 is het een eitje en met de info uit de FAQ weet je welke kant ze op moeten blazen en zo niet, dan gebruik je je gezonde verstand wat je ongetwijfeld hebt.
Bij optie 2 heb je een dremel of een decoupeerzaag nodig en heb je alle vrijheid om je fans te plaatsen waar je maar wilt. Optie 2 is de meest gebruikte bij een kast als de jouwe.

Mijn vraag aan jou: Hoeveel meer moet je nog weten? Dit is namelijk alle info die een mens nodig heeft en waar elke tweaker op dit forum het mee doet. Overigens had je deze info al voordat je het topic opende.

Of in normaal nederlands; je wil dat wij het voor je oplossen en dat doen we hier niet ;)

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

En met wat Fewture zegt, kan ik me alleen maar aansluiten...

Op slot dus :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.