Toon posts:

[colorspaces] CMYK naar RGB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me wat aan het verdiepen in het converteren van colorspaces van afbeeldingen. Nu ben ik aangekomen bij CMYK converteren naar RGB, dat schijnt nogal lastig te zijn. Het is namelijk alleen mogelijk als je een color profiel hebt van het bron bestand (CMYK) en een color profiel van het doel bestand (RGB).

Nu lukt de conversie goed, maar ik vraag met af of het color profiel van het doel bestand wel nodig is in mijn situatie. Ik gebruik momenteel een "srgb" color profiel, dat schijnt het color profiel te zijn die monitoren en camera's gebruiken. En m'n geconverteerde afbeeldingen worden alleen gebruikt voor het weergeven op websites e.d. (op de monitor).

M'n vraag is eigenlijk: kan ik het srgb color profiel gebruiken voor _alle_ afbeeldingen die ik van CMYK naar RGB wil converteren?

Ik snap het nut van het CMYK color profiel van het bron bestand, maar niet helemaal het nut van het RGB color profiel van het doel bestand. Daarom is bovenstaande vraag misschien een beetje dom :D

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 19:02 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik ben misschien niet het goede voorbeeld, maar als ik bestanden open waar een proffiel aan hangt dan knikker ik het altijd meteen weg. Zeker wat betreft RGB, lekker belangrijk, elke monitor is anders. En wat betreft CMYK, 100% Cyaan hoort er bij elke drukker hetzelfde uit te zien. Daar heb je geen profiel voor nodig. Maar ja, dat ben ik dan :)

Overigens vind onze lithograaf het ook fijn als we ze er gewoon uit frutten.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor de reply. ;)

Begrijp ik het goed als ik zeg dat ik dus geen RGB color profiel hoeft te gebruiken (natuurlijk wel een CMYK color profiel) bij de conversie van CMYK naar RGB (of tenminste een algemeen RGB color profiel).

Zit er dan zo weinig verschil in RGB color profielen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2005 22:04 ]

Verwijderd

nee, niet in de profielen op zich, maar wel in de monitors en op de manier hoe mensen het waarnemen

de ene monitor is de andere niet (bv net een andere kleur groenpixel), nou kan 1 iemand wel profielen voor elke monitor maken zodat ie alle monitors precies hetzelfde ziet, maar dat hoeft voor iemand anders dan weer niet te gelden

iets anders geld voor capture devices (scanner, camera) je kan er een profiel aan hangen zodat ze op dezelfde monitor hetzelfde beeld van hetzelde object geven, maar in de practijk ben je afhankelijk van de hele architectuur van zo'n device, belichting, etc.

dus eigenlijk heb je er geen zak aan

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:09
Het zou mooi zijn als alle monitoren, TV's en beamers dezelfde gammawaarde zouden hebben, allemaal wit op 5500/5000K en even fel zouden zijn. Dat is eigenlijk alles.

Maar dat schijnt voor heel veel fabrikanten heel moeilijk te zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Vinnienerd op 05-01-2005 00:29 ]