[Illustrator CS] Hoe een gradient naar transparant maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 549 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:10
Google en search leverden helaas niets op. Iemand die me hier uit de brand kan helpen? Ik wil een gradient maken van - laten we zeggen - van blauw naar volledig transparant. Het verslepen van het witte icoontje met de rode diagonale streep erdoor naar de gradient schuif blijkt niet te werken, en verder kom ik er ook niet uit. Iemand enig idee?

Toch?

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-05 18:30

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Heb ff zitten klooien, maar als je gewoon een gradient maakt. Dus van 100% blauw naar 0% blauw. Dan naar transparency en die zet je van normal op multiply, dan word deze transparant, nu weet ik niet of dit helemaal is wat je bedoelt, en ik weet ook niet wat dat multiply inhoud, maar het is iig transparant.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik weet niet wat je er verder mee wilt maar in principe is wit transparant. At least, in drukwerk. Als je even zegt wat je er mee wilt misschien kan ik dan nuttiger antwoord geven.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Probeer anders van blauw naar wit en zet de blending mode op Multiply (of blauw > zwart en dan Screen) ? Of anders natuurlijk van blauw naar de achtergrondkleur van het figuur dat je wilt maken :)

teveel zooi, te weinig tijd

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Met layer effects kan je wel een soort transparantie maken, [over een ander plaatje], maar de transparantie werkt natuurlijk alleen binnen illustrator, en niet als je het erbuiten [in Quark, InDesign] over iets heen wil plaatsen.

Maar layer effects werken natuurlijk niet altijd goed, je kan in ieder geval niet automatisch een kleur->transparantie gradient maken [met het tooltje dus].

• daniel_ev
Wat ik eigenlijk wil is dus een transparency die geleidelijk verloopt. Dus als je een blokje hebt met een gradient van blauw naar niets, en daar onder een rood blokje, dat je dan als het ware een gradient van blauw naar rood ziet en niet een gradient van transparant blauw naar lichtrood of iets van dien aard. Hoop dat iedereen het zo begrijpt, waar ik op doel is dus een transparacy die met de gradient mee loopt.

Toch?

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

Ligt eraan waar je het voor gaat gebruiken, als je het voor drukwerk gaat gebruiken kan je het volgende doen. Een vlak rood naar wit trekken, daarbovenop een vlak van blauw naar wit trekken, deze opslaan als eps. Het blauwe vlak op overdrukken zetten, lijkt dus alsof het niet goed is.

Nu kan je deze importeren in xpress of indesign en dan zie je dat de kleuren door elkaar worden gezet. En als je deze nu print heb je een goed bestand om vanaf te drukken. Kan waarschijnlijk ook direct vanuit illustrator, maar dan zie je het effect niet, en kan je alleen kleurgescheiden printen maken.

Je kan ook een beetje klooien vanuit xpress of indesign met pdf, als je dit kan. Dan kan je de geprinte pdf (met het goede verloop) weer gebruiken voor verdere bewerkingen (niet de netste oplossing).

• daniel_ev
Tsja, maar een 'echte' oplossing binnen Illustrator is er dus niet? Vreemd, want de mogelijkheid bestaat wel gewoon binnen Photoshop.

Toch?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

daniel_ev schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:59:
Tsja, maar een 'echte' oplossing binnen Illustrator is er dus niet? Vreemd, want de mogelijkheid bestaat wel gewoon binnen Photoshop.
Je weet wel waar Illustrator voor bedoeld is ? Hierboven staan toch genoeg tips? Het is dan niet meteen zichtbaar binnen Illustrator maar het resultaat (wat ga je er eigenlijk mee doen) is wel degelijk goed.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

Als je het voor web gaat gebruiken, zou je gewoon photoshop kunnen gebruiken, en het plaatje kunnen importeren, als je eventueel verdere bewerkingen in illustrator wilt doen. Maar zoals meermalen gevraagd, waar ga je het voor gebruiken?

• daniel_ev
Je weet wel waar Illustrator voor bedoeld is ? Hierboven staan toch genoeg tips? Het is dan niet meteen zichtbaar binnen Illustrator maar het resultaat (wat ga je er eigenlijk mee doen) is wel degelijk goed.
Doe asjeblieft ff normaal. Natuurlijk weet ik waar Illustrator voor bedoeld is, werk er al een poosje mee namelijk.

Het voorbeeld van het blauwe vlak was enkel theoretisch. Ik ben gewoon al meerdere malen tegen het probleem aangelopen dat ik een dergelijke transparante gradient wilde maken, maar er gewoon niet uitkwam hoe en wat. Want ja, natuurlijk kun je voor een rood en een blauw vlak of wat dan ook het een ander simuleren, maar als je een gradient over meerdere, ingewikkelde vormen hebt liggen wordt het al een stuk lastiger.

Toch?

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Wat je kan doen:

1. teken het figuur, vul het met blauw
2. In het transparancy window, klik in dat pijltje rechtsboven, en doe 'Make Opacity Mask'
3. Klik op dat zwarte vlak rechts (Click or Alt-Click to edit opacity mask)
4. Maak b.v. een vierkant die de figuur overlapt, en vul deze met een zwart naar wit gradient.
5. Klik op dat vak links naast dat zwarte vlak

Eventueel wil ik er wel plaatjes bij maken, maar je kan ook zoeken op Opactiy Mask.

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

chris schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 21:47:
Wat je kan doen:

1. teken het figuur, vul het met blauw
2. In het transparancy window, klik in dat pijltje rechtsboven, en doe 'Make Opacity Mask'
3. Klik op dat zwarte vlak rechts (Click or Alt-Click to edit opacity mask)
4. Maak b.v. een vierkant die de figuur overlapt, en vul deze met een zwart naar wit gradient.
5. Klik op dat vak links naast dat zwarte vlak

Eventueel wil ik er wel plaatjes bij maken, maar je kan ook zoeken op Opactiy Mask.
Eej dit is inderdaad een goede oplossing, lijkt aardig te werken.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

daniel_ev schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 21:02:
[...]

Doe asjeblieft ff normaal. Natuurlijk weet ik waar Illustrator voor bedoeld is, werk er al een poosje mee namelijk.
Ik rant toch niet :? Ik en meerdere stellen een simpele vraag: wat is het uiteindelijk doel?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• daniel_ev
Nog even verder lopen klooien, en de oplossing is inderdaad het gebruik van opacity masks. Iedereen bedankt voor zijn reacties!

Toch?

Pagina: 1