Anti-reflectie laag op lens en schoonmaken

Pagina: 1
Acties:
  • 6.550 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Topicstarter
Zitten er op lensen van foto-camera's nou ook een dunne coating met een anti-reflectielaag? Zo ja, kun je deze dan het beste schoonmaken, o.a. vette vingers, met isopropylalcohol?

Zo nee, kun je deze dan nog steeds het beste schoonmaken met isopropylalcohol of kan wasbenzine bijvoorbeeld ook (deze laat toch een flinterdun olielaagje achter ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Zelf gebruik ik gewoon een katoenen doekje (eventueel vochtig). Ik zou een beetje uitkijken met schoonmaakmiddelen zoals alcohol en (was)benzine. Alcohol lijkt me nog redelijk onschuldig, maar benzineachtige stoffen laten vaak residuen achter.

Maar eerlijkgezegd heb ik nog nooit meegemaakt dat een simpel brillendoekje niet afdoende was.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-07 09:48

Ursamajor

Astrofotograaf

Spuug werkt heel goed om te ontvetten. Verder heb je de "lens pen" (als je lens groot genoeg is)

Een brillendoekje kan ook, en anders een bij de fotozaak verkrijgbaar goedje.

O, en spuug maak je weer met een vochtig doekje schoon ;)

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Ga niet lopen klooien met vloeistoffen op je uc/anti reflexie coating.

Ga naar de opticien in het dorp en vraag daar een paar brillen/lenzen doekjes.

Beetje uitademen op de lens en nawrijven met brillendoekje.

Krijg je alles mee zuiver. Kijk uit met het uitvegen van "vuil" wat aan de rand van de lens zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Brillendoekjes zijn juist zeer gevaarlijk voor het schoonmaken van oppervlakten met anti-reflectie coating. Heb eerder een beeldscherm gehad met zo'n coating en die is aangevreten door de brillendoekjes met het schoonmaken ervan. Heb zelfs de coating daardoor kunnen verwijderen.

Maar er moet toch een vloeistof zijn die onschuldig isvoor deze coating. Immers een vloeistog die hier voor geschikt zou moeten zijn is ook ergens op gebaseerd.

Kan ik opmaken dat isopropylalcohol niet geschikt is hiervoor ? Voor het schoonmaken van lensen zonder deze coating is het zeer geschikt om het hiermee te reinigen. Goh ik ben toch benieuwd of er een vloeistof is die niet schadelijk is voor de anti-reflectie coating. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Zit er op een lcd schermpje dan niet een andere coating?? Want voor lenzen hoor je het alleen maar om brillendoekjes etc. te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

M. Mulder schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 00:15:
Brillendoekjes zijn juist zeer gevaarlijk voor het schoonmaken van oppervlakten met anti-reflectie coating. Heb eerder een beeldscherm gehad met zo'n coating en die is aangevreten door de brillendoekjes met het schoonmaken ervan. Heb zelfs de coating daardoor kunnen verwijderen.
Dan vraag ik me toch af wat voor doekje je hebt gebruikt. Brillendoekjes _zouden_ gewoon puur katoen moeten zijn en daarmee kun je echt de coating van een Trinitron niet gekrast krijgen (ja ik ken het probleem ;) )
Maar er moet toch een vloeistof zijn die onschuldig isvoor deze coating.
Jep. Water. Niks mis mee toch?
Kan ik opmaken dat isopropylalcohol niet geschikt is hiervoor ?
Nou, waarschijnlijk is het prima geschikt, maar ik zou het risico zelf niet nemen, met name omdat het niet nodig is: water werkt uitstekend. Zoals ik al eerder postte: ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat een vochtig doekje niet afdoende was. Ik vraag me inmiddels toch wel af wat voor ranzige zooi er dan op je lens zit dat het er niet af wil?
flashin schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 00:36:
Zit er op een lcd schermpje dan niet een andere coating?? Want voor lenzen hoor je het alleen maar om brillendoekjes etc. te gebruiken
LCD's hebben een totaal andere coating ja. Maar ik denk dat TS in dit geval doelde op de coating van een Trinitron CRT monitor ;)

[ Voor 15% gewijzigd door koraks243 op 04-01-2005 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Nou er zit nog helemaal niks op die lens, maar als voorzorg wil ik graag te weten komen wat voor middel het best is om de lens zuiver schoon te krijgen wanneer er vlekken op komen. De camera FZ20 van panasonic heeft een LEICA lens die ik graag superschoon wil houden. En ja water zorgdraagt voor kalkresten.

Heb weleens lensen met wasbenzine schoongemaakt en het geeft een zeer goed resultaat. Dat lukt je niet met een doekje met water. Vet is immers hydrofoob. Maar goed nu dacht ik aan die anti-reflector-coating en dat zette mij aan tot denken.

De brillendoekjes die ik bedoel zijn die vochtige doekjes en niet de droge. Met die droge varianten heb je uiteraard geen last van aantasting van de coating op een CRT-scherm, zoals bij mij het gevaal was.

Van welke stof is die coating eigenlijk gemaakt, misschien dat ik daar wat over kan vinden of iemand anders. Zou toch prettig zijn als er een beter middel dan water geschikt blijkt te zijn voor reiniging van de lens, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-07 11:49

MBV

je hebt speciale tft-reinigingsvloeistof voor een paar euro in een metalen busje. werkt perfect voor TFT's, en dat is toch het kwetsbaarste 'glas' dat er is. Misschien is dat iets?
http://www.paradigit.nl/pdf/10006866v.html voor €5 bij Paradigit [/spam]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
ik heb bij de lokale fotozaak gevraagd om een flesje reinigingsvloeistof voor m'n lenzen en daar hadden ze diverse produkten voor, ik neem aan dat ze er daar verstand van hebben en heb tot op heden nog geen rare coating-resultaten gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

M. Mulder schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 01:46:
En ja water zorgdraagt voor kalkresten.
Nog nooit last van gehad. En je kunt altijd gedestilleerd water gebruiken.
Heb weleens lensen met wasbenzine schoongemaakt en het geeft een zeer goed resultaat. Dat lukt je niet met een doekje met water.
Tsja, mij wel. Ik krijg altijd de vieze vette vingers netjes van m'n lenzen met een simpel katoenen doekje. Gewoon een beetje poetsen (niet te hard drukken, anders maak je misschien krasjes als er een korreltje zand o.i.d. in je doekje zit)

Quote van de Kodak FAQ:
If the lens appears dirty, breathe on it to form a mist and wipe the surface gently with a soft, lint-free cloth or a camera lens-cleaning tissue.

* Never wipe a dry lens.
* Do not use solvents or solutions not designed for cleaning camera lenses.
* Do not use chemically treated tissues intended for cleaning eyeglasses.
[bron]
Het gebruik van oplosmiddelen en vochtige brillendoekjes wordt dus afgeraden.

Als je toch per se ranzige chemicalieën wil gebruiken om je lenzen schoon te maken, kijk dan eens naar zoiets. Ik neem aan dat dit soort spul hier in Nederland (eventueel bij de betere fotozaak) ook te krijgen is.
MBV schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 01:54:
je hebt speciale tft-reinigingsvloeistof voor een paar euro in een metalen busje. werkt perfect voor TFT's, en dat is toch het kwetsbaarste 'glas' dat er is. Misschien is dat iets?
http://www.paradigit.nl/pdf/10006866v.html voor €5 bij Paradigit [/spam]
De protective sheets van TFT schermen en cameralenzen zijn niet te vergelijken. Ik weet niet of het kwaad kan om tft-reinigingsvloeistof te gebruiken op een cameralens, maar het is er zeker niet voor bedoeld.

[ Voor 17% gewijzigd door koraks243 op 04-01-2005 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-07 14:36
Alcohol gaat prima. Dat laat geen resten achter en tast de coatings niet aan.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:51

Exirion

Gadgetfetisjist

Dreft afwasmiddel :) Ik gebruik het voor m'n ontspiegelde brilglazen en voor m'n ontspiegelde horlogeglas. Het is niet agressief maar ontvet gewoon heel sterk.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Laatst online: 10-07 23:26
Wat een gezeik :P
Haal gewoon een reinigingssetje bij je fotoboer.
Werkt perfect hier, flesje vloeistof en zakje 'doekjes' voor de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vooral niet te veel poetsen en zeker niet met allerlei goedjes en vloeistoffen, gewoon zorgen dat er geen vingers op komen want zeker het zuur van je handen is erg agressief. Met een kwastje (zacht) of zacht katoenendoekje moet het echt lukken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Het zou inderdaad wel een component-vloestof zijn die er geschikt voor is en niet een "zuivere" vloeistof zoals isopropylalcohol of gedenatureerd alcohol.

Dat leek me anders wel makkelijk, want de zojuist genoemde vloestoffen kunnen voor veel andere schoonmaakdoeleinden worden gebruikt en m.n. ontvetten. Maar ook je core schoonmaken van je processor.

Kzal dan toch de fotoboer moeten vragen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-06 07:03

Nik

Even een schopje...

Ik wilde vandaag ook mijn lens schoonmaken, komt mijn ma met een doosje "brillenpoetsdoekjes".

Er staat opd e zijkant: geschikt voor: brillen, fototoestellen en vizieren van helmen. Glas en kunststof.

Oke, best leuk, maar nu, ik ruik aan dat doekje, en meteen staan de tranen in mijn ogen. Ik heb het gevoel dat dit spul vrij aggressief is. Nu heb ik een Kodak DX6490, en vraag ik me af of deze doekjes wel zo veilig zijn voor mijn lens... Op mijn bril werken ze wel goed!

Het is een merkloos doodje, lijkt van de Aldi vandaan te komen ofzo, Vitalis GmbH... Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Laatst online: 09-07 21:53
Heb om mijn werk al vele brillen voorbij zien komen, waarbij de onspiegeling er geheel af is (of deel), omdat ze zogehete geschikt voor brillen poetsdoekjes gebruikt hebben. Daarom verkopen wij ze ook niet.

Voor brillen gebruiken wij altijd de katoenen babydoeken die je gewoon bij de hema kunt halen. Veilig voor kunstof. Let altijd wel op voor het poetsen dat doek ook echt vrij is van (fijn)zand e.d.

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-07 14:20

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Ik heb gewoon een speciale lenzendoek gekocht bij een fotozaak. Da's gewoon droog poetsen dus. Het voelt aan als satijn. Even uitademen op de lens en poetsen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-06 07:03

Nik

Ah dus droog poetsen is beter... maar ik ben dan altijd bang voor kleine krasjes (die ik dus ook op mijn oude bril kreeg, die poetste ik droog met het bijgeleverde en welbekende gele brillen poets doekje...).

Lastig dit... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-07 22:29
Gebruik ook hele zachte doekjes, minste kans op beschadiging. Als je een SLR hebt is een UV filter sowieso aangeraden. Scheelt niet alleen UV maar ook kraskans van de lens zelf.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22591

eerst schoonblazen met zo'n kwastdingetje en dan met een 'wonderdoekje van de brillenzaak' is een klein zwaar aanvoelend doekje. Werkt perfect bij mij iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Gewoon niet schoonmaken, zolang je na gebruikt elktijd de stof kap er op doet dan is het helemaal niet nodig om op te lenzen te gaan boenen. Het meer kwaad dan dat je lief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Laatst online: 10-07 23:26
Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 21:22:
Gewoon niet schoonmaken, zolang je na gebruikt elktijd de stof kap er op doet dan is het helemaal niet nodig om op te lenzen te gaan boenen. Het meer kwaad dan dat je lief is.
Dat zal natuurlijk niet altijd gaan he B) |:(
Denk maar eens aan bijv. een regenbui, of aan de kleine van anderhalf die met zijn vieze vette vingertjes etc... ;)
Dan is het gewoon noodzaak om je lens schoon te maken, net zoals het soms nodig is om je supergevoelige dure sensor van je dslr schoon te poetsen.

[ Voor 4% gewijzigd door JvdW op 19-02-2005 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:52
Gebruik nooit wasbenzine, het kan sommige kunststoffen oplossen. Als het erg vies is kun je alcohol of spiritus gebruiken, maar eigenlijk is het niet echt nodig. Mijn procedure om verrekijker lenzen schoon te maken in het veld is als volgt.
Eerst heel hard blazen op de lens om eventuele zandkorrels te verwijderen. Veeg nooit een lens schoon waar zand op zit, het krast de coating er af of erger..
Vervolgens met de punt van de tong schoon likken. Ja echt, klinkt raar maar het werkt perfect. Speeksel lost vet op en je tong is zo zacht dat het nooit krassen zal veroorzaken. Vervolgens kun je met een katoenen doekje (je t-shirt werkt perfect) de lens voorzichtig schoon en droog vegen. Gebruik meerdere lagen stof tussen je vinger en lens en druk niet te hard om er voor te zorgen dat een eventueel zandkorreltje niet krast.
Nog een tip, gebruik geen wasverzachter om lensdoekje/tshirt te wassen, dit laat een residu achter op de lens.

ps. Je moet nooit poetsen! Zachtjes vegen ok, maar poetsen verwijdert op den duur ook de coating!

[ Voor 7% gewijzigd door Ploink op 19-02-2005 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-07 09:48

Ursamajor

Astrofotograaf

Je moet gewoon zorgen dat je lens niet vies wordt.

Als je lens nat wordt, werkt een stukje keukenpaier goed als je er voorzichtig mee dept. gewoon laten drogen daarna, dus niet gaan wrijven.
Ik kan je toch het beste een lenspen aanraden, te koop bij conrad.nl of een fotozaak. Er zit een borsteltje op (uitschuifbaar) en een reinigings gedeelte, een schijfje van 1 cm diameter dat een beetje hol is en bedekt is met een speciaal microvezel spul.

Hiermee waarboorg je dat je coating op je lens blijft zitten en er geen krassen op komen.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Allereerst zet je een filter voor je lens, een UV filter of skylight filter is het goedkoopst. Zo voorkom je vieze vlekken op je voorste element. Daarna kun je hem inderdaad reinigen met een brillendoekje met wat vocht door er ff tegenaan te hijgen. Alternatieven zijn dit soort schoonmaakmiddelen: photographicsolutions eclips optic cleaner voor 10 euro. Ik heb ook zo'n flesje besteld en je krijgt er iets van 10-20 stofvrije doekjes bij. Die vloeistof is speciaal gemaakt voor het schoonmaken van lenzen en houden je coating intact.

Ik moet overigens wel bekennen m'n lenzen voorheen schoongemaakt te hebben met brillendoekjes van de Aldi, daar stond nml op dat ze ervoor geschikt waren. Nooit problemen mee gehad, maar gebruik is min of meer op eigen risico :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
Ursamajor schreef op zondag 20 februari 2005 @ 13:48:
Als je lens nat wordt, werkt een stukje keukenpaier goed als je er voorzichtig mee dept. gewoon laten drogen daarna, dus niet gaan wrijven.
Ik slijp beroepsmatig lenzen, en heb veel te maken met coatings.
Daarom weet ik het volgende:
Je mag dus NOOIT keukenrol of papieren zakdoekjes gebruiken!!
Deze bevatten houtvezels, het mag dan wel zacht aanvoelen, maar het beschadigd het oppervlakte danig.
Coatings op glas kunnen wel iets hebben (maar zijn niet onaantastbaar), maar coatings op kunststof lenzen (CR39, polycarbonaat etc.) kunnen daar dus absoluut niet tegen.

Let ook op met hitte, een coating op een kunststof lens die blootgesteld wordt aan hitte zal volkomen geruineerd worden (dus niet met de fohn droogblazen!!).

[ Voor 3% gewijzigd door equinoxe op 20-02-2005 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
Oke maar nu heb ik hier 96% alcohol.

Net als veel mensen hier ben ik ook bang dat ik de eventueel aanwezige coating naar de eeuwige jachtvelden help.

We hebben hier ook poetsdoeken ligen die we voor autos gebruiken. Zijn echt mega zacht en zijn
ook van katoen.

Nou ben ik niet zo bang dat die doekjes wat aanrichten maar ik maak me meer zorgen over de alcohol.

Eventueele tips anyone?????

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRoon
  • Laatst online: 26-11-2022
Seemore maakt speciale lensdoekjes... werkt prima. ;)

En idd. met Eclipse (Methanol) gaat het prima om een lens te reinigen (of je CCD). Wat het echter doet met coatings... geen idee.

[ Voor 60% gewijzigd door OmeRoon op 22-07-2005 15:47 ]

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03-2023
Hama maakt ook speciale lensdoekjes voor fototoestellen ze liggen voor € 3 bij de Mediamarkt (en andere zaken).

Levi (Utrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60780

Ik heb ook die seemore doekjes geprobeerd, maar ze halen bij mij nooit alles weg :/ Ook na een wasbeurt werkten de doekjes niet naar tevredenheid. Blijft bij mij altijd een waas (filmachtig vettig) op de lens achter, soms blijft ook een afdruk van de structuur van het doekje in de waas achter. Irri.

Ik heb ook toiletpapier geprobeerd. Works like a charm! Maar nu lees ik hierboven net dat het ook niet goed is voor de coating, vanwege de houtvezels. >_<. Dan maar naar de fotoboer voor een ‘professioneel’ schoonmaaksetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRoon
  • Laatst online: 26-11-2022
Anoniem: 60780 schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 17:11:
Ik heb ook die seemore doekjes geprobeerd, maar ze halen bij mij nooit alles weg :/ Ook na een wasbeurt werkten de doekjes niet naar tevredenheid. Blijft bij mij altijd een waas (filmachtig vettig) op de lens achter, soms blijft ook een afdruk van de structuur van het doekje in de waas achter. Irri.
Komt dat niet door de wasverzachter? Ik heb daar helemaal geen last van namelijk.

Ps. autoruiten kun je perfect streeploos schoon krijgen met kranten (en nee, dat geeft niet af... raar maar waar ;) ), maar da's natuurlijk wel even een ander soort glas dan een lens.

[ Voor 19% gewijzigd door OmeRoon op 22-07-2005 17:40 ]

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
Je moet die doekjes idd niet met wasverzachter wassen.

Wasverzachter is vettig en dat maakt je kleren ook soepel.

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:46

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

OmeRoon schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 17:38:
[...]
Ps. autoruiten kun je perfect streeploos schoon krijgen met kranten (en nee, dat geeft niet af... raar maar waar ;)
Die truuk heb ik eens gebruikt toen ik de ramen moest lappen van m'n moeder. Ramen waren streeploos, maar ze zaten nu wel onder het papierstof van de kranten..

Over objectieven: gewoon een microvezeldoekje van 4 euro pakken, beetje ademen op het glas, en wrijven maar. Daarmee krijg ik tot nu toe (paar jaar) alles van m'n objectieven af. Heb ook wel eens speciale schoonmaakvloeistof uitgeprobeerd: coating van m'n polarisatiefilter is nog steeds helemaal wazig erdoor.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou geen IPA gebruiken ( wij noemen dat op het werk IPA, we ontvetten er zijwanden van autobussen mee voor dat er kit opgesmeerd wordt)

Ik zou voor dergelijk spul even naar de fotoboer gaan, die heeft daar vast wel iets voor.

Ik zelf zat min of meer >NIET MEER< te denken aan de brilpoetsdoekjes van de aldi, heb alleen geen idee of dat zomaar kan...zijn wel handige verpakkingen en niet duur....

EDIT: Géén aldi-doekjes gaan gebruiken dus...(een topic voor de helft lezen levert ook halve reacties op...)

[ Voor 14% gewijzigd door sypie op 22-07-2005 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hm, ik heb geen wasverzachter gebruikt. Alleen een fijnwasmiddel en met de hand gewassen. Misschien moet ik eens machinewas proberen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-07 23:03
Op de Kodak site: http://www.kodak.com/ekne...8/342/441&pq-locale=en_US
Use a lens cleaner intended for cameras
Those chemically treated eyeglass cleaners could scratch your camera lens. Use cleaners intended for photographic lenses, not alcohol or eyeglass solutions.

[ Voor 53% gewijzigd door Xfile op 22-07-2005 22:19 ]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117090

Ik werk zelf in een computerzaak, en daar verkopen we SafeClean.

http://www.safeclean.nl/N...Cleansafe%20overzicht.htm

Dit kun je ook uitstekend voor lenzen gebruiken.

[flauw]En anders Cillit-Bang met een schuursponsje :P :9 [/flauw]

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 117090 op 22-07-2005 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:46

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vraag me toch af wat ze daar bedoelen met een "photographic lens cleaner". Dat mag je namelijk wel op je lens gieten, en een alcohol niet. Zou het dan gewoon gedestilleerd water zijn, aangezien ademen op je lens ook aangeraden wordt?

Maar fijn om te lezen dat mijn methode, gewoon ademen en wrijven, ook door Kodak gesteund wordt :P

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 22-07-2005 22:20 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-07 13:43

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

(jarig!)
Anoniem: 117090 schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 22:20:
Ik werk zelf in een computerzaak, en daar verkopen we SafeClean.

http://www.safeclean.nl/N...Cleansafe%20overzicht.htm

Dit kun je ook uitstekend voor lenzen gebruiken.

[flauw]En anders Cillit-Bang met een schuursponsje :P :9 [/flauw]
Deze?

Afbeeldingslocatie: http://www.fortune3.com/~comp66570/54071252.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillsBro
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-04 22:07
Bij de lokale fotoboer kreeg ik een mapje lenspapiertjes, een soort flinterdun vloeipapierachtig spul.
Zachtjes op de lens ademen en zachtjes wrijven. Iedere keer een nieuw papiertje gebruiken. Ik had echt een enorme gore vlek (vruchtwater waarschijnlijk via de hand van de verpleger ;) ) op mijn lensfilter, die ging er dus gewoon af.

Gebruikt verder niemand die? Klinkt veiliger dan een doek die hergebruikt wordt/gewassen wordt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb die Seemore doekjes van mij nog eens met een synthetisch (vaat)afwasmiddel gewassen, en guess what? Geen residu meer op mijn lens. Sweet! Nu werken ze beter en veiliger dan toiletpapiertjes die ik (gelukkig) maar twee keer heb gebruikt om de lens te reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14736

Ik heb gisteren de beschermdop van de lens van mijn oude digicam gelijmd met secondenlijm.
Ik heb hem even een half uur laten drogen en toen weer op de lens gemonteerd, nu keek ik net en heel het glas zit vol met olieachtige vlekken ( lijkt wel of dat komt door de lucht van de lijm) , ik krijg ze ook niet weggepoetst met mijn lensreiniger en de bijbehorende doekjes. Weet iemand hoe ik dat weg krijg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14736

.

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 14736 op 13-08-2005 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Anoniem: 14736 schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:28:
Ik heb gisteren de beschermdop van de lens van mijn oude digicam gelijmd met secondenlijm.
Ik heb hem even een half uur laten drogen en toen weer op de lens gemonteerd, nu keek ik net en heel het glas zit vol met olieachtige vlekken ( lijkt wel of dat komt door de lucht van de lijm) , ik krijg ze ook niet weggepoetst met mijn lensreiniger en de bijbehorende doekjes. Weet iemand hoe ik dat weg krijg ?
Ja dat zou heel goed de lijmdamp kunnen zijn. Elke lijm, ook secondenlijm, 'ademt' nog heel lang de dampen van het oplosmiddel uit. Dit kan aanslag veroorzaken indd. Geen idee hoe je het eraf zou kunnen krijgen, misschien met een ander oplosmiddel maar ik weet niet hoe schadelijk dat voor je lens / coating is.

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23544

Anoniem: 14736 schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:28:
Oeps.... niet meer. In secondenlijm zit cyaanacrylaat, dat wordt vloeibaar gemaakt door een agressieve vorm van alcohol, lijkt een beetje op aceton. Dat dampt er retesnel uit en zo wordt het acrylaat hard... Echter, het mag dan wel secondenlijm heten, het duurt uren voordat alle aceton-achtige troep eruit is... en jij hebt vast geen dag gewacht met het terugzetten van je dop... Ik hoop voor je dat je coating niet is aangetast en dat het wegtrekt, maar ik heb daar een hard hoofd in.

(als iemand weet welke vorm van aceton ik bedoel, please correct me :) )

Ik was laatst in de fotozaak en die raadden me af om van die vochtige brillendoekjes te gebruiken. Ze hadden van die katoenen doekjes van Hama waarmee het wel goed zou gaan. Nou heb ik bij de opticien een stapel katoenen brillendoekjes gehad en dat werkt dus ook uitstekend. Brillen zijn tegenwoordig vaak ontspiegeld met dezelfde vorm van coating.
Maar als je slim bent zet je na aanschaf van je lens (meestal toch ettelijke 100-3n euri's) gelijk een UV of Sky-filter op je lens (van amper 15 euri). Je moet dan toch soms de ruimte ertussenin schoonmaken, maar dat is dan ineens 20x minder of zo. en je filter kan veel beter tegen al dat gewrijf en gepoets dan je lens... Als je regelmatig met filters klooit: Ik heb één lens waarmee ik dat doe, en daar zit een doodnormal glass-filter op. Dat is alleen bedoeld om mijn lens te beschermen, en daar draai ik dan mijn "experimenteer"-filters op. Scheelt me 0,0 stops, omdat het een glass-filter is. De mijne is van Hama en is bij Talens-foto in Leidschendam gekocht. Kostte me destijds 20 gulden.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 23544 op 14-08-2005 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zit er een coating op die glasfilters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Er zijn "lintfree papers" te koop speciaal voor optiek/spiegels enzo, zitten volgens mij per 1000 verpakt in een pak. Beetje over de lens heigen :) en rustig wrijven. Lintfree-paper zoals de naam al zegt bevat geen "krasmakers" zoals houtsplinters.

*zoekt ff voor een link*

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-07 16:49
Anoniem: 60780 schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 14:06:
Zit er een coating op die glasfilters?
als je een hele dure hebt wel ;) (soms wel soms niet, je kan het zien door het glas in het zonlicht te houden)

ik gebruik zelfs brilpoetsdoekjes van het kruitvat
sommige brillen hebben namelijk ook een coating, dus waarom zou er iets in zitten dat die coating aantast??

ingredienten:
Aqua, Ethanol denat., Citric Acid, Parfum
Sodium Laureth Sulfate,
Sodium Dodecylbenzol Sulfanate,
Coco Betaine, Glutaral, Soduim Chloride, Citral,
Butylphenylmethylpropional, Linalool, Limonana.

ik heb er verder geen verstand van, maar het werk wel aardig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TomLeeuw: Lint free betekent dat er geen vlas in zit. En dat hoeft dus helemaal niet ‘krasmakervrij’ te betekenen. Staalsponzen, zoals iemand hierboven plaatst, zijn ook lint free.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 60780 op 14-08-2005 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hilbren schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 14:22:
[...]

als je een hele dure hebt wel ;) (soms wel soms niet, je kan het zien door het glas in het zonlicht te houden)
Als er geen coating op zit, kun je net zo goed de coating van je lens schoonpoetsen en het risico van het aantasten van je coating voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-07 16:49
Anoniem: 60780 schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 14:32:
[...]

Als er geen coating op zit, kun je net zo goed de coating van je lens schoonpoetsen en het risico van het aantasten van je coating voor lief nemen.
ik vindt van niet, zelf als je uv filter crap is, hij beschermt wel je lens.
dat is voor de persoon die hem van je overkoopt als je hem zat bent wel zo prettig.

aan de andere kant heb je wel gelijk, door zo'n waardeloze filter krijg je wel een extra lensflare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hilbren schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 14:37:

aan de andere kant heb je wel gelijk, door zo'n waardeloze filter krijg je wel een extra lensflare.
Precies, dat bedoel ik :) De reden dát er een coating op je lens zit, is om flare te verminderen en/of meer licht door de lens te laten. Door een plak glas voor de lens te zetten doe je de werking van de coating te niet, en dat dan om de coating te beschermen? Dat kan dan wel leuk zijn voor de persoon die eventueel jou lens koopt, maar ondertussen benut je de lens zelf niet volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

hilbren schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 14:22:
[...]
ik gebruik zelfs brilpoetsdoekjes van het kruitvat
sommige brillen hebben namelijk ook een coating, dus waarom zou er iets in zitten dat die coating aantast??
Dit is al vaker ter sprake gekomen, maar feit is dat we gewoon helemaal niet weten of de coatings op brillen vergelijkbaar zijn met die op lenzen en filters. Vermoedelijk lijken ze er wel op, maar waarin verschillen ze? Keine Ahnung.
ingredienten:
Aqua, Ethanol denat., Citric Acid, Parfum
Sodium Laureth Sulfate,
Sodium Dodecylbenzol Sulfanate,
Coco Betaine, Glutaral, Soduim Chloride, Citral,
Butylphenylmethylpropional, Linalool, Limonana.
Nouja, citroenzuur lijkt me niet bevorderlijk voor coatings (zuren tasten dit soort dingen meestal toch wel aan) en andere zaken, zoals parfum, kunnen residuen achterlaten. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je wezenlijke problemen als gevolg hiervan zult ondervinden, maarja, als we toch aan het kommaneuken zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Anoniem: 60780 schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 14:27:
TomLeeuw: Lint free betekent dat er geen vlas in zit. En dat hoeft dus helemaal niet ‘krasmakervrij’ te betekenen. Staalsponzen, zoals iemand hierboven plaatst, zijn ook lint free.
o.k. Maar als deze lint-free papers bedoeld zijn om fijne optiekjes en spiegeltjes schoon te maken, dan zijn ze zo ontwikkeld dat ze niet krassen. Ze maken dus geen krassen! Microscopen worden daarmee ook gereinigd, de lensen dan.
Ik geef aan dat deze doekjes hiervoor ontworpen zijn, dus dat er in staalsponsen ook geen "lint" zit zal best, maar dat doet er niet toe. Het gaat om het resultaat. Maar als je liever chemicals of andere pluisachtige doeken willen gebruiken, prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Pinin op 14-08-2005 15:43 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, ik bedoel maar dat men zich niet blind staart op die term. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• System
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-06 10:20

System

Leef of wordt geleefd

Oud topic, maar nog steeds actueel.

Zou je inderdaad met isoprophyl alcohol kunnen lenzen reinigen?
Ik denk van wel. Gezien ze het ook gebruiken om lenzen van de lazers van cd en dvd spelers te reinigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:35
Gewoon gedemineraliseerd water gebruiken is voldoende volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 20:07

Egocentrix

Parttime zeurkous

(Demi)water met een katoenen of microvezeldoekje werkt in de meeste gevallen prima. Ik werk in een optisch lab, en daar gebruiken we daarnaast isopropanol en aceton.

Thuis heb ik ook isopropanol staan (te krijgen bij de drogist), en dat gebruik ik (met wattenschijfjes) voor mijn cameralenzen, maar ook mijn bril en mijn telescoop.
Aceton raad ik af, tenzij je weet waar je mee bezig bent want
- Het is dodelijk voor coatings
- Veel plastics (en dus ook kunstof lenzen) lossen erin op :X

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Pagina: 1