Budget zelfbouw home theater systeem doen of niet

Pagina: 1
Acties:

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-07 18:01
Ok het zit zo.

Ik ben al een ruime anderhalf jaar in bezit van een logtiech Z-680 en sinds korte tijd in het bezit van een 2e Z-680. Deze 2e heb ik gekregen omdat de oude nogal wat ruis had.
Echter ben ik er achter gekomen dat de oude Z-680 een defect heeft. Het links achter kanaal is totaal dood. Toen begon er bij mij een lichtje branden. Ik speel al zeker 2 jaar met het idee om een zelfbouw 5.1 setje te bouwen.

Ik heb hier op dit moment ter beschikking:

Als Sub (closed)
Caliber EVO 12 (30 cm)
87 DB/w/m
200 W rms
(verdere specs krijg ik binnen kort via caliber verder zijn nergens gegevens te vinden.)

als midrange:
5x w3-926s
http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w3-926s.asp
dit zijn de units uit de Z-680 fulband speakers.
100 tot 15.000 hz
(specs staan onder link)

als (dome) tweeters:
SC 10 N 8 OHM
http://www.visaton.com/english/artikel/art_380_1_8.html

Het doel van dit project is om een leuk speakersetje te maken dat een stuk beter moet klinken als mijn Z-680. Dus een stuk strakker (vooral bas) en de sub is een En natuurlijk moet het met een minimaal budget gaan. Dus geen speakers van 50 a 60.
De sats zullen waarschijnlijk rond de 2L zijn (kan nergens iets vinden of ik voor dome tweeters ook nog inhoud er bij moet berekenen.)
Kwa ontwerp weet ik totaal niet wat ik moet doen. Ik weet niet welke speaker het beste waar mee werkt of bij past. Ook op filter gebied heb ik er geen kaas van gegeten.
De set zal zo goed als alleen voor films en hardcore / happy hardcore / trance gebruikt worden. ( 70% film 20% muziek. En voor games houd ik gewoon mijn Z-680.)

Dus mijn vraag aan jullie is valt dit te doen binnen een minimaal budget. Iets van 100 voor de tweeters (houd is geen probleem dat heb ik meeeeer dan genoeg). En als amp + decoder die zal ik ergens 2e hands op de kop proberen te tikken. Indien nootzakelijk zal ik alles in fases doen. Eerst fronts dan rears en center. Aangezien ik nog wel gewoon 5.1 geluid heb via mijn andere Z-680 kan ik nog wel gewoon lekker filmpjes kijken.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Shunt
is dit nu on interesant ?
kick :P

Game PC

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-07 14:14
Tja misschien heeft niet iedereen hier verstand van? :p
Ikzelf iig niet dus ik zou je niet kunne helpen :X

• LauPro
  • Laatst online: 23:33

LauPro

Prof Mierenneuke®

In principe heb je 3 keer een 2 trapsversterker nodig en dan met de nodige verloopjes kan je een 5.1-set bouwen. Ik heb zelf geen idee om welke vermogens het gaat hierbij. Maar denk dat je toch wel al snel 10 euro kwijt bent aan electronica per versterker en dan ook nog een mooie behuizing... Voor dit soort 'simpele' 5.1 installaties kan je imo beter 100 euro uit geven aan een goede set want als je budget zelf het een en ander wil gaan solderen kom je volgens mij veel duurder uit.

Vroeger loonde dat vaak nog, nu niet meer. Het is wel weer interessant als je met speakers van 50 euro per stuk gaat werken :+ maar dat is buiten je budget.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Shunt
amp + decoder gaan gewoon 2ehands spullen worden. bvb een leuke yamaha of zo maar dat is van latere zorg. zo lang heb ik hier nog een aantal amps staan waar ik het geheel op kan testen.

Game PC

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
jah het is idd moeilijk om voor zo'n klein budget iets te maken.... je bent al gauw een paar honderd euro kwijt voor iets leuks....

Misschien is tweedehands iets en dat je daarmee verder gaat maar voor zelfbouw.

(dat is toch een beetje het doel als ik het goed begrijp, + kwaliteits verbetering? )

Nogmaals het is gewoon bijna niet te doen voor zo'n laag budget....

One World Concepts

• Shunt
B_FORCE schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 18:43:
jah het is idd moeilijk om voor zo'n klein budget iets te maken.... je bent al gauw een paar honderd euro kwijt voor iets leuks....

Misschien is tweedehands iets en dat je daarmee verder gaat maar voor zelfbouw.

(dat is toch een beetje het doel als ik het goed begrijp, + kwaliteits verbetering? )

Nogmaals het is gewoon bijna niet te doen voor zo'n laag budget....
hmmz daar was ik al bang voor. het budget kan groter maar het liefst natuurlijk niet.
amp heb ik een ander budget voor zo rond de 150 euro voor speakers alleen 150 a 200 MAX euro en voor de filters moet ik dan nog maar even kijken.

dus een totaal van 400 alleen dat moet op het oment dan wel in stappen gaan. tijd en geld gebrek.

Game PC

• B_FORCE
  • Niet online
Shunt schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 18:46:
[...]

hmmz daar was ik al bang voor. het budget kan groter maar het liefst natuurlijk niet.
amp heb ik een ander budget voor zo rond de 150 euro voor speakers alleen 150 a 200 MAX euro en voor de filters moet ik dan nog maar even kijken.

dus een totaal van 400 alleen dat moet op het oment dan wel in stappen gaan. tijd en geld gebrek.
das sowieso denk ik tipje nummer 1, niet alles in een keer willen aanschaffen. Ik weet het, het is leuk om alles in een keer te hebben, maar je kan beter doorsparen, en dan iets nemen wat ECHT de moeite waard is, dan dat je na een half jaar het gevoel hebt dat je nog niets vooruit bent gegaan :)

One World Concepts

Verwijderd

Shunt schreef op maandag 03 januari 2005 @ 19:57:
(....)

als midrange:
5x w3-926s
http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w3-926s.asp
dit zijn de units uit de Z-680 fulband speakers.
100 tot 15.000 hz
(specs staan onder link)

(....)
Das niet de driver hoor. (8>
Het is een andere, ik ben zo brutaal geweest om tangband te mailen, en zij vertelden mij dat het een andere driver was.. staat niet op hun site. Ik heb de spec sheet van hun toegestuurd gekregen. Het is de W3-665SC :)

Als je strax een paar eigenschappen nodig hebt hoor ik et wel :)

• Shunt
B_FORCE schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 18:49:
[...]

das sowieso denk ik tipje nummer 1, niet alles in een keer willen aanschaffen. Ik weet het, het is leuk om alles in een keer te hebben, maar je kan beter doorsparen, en dan iets nemen wat ECHT de moeite waard is, dan dat je na een half jaar het gevoel hebt dat je nog niets vooruit bent gegaan :)
dat was ik zoizo al van plan maar de hoofdvraag was meer zijn de tanband speakers wat in combie met de tweeters of welke kan ik dan beter pakken. en welk ontwerp van de kasten kan ik het beste nemen in comby met de speakers die ik heb / wil
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 18:57:
[...]

Das niet de driver hoor. (8>
Het is een andere, ik ben zo brutaal geweest om tangband te mailen, en zij vertelden mij dat het een andere driver was.. staat niet op hun site. Ik heb de spec sheet van hun toegestuurd gekregen. Het is de W3-665SC :)

Als je strax een paar eigenschappen nodig hebt hoor ik et wel :)
woei zou je die specs kunnen mailen ? dat zou heel fijn zijn.
om eerlijk te zijn dacht ik al dat het niet die drivers waren aangezien ze er niet het zelfde uit zagen. als je zo lief zou willen zijn de specs door
te mailen naar jvdoremalen@home.nl :>

bij caliber willen ze niet eens de specs van de unit geven :S ik ga ze nog een mailte terug sturen. het is toch niet meer als normaal om de exacte specs van producten door te geven.

[ Voor 43% gewijzigd door Shunt op 04-01-2005 19:02 ]

Game PC

• B_FORCE
  • Niet online
maar fftjes voor de duidelijkheid, je wilt perse die tanband speakers gebruiken?

want ik weet zat andere merken die naar mijn idee een stuk leuker klinken dan wat jij wilt....

One World Concepts

• Shunt
B_FORCE schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 19:08:
maar fftjes voor de duidelijkheid, je wilt perse die tanband speakers gebruiken?

want ik weet zat andere merken die naar mijn idee een stuk leuker klinken dan wat jij wilt....
wel om het zo goedkoop mogelijk te houden wel. echter als jij zo iets hebt van voor een stuk minder geld als dat die tangband speakertjes kosten ( als ik ze nieuw zou kopen) kun je veel beter speakers kopen. dan heb ik zo iets van dan kijk ik daar ook nog even naar.

Game PC

• B_FORCE
  • Niet online
Shunt schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 19:11:
[...]

wel om het zo goedkoop mogelijk te houden wel. echter als jij zo iets hebt van voor een stuk minder geld als dat die tangband speakertjes kosten ( als ik ze nieuw zou kopen) kun je veel beter speakers kopen. dan heb ik zo iets van dan kijk ik daar ook nog even naar.
Wat kosten die precies per stuk????

One World Concepts

• Shunt
wel deze weet ik dus niet aan gezien ze dus niet op de site staan en dus ook niet bekend zijn bij winkels en zooi. maar ik gok zo rond de 20 euro de stuk ofzo kan ook iets meer zijn de ander waar ik van dacht dat het ze waren. zaten rond de 14 euro en die zijn volgens mij een stuk minder goed als die ik nu heb. maar dat zie ik pas als ik de specs heb.

Game PC

• B_FORCE
  • Niet online
en je wilt je ook houden aan een klein formaar box???

Want als je ze nou ietsje groter maakt (laten we zeggen iets van 12 of 8 liter ofzo) dan kan je er in een keer veel meer mee. Een paar mooie visaton woofertjes erin en het klinkt allemaal prima :)

One World Concepts

• Shunt
B_FORCE schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 19:33:
en je wilt je ook houden aan een klein formaar box???

Want als je ze nou ietsje groter maakt (laten we zeggen iets van 12 of 8 liter ofzo) dan kan je er in een keer veel meer mee. Een paar mooie visaton woofertjes erin en het klinkt allemaal prima :)
dus eerder zuil speakers ?
wel daar heb ik zowel de ruimte niet voor en ik vind dan dat ik het echt goed moet doen die staan al in de planning voor project 2 ;) deze worden voor huiskamer geluid. als ik echter geld heb en dus een baan ;) gaa ik voor dedicaded HT room. met daar in een paar mooie zelfbouw zuilen en zooi maar het liefste nu dus gewoon iets niet zo super groot. ik heb ook totaal geen idee hoe groot het moet zijn om een beetje fatsoenlijk geluid er uit te krijgen.

Game PC

• B_FORCE
  • Niet online
Shunt schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 19:43:
[...]

dus eerder zuil speakers ?
wel daar heb ik zowel de ruimte niet voor en ik vind dan dat ik het echt goed moet doen die staan al in de planning voor project 2 ;) deze worden voor huiskamer geluid. als ik echter geld heb en dus een baan ;) gaa ik voor dedicaded HT room. met daar in een paar mooie zelfbouw zuilen en zooi maar het liefste nu dus gewoon iets niet zo super groot. ik heb ook totaal geen idee hoe groot het moet zijn om een beetje fatsoenlijk geluid er uit te krijgen.
12 liter is nog LANG geen zuil speaker,..... dit is ook nog echt boekenplank formaat, maar je kan dan wel veel meer dan een 2 liter kastje, dan heb je tenminste ook nog wat meer aan muziek etc. Subje erbij en het klinkt helemaal leuk :)

One World Concepts

• Shunt
B_FORCE schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 19:47:
[...]

12 liter is nog LANG geen zuil speaker,..... dit is ook nog echt boekenplank formaat, maar je kan dan wel veel meer dan een 2 liter kastje, dan heb je tenminste ook nog wat meer aan muziek etc. Subje erbij en het klinkt helemaal leuk :)
dus als ik je goed begrijp zou het beste zijn.
een kast van 8 tot 12 L met daar in een tweeter midrange en woofer ? of zit ik er nu naast. want ik had meer zitten denken aan de tanb and als woofer en midrange te gebruiken en er alleen een tweeter bij te kopen. maar gaat dat veel schelen een losse woofer er ook nog bij. of zeg je van een tweeter + woofer is genoeg.

Game PC

• B_FORCE
  • Niet online
nou het wordt dan een 2-weg systeem zoals we dat noemen.

- tweeter
- mid/laag

wordt het dan,

Een setup met bv een Visaton W100 S(C) of een W130 S(C) (8ohm of 4ohm) (zijn bijna even duur) is al een heel mooi setje en niet duur. Er zijn hier op got er al een paar topics over geweest (moet je maar fftjes zoeken).

En dit is kwalitatief denk ik wel wat beter dan van tanb.

Uit mijn hoofd kost die Visaton W100 sc iets van 25 eurootjes ofzo...dus ik denk dat je voor 200 euro's wel alle speakers + filters hebt. (je moet dus 5x alle hebben heh, vergeet dat niet ;) )

dus zegmaar voor iets van 260 ofzo ben je klaar (dan nog zonder subwoofer)

je kan er ook voor kiezen om eerst een 2 front speakers te bouwen, dan heb je iig mooi geluid voor muziek, en kan je je satalietjes die je nu hebt tijdelijk gebruiken voor rear en center.....

(ivm met geld etc...)

Subwoofer zal sowieso moeilijk worden om binnen dit budget te blijven denk ik. Daar ben je al snel iets van 250 euro ofzo voor (en dan heb je ook niet iets geweldigs)

Maar ik denk persoonlijk dan die W130 S bijna net zo laag zal gaan als een 'simpele' logitech sub
(het liefst de W130 S in een 15 liter kastje ofzo...)

maargoed nogmaals over het ontwerp met een visaton W110 S/W130 S moet je dus fftjes zoeken op got daar zijn meerdere topics over geweest :)

offtopic:
En ik weet ook niet of nou echt wilt gaan zelfbouwen, het is erg leuk om er mee te beginnen kan ik je zeggen :)

[ Voor 13% gewijzigd door B_FORCE op 04-01-2005 20:29 ]

One World Concepts

• Shunt
hmmz
ik denk dat ik eerst 2 losse tweeters bestel en die uit probeer met mijn huidige tanbangds. en ik zet gelijk een filter in elkaar. en dan luister ik eens hoe het klinkt.
als dat een beetje netjes klinkt kijk ik eerst even verder aangezien ik dit enkel als een tussen stop zie. de speakers die ik hier na in elkaar wil gaan zetten gaan komen rond een budget van 500 a 600 euro. echter dan is het nog even kijken of het zelfbouw gaat worden of niet :P. dit is project is meer om het gat tussen nu en een portomone met een leuke duizend euro er in op te vullen. met wat redelijk geluid.

en voor de sub ben ik echt van plan om eerst te kijken wat ik kan doen met de caliber CWE evo 12 " want volgens mij is die genoeg om een stevige bass te geven in een gesloten sub. alleen ik heb nog niet alle waardes van deze sub.

Game PC

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:18

voodooless

Sound is no voodoo!

Shunt schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 21:07:it is project is meer om het gat tussen nu en een portomone met een leuke duizend euro er in op te vullen. met wat redelijk geluid.
Dan zou ik zeggen: laat het project zitten en tel het geld op bij de 1000 euro die je later gaat besteden. Daar heb je veel meer aan!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Shunt
deepspace schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 21:10:
[...]

Dan zou ik zeggen: laat het project zitten en tel het geld op bij de 1000 euro die je later gaat besteden. Daar heb je veel meer aan!
tja dan zit ik nu dus met 2 z-680's waar ik de bas en de mid tonenen gewoon KUT vind klinken :P
en aangezien die 1000 euro tot mijn studie voor bij is en ik op me zelf woon nog wel even duurt dat ik die heb. wil ik toch iets proberen te maken dat toch wat netter klinkt als de z-680 wat niet zo moeilijk / duur zal zijn denk ik.
kijk het hoeft geen super setup te zijn daar besteed ik mijn geld aan als ik het heb. het gaat er mij om dat ik voor in de tussen tijd iets te doen heb en een redelijk setje heb staan waar ik nog even naar kan luisteren zonder me zelf continu te irriteren.

Game PC

• B_FORCE
  • Niet online
deepspace schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 21:10:
[...]

I totally agree with you :) ;)

One World Concepts

Verwijderd

@ Shunt; You got mail :)

• Shunt
spank you.
dat is een flinke teleur stelling. die bagger speakers zijn nog erger als die op de website staan. dat gaat dus idd een totaal nieuw project worden. pff agja je moet ergens beginnen. :P

Game PC

Verwijderd

Ik snap het gedoe om het geld sparen niet echt. Als jij nu lekker wilt klussen in de hoop dat het wat beter gaat klinken dan is dat toch prima.

Maak je van MDF een leuk bass-reflex kastje van een liter of 5, deze demp je netjes met noppenschuim en dempingswol en geef je een mooi kleurtje. Dat geeft al een verbetering en is nou niet echt ingewikkeld te noemen.

Als je later zelf zuilen wilt bouwen zul je toch eerst wat ervaring op moeten doen en niks is beter om te beginnen dan een simpel projectje als dit. :)

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

check anders eens of je die defecte Z680 niet kan fixen, ik heb zo'n ding uit elkaar gehad en de kans dat een zekering kapot is is best groot. Elk kanaal is apart afgezekerd. Verder is het actieve filter best goed aan te passen, waardoor je de xover frequentie kan veranderen. Vrees niet, die zogenaamd slechte z680 heeft 6 discrete chipamps, waarvan de sub gebrugd is. Met een andere ringkern haal je makkelijk veel meer uit dat ding en kun je hem gebruiken als basis voor je HT set :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Shunt
Atgast schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 00:36:
check anders eens of je die defecte Z680 niet kan fixen, ik heb zo'n ding uit elkaar gehad en de kans dat een zekering kapot is is best groot. Elk kanaal is apart afgezekerd. Verder is het actieve filter best goed aan te passen, waardoor je de xover frequentie kan veranderen. Vrees niet, die zogenaamd slechte z680 heeft 6 discrete chipamps, waarvan de sub gebrugd is. Met een andere ringkern haal je makkelijk veel meer uit dat ding en kun je hem gebruiken als basis voor je HT set :)
dat is een goeie jah. maar omg heb hem al 2 x zo ver als mogelijk uti elkaar gehaalt. alleen volgens mij moet ik dan alle schroefjes er af halen daar kijk ik een beetje tegen op dat waren er volgens mij nogal een heeele hoop. tussen de ribben heeeel veeeel. :P.

[ Voor 6% gewijzigd door Shunt op 05-01-2005 00:57 ]

Game PC

Pagina: 1