Toon posts:

phpAdmin / Vbulletin wil niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:

Apache draaiende op een win2k server, mysql loopt ook netjes.
'normale' website's doen het prima op de server.
Nu wil ik eens een forum proberen draaiend te krijgen.
Via het forum ben ik het e.e.a te weten gekomen en hiermee ben ik weer een stap verder.

phpAdmin heb ik draaiende, meteen kwam hij met de melding dat ik een bepaalde string moest invullen, en dit heb ik gedaan met url naar phpadmin en dit werkt ook nu.
Nu is er nog 1 foutmelding over als ik phpadmin open:
Uw configuratie bestand bevat instellingen (root zonder wachtwoord) die betrekking hebben tot de standaard MySQL account. Uw MySQL server draait met deze standaard waardes, en is open voor ongewilde toegang, het wordt dus aangeraden dit op te lossen.
Ik heb me echt rot gezocht, en er zijn aardig wat topics over te vinden,
alleen niets helpt me nu echt. De oplossing wordt nergens duidelijk beschreven.
Ik moet dus een password instellen, dit doe ik in de config.inc file van phpadmin.
Zodra ik dit invoer:
$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'config'; // Authentication method (config, http or cookie based)?
$cfg['Servers'][$i]['user'] = 'root'; // MySQL user
$cfg['Servers'][$i]['password'] = 'xxx'; // MySQL password (only needed)
Dus het password is 'xxx' krijg ik deze melding in phpadmin:
phpMyAdmin probeerde met de MySQL server te verbinden maar de server weigerde de verbinding. Controleer de host, de gebruikersnaam en het wachtwoord in config.inc.php en zorg er voor dat deze overeenkomen met de informatie die u van de Beheerder van de MySQL server kreeg.
Wat moet ik nu doen om dit te verhelpen?
Ik probeer dus ook vbulletin te installeren alleen dit lukt niet omdat ik in de config file ook een user en pass moet instellen en dit werkt nu niet.
Om dit te laten slagen moet eerst phpadmin goed werken..

Wie kan me helpen ?
Als je wil mag je me toevoegen op msn (zie profiel)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

De melding is toch duidelijk :? Je moet een wachtwoord instellen voor je root account. Iedereen die je db kan benaderen kan nu zonder wachtwoord een kijkje in je db nemen (en nog erger ;))

Dus zoek maar eens hoe je binnen MySQL je root account van een wachtwoord kan voorzien

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
BtM909 schreef op maandag 03 januari 2005 @ 18:40:
De melding is toch duidelijk :? Je moet een wachtwoord instellen voor je root account. Iedereen die je db kan benaderen kan nu zonder wachtwoord een kijkje in je db nemen (en nog erger ;))

Dus zoek maar eens hoe je binnen MySQL je root account van een wachtwoord kan voorzien
Dit heb ik ook gedaan, zonder resultaat alleen

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:16

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 18:43:
[...]

Dit heb ik ook gedaan, zonder resultaat alleen
Heb je in de vbulletin setup files ook de pwd's en users aangevult hiervoor in de vbb setup juiste db aangegeven ? alle gegevens goed ingevult ? enz enz

Lees de documentatie eens na van je sql en vbb

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:17
$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'config'; // Authentication method (config, http or cookie based)?
$cfg['Servers'][$i]['password'] = 'xxx'; // MySQL password (only needed)
Je hebt nu dus de authentication method op 'config' staan. De username en password zijn dus 'hard' geconfigureerd, iedereen kan nu dus met je database lopen klooien. Probeer eens cookie of HTTP, dan is inloggen vereist. Natuurlijk moet je wel even de root password veranderen, dit kan je onder andere doen met phpMyAdmin, 'Privileges'.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem op http gezet,
en als user: admin, met een password

Nu komt er een scherm met user en pass, als ik nu de combinatie invult die ik in de config file heb ingevoerd, dan accepteert hij dit niet.

@shadow
nog niet.. aangezien phpadmin nog niet goed werkt kom ik daar toch niet verder mee.

• Thralas
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 18:56:
Ik heb hem op http gezet,
en als user: admin, met een password

Nu komt er een scherm met user en pass, als ik nu de combinatie invult die ik in de config file heb ingevoerd, dan accepteert hij dit niet.

@shadow
nog niet.. aangezien phpadmin nog niet goed werkt kom ik daar toch niet verder mee.
Het invullen van un/pw's in de config file heeft geen nut als je toch http authentication gebruikt. In de config file van phpMyAdmin stel je je MySQL password toch echt niet in ;), phpMyAdmin is slechts een tool om MySQL te beheren.
De default MySQL login (dé root account) is:

Username: root
Password: (Leeg dus)

Nu heb je wel mooi een LOGIN pagina, maar iedereen die de standaard login root/<leeg> probeert kan dus alsnog je database 'beheren'.
Vergeet dus niet de privileges in te stellen met phpMyAdmin.

Voor de vbulletin install verwijs ik je door naar de vBulletin manual, daar staat alles perfect uitgelegd.

[ Voor 14% gewijzigd door Thralas op 03-01-2005 19:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Purechaos schreef op maandag 03 januari 2005 @ 19:03:
[...]

Het invullen van un/pw's in de config file heeft geen nut als je toch http authentication gebruikt. In de config file van phpMyAdmin stel je je MySQL password toch echt niet in ;), phpMyAdmin is slechts een tool om MySQL te beheren.
De default MySQL login (dé root account) is:

Username: root
Password: (Leeg dus)

Nu heb je wel mooi een LOGIN pagina, maar iedereen die de standaard login root/<leeg> probeert kan dus alsnog je database 'beheren'.
Vergeet dus niet de privileges in te stellen met phpMyAdmin.
Oke ik heb alles weer terug gezet op de standaard optie's.
En dat laatste stukje snap ik nou niet, HOE stel ik nu wel mijn mysql password in ?
(en ja ik heb het zelf geprobeerd, via de search vind ik het niet)
Blijkbaar is dit dus de boosdoener... i'm going ;(
Ik begrijp dus dat ik IN phpmyadmin zelf in de tabel 'mysql' het password moet gaan instellen?
Of niet?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 19:15 ]

• Thralas
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 19:14:
[...]

Oke ik heb alles weer terug gezet op de standaard optie's.
En dat laatste stukje snap ik nou niet, HOE stel ik nu wel mijn mysql password in ?
(en ja ik heb het zelf geprobeerd, via de search vind ik het niet)
Blijkbaar is dit dus de boosdoener... i'm going ;(
Ik begrijp dus dat ik IN phpmyadmin zelf in de tabel 'mysql' het password moet gaan instellen?
Of niet?
Op de 'home' pagina van phpMyAdmin staat een hyperlink 'Privileges'. Dan krijg je een overzicht van de MySQL accounts, even root aanklikken en edit kiezen.

Verwijderd

Topicstarter
Purechaos schreef op maandag 03 januari 2005 @ 19:19:
[...]
Op de 'home' pagina van phpMyAdmin staat een hyperlink 'Privileges'. Dan krijg je een overzicht van de MySQL accounts, even root aanklikken en edit kiezen.
Inderdaad.. dom van me daar had ik niet eens gekeken.
Nu ik dit gedaan heb en hem refresh:
phpMyAdmin probeerde met de MySQL server te verbinden maar de server weigerde deze verbinding. Controleer de host, de gebruikersnaam en het wachtwoord in config.inc.php en zorg er voor dat deze overeenkomen met de informatie die u van de Beheerder van de MySQL server kreeg.
NU vul ik de password dus in, in de config file van phpadmin
als user root en het password wat ik net ingevuld heb. Maar WEER komt dit scherm terug 8)7

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Waarschijnlijk moet je de mysqlserver ff restarten.

[ Voor 3% gewijzigd door Andre-85 op 03-01-2005 19:36 ]

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Verwijderd

Topicstarter
Niets.. kan iemand me even toevoegen op msn aub (zie profiel)?
Ik kom nu helemaal phpadmin niet meer in...

• Andre-85
  • Niet online

Andre-85

Sid

Wat voor foutmelding krijg je dan :?
offtopic:
het is hier een forum, geen msn :/

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Verwijderd

Topicstarter
Oke om het nu even te verduidelijken heb ik alles opnieuw geinstalleerd.
Om bij het begin te beginnen heb ik dit ingesteld wat moet volgens phpmyadmin:

$cfg['PmaAbsoluteUri'] = 'http://localhost/phpMyAdmin';

Nu moet ik deze melding oplossen:
Uw configuratie bestand bevat instellingen (root zonder wachtwoord) die betrekking hebben tot de standaard MySQL account. Uw MySQL server draait met deze standaard waardes, en is open voor ongewilde toegang, het wordt dus aangeraden dit op te lossen.
Voordat ik weer zoals dennet zelf in de config file van alles gaat aanpassen en het weer misgaat, wil ik graag van iemand aub stap voor stap horen hoe het nu wel moet.
Ik moet dus NIET in de config file zijn, maar eerst naar 'rechten' in phpMyAdmin en daar iets veranderen.

Welke van de 4 moet ik hebben, en wat moet ik ermee doen ?
Elke % Nee USAGE Nee
Elke localhost Nee ALL PRIVILEGES Ja
root % Nee ALL PRIVILEGES Ja
root localhost Nee ALL PRIVILEGES Ja

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 20:02 ]

• Andre-85
  • Niet online

Andre-85

Sid

Tja uit veiligheidsoverwegingen allemaal :)
Het '%' betekend dat je vanaf iedere host kan inloggen en als je daar geen wachtwoord op hebt staan is dat, zeker bij het root account, natuurlijk niet echt veilig

[ Voor 10% gewijzigd door Andre-85 op 03-01-2005 20:06 ]

Lorem

Verwijderd

Topicstarter
Andre-85 schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:05:
Tja uit veiligheidsoverwegingen allemaal :)
Het '%' betekend dat je vanaf iedere host kan inloggen en als je daar geen wachtwoord op hebt staan is dat, zeker bij het root account, natuurlijk niet echt veilig
Het gaat er nu gewoon even om om het werkend te krijgen,
veiliger maken en alles komt nog wel.
Welke moet ik hebben om de foutmelding die ik net zei weg te krijgen ? en wat moet ik ermee doen vervolgens.

• Andre-85
  • Niet online

Andre-85

Sid

Wat staat er nou in die foutmelding???
Hint: root zonder wachtwoord :)

Lorem

Verwijderd

Topicstarter
Gezellig zo 1 op 1 conversatie :P
Dit snap ik ja, maar als ik dat doe beginnen we weer van voor af aan.

Oke ik klik op de root met localhost, en wijzig deze.
Vervolgens verzin ik een wachtwoord, refresh de page en whopa.. ik heb geen toegang meer.

Wat is de volgende stap ? (rara de config file aanpassen? dit deed ik net dus ook en dit ging fout) Wat moet ik wel precies aanpassen.

Toen pastte ik dit aan:

$cfg['Servers'][$i]['password'] = 'xxx'; // MySQL password (only needed
// with 'config' auth_type)

MySQL retourneerde:

#1251 - Client does not support authentication protocol requested by server; consider upgrading MySQL client

meer niet.. en hij pakt nog niet, wat moet ik nog meer doen

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 20:19 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Tuurlijk komt phpmyadmin er dan niet meer in, die wil immers connecten met root/leegpassword. Dus nu je phpmyadmin config aanpassen. (username/password). En LEES aub eens een handleiding of howto, daar staat STAP voor STAP in wat je moet doen. En als je het allemaal niet snapt, ga je lekker Xampp installen.

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:21:
Tuurlijk komt phpmyadmin er dan niet meer in, die wil immers connecten met root/leegpassword. Dus nu je phpmyadmin config aanpassen. (username/password). En LEES aub eens een handleiding of howto, daar staat STAP voor STAP in wat je moet doen. En als je het allemaal niet snapt, ga je lekker Xampp installen.
LEES jij ook even mijn replys?
ik doe niets anders dan die config file aanpassen.
Die handleidingen ken ik nu haast uit me hoofd en het lukt me gewoon niet.
Daarom vraag ik het hier.. en met je opmerking over Xampp slaat nergens op. Ik vraag hier niet naar dus ONTOPIC aub.

Ontopic:
In de config file van phpmyadmin vul ik dus het password in dat ik zojuist in de mysql table heb ingevuld
$cfg['Servers'][$i]['password'] = 'xxx'; // MySQL password (only needed
// with 'config' auth_type)
Nu pakt hij nog niet.. er moet dus nog iets gebeuren ?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 20:25 ]

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

KillerAce_NL schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:21:
En als je het allemaal niet snapt, ga je lekker Xampp installen.
Ook met Xampp moet je dit zelf installeren ;) . Maar dat terzijde. Als je rustig kijkt, en nadenkt, kom je er heus zelf wel uit :) .

DM!

Verwijderd

Topicstarter
ben al een dag zelf bezig geweest... nu als nood wil ik het graag stap voor stap hier doen zodat jullie mijn fouten kunnen corigeren..

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

1e hit in google n.a.v. je foutmelding
http://www.simplemachines...index.php?topic=21261.new
En anders stap voor stap deze 2 links doorwerken:
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/Access_denied.html
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/Privileges.html

[ Voor 44% gewijzigd door KillerAce_NL op 03-01-2005 20:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien mijn engels niet mijn beste taal is, zijn je laatste 2 links voor mij helaas niet bruikbaar. Je eerste is wel bruikbaar:

-- Create /etc/my.cnf
-- Add the following lines:

[mysqld]# Use old passwordsold_password

Dit moet ik dus doen begrijp ik.. alleen snap niet hoe :|
Dit moet dus in mysql gebeuren in de winmysqladmin tool?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 20:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
dit staat in de ini file:

[mysqld]
basedir=C:/Apache/Apache2/mysql
#bind-address=192.168.123.176
datadir=C:/Apache/Apache2/mysql/data
#language=C:/Apache/Apache2/mysql/share/your language directory
#slow query log#=
#tmpdir#=
#port=3306
#set-variable=key_buffer=16M
[WinMySQLadmin]
Server=C:/Apache/Apache2/mysql/bin/mysqld-nt.exe
user=root
password=12345

• senn
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-01 22:49

senn

jep.

Log in met root/nopwd met phpmyadmin.
Maak daar een nieuwe user aan met alle rechten, geef een username en pwd op, en eventueel een restrictie voor de toegang (localhost).
Nu uitloggen met phpmyadmin, in de config file van phpmyadmin je nieuwe username en pwd invullen, en met dat account het root account deleten.

Ik denk dat je iets niet begrepen hebt want het is behoorlijk simpel om zelf uit te dokteren als je een maal door hebt hoe het in elkaar zit :-)

• Thralas
senn schreef op maandag 03 januari 2005 @ 22:18:
Log in met root/nopwd met phpmyadmin.
Maak daar een nieuwe user aan met alle rechten, geef een username en pwd op, en eventueel een restrictie voor de toegang (localhost).
Nu uitloggen met phpmyadmin, in de config file van phpmyadmin je nieuwe username en pwd invullen, en met dat account het root account deleten.

Ik denk dat je iets niet begrepen hebt want het is behoorlijk simpel om zelf uit te dokteren als je een maal door hebt hoe het in elkaar zit :-)
Maak daar maar niet te vergeten van, zeker als je in je config file de username/pass gooit en 'config' gebruikt.
Pagina: 1